Dostępność transportowa i obciążenie sieci drogowej w Polsce w świetle zagrożeń powodziowych

1 opinia

Format:

ibuk

Monografia zawiera wyniki badań poświęconych określeniu wrażliwości osobowego transportu drogowego w Polsce poprzez identyfikację charakteru i skali zmian dostępności transportowej oraz zmian obciążenia sieci osobowym ruchem drogowym w sytuacji powodzi (o różnych prawdopodobieństwach wystąpienia), prowadzonych w ramach projektu o numerze 2018/29/B/HS4/01020, który został sfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki. W toku realizacji tak sformułowanego celu głównego opracowania podjęto się osiągnięcia grupy celów szczegółowych o charakterze poznawczym, metodycznym oraz aplikacyjnym. Badania prowadzono głównie na podstawie wtórnych danych dotyczących zasięgów obszarów zagrożonych powodzią w Polsce i ich zagospodarowania oraz sieci drogowej wraz z zagospodarowaniem jej sąsiedztwa. Publikacja może zainteresować badaczy zajmujących się geografią transportu lub – szerzej – geografią społeczno-ekonomiczną i gospodarką przestrzenną. Może być również pomocnym materiałem dla studentów kierunków, które w swoim programie odnoszą się do geografii transportu, dostępności transportowej czy mobilności przestrzennej. Treść pracy obejmuje zagadnienia, które mogą zostać wykorzystane przez specjalistów zajmujących się zarządzaniem kryzysowym czy też zarządzaniem infrastrukturą drogową w sytuacjach kryzysowych związanych z wystąpieniem powodzi.


Rok wydania2021
Liczba stron456
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-527-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Wprowadzenie    9
  1.1. Problem badawczy i cele pracy     9
  1.2. Przedmiot badania, zakres czasowy i przestrzenny    13
  1.3. Źródła danych    17
  1.4. Słownik podstawowych pojęć    19
  1.5. Struktura opracowania i plan procedury badawczej    25
  2. Zdarzenia nietypowe w transporcie drogowym    29
  2.1. Przegląd zdarzeń nietypowych    29
  2.2. Powódź jako bariera transportowa    36
  2.2.1. Wybrane cechy powodzi w Polsce    37
  2.2.2. Historyczne przykłady oddziaływania    42
  2.2.3. Formy oddziaływania na transport drogowy    44
  2.3. Transport w procesie ewakuacji    49
  3. Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju sieci drogowej na terenach zagrożonych powodzią    59
  3.1. Tereny zagrożone powodzią i ich wybrane cechy przyrodnicze    59
  3.2. Wybrane elementy zagospodarowania i rozmieszczenie ludności na terenach zagrożonych powodzią    73
  3.2.1. Wybrane elementy zagospodarowania    74
  3.2.2. Rozmieszczenie ludności    105
  3.3. Uwarunkowania prawno-administracyjne zagospodarowania terenów zagrożonych powodzią     111
  3.4. Zasady budowy i eksploatacji infrastruktury drogowej na terenach zagrożonych powodzią    121
  4. Sieć drogowa na terenach zagrożonych powodzią    133
  4.1. Identyfikacja odcinków sieci drogowej w granicach terenów zagrożonych powodzią    133
  4.2. Metodyka weryfikacji bezpieczeństwa drogowych obiektów inżynierskich i nowych inwestycji    142
  4.3. Rozmieszczenie zagrożonych odcinków sieci drogowej    148
  5. Mierniki wrażliwości osobowego transportu drogowego na wystąpienie powodzi     165
  5.1. Modelowanie prędkości ruchu    165
  5.1.1. Wprowadzenie i przegląd badań    165
  5.1.2. Charakterystyka modelu    172
  5.2. Dostępność transportowa    183
  5.2.1. Dostępność izochronowa i kumulatywna    183
  5.2.2. Dostępność potencjałowa     188
  5.3. Obciążenie sieci drogowej    196
  5.3.1. Zagadnienia wprowadzające    196
  5.3.2. Generacja podróży    202
  5.3.3. Rozkład przestrzenny podróży i podział zadań przewozowych    210
  5.3.4. Rozkład ruchu na sieć    216
  5.4. Zasady działania aplikacji RoadLoad    223
  6. Zmiany dostępności transportowej w następstwie powodzi    227
  6.1. Podróże krótkie    227
  6.1.1. Obszar dorzecza Wisły    227
  6.1.2. Obszar dorzecza Odry    238
  6.1.3. Obszar dorzecza Pregoły    246
  6.1.4. Główne rzeki    247
  6.2. Podróże długie    254
  6.2.1. Obszar dorzecza Wisły    255
  6.2.2. Obszar dorzecza Odry    264
  6.2.3. Obszar dorzecza Pregoły    271
  6.2.4. Główne rzeki    271
  7. Zmiany obciążenia sieci drogowej w następstwie powodzi    279
  7.1. Dojazdy do pracy     279
  7.1.1. Obszar dorzecza Wisły    281
  7.1.2. Obszar dorzecza Odry    289
  7.1.3. Obszar dorzecza Pregoły     296
  7.1.4. Główne rzeki    297
  7.2. Podróże służbowe    302
  7.2.1. Obszar dorzecza Wisły    303
  7.2.2. Obszar dorzecza Odry    311
  7.2.3. Obszar dorzecza Pregoły    317
  7.2.4. Główne rzeki    318
  8. Konsekwencje powodzi dla osobowego transportu drogowego – próba syntezy    325
  8.1. Konsekwencje w zakresie dostępności transportowej    326
  8.2. Konsekwencje w zakresie obciążenia sieci drogowej    343
  9. Wnioski i rekomendacje    357
  9.1. Wnioski i wytyczne do dalszych badań    357
  9.2. Rekomendacje w zakresie obniżenia wrażliwości transportu drogowego na powódź    365
  
  Aneks     369
  Summary    395
  Spis literatury i materiałów źródłowych    409
  Spis rycin    439
  Spis tabel    451
RozwińZwiń