Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1

Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 14,90 zł  


14,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Statystyka spędza sen z Twoich powiek? Nie wiesz, co właściwie znaczą cyfry w tych tabelach i jak je interpretować? Planowanie badania naukowego to dla Ciebie enigma, a wizja analizy uzyskanych wyników przyprawia o dreszcze? Wielu studentów twierdzi, że mają problem ze statystyką! Ta książka powstała po to, by przybliżyć Ci podstawy metodologii badań naukowych oraz analizy i interpretacji ich wyników. To nie jest podręcznik statystyki! To bardziej przewodnik, zaproszenie do podróży, którą będziesz mógł rozpocząć po zapoznaniu się z metodologią badań naukowych. Poznając tę część, zyskasz uprawnienia do prowadzenia naukowej maszyny i niczym pilot podrywający do lotu swego dreamlinera, udasz się bez lęku na drugi koniec świata. Będzie to podróż wyjątkowa, bowiem dzięki niej: znajdziesz być może pracę marzeń (dowiesz się przy okazji, co to jest testowanie hipotez statystycznych), zagrasz, a następnie wygrasz wysoką kwotę w kasynie (poczytasz o statystykach opisowych), poznasz tajemnice lokalnej mafii (czyli testu ?2) i… wypijesz najlepsze miejscowe piwo (z twórcą testu t Studenta). W końcu… (za pomocą ANOVY) zaczniesz przeprowadzać życiowe eksperymenty nad związkiem spożywanych napojów i poziomem energii, odkryjesz (dzięki korelacji), co idzie w parze z bogatym życiem towarzyskim, finalnie (w toku regresji) znajdziesz inne, niż tylko podróżowanie, sposoby na dobre samopoczucie – memy! Niniejsza publikacja powstała z potrzeby podzielenia się pasją, jaką jest projektowanie badań naukowych i analizowanie danych. Tak, nie pomyliłeś się – to może być pasja! Nauka może przypominać absorbujący serial, który potrafi wciągnąć na długie wieczory! Ze wstępu Autorzy w przystępny sposób tłumaczą relatywnie złożone pojęcia i reguły metodologii badań. Bardzo często posługują się przykładami, które odnoszą się bezpośrednio do codziennego studenckiego życia. Humor i dystans do siebie stanowią znak rozpoznawczy tego przewodnika. Z recenzji dr hab. Sylwiusza Retowskiego, prof. SWPS


Rok wydania2023
Liczba stron440
KategoriaMetodologia badań psychologicznych
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22830-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa – Przeczytaj mnie, please XI
  CZĘŚĆ. METODOLOGIA BADAŃ     1
  ROZDZIAŁ 1. Wprowadzenie do metody naukowej, czyli samo życie     3
  1.1. Jeśli nie z internetu, to skąd się bierze wiedza?     4
  1.1.1. Autorytet     5
  1.1.2. Empiryzm     9
  1.1.3. Wnioskowanie     9
  1.2. Metoda naukowa… czyli jak sobie ugotujesz, tak się najesz!     11
  1.3. Pseudonauka – gdy zamiast zjeść naleśnik, wydaje ci się, że na nim mieszkasz     14
  ROZDZIAŁ 2. Proces badawczy, czyli „czy leci z nami pilot?”     19
  2.1. Symulator lotów naukowych     21
  2.1.1. Inspiracja     22
  2.1.1.1. Obserwacja     23
  2.1.1.2. Przegląd literatury     24
  2.1.1.3. Autorytet     33
  2.1.1.4. Ciekawość poznawcza     33
  2.1.1.5. Szczęśliwy traf!     34
  2.1.2. Cel badawczy     37
  2.1.2.1. Cel a problem badawczy     39
  2.1.3. Pytania i hipotezy badawcze     41
  2.1.3.1. Pytania badawcze     42
  2.1.3.2. Hipotezy     45
  2.1.4. Typ badania     48
  2.1.5. Model badawczy     51
  2.1.5.1. Model eksperymentalny     53
  2.1.5.2. Model nieeksperymentalny     58
  2.1.6. Operacjonalizacja zmiennych     61
  2.1.7. Pomiar     64
  2.1.7.1. Skale pomiarowe     64
  2.1.7.2. Trafność i rzetelność pomiaru     73
  2.1.8. Narzędzia     78
  2.1.9. Grupa badawcza     80
  2.1.10. Trafność badania     82
  2.1.10.1. Trafność wniosków     83
  2.1.10.2. Trafność zewnętrzna     83
  2.1.10.3. Trafność wewnętrzna     84
  2.2. Terrain ahead, pull up!…, czyli kiedy naukowiec zderza się z ziemią     86
  2.2.1. Ostatni przegląd techniczny – checklista przed badaniem     90
  2.2.2. Procedury awaryjne – jak przygotować się na najgorsze?     97
  2.2.2.1. Pasażerowie, czyli o przyczynach awarii ze strony badanych     97
  2.2.2.2. Nieprzewidziana zła pogoda, czyli o nieoczekiwanych okolicznościach zewnętrznych wpływających na przebieg badania     100
  2.2.2.3. Usterka techniczna, czyli kiedy zawodzą narzędzia     101
  2.2.2.4. Błąd ludzki, czyli kiedy zawiodłeś jako naukowiec     103
  2.3. Pierwszy start, czyli realizacja badania w kontekście analizy danych     105
  2.3.1. Przygotowanie bazy i wprowadzanie danych do analizy     106
  2.3.1.1. Dane surowe a dane robocze     106
  2.3.1.2. Specyfika i wygląd roboczej bazy danych     107
  2.3.1.3. Czyszczenie bazy danych     110
  2.3.2. Kodowanie danych i tworzenie wskaźników     111
  2.3.2.1. Kodowanie     111
  2.3.2.2. Tworzenie wskaźników     111
  2.3.3. Braki danych     112
  2.3.3.1. Mechanizmy występowania braków danych     113
  2.3.3.2. Radzenie sobie z brakami danych     118
  2.3.4. Cel podróży, czyli wybór testu statystycznego     120
  2.3.4.1. Testy różnic     120
  2.3.4.2. Testy związków     121
  2.3.5. Lądowanie – wnioski z badania i dyskusja     122
  CZĘŚĆ 2. WPROWADZENIE DO WNIOSKOWANIA STATYSTYCZNEGO     129
  ROZDZIAŁ 3. Wprowadzenie do testowania hipotez, czyli czy warto zarabiać na statystyce?     131
  3.1. Populacja vs próba, czyli jak zrobić research na rynku pracy?     132
  3.1.1. Reprezentatywność grupy     133
  3.1.1.1. Losowy dobór próby     134
  3.1.1.2. Liczebność próby     137
  3.2. Szacowanie, czyli czy statystyka prawdę ci powie?     137
  3.2.1. Estymacja punktowa     140
  3.2.2. Parametr i estymator     143
  3.2.3. Błąd pomiaru i błąd standardowy     144
  3.2.4. Prawo wielkich liczb     145
  3.2.5. Optymalna (?) wielkość próby     146
  3.3. Rozkład, czyli pensja na wykresie     148
  3.3.1. Histogram     149
  3.3.2. Rozkład w populacji, w próbie oraz z próby (próbkowania)     151
  3.3.2.1. Rozkład próbkowania a precyzja pomiaru     152
  3.3.3. Rozkład normalny     154
  3.3.3.1. Standaryzacja Z     155
  3.3.4. Testy statystyczne     161
  3.3.4.1. Centralne Twierdzenie Graniczne.    161
  3.3.5. Estymacja przedziałowa     163
  3.4. Hipotezy i testowanie, czyli statystyczna „gra o tron”     167
  3.4.1. Podejście częstościowe vs Bayesowskie     167
  3.4.2. Hipotezy statystyczne (zerowa i alternatywna)     168
  3.4.3. Błąd I i II rodzaju     171
  3.4.4. Poziom istotności (α) i poziom ufności     172
  3.4.4.1. Przedziały ufności     172
  3.4.5. Moc testu     174
  3.4.6. Statystyka testowa     175
  3.4.7. Wartość p i wartość krytyczna – istotność statystyczna wyników     178
  3.4.8. Dobre praktyki i błędy w raportowaniu wyników     186
  3.4.8.1. Miary siły efektu     188
  3.4.8.2. Zapis wartości p     189
  ROZDZIAŁ 4. Statystyki opisowe, czyli jak rozbić bank?     197
  4.1. Statystyczna ruletka     197
  4.2. O co zakład?     199
  4.3. Statystyki opisowe, czyli jak liczyć pieniądze?     202
  4.3.1. Miary tendencji centralnej     203
  4.3.1.1. Miara klasyczna – średnia arytmetyczna (M, µ)     204
  4.3.1.2. Miary pozycyjne – mediana oraz kwantyle     211
  4.3.1.3. Miary pozycyjne – dominanta (moda)     215
  4.3.2. Miary rozproszenia     218
  4.3.2.1. Rozstęp     219
  4.3.2.2. Wariancja i odchylenie standardowe     219
  4.3.2.3. Rozstęp miedzykwartylowy (IQR)     226
  4.3.3. Miary asymetrii i obserwacji odstających     228
  4.3.3.1. Skośność     228
  4.3.3.2. Kurtoza     230
  CZĘŚĆ 3. WYBRANE TESTY STATYSTYCZNE     235
  ROZDZIAŁ 5. La Familia χ2, czyli o statystycznej mafii     237
  5.1. Włoska rodzina     238
  5.1.1. Tabele krzyżowe i sumy brzegowe     241
  5.1.2. Procenty w tabelach krzyżowych     243
  5.2. Don, Capo i żołnierze     246
  5.2.1. Test χ2 niezależności     250
  5.2.2. Test χ2 zgodności/dobroci dopasowania     251
  5.2.3. Test McNemara i Q Cochrana     252
  5.2.3.1. Test McNemara     252
  5.2.3.2. Test Q Cochrana     254
  5.3. Żelazne zasady mafii, czyli co należy zrobić, aby przyjęli cię do rodziny     255
  5.4. Jak rozdzielić towar? Wnioskowanie na podstawie χ2     257
  5.4.1. Standaryzowane i skorygowane reszty Pearsona     257
  5.4.2. Współczynniki siły efektu     259
  5.4.2.1. Interpretacja siły efektu     259
  5.5. Część praktyczna     261
  5.5.1. Case study – test χ2 niezależności     261
  ROZDZIAŁ 6. Test t Studenta…, czyli o matematycznym wzorze na dobre piwo     269
  6.1. I wtedy wchodzi on… cały na biało, czyli o Studencie słów kilka!     270
  6.1.1. Badanie małych prób i rozkład t     271
  6.2. Rodzina testów t Studenta, czyli trzech synów matka miała…     275
  6.2.1. Warianty testu t – podobieństwa i różnice     275
  6.2.2. Hipotezy statystyczne dla testów t     280
  6.2.2.1. Test t dla jednej próby     280
  6.2.2.2. Test t dla dwóch prób niezależnych     280
  6.2.2.3. Test t dla dwóch prób zależnych     280
  6.3. Kryteria stosowania testów t, czyli co musisz założyć, żeby ich użyć…     281
  6.4. To kto w końcu i kiedy pije najwięcej piwa…, czyli o wnioskowaniu na podstawie wyników testów t     294
  6.4.1. Miary siły efektu     295
  6.5. Część praktyczna     298
  6.5.1. Case study 1 – test t Studenta dla jednej próby     299
  6.5.2. Case study 2 – test t Studenta dla prób niezależnych     302
  6.5.3. Case study 3 – test t Studenta dla prób zależnych     307
  ROZDZIAŁ 7. Analiza wariancji…, czyli what the F?     311
  7.1. Im więcej, tym weselej…, czyli o ANOVA słów kilka!     312
  7.2. What the F? Czyli o co chodzi w analizie wariancji?     316
  7.3. Kryteria stosowania analizy wariancji, czyli powtórka z rozrywki     321
  7.4. Co pić, żeby zdać? Czyli o wnioskowaniu na podstawie wyników ANOVA     328
  7.4.1. Testy post-hoc     328
  7.4.2. Miary siły efektu     331
  7.5. Część praktyczna     333
  7.5.1. Case study 1. ANOVA     334
  ROZDZIAŁ 8. O korelacji…, czyli o najbardziej romantycznej relacji w statystyce!     339
  8.1. O relacjach w świecie nauki, czyli nie wszystko złoto, co się świeci… na czerwono!     340
  8.2. Testowanie związku, czyli „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!”     344
  8.3. Oczekiwania…, czyli o założeniach analizy korelacji     348
  8.4. Sztuka interpretacji związku     357
  8.4.1. Siła i współczynnik determinacji związku     358
  8.4.2. Przyczynowość i problem trzeciej zmiennej w analizie korelacji     360
  8.5. Część praktyczna     368
  8.5.1. Case study 1. Analiza korelacji     370
  ROZDZIAŁ 9. Regresja, czyli o oglądaniu memów w służbie ego     375
  9.1. O statystycznej regresji w służbie ego…     378
  9.2. Statystyczne proroctwa, czyli o wróżeniu z liczb i roli Sylvestra Stallone…     379
  9.2.1. Funkcja liniowa     379
  9.2.2. Równanie regresji i jego parametry     380
  9.2.2.1. Liczby ustalone a i b     380
  9.2.3. Metoda najmniejszych kwadratów i linia najlepszego dopasowania     383
  9.2.4. Hipotezy statystyczne     385
  9.2.5. Analiza wariancji w regresji     386
  9.2.6. Współczynnik standaryzowany Beta     390
  9.3. O re(sz)ty! Czyli o założeniach regresji!     390
  9.4. Wnioskowanie, czyli one meme a day keeps doctor away?     405
  9.5. Część praktyczna     407
  9.5.1. Case study 1. Analiza regresji     407
  9.5.2. Case study 2. Analiza regresji     414
  Zakończenie     419
  Bibliografia     420
  Indeks     422
  O Autorach     424
RozwińZwiń