Konkurencyjność i efektywność działania banku - podejście zasobowe

Konkurencyjność i efektywność działania banku - podejście zasobowe

1 opinia

Redakcja:

Janina Harasim

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem opracowania jest analiza istoty oraz najważniejszych determinant konkurencyjności i efektywności banku, a następnie określenie znaczenia najważniejszych zasobów i umiejętności banku z punktu widzenia jego pozycji rynkowej oraz osiąganych wyników finansowych.


Książka została podzielona na dwie części. Pierwsza zawiera teoretyczne ujęcie kwestii konkurencyjności i efektywności działania banku oraz ich źródeł. Składają się na nią dwa opracowania. W pierwszym z nich opisano specyfikę konkurencji w sektorze bankowym, przedstawiono różne podejścia do kwestii konkurencyjności banku, podjęto próbę określenia relacji zachodzących między konkurencyjnością, efektywnością i wartości banku oraz dokonano identyfikacji źródeł przewagi konkurencyjnej w sektorze bankowym. W drugim zaprezentowano kategorie, wymiary i determinanty efektywności działania banku oraz scharakteryzowano tradycyjne i nowe metody jej pomiaru. W części drugiej przedstawiono wybrane, najważniejsze zasoby i umiejętności banku, których właściwe wykorzystanie pozwala na podnoszenie konkurencyjności banku oraz zwiększenie efektywności jego działania. Część tę tworzą cztery opracowania, w których kolejno zaprezentowano zasoby niematerialne, zasoby finansowe (kapitał i fundusze własne banku), technologię oraz kapitał ludzki i jakość usług bankowych oraz dokonano oceny ich wpływu na konkurencyjność i efektywność działania banków.


Rok wydania2009
Liczba stron194
KategoriaFinanse i bankowość
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-405-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE UJĘCIE KONKURENCYJNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI    13
    Janina Harasim: ISTOTA I ŹRÓDŁA KONKURENCYJNOŚCI BANKU    15
      1. Konkurencja w sektorze bankowym a konkurencyjność banku    15
        1.1. Konkurencja i jej specyfika w sektorze bankowym    15
        1.2. Istota i cechy konkurencyjności    20
        1.3. Konkurencyjność i efektywność banku a jego wartość    23
      2. Źródła przewagi konkurencyjnej w sektorze bankowym    28
        2.1. Przewaga konkurencyjna – jej cechy i warunki trwałości    28
        2.2. Wybrane modele przewagi konkurencyjnej i jej potencjalne źródła    31
        2.3. Identyfikacja źródeł przewagi konkurencyjnej w sektorze bankowym    35
      Bibliografia    40
    Mirosława Capiga: DETERMINANTY I POMIAR EFEKTYWNOŚCI DZIAŁANIA BANKU    43
      1. Kategorie i wymiary oceny efektywności działania banku    43
      2. Determinanty efektywności działania banku    48
        2.1. Determinanty zewnętrzne i wewnętrzne efektywności działania banku i ich dekompozycja    48
        2.2. Ryzyko jako szczególna determinanta efektywności działania banku    54
      3. Ewolucja metod pomiaru efektywności działania banku    56
      4. Metody wskaźnikowe pomiaru efektywności działania banku    58
        4.1. Klasyczny wskaźnikowy pomiar efektywności działania banku    58
        4.2. Nowe aspekty w ocenie wskaźnikowej efektywności działania banku    60
      5. Parametryczne i nieparametryczne metody pomiaru efektywności banku    63
      6. Efektywność działania banku w ocenie zintegrowanej    66
      7. Relacje efektywność-konkurencyjność w ocenie działania banku    75
      Bibliografia    77
  CZĘŚĆ II. WYBRANE ŹRÓDŁA PODNOSZENIA KONKURENCYJNOŚCI BANKÓW I ZWIĘKSZANIA ICH EFEKTYWNOŚCI    79
    Janina Harasim: ZASOBY NIEMATERIALNE A KONKURENCYJNOŚĆ BANKU I JEGO EFEKTYWNOŚĆ    81
      1. Rola zasobów w kształtowaniu konkurencyjności i efektywności przedsiębiorstwa    81
        1.1. Klasyfikacja zasobów przedsiębiorstwa    81
        1.2. Zasoby strategiczne jako potencjalne źródło przewagi konkurencyjnej    83
      2. Zasoby niematerialne jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej banku    86
        2.1. Wzrost roli zasobów niematerialnych w kształtowaniu wartości przedsiębiorstwa    86
        2.2. Zasoby niematerialne jako zasoby o charakterze strategicznym dla przedsiębiorstwa    88
        2.3. Znaczenie zasobów niematerialnych w procesie budowy długookresowej przewagi banku na rynku    92
      3. Zasoby niematerialne a efektywność banku i jego konkurencyjność    95
        3.1. Efektywność banku a poziom wykorzystania jego zasobów    95
        3.2. Metody oceny zasobów niematerialnych banku w kontekście jego efektywności i konkurencyjności    97
      Bibliografia    102
    Grażyna Szustak: KAPITAŁ WŁASNY A BEZPIECZEŃSTWO, EFEKTYWNOŚĆ I KONKURENCYJNOŚĆ BANKU    105
      1. Kapitały własne a fundusze własne banku    105
        1.1. Rola kapitałów (funduszy) własnych banku    105
        1.2. Kapitał regulacyjny a kapitał księgowy banku    106
      2. Charakterystyka elementów funduszy własnych banku    110
        2.1. Fundusze podstawowe    110
        2.2. Fundusze uzupełniające    115
      3. Funkcje funduszy (kapitałów) własnych banków    116
      4. Fundusze własne jako miara bezpieczeństwa działania banku i element jego konkurencyjności    119
        4.1. Regulacje ostrożnościowe a stopień konkurencyjności banku    119
        4.2. Normy koncentracji zaangażowań    120
        4.3. Całkowity wymóg kapitałowy    122
        4.4. Współczynnik wypłacalności banku    125
      5. Dźwignia finansowa i jej związek z konkurencyjnością banku    128
      Bibliografia    134
    Bożena Frączek: WYKORZYSTANIE NOWOCZESNEJ TECHNOLOGII A EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁANIA BANKU I JEGO KONKURENCYJNOŚĆ    137
      1. Konieczność rozwoju zasobów technologicznych w bankach    137
      2. Obszary wykorzystania nowoczesnej technologii w banku a jego konkurencyjność    139
        2.1. Rozwój elektronicznych kanałów komunikacji i dystrybucji    139
        2.2. Nowoczesne rozwiązania w zarządzaniu informacją    144
        2.3. Nowoczesne front office i back office w bankach    147
        2.4. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w systemach zarządzania    149
      3. Zalety i wady stosowania IT w działalności banku    152
      4. Wpływ wykorzystania nowoczesnej technologii na efekty finansowe w bankach     156
   4.1. Główne aspekty pozytywnego wpływu nowoczesnej technologii na wynik finansowy     156
   4.2. Obszary niekorzystnego wpływu IT na wyniki finansowe banków     160
   Bibliografia     164
   Janusz Cichy: JAKOŚĆ W USŁUGACH BANKOWYCH I JEJ ROLA W PODNOSZENIU KONKURENCYJNOŚCI BANKU     167
   1. Kapitał ludzki jako źródło jakości w banku     167
   1.1. Kapitał ludzki jako składnik kapitału intelektualnego     167
   1.2. Wymagania stawiane pracownikom banku i ich kompetencje w kontekście tworzenia jakości usług     169
   2. Istota jakości w sektorze usług bankowych     172
   2.1. Teoretyczne aspekty jakości usług bankowych     172
   2.2. Czynniki kształtujące jakość usług bankowych     174
   3. Jakość jako czynnik przewagi konkurencyjnej banku     178
   3.1. Jakość jako warunek satysfakcji i lojalności klienta     178
   3.2. Jakość usług bankowych a efektywność i konkurencyjność banku     182
   4. Personel banku jako gwarant jakości usług świadczonych przez bank oraz efektywności jego działania     186
   4.1. Rola poszczególnych grup pracowników w zapewnianiu jakości usług bankowych     186
   4.2. Uwarunkowania pozytywnego wpływu personelu na jakość usług bankowych     188
   Bibliografia     191
  ZAKOŃCZENIE     193
RozwińZwiń