POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka koncentruje się na zagadnieniach zarządzania strategicznego oraz zarządzania zmianą w odniesieniu do praktyki oświatowej.
Omówiono w niej m.in. takie kwestie jak:
zarządzanie przez wartości, tj.: podstawy wdrażania procesu zarządzania przez wartości, budowanie kultury organizacyjnej na poziomie szkoły i systemu oświaty, wartości decydujące o efektach kształcenia i wychowania, efekty i ewaluacja procesu zarządzania przez wartości;
planowanie rozwoju szkoły, tj.: podstawy zarządzania strategicznego dla potrzeb rozwoju organizacji szkolnej, znaczenie otoczenia dla rozwoju organizacji szkolnej, wizja, misja szkoły w oparciu o wartości, analiza strategiczna – przesłanki stosowania i studia przypadku, strategia rozwoju szkoły;
zarządzanie zmianą w skali mikro i makro, tj.: planowanie zmian oraz etapy ich wprowadzania, zagrożenia w procesie wdrażania zmian, działania instytucjonalne w zarządzaniu zmianą systemu oświaty;
zarządzanie zmianą a jakość pracy szkoły, tj.: propozycje zmiany organizacji szkolnej z zewnątrz i wewnątrz, pracownicy szkoły w obliczu zmian, opór wobec proponowanych zmian w szkole, ciągłość procesu zmian w dążeniu do najwyższej jakości pracy szkoły.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych, uczelni kształcących nauczycieli oraz ośrodków doskonalenia nauczycieli i kadry kierowniczej. Może zainteresować również pracowników działów kadr w związku z planowaniem budżetu i wykorzystaniem środków na płace.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8223-219-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW | str. | 9 |
WSTĘP | str. | 11 |
I | |
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE W SZKOLE – POJĘCIE, ZASADY, UWARUNKOWANIA | str. | 15 |
1. Zarządzanie strategiczne – rys historyczny | str. | 18 |
1.1. Podejście planistyczne | str. | 19 |
1.2. Podejście ewolucyjne | str. | 22 |
1.3. Podejście pozycyjne | str. | 24 |
1.4. Podejście zasobowe | str. | 26 |
1.5. Użyteczność różnych szkół zarządzania strategicznego w praktyce oświatowej | str. | 30 |
1.6. Planowanie strategiczne – ogólne założenia | str. | 31 |
1.7. Proces planowania strategicznego w organizacji szkolnej | str. | 35 |
II | |
WYBRANE ELEMENTY PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W ORGANIZACJI SZKOLNEJ | str. | 45 |
1. Zarządzanie oparte na wartościach – pojęcie, składowe | str. | 47 |
1.1. Misja organizacji szkolnej | str. | 49 |
1.2. Wartości w organizacji szkolnej | str. | 54 |
1.3. Wizja organizacji szkolnej | str. | 68 |
1.4. Program rozwoju organizacji szkolnej | str. | 74 |
1.5. Kultura organizacyjna szkoły | str. | 82 |
III | |
ZARZĄDZANIE ZMIANAMI W SKALI MAKRO | str. | 91 |
1. Definicje zarządzania zmianą | str. | 92 |
2. Zmiana jako zjawisko | str. | 94 |
2.1. Podstawowe koncepcje i filozofia zmian | str. | 94 |
2.2. Czynniki wywołujące konieczność zmian | str. | 98 |
2.3. Typologia zmian organizacyjnych | str. | 104 |
2.4. Podstawowe bariery w procesie wprowadzania zmian w organizacji | str. | 107 |
3. Wprowadzanie zmian | str. | 110 |
3.1. Warunki wprowadzenia zmian | str. | 112 |
3.2. Umiejętne kierowanie ludźmi | str. | 114 |
4. Organizacja przyszłości | str. | 116 |
5. Menedżer przyszłości | str. | 118 |
6. Przebieg procesu zmian w organizacji | str. | 122 |
7. Strategia wprowadzania zmian | str. | 125 |
IV | |
ZARZĄDZANIE ZMIANAMI W SKALI MIKRO | str. | 130 |
1. Zmiany zewnętrzne a zmiany w placówce oświatowej | str. | 130 |
2. Kadra w obliczu zmian | str. | 133 |
3. Zmiany a jakość | str. | 135 |
4. Zarządzanie zmianą | str. | 136 |
4.1. Zmiana w edukacji | str. | 137 |
4.2. Wprowadzanie zmian to proces | str. | 138 |
4.3. Zagrożenia w procesie wdrażania zmiany | str. | 142 |
V | |
PRAKTYKA ZARZĄDZANIA WARTOŚCIAMI W ORGANIZACJI SZKOLNEJ | str. | 145 |
1. Studium przypadku | str. | 146 |
2. Potencjał potrzeb rozwojowych szkoły – w drodze ku wspólnej wizji | str. | 147 |
3. Od wartości osobistych do wartości organizacji szkolnej | str. | 149 |
4. Przez motto do wizji | str. | 153 |
5. Wizja i misja szkoły | str. | 154 |
6. Identyfikacja sił i słabości, szans i zagrożeń | str. | 156 |
7. Analiza SWOT i TOWS | str. | 158 |
8. Strategia globalna organizacji szkolnej | str. | 161 |
9. Opcje rozwojowe (kierunki działań) organizacji szkolnej | str. | 164 |
ZAKOŃCZENIE | str. | 169 |
BIBLIOGRAFIA | str. | 171 |