Zasobowe uwarunkowania zdolności internacjonalizacyjnej przedsiębiorstw. Wiedza. Relacje. Kultura

Zasobowe uwarunkowania zdolności internacjonalizacyjnej przedsiębiorstw. Wiedza. Relacje. Kultura

1 opinia

Format:

ibuk

Niniejsza monografia jest wynikiem badań naukowych zespołu Katedry Zarządzania Międzynarodowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, poszukującego odpowiedzi na pytanie, jakie zasoby są najważniejsze w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstwa, zmierzającym do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na krajowym i międzynarodowym rynku, oraz w jaki sposób zasoby te budują jego zdolność internacjonalizacyjną. Praca składa się z ośmiu rozdziałów, podzielonych na trzy części. Pierwszą część poświęconą wiedzy otwiera rozdział o charakterze wprowadzającym w problematykę pracy, w którym podejmuje się zagadnienie rozwoju podejścia zasobowego w teoriach biznesu międzynarodowego. Dwa następne dotyczą wiedzy jako kluczowego zasobu przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji oraz ewolucji podejścia do zasobów opartych na wiedzy w teoriach biznesu międzynarodowego. Kolejna część, obejmująca trzy rozdziały, zawiera rozważania dotyczące roli i znaczenia zasobów relacyjnych w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw. Dokonano w niej analizy koncepcji strukturalnego i kognitywnego kapitału relacyjnego oraz relacyjnego kapitału społecznego. Ostatnie dwa rozdziały, stanowiące część trzecią, odnoszą się do kultury jako zasobu przedsiębiorstwa wspierającego proces jego umiędzynarodowienia. Dotyczą one kompetencji międzykulturowych i inteligencji kulturowej jednostek w organizacji oraz całej organizacji.


Rok wydania2023
Liczba stron155
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-873-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  
  Część I. Wiedza
  
  Wprowadzenie    11
  
  1. Podejście zasobowe w teoriach biznesu międzynarodowego    13
  1.1. Ewolucja podejścia zasobowego w naukach o zarządzaniu    13
  1.2. Miejsce teorii zasobowej w teoriach biznesu międzynarodowego    14
  1.3. Teoria zasobowa a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego    17
  1.4. Ograniczenia zastosowań podejścia zasobowego w teorii biznesu międzynarodowego    19
  
  2. Wiedza jako kluczowy zasób przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji    24
  2.1. Rola wiedzy w budowie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa    24
  2.2. Wiedza w modelach internacjonalizacji przedsiębiorstwa    26
  2.3. Typy wiedzy w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstwa    30
  2.4. Strategie pozyskiwania wiedzy w procesie internacjonalizacji    32
  
  3. Ewolucja podejścia do zasobów wiedzy w teoriach biznesu międzynarodowego    36
  3.1. Zasoby oparte na wiedzy jako źródło przewagi konkurencyjnej    36
  3.2. Ewolucja podejścia do wiedzy w modelu uppsalskim    37
  3.3. Zdolności dynamiczne w modelu uppsalskim    42
  3.4. Zdolności dynamiczne w teorii przedsiębiorstwa międzynarodowego    47
  3.5. Zdolności dynamiczne w badaniach biznesu międzynarodowego    52
  
  Część II. Relacje
  
  Wprowadzenie     59
  
  4. Strukturalny kapitał relacyjny w procesach internacjonalizacji    63
  4.1. Potencjał osadzenia strukturalnego w kontekście działalności międzynarodowej    64
  4.2. Pozycja w sieci jako determinanta decyzji dotyczących ścieżki umiędzynarodowienia    68
  4.3. Osadzenie dualne – istota strukturyzacji działań umiędzynarodowionych przedsiębiorstw    70
  
  5. Relacyjny kapitał społeczny w procesach internacjonalizacji    73
  5.1. Zaufanie jako czynnik stabilizujący międzynarodowe relacje    74
  5.2. Normy relacyjne – baza dla relacyjnego mechanizmu zarządzania współpracą    78
  
  6. Kognitywny kapitał relacyjny w procesach internacjonalizacji    83
  6.1. Doświadczenie współpracy międzynarodowej – źródło kognitywnych zasobów relacyjnych    84
  6.2. Kompetencja relacyjna w procesie umiędzynarodowienia    86
  6.3. Kognitywny kapitał kompetencji zarządzania wiedzą w relacjach międzynarodowych    89
  
  Część III. Kultura
  
  Wprowadzenie    95
  
  7. Kompetencje międzykulturowe i inteligencja kulturowa w organizacji    97
  7.1. Przesłanki międzykulturowości w organizacji    97
  7.2. Pojęcie i składowe kompetencji międzykulturowych    98
  7.3. Konceptualizacja i pomiar inteligencji kulturowej    104
  7.4. Badania inteligencji kulturowej i kompetencji międzykulturowych – wybrane podejścia    107
  
  8. Inteligencja, kompetencje i zdolności kulturowe organizacji    111
  8.1. Pojęcie inteligencji kulturowej organizacji – różne podejścia    111
  8.2. Badanie i pomiar inteligencji kulturowej organizacji    115
  8.3. Rozwijanie kompetencji kulturowych organizacji – narzędzia i metody    116
  
  Zakończenie    125
  Literatura    129
  Spis rysunków    153
  Spis tabel    153
  Informacje o Autorkach    155
RozwińZwiń