Państwo tańczące. Mitologiczne źródła Platona nauki o tańcu

Państwo tańczące. Mitologiczne źródła Platona nauki o tańcu

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W możliwym do obrony uproszczeniu książka dotyczy Platona nauki o tańcu. Z kilku jednak spraw dobrze by się było jednak wytłumaczyć. Platon o tańcu pisze sporo, ale nie zmienia to przecież tego, że jest to u niego kategoria szczególna i rzadko jest przedstawiana przez niego przedmiotowo. Raczej służy mu jako część zestawu narzędziowego. Przeniesienie jej zatem na obszar przedmiotowy musi być ostrożne i musi być szczególnie czułe na kłopoty związane z uprzedmiotowieniem właśnie. Stąd pewne zuchwałe decyzje metodologiczne, które wiodą autora monografii w stronę greckich mitów, które potraktowane zostały po części jako źródło rozstrzygnięć platońskich a po części jako miejsce, w którym nauka Platona mogłaby znaleźć właściwą akustykę. Jako takie właśnie miejsce pojawiają się w pracy mit Ateny, mit Gorgony Meduzy, Marsjasza i Apollina, Pyrrosa-Neoptolemosa czy mit Ariadny.
Czasem mit przedstawi się wraz z odpowiadającym sobie rytuałem i tak też wzajemnie się oświetlając raz będzie się z rytuałem wadził a raz będzie w nim szukał swojej wykładni. W ten sposób pojawiają się w książce Korybanci czy bachantki.
Konstrukcja książki oparta jest na Platona wstępnej klasyfikacji tańca, którą znajdziemy w jego najprawdopodobniej ostatnim dialogu Prawa. Tam właśnie Platon dzieli tańce na dzikie i cywilizowane, tańce poważne i niepoważne, a także na tańce wojenne i pokojowe. Ten techniczny poniekąd zarys klasyfikacyjny oczywiście budzi szereg wątpliwości i to – dodajmy od razu – wątpliwości samego Platona. Ale ten techniczny zarys klasyfikacyjny jest również wykładnią państwa, a zarazem tego, co ludzkie, ale jednak państwu obce. To, co obce, pozostaje wciąż z państwem w relacji, nawet wówczas, gdy jest to relacja wygnańca (tańce dzikie) albo mieszkańca pozbawionego praw obywatelskich (tańce niepoważne).
Taniec zatem daje wyjątkową zdaje się możliwość przyjrzenia się państwu od wewnątrz, ale również z zewnątrz. Państwu i duszy. Od Platona wiemy bowiem, że badanie tych dwu zagadnień jest, do pewnego przynajmniej stopnia, tożsame, różni te badania jedynie dystans obserwatora. Zarówno dla państwa, jak i dla duszy taniec zostaje rozpoznany przez autora jako najwłaściwszy i zarazem najbardziej własny sposób postępowania. Autor stoi na stanowisku, że ruch duszy właściwy a zatem ruch, który szczególnie winien być bliski filozofii, winno się nazwać ruchem tanecznym.


Rok wydania2022
Liczba stron582
KategoriaHistoria filozofii
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4057-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz stosowanych skrótów     15
  WSTĘP     19
  A. Wprowadzenie     19
    1. Sformułowanie tematu     19
    2. Założenia metodologiczne oraz deklaracje gatunkowe     30
    3. Trójjedyna choreia     35
    4. Wyprawa do jaskini Zeusa     38
    5. Obszar badań oraz założenia metodologiczne     42
    6. Struktura pracy     49
  B. Dziwadełka     53
    1. Złoty łańcuch     53
    2. Zeus, Hera i pięć pokoleń     53
    3. Łańcuch poetów     60
    4. Rozumu namowy     68
    5. Napięcie     70
    6. Zabawki     72
    7. Dobra boskie i dobra ludzkie     78
    8. Prehistoria     80
    9. Najdziksze zwierzęta     82
    10. Oswajanie     87
    11. Podwójna natura konieczności     89
    12. Nić Ariadny     92
  I. TAŃCE WOJENNE     97
  A. Taniec Aresa     99
  B. Pyrriche     104
    1. Mity ajtiologiczne     105
    2. Okoliczności     111
    3. Konteksty     112
      a. Pojedynek     112
      b. Cykl wegetacyjny     114
      c. Inicjacja     117
      d. Pogrzeb     119
    4. Rynsztunek     120
    5. Figury     122
  C. Tańce zbrojne i sztuka wojskowa     129
    1. Tańce z bronią i Paflagończycy     133
    2. Pyrriche i cheironomia     139
    3. Tańca zalety zdrowotne wraz z dodaniem możliwych pożytków dla wojennego fachu płynących     143
  D. Wojna i wojownicy     151
    1. Dwie twarze     157
  II. GORGONA     158
  A. Figura Ateny     159
  B. Trzy siostry     160
  C. Dwie twarze Meduzy     165
  D. Przygody Perseusza     170
    1. Droga do celu     172
    2. Meduza     175
    3. Ucieczka     178
  E. Odyseusz i zaświaty     187
  F. Interpretacje     204
    1. Sierp, zboże i pradawne historie miłosne     204
    2. Racjonalizacje     205
    3. Przodkowie     208
  G. Atena – scena przebierania     210
  H. Gorgona Chtonia     215
  I. Tarcza Agamemnona     222
  J. Dociekania słownikowe     229
    1. Groza i spór o rdzeń garg(g)     229
    2. Konie     235
  K. Atena i Gorgona     245
  L. Gdzie mieszkają dzikie stwory? Lokalizacja     252
  Ł. Lament     258
  M. Epilog. Panny morskie     262
  III. KORYBANCI     264
  A. Eutydem     264
    1. Przedstawienie dialogu     264
    2. Eutydem i Dionizjodor     270
    3. Tancerze z mieczami     271
    4. Dionizjodor i Eutydem     273
    5. Sokrates i Korybanci     279
  B. Źródła     283
  C. Szał Korybantów     285
  D. Etymologie     286
  E. Status     287
    1. Genealogia     290
    2. W towarzystwie Matki Bogów     292
    3. Role     297
      a. Kowale, górnicy i czarodzieje     301
  F. Korybanci w Atenach     309
    1. Przebieg     309
      a. Obmycie i ofiara     310
      b. Ukrzesłowienie     310
      c. Ofiara właściwa     312
      d. Narodziny boga     315
      e. Elementy szczegółowe     320
      f. Choreografia     321
      g. Lekarze     331
      h. Jaskinia     336
      i. Dzikie tańce Korybantów     340
  IV. MARSJASZ     346
  A. Aulos i Atena     346
  B. Wielcy wynalazcy     355
  C. Apollo i Marsjasz     358
    1. Aulos     363
    2. Wygnanie aulecistki     369
    3. Niejasna natura sztuki auletycznej     372
  D. Marsjasz Sokrates     378
    1. Utracony rozum Apollina     386
      a. Kłopotliwe kryteria     386
      b. Kara     387
      c. Kursa     390
      d. W orszaku matki bogów     393
  E. Epilog. Marsjasz w Rzymie     396
  V. PENTEUS ALBO NARODZINY CHOREOGRAFII     397
  A. Okoliczności     398
    1. Pierwsze rozróżnienie     400
    2. Założenie     402
      a. Warunki założenia     403
    3. Okoliczności dodatkowe     404
      a. Założenia wtóre     405
      b. Kłopot     407
  B. Niebezpieczeństwo     408
  C. Mit     415
  D. Platon i Penteus     431
  VI. PAŃSTWO TAŃCZĄCE     440
  A. Piękny taniec Platona     440
    1. Jak być poetą w państwie idealnym?     449
  B. Posadzka taneczna dla Ariadny     451
    1. Czas tańczący     456
    2. To, co nam się w głowie nie mieści     462
    3. Rozwiązania egipskie     464
    4. Ἵμερος     470
    5. Taniec rydwanów     485
      a. Upadek     495
      b. Jeden taniec czy dwa tańce?     497
    6. Dusza     498
    7. Nieobecny bóg     502
    8. Ciało     505
  C. Najprawdziwsza tragedia     512
  D. Epilog     527
  ZAKOŃCZENIE     528
  A. Taniec     529
    1. Wypracowanie tematu     529
    2. Przebieg pracy     531
  B. Platon i mit     535
  Bibliografia     539
  The dancing state. The mythological sources of Plato’s teachings on dance – Summary     577
RozwińZwiń