Publiczne prawo gospodarcze

-17%

RODZAJ DOSTĘPU

63,08  76,00

Format: pdf

Cena początkowa: 76,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 63,08 zł  


63,08

w tym VAT

W podręczniku omówiono zarówno podstawowe kategorie teoretyczne, jak i praktyczne aspekty związane z regulacjami prawnymi dotyczącymi działalności gospodarczej oraz miejsca państwa w gospodarce. Autorzy w przystępny sposób przedstawili międzynarodowe i krajowe uwarunkowania funkcjonowania prawa gospodarczego w Polsce. Treść książki koresponduje z innym podręcznikiem przygotowanym przez pracowników Katedry Publicznego Prawa Gospodarczego i Polityki Gospodarczej pt. Instytucje gospodarki rynkowej pod red. Tadeusza Włudyki i Marcina Smagi. Opracowanie stanowi owoc pracy i zaangażowania pracowników Katedry Publicznego Prawa Gospodarczego i Polityki Gospodarczej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz osób zaprzyjaźnionych z Katedrą. Publikacja została przygotowana z myślą o studentach i odzwierciedla treść zajęć dydaktycznych prowadzonych w Katedrze, ale z pewnością będzie przydatna wszystkim zainteresowanym tematyką publicznego prawa gospodarczego.


Rok wydania2023
Liczba stron596
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-123-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    11
  Słowo wstępne | str.    19
  Rozdział I
  Publiczne prawo gospodarcze i polityka gospodarcza  | str.    21
  
  Pojęcie i zakres publicznego prawa gospodarczego | str.    21
  Funkcje państwa i prawa w gospodarce oraz prawne środki interwencji | str.    29
  
  Rozdział II
  Zasady publicznego prawa gospodarczego | str.    45
  
  Wprowadzenie | str.    45
  Zasada demokratycznego państwa prawa (prawnego) urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej | str.    49
  Zasada społecznej gospodarki rynkowej i jej komponenty | str.    50
  Zasada wolności gospodarczej | str.    51
  Zasada ochrony własności prywatnej | str.    53
  Zasada solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych | str.    55
  Wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy | str.    56
  Zasada proporcjonalności | str.    57
  Zasada pomocniczości (subsydiarności) | str.    58
  Zasada równości wobec prawa | str.    61
  Zasada zrównoważonego rozwoju | str.    63
  Zasada ochrony dobra publicznego | str.    65
  Zasada prawidłowego gospodarowania majątkiem publicznym | str.    67
  Zasada pewności prawa i prawo do dobrej legislacji | str.    68
  
  Rozdział III
  Zasady prawa unijnego mające znaczenie dla gospodarki. Wybrane zagadnienia | str.    71
  
  Uwagi ogólne | str.    71
  Zasada pierwszeństwa prawa unijnego przed prawem państw członkowskich | str.    73
  Zasada bezpośredniego skutku prawa unijnego | str.    74
  Zasada efektywności prawa unijnego | str.    76
  Zasada otwartej gospodarki rynkowej z wolną konkurencją | str.    77
  Zasada rynku wewnętrznego i swobody traktatowe | str.    78
  Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym | str.    85
  Zasada niedyskryminacji | str.    87
  Zasada zrównoważonego wzrostu gospodarczego | str.    88
  Zasada pewności prawnej (zaufania) i ochrony prawnie uzasadnionych oczekiwań | str.    89
  Ograniczenia swobód w prawie i orzecznictwie unijnym | str.    90
  
  Rozdział IV
  Administracja publiczna w gospodarce | str.    95
  
  Pojęcie administracji gospodarczej – ujęcie podmiotowe, przedmiotowe i mieszane | str.    95
  Funkcje administracji gospodarczej | str.    100
  Naczelne i inne centralne organy administracji gospodarczej (rządowej) | str.    105
  
  
  3.1. Klasyfikacja organów administracji gospodarczej | str.    105
  3.2. Naczelne organy administracji gospodarczej (rządowej) | str.    107
  3.3. Kierownicy urzędów centralnych (centralne organy administracji gospodarczej/rządowej w znaczeniu ścisłym) | str.    111
  3.4. Organy regulacyjne oraz inne organy centralne o szczególnym statusie | str.    113
  
  
  Terenowe organy administracji gospodarczej | str.    115
  
  
  4.1. Wprowadzenie | str.    115
  4.2. Wojewoda i inne organy administracji zespolonej  | str.    116
  4.3. Niezespolona administracja rządowa  | str.    119
  4.4. Samorządowa administracja gospodarcza | str.    120
  
  
  Samorządy specjalne (nieterytorialne) i inne podmioty administracji gospodarczej | str.    126
  Organy i instytucje pełniące funkcje administracji gospodarczej w Unii Europejskiej | str.    134
  
  Rozdział V
  Podejmowanie i reżimy wykonywania działalności gospodarczej | str.    139
  
  Podejmowanie działalności gospodarczej | str.    139
  Zasady wykonywania działalności gospodarczej przez podmioty zagraniczne | str.    142
  
  
  2.1. Zakres regulacji i cele ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP | str.    142
  2.2. Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej przez osoby zagraniczne na terytorium RP | str.    143
  2.3. Transgraniczna działalność usługowa i współpraca międzynarodowa organów w tym zakresie | str.    144
  2.4. Oddziały i przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych | str.    148
  
  
  Rejestry działalności gospodarczej | str.    154
  
  
  3.1. Uwagi ogólne  | str.    154
  3.2. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej | str.    156
  3.3. Rejestr przedsiębiorców KRS | str.    158
  
  
  Kontrola i nadzór w sprawach gospodarczych | str.    161
  Załatwianie spraw dotyczących działalności gospodarczej | str.    167
  
  Rozdział VI
  Reglamentacja działalności gospodarczej | str.    175
  
  Uwagi wprowadzające | str.    175
  Instrumenty reglamentacji działalności gospodarczej w ustawie – Prawo przedsiębiorców | str.    179
  
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    179
  2.2. Koncesja | str.    180
  2.3. Zezwolenie | str.    184
  2.4. Rejestr działalności regulowanej | str.    185
  
  Rozdział VII
  Publiczna działalność gospodarcza, monopole państwowe i kontrola państwa w zakresie wybranych przedsięwzięć czy inwestycji | str.    189
  
  Działalność gospodarcza państwa | str.    189
  Przedsiębiorstwa publiczne | str.    199
  Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej | str.    207
  Monopole państwowe | str.    212
  Ochrona interesów państwa w przedsiębiorstwach strategicznych | str.    218
  
  
  5.1. Uzasadnienie i instrumenty wpływu państwa w przedsiębiorstwach o znaczeniu strategicznym | str.    218
  5.2. Pojęcie „złotej akcji” oraz mechanizmów zwiększających kontrolę (CEM) w doktrynie i orzecznictwo TSUE | str.    220
  5.3. Ustawa o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych | str.    223
  5.4. Ustawa o kontroli niektórych inwestycji  | str.    227
  
  
  Gospodarka komunalna | str.    235
  
  
  6.1. Pozycja ustrojowa oraz zadania samorządu terytorialnego | str.    235
  6.2. Zakres przedmiotowy gospodarki komunalnej | str.    237
  6.3. Zakres podmiotowy gospodarki komunalnej | str.    242
  
  Rozdział VIII
  Publicznoprawna ochrona konkurencji i prawo pomocy publicznej | str.    247
  
  Pojęcie konkurencji i cel ochrony konkurencji | str.    247
  Systemy ochrony konkurencji i podstawowe instytucje publicznoprawnej ochrony konkurencji | str.    253
  Praktyki ograniczające konkurencję – uwagi ogólne | str.    258
  Kontrola koncentracji – uwagi ogólne | str.    264
  Prawo pomocy publicznej – uwagi ogólne | str.    265
  Ogólne przesłanki stosowania prawa konkurencji | str.    268
  Pojęcie przedsiębiorcy | str.    273
  Relacja między krajowym i unijnym prawem ochrony konkurencji | str.    279
  Rynek właściwy | str.    281
  Zakaz porozumień ograniczających konkurencję | str.    283
  Odpowiedzialność osób zarządzających i przedsiębiorców wywierających decydujący wpływ | str.    289
  Zakaz nadużywania pozycji dominującej | str.    292
  Postępowania i decyzje w sprawach praktyk ograniczających konkurencję | str.    296
  Kontrola koncentracji przedsiębiorców | str.    302
  Sankcje finansowe i program łagodzenia kar | str.    307
  Prawo pomocy publicznej – uwagi ogólne | str.    314
  Przesłanki pomocy publicznej | str.    316
  Monitorowanie i notyfikacja pomocy publicznej | str.    325
  Dopuszczalna pomoc publiczna | str.    327
  Zadania Prezesa UOKiK w dziedzinie pomocy publicznej | str.    330
  
  Rozdział IX
  Ochrona konsumentów i nieprofesjonalnych uczestników rynku | str.    337
  
  Źródła prawa i instytucjonalny system ochrony konsumentów | str.    337
  Niedozwolone postanowienia umowne we wzorcach umownych z konsumentami | str.    350
  Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów | str.    353
  Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym | str.    358
  Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich | str.    361
  Zadania administracji samorządowej i organizacje konsumenckie | str.    365
  Bezpieczeństwo produktów | str.    367
  Publicznoprawna ochrona konsumenta i nieprofesjonalnego klienta na rynku finansowym | str.    375
  
  Rozdział X
  Prawna regulacja zamówień publicznych | str.    381
  
  Miejsce prawnej regulacji zamówień publicznych w systemie prawa | str.    381
  Źródła prawa | str.    384
  Definicja i rodzaje zamówienia publicznego | str.    387
  Zamawiający | str.    392
  Wykonawca | str.    397
  Konstrukcja systemu zamówień publicznych | str.    398
  Zasady udzielania zamówień publicznych | str.    401
  Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego – wzmianka | str.    408
  Umowy w sprawie zamówienia publicznego | str.    422
  Środki ochrony prawnej | str.    440
  
  Rozdział XI
  Prawo rynków finansowych | str.    449
  
  Publicznoprawna regulacja rynku finansowego | str.    449
  
  
  1.1. Nowa międzynarodowa architektura finansowa  | str.    449
  1.2. Nowy paradygmat regulacyjny i nadzorczy – tzw. konsensus bazylejski  | str.    450
  1.3. Struktura organizacyjna ESNF, modele nadzoru | str.    451
  
  
  Nadzór gospodarczy nad rynkiem finansowym | str.    453
  
  
  2.1. Zakres nadzoru nad rynkiem finansowym  | str.    453
  2.2. Zasady nadzoru gospodarczego nad rynkiem finansowym w UE | str.    455
  2.3. Instrumenty działania organów nadzoru | str.    457
  2.3.1. Prawne formy działania | str.    457
  2.3.2. Instrumenty nieformalne (tzw. soft law) | str.    459
  
  
  Podejmowanie i prowadzenie działalności na rynku finansowym | str.    460
  
  
  3.1. Prowadzenie działalności bankowej | str.    460
  3.2. Prowadzenie działalności ubezpieczeniowej | str.    463
  3.3. Prowadzenie działalności inwestycyjnej | str.    465
  
  
  Finanse zrównoważone | str.    466
  Usługi crowdfundingu dla przedsięwzięć gospodarczych | str.    470
  
  Rozdział XII
  Regulacja sektorów infrastrukturalnych  | str.    473
  
  Wprowadzenie | str.    473
  Niezależność organu regulacyjnego | str.    477
  Ochrona konkurencji | str.    482
  Użyteczność publiczna | str.    486
  Władza dyskrecjonalna | str.    488
  Regulacja sektorowa na przykładzie sektora energetycznego | str.    494
  
  
  6.1. Wprowadzenie | str.    494
  6.2. Zasada dostępu stron trzecich do sieci (TPA) | str.    497
  6.3. Separacja działalności energetycznych | str.    501
  6.4. Sektorowy organ regulacyjny – Prezes URE  | str.    506
  6.5. Rozstrzyganie sporów przez Prezesa URE | str.    507
  6.6. Reglamentacja działalności energetycznej  | str.    509
  6.7. Usługa powszechna | str.    512
  6.8. Współpraca regulacyjna w ramach UE  | str.    514
  
  Rozdział XIII
  Kryptoaktywa– problematyka prawnej regulacji | str.    519
  
  Charakterystyka kryptowalut i kryptoaktywów | str.    519
  
  
  1.1. Geneza i rozwój alternatywnych systemów płatności elektronicznej  | str.    519
  1.2. Bitcoin | str.    521
  1.3. Ethereum i smart contracts  | str.    524
  1.4. Pojęcie i rodzaje tokenów | str.    525
  1.5. Stablecoiny | str.    531
  1.6. Zdecentralizowane finanse (DeFi) | str.    533
  1.7. Scentralizowane finanse (CeFi) | str.    533
  1.8. Technologia rozproszonego rejestru (ang. distributed ledger technology – DLT)  | str.    534
  
  
  Początki publicznoprawnych regulacji dotyczących kryptoaktywów – giełdy walut wirtualnych | str.    535
  
  
  2.1. Wyzwania związane z tworzeniem regulacji publicznoprawnych sektora kryptoaktywów | str.    535
  2.2. Początki światowej regulacji sektora kryptoaktywów | str.    539
  2.3. Regulacje elementów i instrumentów rynku kryptoaktywów | str.    542
  
  
  Nowy pakiet rozwiązań Unii Europejskiej w zakresie finansów cyfrowych | str.    545
  
  
  3.1. Rozporządzenie w sprawie rynków kryptoaktywów (MiCAR) | str.    545
  3.2. Rozporządzenie pilotażowe DLT | str.    551
  3.3. Rozporządzenie DORA (ang. Digital Operational Resilience Act) | str.    557
  
  
  Kryptoaktywa a ustawa o obrocie instrumentami finansowymi | str.    559
  
  Bibliografia  | str.    565
  Wykaz orzecznictwa  | str.    579
  Skorowidz | str.    583
  Autorzy  | str.    593
RozwińZwiń