INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Monografia zawiera wyniki badań poświęconych określeniu wrażliwości osobowego transportu drogowego w Polsce poprzez identyfikację charakteru i skali zmian dostępności transportowej oraz zmian obciążenia sieci osobowym ruchem drogowym w sytuacji powodzi (o różnych prawdopodobieństwach wystąpienia), prowadzonych w ramach projektu o numerze 2018/29/B/HS4/01020, który został sfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki. W toku realizacji tak sformułowanego celu głównego opracowania podjęto się osiągnięcia grupy celów szczegółowych o charakterze poznawczym, metodycznym oraz aplikacyjnym. Badania prowadzono głównie na podstawie wtórnych danych dotyczących zasięgów obszarów zagrożonych powodzią w Polsce i ich zagospodarowania oraz sieci drogowej wraz z zagospodarowaniem jej sąsiedztwa. Publikacja może zainteresować badaczy zajmujących się geografią transportu lub – szerzej – geografią społeczno-ekonomiczną i gospodarką przestrzenną. Może być również pomocnym materiałem dla studentów kierunków, które w swoim programie odnoszą się do geografii transportu, dostępności transportowej czy mobilności przestrzennej. Treść pracy obejmuje zagadnienia, które mogą zostać wykorzystane przez specjalistów zajmujących się zarządzaniem kryzysowym czy też zarządzaniem infrastrukturą drogową w sytuacjach kryzysowych związanych z wystąpieniem powodzi.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 456 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-527-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wprowadzenie | 9 |
1.1. Problem badawczy i cele pracy | 9 |
1.2. Przedmiot badania, zakres czasowy i przestrzenny | 13 |
1.3. Źródła danych | 17 |
1.4. Słownik podstawowych pojęć | 19 |
1.5. Struktura opracowania i plan procedury badawczej | 25 |
2. Zdarzenia nietypowe w transporcie drogowym | 29 |
2.1. Przegląd zdarzeń nietypowych | 29 |
2.2. Powódź jako bariera transportowa | 36 |
2.2.1. Wybrane cechy powodzi w Polsce | 37 |
2.2.2. Historyczne przykłady oddziaływania | 42 |
2.2.3. Formy oddziaływania na transport drogowy | 44 |
2.3. Transport w procesie ewakuacji | 49 |
3. Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju sieci drogowej na terenach zagrożonych powodzią | 59 |
3.1. Tereny zagrożone powodzią i ich wybrane cechy przyrodnicze | 59 |
3.2. Wybrane elementy zagospodarowania i rozmieszczenie ludności na terenach zagrożonych powodzią | 73 |
3.2.1. Wybrane elementy zagospodarowania | 74 |
3.2.2. Rozmieszczenie ludności | 105 |
3.3. Uwarunkowania prawno-administracyjne zagospodarowania terenów zagrożonych powodzią | 111 |
3.4. Zasady budowy i eksploatacji infrastruktury drogowej na terenach zagrożonych powodzią | 121 |
4. Sieć drogowa na terenach zagrożonych powodzią | 133 |
4.1. Identyfikacja odcinków sieci drogowej w granicach terenów zagrożonych powodzią | 133 |
4.2. Metodyka weryfikacji bezpieczeństwa drogowych obiektów inżynierskich i nowych inwestycji | 142 |
4.3. Rozmieszczenie zagrożonych odcinków sieci drogowej | 148 |
5. Mierniki wrażliwości osobowego transportu drogowego na wystąpienie powodzi | 165 |
5.1. Modelowanie prędkości ruchu | 165 |
5.1.1. Wprowadzenie i przegląd badań | 165 |
5.1.2. Charakterystyka modelu | 172 |
5.2. Dostępność transportowa | 183 |
5.2.1. Dostępność izochronowa i kumulatywna | 183 |
5.2.2. Dostępność potencjałowa | 188 |
5.3. Obciążenie sieci drogowej | 196 |
5.3.1. Zagadnienia wprowadzające | 196 |
5.3.2. Generacja podróży | 202 |
5.3.3. Rozkład przestrzenny podróży i podział zadań przewozowych | 210 |
5.3.4. Rozkład ruchu na sieć | 216 |
5.4. Zasady działania aplikacji RoadLoad | 223 |
6. Zmiany dostępności transportowej w następstwie powodzi | 227 |
6.1. Podróże krótkie | 227 |
6.1.1. Obszar dorzecza Wisły | 227 |
6.1.2. Obszar dorzecza Odry | 238 |
6.1.3. Obszar dorzecza Pregoły | 246 |
6.1.4. Główne rzeki | 247 |
6.2. Podróże długie | 254 |
6.2.1. Obszar dorzecza Wisły | 255 |
6.2.2. Obszar dorzecza Odry | 264 |
6.2.3. Obszar dorzecza Pregoły | 271 |
6.2.4. Główne rzeki | 271 |
7. Zmiany obciążenia sieci drogowej w następstwie powodzi | 279 |
7.1. Dojazdy do pracy | 279 |
7.1.1. Obszar dorzecza Wisły | 281 |
7.1.2. Obszar dorzecza Odry | 289 |
7.1.3. Obszar dorzecza Pregoły | 296 |
7.1.4. Główne rzeki | 297 |
7.2. Podróże służbowe | 302 |
7.2.1. Obszar dorzecza Wisły | 303 |
7.2.2. Obszar dorzecza Odry | 311 |
7.2.3. Obszar dorzecza Pregoły | 317 |
7.2.4. Główne rzeki | 318 |
8. Konsekwencje powodzi dla osobowego transportu drogowego – próba syntezy | 325 |
8.1. Konsekwencje w zakresie dostępności transportowej | 326 |
8.2. Konsekwencje w zakresie obciążenia sieci drogowej | 343 |
9. Wnioski i rekomendacje | 357 |
9.1. Wnioski i wytyczne do dalszych badań | 357 |
9.2. Rekomendacje w zakresie obniżenia wrażliwości transportu drogowego na powódź | 365 |
Aneks | 369 |
Summary | 395 |
Spis literatury i materiałów źródłowych | 409 |
Spis rycin | 439 |
Spis tabel | 451 |