Analiza ryzyka w ochronie danych osobowych

-17%

Analiza ryzyka w ochronie danych osobowych

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

105,41  127,00

Format: pdf

Cena początkowa: 127,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 105,41 zł  


105,41

w tym VAT

Publikacja przedstawia analizę zastosowania konstrukcji prawnej konkretyzacji obowiązków prawnych, opartej na kryterium ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.


W opracowaniu zostały omówione m.in.:


- przyczyny stosowania norm prawnych opartych na analizie ryzyka,
- sposoby konkretyzacji obowiązków prawnych w prawie powszechnie obowiązującym,
- akt konkretyzacji obowiązku prawnego na podstawie kryterium ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych i jego wykonanie,
- pojęcie „ryzyko” oraz regulacja prawna ,,ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych”,
- metodyka identyfikacji i szacowania ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych,
- postępowanie z ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych,
- kompetencje Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie prowadzenia postępowań odnoszących się do ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, w tym m.in. zasady postępowania przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
- rola sądownictwa administracyjnego w kontekście stosowania modelu regulacji, polegającego na konkretyzacji obowiązków prawnych przez podmioty zobowiązane, za pomocą kryterium ryzyka.


Książka będzie przydatna administratorom, inspektorom ochrony danych, adwokatom i radcom prawnym. Zainteresuje też przedstawicieli nauki.


Rok wydania2022
Liczba stron428
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-016-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  Wprowadzenie | str.    21
  Rozdział I
  Regulowanie obowiązków prawnych w oparciu o kryterium ryzyka | str.    27
  
  Sposoby konkretyzacji obowiązków w prawie | str.    27
  Definicja terminu „ryzyko” | str.    30
  Zastosowanie konstrukcji konkretyzacji obowiązków prawnych w oparciu o kryterium ryzyka w wybranych aktach prawnych | str.    35
  
  Rozdział II
  Metody badawcze konkretyzacji obowiązków prawnych ustalanych w oparciu o kryterium ryzyka | str.    54
  
  Wprowadzenie | str.    54
  Metoda badań naukowych | str.    55
  Zastosowanie normatywnej teorii wykładni | str.    56
  
  Rozdział III
  Ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str.    60
  
  Regulacja prawna ryzyka w RODO | str.    60
  Akt konkretyzacji obowiązku prawnego na podstawie kryterium ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych i jego wykonanie | str.    77
  Ujęcie podmiotowe i przedmiotowe ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str.    83
  
  3.1. Ujęcie podmiotowe | str.    83
  3.2. Ujęcie przedmiotowe | str.    86
  3.3. Prawa i wolności osób fizycznych, których dotyczy ryzyko | str.    89
  3.3.1. Źródła regulacji praw i wolności osób fizycznych – uwagi wstępne | str.    89
  3.3.2. Prawa i wolności osób fizycznych określone w RODO | str.    92
  3.3.3. Prawa i wolności osób fizycznych określone w Traktatach | str.    98
  3.3.4. Prawa i wolności osób fizycznych określone w Karcie Praw Podstawowych Unii
   Europejskiej | str.    105
  3.3.5. Prawa i wolności osób fizycznych określone w EKPCz | str.    111
  3.3.6. Prawa i wolności osób fizycznych określone w Konstytucji RP | str.    112
  3.4. Skutki prawne naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str.    122
  Rozdział IV
  Metody identyfikacji i szacowania ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str.    131
  
  Znaczenie podejścia procesowego dla identyfikacji i zarządzania ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, których dane osobowe są przetwarzane | str.    131
  Zastosowanie dokumentacji wewnętrznej do identyfikacji ryzyka | str.    135
  
  2.1. Uwagi ogólne | str.    135
  2.2. Modele i mapy procesów | str.    136
  2.3. Metodyka analizowania ryzyka | str.    139
  2.3.1. Wyjaśnienie pojęć metodologii, metodyki i metody oceny ryzyka | str.    139
  2.3.2. Wymagania RODO dotyczące metodyki analizowania ryzyka | str.    140
  2.4. Przegląd wybranych metodyk wykorzystywanych do analizy ryzyka związanej z przetwarzaniem danych osobowych | str.    143
  2.4.1. Metodyka proponowana przez polskiego regulatora – GIODO | str.    143
  2.4.2. Metodyki opracowane przez regulatora francuskiego – CNIL | str.    144
  2.4.3. Metodyka zaproponowana przez brytyjski organ nadzorczy – ICO | str.    145
  2.4.4. Metodyka zaproponowana w Podręczniku Inspektora Ochrony Danych | str.    145
  2.4.5. Porównanie metodyk | str.    146
  
  Przegląd wybranych rekomendacji i standardów związanych z podejściem opartym na ryzyku | str.    149
  
  3.1. Rekomendacje ENISA w sprawie oceny skutków naruszenia danych osobowych | str.    149
  3.2. Norma ISO 31010 – wybrane metody analizowania ryzyka | str.    150
  3.3. Norma ISO 27005. Zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie informacji | str.    152
  3.4. Norma ISO 29134. Wytyczne dotyczące oceny skutków dla prywatności | str.    152
  
  Iteracje, wykorzystanie audytu do zarządzania przetwarzaniem danych osobowych opartego na ryzyku | str.    153
  Ustanawianie kontekstu i szacowanie ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str.    154
  
  5.1. Uwagi ogólne | str.    154
  5.1.1. Analiza prosta w zastosowaniu | str.    154
  5.1.2. Analiza obiektywna i pomocna przy wykazywaniu zgodności | str.    156
  5.2. Ustanawianie kontekstu przetwarzania | str.    157
  5.2.1. Uwagi wprowadzające | str.    157
  5.2.2. Cele analizowania ryzyka | str.    159
  5.2.3. Kryteria identyfikacji ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, skala ryzyka | str.    161
  5.2.4. Cele przetwarzania danych osobowych i czynności przetwarzania | str.    165
  5.2.5. Kategorie danych, osób, których dane dotyczą, ich prawa i wolności | str.    167
  5.3. Szacowanie ryzyka | str.    171
  5.3.1. Uwagi ogólne | str.    171
  5.3.2. Zagrożenia | str.    173
  5.3.3. Prawdopodobieństwo materializacji
   zagrożenia | str.    177
  5.3.3.1. Przegląd metodyk dotyczących szacowania prawdopodobieństwa | str.    177
  5.3.3.2. Wykorzystanie statystyki do oceny prawdopodobieństwa naruszenia praw i wolności | str.    180
  5.3.3.3. Ocena niezawodności człowieka | str.    192
  5.3.3.3.1. Uwagi wprowadzające | str.    192
  5.3.3.3.2. Metoda TESEO | str.    195
  5.3.3.3.3. Metoda HEART (ang. human error assessment and reduction technique) | str.    195
  5.3.3.4. Sposób obliczania prawdopodobieństwa ..                                 196
  5.3.4. Następstwa materializacji zagrożenia | str.    216
  5.3.5. Wstępne wyliczenie ryzyka | str.    221
  Rozdział V
  Postępowanie z ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str.    224
  
  Uwagi ogólne | str.    224
  Analiza i ocena ryzyka | str.    225
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    225
  2.2. Sposób sprowadzenia wyników do oczekiwanej skali ryzyka (współczynnik korekcji) | str.    226
  2.3. Ewaluacja ryzyka | str.    227
  2.4. Zarządzanie niepewnością danych | str.    229
  
  Modyfikowanie ryzyka do poziomu zwykłego | str.    234
  
  3.1. Uwagi ogólne | str.    234
  3.2. Katalog referencyjny środków i katalog zrealizowanych środków, czyli wyznaczanie poziomu realizacji zabezpieczeń | str.    238
  3.3. Ocena poziomu realizacji zabezpieczeń | str.    244
  3.4. Ocena adekwatności zastosowanych środków, odniesienie się do charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania | str.    245
  3.4.1. Uwagi wprowadzające | str.    245
  3.4.2. Przykładowe obszary oceny adekwatności zabezpieczeń | str.    247
  3.4.2.1. Środki techniczne | str.    247
  3.4.2.2. Środki organizacyjne | str.    248
  3.4.2.3. Bezpieczeństwo osobowe | str.    250
  3.4.2.4. Testowanie, mierzenie i ocenianie skuteczności środków | str.    251
  3.5. Podatność jako parametr odwrotnie proporcjonalny do poziomu realizacji zabezpieczeń | str.    253
  
  Określanie ryzyka szczątkowego | str.    258
  Dalsze postępowanie z nieakceptowalnym ryzykiem czynności przetwarzania | str.    261
  
  5.1. Obniżanie ryzyka na poziomie poszczególnych operacji – ocena skutków przetwarzania | str.    261
  5.2. Unikanie, transferowanie lub dzielenie ryzyka | str.    262
  
  Rejestrowanie, raportowanie i akceptowanie ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str.    265
  
  Rozdział VI
  Nadzór administracyjnoprawny wykonania obowiązków prawnych na podstawie kryterium ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych | str.    270
  
  Wprowadzenie | str.    270
  Zdolność prawna Prezesa UODO | str.    271
  Kompetencja szczególna Prezesa UODO | str.    279
  
  3.1. Uwagi wstępne | str.    279
  3.2. Kompetencja szczególna związana z udzielaniem, odmową i cofaniem certyfikatów | str.    282
  3.2.1. Rodzaj kompetencji w ramach postępowania administracyjnego i poza tym postępowaniem | str.    282
  3.2.2. Znaczenie analizy ryzyka w postępowaniu w sprawie udzielenia certyfikatu, odmowy udzielenia oraz cofnięcia certyfikatu | str.    293
  3.3. Kompetencja szczególna związana z zatwierdzaniem kodeksu postępowania oraz warunków i trybu akredytacji podmiotu monitorującego jego przestrzeganie | str.    296
  3.3.1. Rodzaj kompetencji w ramach postępowania administracyjnego i poza tym postępowaniem | str.    296
  3.3.2. Znaczenie analizy ryzyka w postępowaniu w sprawie zatwierdzenia kodeksu postępowania oraz warunków i trybu akredytacji podmiotu monitorującego jego przestrzeganie | str.    300
  3.4. Kompetencja szczególna związana z prowadzeniem postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych | str.    301
  3.4.1. Rodzaj kompetencji w ramach postępowania administracyjnego | str.    301
  3.4.2. Znaczenie analizy ryzyka w postępowaniu w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych | str.    310
  3.5. Kompetencja szczególna związana z nakładaniem administracyjnych kar pieniężnych | str.    311
  3.5.1. Zasady nakładania kar pieniężnych | str.    311
  3.5.2. Znaczenie analizy ryzyka w postępowaniu w sprawie nakładania administracyjnych kar pieniężnych | str.    320
  
  Zastosowanie zasad ogólnych postępowania administracyjnego w postępowaniu przed Prezesem
   UODO | str.    320
  
  4.1. Uwagi wstępne | str.    320
  4.2. Zastosowanie zasady praworządności działania organu administracji publicznej i dbałości o praworządne działanie stron i uczestników postępowania w postępowaniu przed Prezesem UODO | str.    324
  4.3. Zasada prawdy obiektywnej | str.    341
  4.4. Zasada pogłębiania zaufania do organu władzy publicznej | str.    359
  4.5. Zasada przekonywania | str.    365
  
  Rozstrzyganie sprawy indywidualnej w postępowaniu przed Prezesem UODO | str.    369
  Środki odwoławcze od rozstrzygnięć Prezesa UODO | str.    375
  Prawomocność i egzekwowalność orzeczeń sądów administracyjnych w sprawach skarg na decyzje i postanowienia Prezesa UODO | str.    378
  
  Zakończenie | str.    383
  Bibliografia | str.    407
  Wykaz orzecznictwa | str.    415
  Spis tabel | str.    423
  Spis schematów | str.    425
  Autorzy | str.    427
RozwińZwiń