INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Czy szkolna edukacja przygotowuje uczniów do radzenia sobie w sytuacjach koniecznej czy też podejmowanej z własnego wyboru walki? Czy szkoła sprawdza się jako poligon odnoszenia sukcesów i ponoszenia porażek oraz kulturowego radzenia sobie z nimi i towarzyszącymi im skutkami? Szkolna edukacja w Polsce jest przesycona ustawicznym ocenianiem uczniów zarówno przez nauczycieli, rówieśników w klasie szkolnej, jak i ich rodziców. Niemalże każda lekcja staje się areną walki o sukces lub przeżywania niepowodzeń. Nie wszyscy potrafią wytrzymać napór emocji wyzwalanych nie tylko przez innych, lecz także przez siebie. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się kulturze szkolnej rywalizacji.
Autor przedstawia zagadnienia współzawodnictwa i współpracy w szkole, koncentrując się na ich uwarunkowaniach, przejawach oraz pozytywnych i negatywnych następstwach.
Nie każdy uczeń ma sukcesy i nie każdy zawsze może wygrywać w sytuacjach rywalizacji indywidualnej. Niektórym się wydaje, że do osiągnięcia zwycięstwa wystarczą energia, spryt oraz dobre chęci i lekceważą konieczną wiedzę i umiejętności.
Książka jest przeznaczona dla nauczycieli szkół, przedszkoli, wychowawców palcówek opiekuńczych, organizatorów form zimowego i letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Będzie przydatna pracownikom naukowym oraz studentom kierunków pedagogicznych, prawa, psychologii, socjologii.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 382 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8286-677-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | str. | 9 |
I | |
WSPÓŁZAWODNICTWO – RYWALIZACJA – KONKUROWANIE – WALKA – WOJNA – AGONISTYKA – GRA – ROZGRYWKA – WYŚCIG | str. | 21 |
1. Rywalizacja | str. | 23 |
2. Współzawodnictwo | str. | 25 |
3. Konkurencja | str. | 27 |
4. Rodzaje współzawodnictwa | str. | 32 |
4.1. Współzawodnictwo antagonistyczne (gra o sumie zerowej) | str. | 32 |
4.2. Współzawodnictwo twórcze (gra o sumie niezerowej) | str. | 35 |
5. Strategie współzawodnictwa | str. | 39 |
6. Walka | str. | 51 |
7. Współzawodnictwo – rywalizacja w pedagogice | str. | 56 |
8. Rywalizacja a współpraca | str. | 62 |
9. Ekonomiczny i polityczny charakter współzawodnictwa/rywalizacji | str. | 64 |
10. Wojna jako szczególny rodzaj rywalizacji | str. | 72 |
II | |
MAKROSPOŁECZNE I MAKROPOLITYCZNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI W EDUKACJI | str. | 79 |
1. Rankingoza i konkursomania, czyli wielka gonitwa w edukacji | str. | 81 |
2. Rywalizacja na progu | str. | 85 |
3. Rankingi szkolne jako czynnik rywalizacji | str. | 103 |
4. Międzynarodowa presja rankingowa | str. | 115 |
5. Konkursomania | str. | 117 |
6. Koopetycja – współzależność rywalizacji i współpracy | str. | 120 |
III | |
WEWNĄTRZSZKOLNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI | str. | 128 |
1. Szkoły grywalizacji | str. | 128 |
2. Konflikty wewnątrzszkolne | str. | 134 |
3. Lojalność w horyzoncie wartości | str. | 142 |
4. Wyniki rywalizacji jako wskaźnik wychowania | str. | 151 |
5. Wykroczenia jako brak wychowania | str. | 152 |
6. Ocenianie jako środek represji | str. | 152 |
7. Nauczyciele przeciwko ocenianiu zachowania | str. | 155 |
8. Szkolne taktyki stratyfikacyjne | str. | 164 |
9. Szkoła miejscem bicia rekordów Guinnessa | str. | 179 |
10. Gra w szachy transparentną rywalizacją | str. | 181 |
11. Korzyści i niebezpieczeństwa współzawodnictwa | str. | 187 |
12. Typowe błędy organizatorów współzawodnictwa | str. | 197 |
12.1. Obowiązkowe uczestnictwo | str. | 198 |
12.2. Wszystkoizm celów i treści | str. | 199 |
12.3. Permanencja | str. | 202 |
12.4. Nierówność współzawodniczących | str. | 203 |
13. (Nie-)właściwy styl kierowania zespołem | str. | 205 |
14. Ściąganie jako nieuczciwa rywalizacja | str. | 207 |
15. Sublimacja instynktu walki | str. | 213 |
16. Rywalizacja szkolna w opinii Nauczyciela Roku | str. | 220 |
17. Nauczyciele w wypalonej przestrzeni zawodowej | str. | 230 |
IV | |
INTRASUBIEKTYWNE WYMIARY RYWALIZACJI | str. | 240 |
1. Uczniowskie i nauczycielskie poczucie zobowiązania wobec elitarności szkoły | str. | 240 |
2. Wewnętrzny świat odporności na porażki | str. | 243 |
3. Rywalizacja z samym sobą jako środek wychowawczy | str. | 252 |
V | |
KU WEWNĄTRZSZKOLNEJ WSPÓŁPRACY | str. | 260 |
1. Szkoła współpracy | str. | 260 |
2. Źródła solidarnościowej walki o demokratyzację szkolnictwa | str. | 264 |
3. Początki ustrojowych zmian w polskiej edukacji | str. | 266 |
4. Edukacja po trzydziestu trzech latach polskiej transformacji | str. | 273 |
5. Diagnoza społeczna | str. | 285 |
6. Współdziałanie nauczycieli i rodziców | str. | 296 |
7. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli | str. | 304 |
8. Strategiczne planowanie rozwoju szkoły | str. | 315 |
9. Przesłanki edukacji kooperacyjnej i wychowującej | str. | 319 |
10. Konstruktywistyczny model nauczania | str. | 322 |
11. Cechy konstruktywnej edukacji | str. | 322 |
12. Montessoriańska pedagogia współpracy | str. | 328 |
13. Nie zabijajcie coacha | str. | 342 |
ZAKOŃCZENIE | str. | 347 |
BIBLIOGRAFIA | str. | 353 |