INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Niniejszy podręcznik powstał na podstawie cyklu wykładów z przedmiotu podstawy mo-stownictwa prowadzonych dla studentów kierunku budownictwo na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Poznańskiej (w ramach programu studiów stacjonarnych pierwszego stopnia). Stanowi on kompendium wiedzy z zakresu podstaw budownictwa mo-stowego i może się okazać przydatny dla studentów wszystkich kierunków budowlanych, zarówno przyszłych konstruktorów, drogowców, jak i mostowców oraz oczywiście wszyst-kich tych, którzy chcą poznać podstawy wiedzy z tej właśnie dziedziny.
Podręcznik ten ma być pomocny w zrozumieniu materiału omawianego na wykładach i pod-czas ćwiczeń audytoryjnych oraz stać się przewodnikiem do ćwiczeń projektowych wchodzą-cych w zakres modułu zajęć z podstaw mostownictwa. Ideą i celem tego modułu programo-wego studiów pierwszego stopnia jest zapoznanie przyszłych inżynierów budownictwa wszystkich specjalności z podstawową nomenklaturą związaną z ogólnie pojętym budownic-twem mostowym oraz najważniejszymi zasadami poprawnego kształtowania konstrukcji pro-stych mostów zgodnymi z obowiązującymi normami i przepisami prawa. W podręczniku przedstawiono zagadnienia związane z kształtowaniem prostych obiektów drogowych oraz dotyczące przeprowadzania podstawowych obliczeń statyczno-wytrzymałościowych takich konstrukcji. Szczególny nacisk położono na ustalenie i przyjęcie właściwych modeli obciążeń ruchomych oddziałujących na mosty drogowe zgodnie z systemem norm PN-EN oraz na wy-korzystanie metod uproszczonej analizy statycznej w celu określania sił wewnętrznych działa-jących w głównych elementach konstrukcyjnych takich obiektów.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Budownictwo |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-574-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis oznaczeń | 7 |
Wstęp | 11 |
1. Informacje ogólne o mostach 15 | |
1.1. Podstawowe terminy i definicje | 15 |
1.2. Zasadnicze części budowli mostowej | 18 |
1.3. Podstawowe wymiary mostów | 21 |
1.4. Kształtowanie komunikacyjne budowli mostowych | 27 |
1.4.1. Wstęp | 27 |
1.4.2. Parametry charakteryzujące położenie i wymiary budowli mostowej. Skrajnie | 29 |
1.4.3. Sposoby przedstawiania obiektów mostowych w dokumentacji technicznej | 42 |
1.5. Klasyfikacja obiektów mostowych | 45 |
2. Zasadnicze elementy przęseł mostowych | 48 |
2.1. Dźwigary główne | 48 |
2.1.1. Wstęp | 48 |
2.1.2. Mosty płytowe | 48 |
2.1.3. Mosty belkowe | 49 |
2.1.3.1. Wstęp | 49 |
2.1.3.2. Most z dźwigarów pełnościennych | 50 |
2.1.3.3. Mosty kratowe | 57 |
2.1.4. Mosty rozporowe | 59 |
2.1.4.1. Wstęp | 59 |
2.1.4.2. Mosty ramowe | 60 |
2.1.4.3. Mosty łukowe | 61 |
2.1.5. Mosty cięgnowe | 65 |
2.1.5.1. Wstęp | 65 |
2.1.5.2. Mosty podwieszone | 66 |
2.1.5.3. Mosty wiszące | 68 |
2.1.6. Podsumowanie | 70 |
2.2. Pomosty | 72 |
2.2.1. Wstęp | 72 |
2.2.2. Pomosty betonowe | 75 |
2.2.3. Pomosty stalowych mostów drogowych | 77 |
2.2.4. Pomosty mostów kolejowych | 82 |
2.3. Stężenia | 91 |
2.3.1. Wstęp | 91 |
2.3.2. Stężenia dźwigarów głównych | 93 |
2.3.3. Stężenia pomostu otwartego | 97 |
3. Podpory i łożyska 101 | |
3.1. Podpory | 101 |
3.1.1. Wstęp | 101 |
3.1.2. Podpory skrajne – przyczółki | 102 |
3.1.3. Podpory pośrednie – filary | 120 |
3.1.4. Kształtowanie głowic podpór pośrednich | 124 |
3.1.5. Kształtowanie nasypów przy przyczółkach i strefy przejściowej | 127 |
3.2. Łożyska | 136 |
3.2.1. Wstęp | 136 |
3.2.2. Rodzaje łożysk mostowych | 142 |
4. Elementy wyposażenia mostów 150 | |
4.1. Wstęp | 150 |
4.2. Nawierzchnie na mostach | 150 |
4.3. Izolacje | 153 |
4.4. Kapy podchodnikowe | 154 |
4.5. Elementy ochronne na obiekcie | 157 |
4.5.1. Wstęp | 157 |
4.5.2. Balustrady | 160 |
4.5.3. Bariery | 161 |
4.6. System odwodnienia mostów | 163 |
4.6.1. Wstęp | 163 |
4.6.2. Odwodnienie mostów drogowych | 164 |
4.6.3. Odwodnienie mostów kolejowych | 170 |
4.7. Urządzenia dylatacyjne | 171 |
4.7.1. Wstęp | 171 |
4.7.2. Obliczanie szerokości szczeliny dylatacyjnej | 172 |
4.7.3. Rodzaje urządzeń dylatacyjnych | 174 |
4.8. Odbojnice i przyrządy wyrównawcze na mostach kolejowych | 181 |
5. Analiza statyczna konstrukcji mostowych | 185 |
5.1. Wstęp | 185 |
5.2. Specyfika i ogólna charakterystyka obciążeń konstrukcji mostowych | 186 |
5.3. Obciążenia stałe | 187 |
5.3.1. Wstęp | 187 |
5.3.2. Zbieranie obciążeń stałych wg PN-EN | 188 |
5.4. Obciążenia zmienne w mostach drogowych wg PN-EN | 192 |
5.4.1. Wstęp | 192 |
5.4.2. Ustawianie modeli obciążeń zmiennych na jezdni | 193 |
5.4.3. Modele pionowych obciążeń zmiennych | 194 |
5.4.3.1. Model obciążenia LM1 | 194 |
5.4.3.2. Model obciążenia LM2 | 198 |
5.4.3.3. Model obciążenia LM3 | 198 |
5.4.3.4. Model obciążenia LM4 | 199 |
5.4.4. Poziome obciążenia zmienne pochodzące od taboru | 199 |
5.4.5. Obciążenia chodników | 200 |
5.5. Rozdziały poprzeczne obciążeń zmiennych | 202 |
5.5.1. Istota i zadania metod rozdziału poprzecznego obciążeń zmiennych | 202 |
5.5.2. Metoda sztywnej poprzecznicy | 205 |
5.6. Wykorzystanie linii wpływu do analizy statycznej przestrzennych układów belkowych | 213 |
6. Kształtowanie obiektów drogowych o konstrukcji zespolonej 229 | |
6.1. Wstęp | 229 |
6.2. Zakres stosowania i dobór elementów składowych przekroju poprzecznego mostów zespolonych | 232 |
6.3. Kształtowanie przekrojów poprzecznych mostów zespolonych | 233 |
6.3.1. Wstęp | 233 |
6.3.2. Dźwigar stalowy | 234 |
6.3.3. Płyta betonowa pomostu | 237 |
6.3.4. Płyta betonowa dolna | 240 |
6.3.5. Stężenia poprzeczne dźwigarów | 241 |
6.4. Kształtowanie mostów zespolonych w kierunku podłużnym | 242 |
6.5. Rodzaje montażu konstrukcji zespolonych | 244 |
6.5.1. Wstęp | 244 |
6.5.2. Montaż na pełnym rusztowaniu | 248 |
6.5.3. Montaż bez rusztowania | 248 |
6.5.4. Montaż z zastosowaniem podpór tymczasowych | 250 |
6.5.5. Montaż z obniżeniem/podwyższeniem podpór | 251 |
ZAŁĄCZNIKI 255 | |
Załącznik 1: Zadanie. Wykorzystanie linii wpływu rozdziału poprzecznego obciążenia w analizie układów belkowych | 257 |
Załącznik 2: Zadanie. Obliczanie obciążeń zastępczych w analizie prostego przęsła belkowego zgodnie z systemem norm PN-EN (z wykorzystaniem linii wpływu rozdziału poprzecznego obciążenia) | 267 |
Załącznik 3: Obliczanie charakterystyk geometrycznych dźwigara zespolonego | 279 |
Załącznik 4: Obliczanie szerokości współpracującej wg PN-EN | 286 |
Załącznik 5: Klasy obciążenia taborem samochodowym drogowych obiektów inżynierskich | 289 |
Załącznik 6: Poznańskie mosty | 291 |
Most św. Rocha | 291 |
Most Bolesława Chrobrego | 304 |
Most Królowej Jadwigi | 311 |
Literatura | 323 |