Metodologia badań ekonomicznych

Metodologia badań ekonomicznych

1 opinia

Autor:

Adam Sagan

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,38

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia prezentuje podstawowe problemy metodologiczne w badaniach społeczno-ekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki identyfikacji zależności przyczynowych w ekonomii i naukach pokrewnych. Autor definiuje kluczowe pojęcia procesu badawczego, a także podejmuje dyskusję na temat najistotniejszych kwestii projektowania badań w naukach ekonomicznych. Przybliża złożone zagadnienia, pojęcia i czynności składające się na szeroko pojęte postępowanie badawcze. Prezentuje opis projektu badawczego – etapy badania oraz proces konceptualizacji i operacjonalizacji z uwzględnieniem zasad tworzenia wskaźników. Charakteryzuje typy i zasady budowy hipotez badawczych i tworzonych na ich podstawie układów zależności między zmiennymi. W pracy przedstawiono również założenia badań eksperymentalnych i opisowych. Poruszono problematykę operacyjnego przygotowania badania związanego z budową narzędzia pomiaru i doborem próby. Zarysowano zagadnienia rodzajów pomiaru i skal pomiarowych, zasady budowy skal oraz oceny ich trafności i rzetelności. Na koniec przedstawiono zasady tworzenia raportu badawczego.


Liczba stron204
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-737-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1 11
  Wnioskowanie i wyjaśnianie w naukach ekonomicznych    11
    1.1. Metodologia nauk a metodologia ekonomii    11
    1.2. Podstawowe podejścia badawcze – realizm i konstrukcjonizm w badaniach ekonomicznych    17
    1.3. Typy wnioskowania w badaniach ekonomicznych    20
    1.4. Rodzaje wyjaśniania a szkoły ekonomiczne    25
    1.5. Postdykcja i predykcja    28
    1.6. Warunki i koncepcje przyczynowości    31
    1.7. Zasady przyczynowości    38
    1.8. Rodzaje modeli w naukach ekonomicznych: wyjaśnianie a predykcja    40
  
  Rozdział 2 43
  Projekt badawczy 43
    2.1. Proces postępowania badawczego i typy projektów badawczych    43
    2.2. Formułowanie problemów badawczych    47
    2.3. Wskaźniki i konstrukty – definicje operacyjne    48
    2.4. Typy hipotez badawczych    56
    2.5. Zależności między zmiennymi    59
      2.5.1. Zmienne egzo- i endogeniczne    59
      2.5.2. Zależności pozorne i efekty supresji    63
      2.5.3. Zmienne moderujące i mediujące    65
      2.5.4. Zmienne kontrolne    73
  
  Rozdział 3 76
  Eksperyment randomizowany jako metoda badania przyczynowego 76
    3.1. Badania przyczynowe w naukach ekonomicznych    76
    3.2. Plany eksperymentalne w naukach ekonomicznych    79
    3.3. Trafność wewnętrzna i zewnętrzna badań przyczynowych    91
  
  Rozdział 4 97
  Badania przyczynowo-opisowe w ekonomii    97
    4.1. Projekty quasi-eksperymentalne i wzdłużne    97
      4.1.1. Selekcja jednostek w quasi-eksperymentach    97
      4.1.2. Nieciągłość regresji    99
      4.1.3. Przerywane szeregi czasowe    102
      4.1.4. Eksperymenty naturalne    104
      4.1.5. Eksperyment ex post facto    108
    4.2. Analizy przekrojowe i kohortowe    112
      4.2.1. Badania ankietowe    112
      4.2.2. Powtarzane sondaże i analizy kohortowe    114
    4.3. Badania panelowe    118
    4.4. Metoda badania przypadków w jakościowej analizie zależności przyczynowych    127
      4.4.1. Badania jakościowe w ekonomii    127
      4.4.2. Typy studiów przypadków    128
      4.4.3. Etapy badania przypadków    134
      4.4.4. Jakościowa analiza porównawcza w badaniach przypadków    137
    4.5. Jakościowe metody heurystyczne w badaniach ekonomicznych    141
      4.5.1. Metoda delficka    141
      4.5.2. Analiza scenariuszowa    144
  
  Rozdział 5 150
  Pomiar i dobór próby w badaniach ekonomicznych 150
    5.1. Pomiar w badaniach ekonomicznych    150
      5.1.1. Poziomy pomiaru    150
      5.1.2. Proces budowy skal pomiaru    155
      5.1.3. Rodzaje skal odpowiedzi    158
      5.1.4. Błędy w zmiennych i rzetelność pomiaru    165
    5.2. Dobór prób badawczych w naukach ekonomicznych    170
      5.2.1. Proces doboru próby    170
      5.2.2. Rodzaje prób losowych i nielosowych    172
      5.2.3. Błędy losowe i nielosowe    179
      5.2.4. Ważenie próby    179
      5.2.5. Odpowiedzi zniekształcone    181
  
  Rozdział 6 183
  Zasady budowy raportu badawczego 183
    6.1. Struktura raportu    183
    6.2. Wizualizacja danych    184
    6.3. Zasady tworzenia wniosków i rekomendacji    196
  
  Literatura    199
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia