Jednostki sektora samorządowego. Organizacja, rachunkowość i sprawozdawczość

-17%

Jednostki sektora samorządowego. Organizacja, rachunkowość i sprawozdawczość

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

91,30  110,00

Format: pdf

Cena początkowa: 110,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 91,30 zł  


91,30

w tym VAT

W publikacji poddano analizie m.in. zagadnienia: organizacji jednostek sektora samorządowego, gospodarki komunalnej, rachunkowości, gospodarki środkami trwałymi, odsetek, a także kwestie finansów charakterystycznych dla jednostek sektora publicznego.
Wskazano podstawy prawne dla konkretnych rozwiązań, jak również wyjaśniono zawiłą problematykę finansów publicznych oraz specyfikę działalności sektora samorządowego.
Książka jest przeznaczona dla pracowników administracji i działów finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Będzie cennym źródłem wiedzy dla członków organów stanowiących i wykonawczych tych jednostek oraz członków organów spółek komunalnych. Zainteresuje także radców prawnych, doradców podatkowych, ekonomistów oraz księgowych.


Rok wydania2023
Liczba stron304
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-385-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    15
  Wstęp    19
  Rozdział    1
  Organizacja jednostek finansów samorządowych i spółek komunalnych    21
  1.1. Organizacja jednostek finansów samorządowych    21
  1.2. Jednostki budżetowe    23
  1.3. Samorządowe zakłady budżetowe    24
  1.4. Sposób prowadzenia gospodarki finansowej samorządowych jednostek budżetowych, w tym sposób i tryb sporządzania planów finansowych    28
  1.5. Projekty planów finansowych jednostek budżetowych    30
  1.6. Projekty planów dochodów samorządowych oświatowych jednostek budżetowych    32
  1.7. Problemy praktyczne w organizacji i funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych    33
  1.7.1. Instrukcja kancelaryjna w zakładzie budżetowym    33
  1.7.2. Odpłatna działalność fundacji i organizacji pożytku publicznego    35
  1.7.3. Udział pracownika wydziału finansowego w komisji inwentaryzacyjnej    37
  1.7.4. Opłacanie przez państwowe jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego wydatków związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 z tego rachunku    38
  1.7.5. Finansowanie ze środków PFRON wydatków związanych z organizacją transportu niepełnosprawnych pracowników zakładu aktywności zawodowej w ramach kosztów działania takiego zakładu    40
  1.7.6. Sprawozdania roczne w centrum usług wspólnych    43
  1.7.7. Oświadczenie o odpowiedzialności majątkowej pracownika zatrudnionego na stanowisku kasjera i obsługującego terminal płatniczy do transakcji bezgotówkowych    44
  1.7.8. Zawarcie porozumienia na prowadzenie obsługi kasowej gminnego centrum usług wspólnych dla placówek oświatowych gminy    46
  1.7.9. Podstawa prawna prowadzenia obsługi kasowej jednostek organizacyjnych gminy w postaci jednostek budżetowych i samorządowych instytucji kultury    48
  1.7.10. Zmiana planu finansowego przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej    49
  1.7.11. Kontrola formalno-rachunkowa oraz merytoryczna dowodów księgowych w małej jednostce instytucji kultury    50
  1.7.12. Przyjmowanie w szkole wpłat pieniężnych w gotówce    52
  1.7.13. Obowiązek kontrasygnaty skarbnika    54
  1.7.14. Zakupy dokonywane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych    55
  1.7.15. Jeden księgowy w kilku jednostkach sektora finansów publicznych    56
  1.7.16. Forma zatrudnienia głównego księgowego w instytucji kultury    58
  1.7.17. Współpraca gminy z ośrodkiem pomocy społecznej    59
  1.7.18. Kontrasygnata skarbnika a ugoda    62
  1.7.19. Wewnętrzne regulacje w samorządowej jednostce organizacyjnej    63
  1.7.20. Umowa użyczenia pomiędzy dwoma urzędami    64
  1.7.21. Odrębne rachunki dla obsługi Funduszu Pomocy    66
  1.7.22. Zarządzenie kryzysowe a pomoc obywatelom Ukrainy    68
  1.7.23. Ośrodek kultury jako organizator projektu społecznego    69
  Rozdział    2
  Gospodarka komunalna    73
  2.1. Zasady gospodarki komunalnej    73
  2.2. Porozumienia komunalne    77
  2.3. Samorządowe zakłady budżetowe    78
  2.4. Spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego    79
  2.5. Gospodarka komunalna poza sferą użyteczności publicznej    80
  2.6. Organy spółek komunalnych    81
  2.7. Rady nadzorcze i zarządy w spółkach zależnych od spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego    85
  2.8. Wnoszenie wkładów oraz obejmowanie udziałów i akcji    87
  2.9. Zbycie akcji i udziałów w spółkach samorządowych    88
  2.10. Regulamin korzystania z usług publicznych świadczonych przez spółki samorządowe    91
  2.11. Przekształcenia przedsiębiorstw komunalnych    91
  2.12. Reprezentowanie gminy w spółkach i rada nadzorcza    92
  2.13. Status pracowników w spółkach powstałych z przekształcenia przedsiębiorstw komunalnych    93
  2.14. Likwidacja samorządowego zakładu budżetowego w celu utworzenia spółki samorządowej    94
  2.15. Problemy praktyczne gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego    95
  2.15.1. Prowadzenie ksiąg rachunkowych w spółce komunalnej    95
  2.15.2. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem gminy jako jednostka sektora MŚP    96
  2.15.3. Umowa z firmą audytorską na badanie sprawozdania finansowego    97
  2.15.4. Termin sporządzenia sprawozdania finansowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością    99
  2.15.5. Status jednoosobowej spółki jednostki samorządu terytorialnego    100
  2.15.6. Poręczenie wekslowe spółki komunalnej    101
  2.15.7. Bierne rozliczenia międzyokresowych kosztów w spółce komunalnej    103
  2.15.8. Potrącenia wzajemnie zasądzonych należności pomiędzy gminą a spółką    106
  Rozdział    3
  Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych    109
  3.1. Podstawy prawne rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych    109
  3.2. Szczególne zasady rachunkowości dla jednostek sektora finansów publicznych    110
  3.3. Zasady dotyczące planów finansowych    111
  3.4. Problemy praktyczne rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych    115
  3.4.1. Nota księgowa z tytułu rozliczenia CO    115
  3.4.2. Wyżywienie w bilansie jednostki    116
  3.4.3. Krajowy Fundusz Szkoleniowy    118
  3.4.4. Księgowanie należności z tytułu opłaty za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntów    119
  3.4.5. Środki z rezerwy subwencji ogólnej z przeznaczeniem na dofinansowanie inwestycji drogowej    119
  3.4.6. Aktualizacja polityki rachunkowości    120
  3.4.7. Opłata prolongacyjna od należności    122
  3.4.8. Paragraf 905 klasyfikacji budżetowej    123
  3.4.9. Inwentaryzacja magazynu żywności w przedszkolu    124
  3.4.10. Rezerwa na wypłatę odszkodowania za szkodę powstałą w wyniku wypadku na terenie jednostki budżetowej    126
  3.4.11. Ostateczny termin zakończenia inwentaryzacji    127
  3.4.12. Koszty zastępstwa procesowego    128
  3.4.13. Umorzenie subwencji z PFR w części dotyczącej wykazania straty gotówkowej    129
  3.4.14. Księgowanie nadpłaty za energię w szkole dotyczącej roku ubiegłego    132
  3.4.15. Ewidencja pozabilansowa umowy najmu    133
  3.4.16. Księgowanie opłaty za zajęcie pasa drogowego    134
  3.4.17. Dowód księgowy MT    135
  3.4.18. Zwrot kosztów poniesionych na naprawę samochodu w księgach rachunkowych    136
  3.4.19. Konto syntetyczne 300 wykazujemy w rocznym sprawozdaniu Rb-28S    137
  3.4.20. Księgowanie wynagrodzenia dla ZAiKS    140
  3.4.21. Księgowanie faktury za uruchomienie sieci punktów dostępu do Internetu    141
  3.4.22. Zestawienie przychodów i kosztów oraz zestawienie przepływów pieniężnych    143
  3.4.23. Okres rozliczenia kosztów w czasie    146
  3.4.24. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych    148
  3.4.25. Rozliczenia pomiędzy gminą a jednostką organizacyjną gminy    150
  3.4.26. Prawidłowe zastosowanie klasyfikacji budżetowej    151
  Rozdział    4
  Środki trwałe w gospodarce finansowej jednostek sektora finansów publicznych    153
  4.1. Środki trwałe w ustawie o rachunkowości i ustawach podatkowych    153
  4.2. Wycena środków trwałych    157
  4.3. Amortyzacja środków trwałych    158
  4.4. Szczególne zasady dotyczące ujmowania w księgach rachunkowych środków trwałych    160
  4.5. Problemy praktyczne dotyczące ujmowania środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych    162
  4.5.1. Koszty wynajęcia lokalu na mieszkanie    162
  4.5.2. Koszt wykonania projektu przebudowy drogi oraz koszt tej przebudowy    163
  4.5.3. Klasyfikacja środków trwałych    165
  4.5.4. Darowizna przekazana ochotniczej straży pożarnej    166
  4.5.5. Ulepszenie środka trwałego    168
  4.5.6. Inwestycja w obcym środku trwałym    169
  4.5.7. Przekazanie fundacji zamortyzowanego środka trwałego    170
  4.5.8. Księgowanie nieodpłatnie otrzymanych od gminy środków trwałych    170
  4.5.9. Stawka amortyzacyjna dla środka trwałego w postaci cmentarza    173
  4.5.10. Używany pojazd jako środek trwały    174
  4.5.11. Obowiązek drukowania ksiąg inwentarzowych prowadzonych w formie elektronicznej    175
  4.5.12. Niesprawny klimatyzator w ewidencji środków trwałych    176
  4.5.13. Koszty aktu notarialnego w wartości początkowej środka trwałego    178
  4.5.14. Odwodnienie na gruntach zabudowanych    179
  4.5.15. Koszty transportu nabytego samochodu a wartość początkowa środka trwałego    180
  4.5.16. Koszty OC i badania technicznego    181
  4.5.17. Koszty wynajęcia lokalu na mieszkanie    182
  4.5.18. Remont pawilonów handlowo-usługowych będących własnością spółdzielni    184
  4.5.19. Likwidacja środka trwałego i jego wykorzystanie w części na cele szkoleniowe    185
  Rozdział    5
  Odsetki w działalności jednostek sektora finansów publicznych    187
  5.1. Odsetki od zobowiązań cywilnoprawnych    187
  5.2. Odsetki od zobowiązań podatkowych    188
  5.3. Problemy praktyczne z naliczaniem odsetek w jednostkach sektora finansów publicznych    189
  5.3.1. Odsetki od kwoty przypisu opłat za pobyt stały i wyżywienie w żłobku    189
  5.3.2. Wysokość odsetek od nieterminowej zapłaty czynszu przez osobę fizyczną za najem pomieszczenia    190
  5.3.3. Odsetki od nieterminowo wnoszonych opłat za pobyt pacjenta w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym    191
  5.3.4. Odstąpienie od dochodzenia należności cywilnoprawnych    194
  5.3.5. Koszty procesu i odsetki ustawowe za opóźnienie    195
  5.3.6. Wysokość odsetek za opóźnienie    196
  5.3.7. Prawo do naliczenia odsetek    197
  Rozdział    6
  Sprawozdawczość jednostek sektora finansów publicznych    199
  6.1. Zakres sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych    199
  6.2. Sprawozdanie finansowe    201
  6.3. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego    202
  6.4. Bilans    202
  6.5. Rok obrotowy    204
  6.6. Łączne sprawozdanie finansowe państwowej jednostki    204
  6.7. Zakres danych sprawozdania finansowego    206
  6.8. Przekazywanie sprawozdań finansowych    207
  6.9. Publikacja sprawozdań finansowych    208
  6.10. Problemy praktyczne sprawozdawczości finansowej jednostek sektora finansów publicznych    209
  6.10.1. Fundusz remontowy w sprawozdaniu finansowym    209
  6.10.2. Podpis elektroniczny na sprawozdaniu finansowym    209
  6.10.3. Dane w sprawozdaniu Rb-28S    210
  6.10.4. Roczne sprawozdanie finansowe spółdzielni mieszkaniowej    211
  6.10.5. Koszty upomnienia w sprawozdaniu Rb-27S    212
  6.10.6. Sprawozdanie opisowe z wykonania budżetu za rok kalendarzowy szkoły    214
  6.10.7. Zakup zestawu do podpisu kwalifikowanego dla głównego księgowego jednostki – klasyfikacja budżetowa    215
  6.10.8. Informacja dodatkowa rocznego sprawozdania jednostki    217
  6.10.9. Sprawozdanie organizacji realizującej zadania publiczne    218
  6.10.10. Należności w sprawozdaniu Rb-27S    220
  6.10.11. Właściwe dane w sprawozdaniu finansowym    222
  6.10.12. Podpis na sprawozdaniach jednostki budżetowej    224
  6.10.13. Poręczenie w sprawozdaniu Rb-Z    225
  6.10.14. Sprawozdania w zakresie operacji finansowych    228
  6.10.15. Sprawozdanie finansowe ośrodka pomocy społecznej    230
  6.10.16. Skutki decyzji umarzającej część zaległości w podatku od nieruchomości w sprawozdaniu Rb-27S i Rb-PDP    232
  6.10.17. Zasiłki ZUS w sprawozdaniu Rb-28S    234
  6.10.18. Płatności z wykorzystaniem karty płatniczej w sprawozdaniu Rb-N    234
  6.10.19. Formularze sprawozdania finansowego samorządowej instytucji kultury    237
  6.10.20. Obowiązek publikowania w BIP sprawozdań budżetowych    238
  6.10.21. Sprawozdania PZ-KRH oraz AZ-KRH    239
  6.10.22. Termin na sporządzenie sprawozdania finansowego za rok 2021 szpitala    242
  6.10.23. Sprawozdanie F-01 do GUS    243
  Rozdział    7
  Pozostałe problemy finansów jednostek sektora publicznego    245
  7.1. Spadki w gminie    245
  7.2. Umowy o powierzenie realizacji zadania publicznego    246
  7.3. Opłata skarbowa za wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego    248
  7.4. Dochody i wydatki za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi    249
  7.5. Zaspokojenie roszczeń spadkobierców przez gminę    253
  7.6. Koszty opłaty komornika skarbowego    254
  7.7. Wynagrodzenie przewodniczącego i członka komisji w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych    255
  7.8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych    256
  7.9. Środowiskowe domy samopomocy    257
  7.10. Rejestr umów cywilnoprawnych od kwoty powyżej 500 zł    260
  7.11. Zwolnienie z opłaty skarbowej    261
  7.12. Komisja skarg wniosków i petycji    262
  7.13. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych    265
  7.14. Stwierdzenie nabycia spadku    267
  7.15. Spadek dla gminy a wymeldowanie spadkodawcy    268
  7.16. Zwrot wypłaconego wynagrodzenia pośmiertnego    269
  7.17. Zadanie własne gminy w zakresie wodociągów    271
  7.18. Umowa najmu lokalu na czas nieoznaczony    272
  7.19. Ponadplanowe wydatki instytucji kultury    276
  7.20. Dotacja dla klubu sportowego    278
  7.21. Nadpłaty za wyżywienie dzieci    279
  7.22. Odpowiedzialność gminy za odziedziczone długi spadkowe    281
  7.23. Wpływ zwolnień podatkowych na wysokość części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin    282
  7.24. Udostępnianie lokali komunalnych obywatelom Ukrainy    283
  7.25. Sprzedaż książek przez bibliotekę publiczną    285
  7.26. Wypłata ekwiwalentu strażakom    286
  7.27. Procedura administracyjna    288
  7.28. Umarzanie należności Skarbu Państwa    289
  7.29. Depozyt kwoty pieniężnej zaliczanej do spadku    290
  Bibliografia    293
  Wykaz aktów prawnych    295
  Wykaz orzecznictwa    301
RozwińZwiń