Kultura rywalizacji i współpracy w szkole

-17%

Kultura rywalizacji i współpracy w szkole

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

41,50  50,00

Format: pdf

Cena początkowa: 50,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 41,50 zł  


41,50

w tym VAT

Czy szkolna edukacja przygotowuje uczniów do radzenia sobie w sytuacjach koniecznej czy też podejmowanej z własnego wyboru walki? Czy szkoła sprawdza się jako poligon odnoszenia sukcesów i ponoszenia porażek oraz kulturowego radzenia sobie z nimi i towarzyszącymi im skutkami? Szkolna edukacja w Polsce jest przesycona ustawicznym ocenianiem uczniów zarówno przez nauczycieli, rówieśników w klasie szkolnej, jak i ich rodziców. Niemalże każda lekcja staje się areną walki o sukces lub przeżywania niepowodzeń. Nie wszyscy potrafią wytrzymać napór emocji wyzwalanych nie tylko przez innych, lecz także przez siebie. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się kulturze szkolnej rywalizacji.


Autor przedstawia zagadnienia współzawodnictwa i współpracy w szkole, koncentrując się na ich uwarunkowaniach, przejawach oraz pozytywnych i negatywnych następstwach.


Nie każdy uczeń ma sukcesy i nie każdy zawsze może wygrywać w sytuacjach rywalizacji indywidualnej. Niektórym się wydaje, że do osiągnięcia zwycięstwa wystarczą energia, spryt oraz dobre chęci i lekceważą konieczną wiedzę i umiejętności.


Książka jest przeznaczona dla nauczycieli szkół, przedszkoli, wychowawców palcówek opiekuńczych, organizatorów form zimowego i letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Będzie przydatna pracownikom naukowym oraz studentom kierunków pedagogicznych, prawa, psychologii, socjologii.


Rok wydania2022
Liczba stron382
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-677-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP  | str.    9
  I
  WSPÓŁZAWODNICTWO – RYWALIZACJA – KONKUROWANIE – WALKA – WOJNA – AGONISTYKA – GRA – ROZGRYWKA – WYŚCIG  | str.    21
   1. Rywalizacja  | str.    23
   2. Współzawodnictwo  | str.    25
   3. Konkurencja  | str.    27
   4. Rodzaje współzawodnictwa  | str.    32
  4.1. Współzawodnictwo antagonistyczne (gra o sumie zerowej)  | str.    32
  4.2. Współzawodnictwo twórcze (gra o sumie niezerowej)  | str.    35
   5. Strategie współzawodnictwa  | str.    39
   6. Walka  | str.    51
   7. Współzawodnictwo – rywalizacja w pedagogice  | str.    56
   8. Rywalizacja a współpraca  | str.    62
   9. Ekonomiczny i polityczny charakter współzawodnictwa/rywalizacji  | str.    64
  10. Wojna jako szczególny rodzaj rywalizacji  | str.    72
   
  II
  MAKROSPOŁECZNE I MAKROPOLITYCZNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI W EDUKACJI  | str.    79
   1. Rankingoza i konkursomania, czyli wielka gonitwa w edukacji  | str.    81
   2. Rywalizacja na progu  | str.    85
   3. Rankingi szkolne jako czynnik rywalizacji  | str.    103
   4. Międzynarodowa presja rankingowa  | str.    115
   5. Konkursomania  | str.    117
   6. Koopetycja – współzależność rywalizacji i współpracy  | str.    120
   
  III
  WEWNĄTRZSZKOLNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI  | str.    128
   1. Szkoły grywalizacji  | str.    128
   2. Konflikty wewnątrzszkolne  | str.    134
   3. Lojalność w horyzoncie wartości  | str.    142
   4. Wyniki rywalizacji jako wskaźnik wychowania  | str.    151
   5. Wykroczenia jako brak wychowania  | str.    152
   6. Ocenianie jako środek represji  | str.    152
   7. Nauczyciele przeciwko ocenianiu zachowania  | str.    155
   8. Szkolne taktyki stratyfikacyjne  | str.    164
   9. Szkoła miejscem bicia rekordów Guinnessa  | str.    179
  10. Gra w szachy transparentną rywalizacją  | str.    181
  11. Korzyści i niebezpieczeństwa współzawodnictwa  | str.    187
  12. Typowe błędy organizatorów współzawodnictwa  | str.    197
  12.1. Obowiązkowe uczestnictwo  | str.    198
  12.2. Wszystkoizm celów i treści  | str.    199
  12.3. Permanencja  | str.    202
  12.4. Nierówność współzawodniczących  | str.    203
  13. (Nie-)właściwy styl kierowania zespołem  | str.    205
  14. Ściąganie jako nieuczciwa rywalizacja  | str.    207
  15. Sublimacja instynktu walki  | str.    213
  16. Rywalizacja szkolna w opinii Nauczyciela Roku  | str.    220
  17. Nauczyciele w wypalonej przestrzeni zawodowej  | str.    230
   
  IV
  INTRASUBIEKTYWNE WYMIARY RYWALIZACJI  | str.    240
   1. Uczniowskie i nauczycielskie poczucie zobowiązania wobec elitarności szkoły  | str.    240
   2. Wewnętrzny świat odporności na porażki  | str.    243
   3. Rywalizacja z samym sobą jako środek wychowawczy  | str.    252
   
  V
  KU WEWNĄTRZSZKOLNEJ WSPÓŁPRACY  | str.    260
   1. Szkoła współpracy  | str.    260
   2. Źródła solidarnościowej walki o demokratyzację szkolnictwa  | str.    264
   3. Początki ustrojowych zmian w polskiej edukacji  | str.    266
   4. Edukacja po trzydziestu trzech latach polskiej transformacji  | str.    273
   5. Diagnoza społeczna  | str.    285
   6. Współdziałanie nauczycieli i rodziców  | str.    296
   7. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli  | str.    304
   8. Strategiczne planowanie rozwoju szkoły  | str.    315
   9. Przesłanki edukacji kooperacyjnej i wychowującej  | str.    319
  10. Konstruktywistyczny model nauczania  | str.    322
  11. Cechy konstruktywnej edukacji  | str.    322
  12. Montessoriańska pedagogia współpracy  | str.    328
  13. Nie zabijajcie coacha  | str.    342
  ZAKOŃCZENIE  | str.    347
  BIBLIOGRAFIA  | str.    353
   
RozwińZwiń