Zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych. Zagadnienia wybrane

-17%

Zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych. Zagadnienia wybrane

1 ocena

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

48,97  59,00

Format: pdf

Cena początkowa: 59,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 48,97 zł  


48,97

w tym VAT

Książka prezentuje aktualne zagadnienia dotyczące funkcjonowania placówek ochrony zdrowia i ich zespołów pielęgniarskich w odniesieniu do współczesnych problemów organizacji ochrony zdrowia. Wielopłaszczyznowe ujęcie tematu bazujące na doświadczeniach zawodowych autorów pozwala na zapoznanie się z konkretnymi przykładami rozwiązań organizacyjnych, wynikami ich zastosowania w praktyce oraz oceną ich skuteczności.


Publikacja składa się z dwóch części, w których przedstawiono m.in.:


kształtowanie bezpiecznego i zdrowego miejsca pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych;
różnice pomiędzy zatrudnieniem pracowniczym a niepracowniczym personelu pielęgniarskiego;
specyfikę relacji pielęgniarka-pacjent oraz specyfikę działań zespołów lekarsko-pielęgniarskich;
praktyczne aspekty pracy pielęgniarki w lecznictwie ambulatoryjnym w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej;
metody szacowania zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską, doskonalenie i rozwój zawodowy pielęgniarek, organizowanie stanowisk pracy oraz organizowanie opieki nad pacjentem i dbanie o jej jakość w szpitalach;
zagadnienia z zakresu pielęgniarstwa rehabilitacyjnego.


Adresaci:


Książka adresowana jest do osób zarządzających szpitalami, menedżerskiej kadry pielęgniarskiej oraz pielęgniarek zatrudnionych w podmiotach leczniczych, w szczególności w szpitalach. Opracowanie może być również przydatne pielęgniarkom odbywającym studia pierwszego i drugiego stopnia na wydziałach pielęgniarstwa, a także w ramach kształcenia przed- i podyplomowego.


"(...) utwór obejmujący kompleksowo i dość szeroko problematykę pracy pielęgniarek, aktualną i ważną, wypełnia lukę na rynku wydawniczym, stanowiąc swoiste kompendium wiedzy".


Prof. zw. dr hab. n. med. Marian Sygit


Rok wydania2013
Liczba stron400
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-6073-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów
   str.    13
  
  Wstęp
   str.    15
  
  Rozdział i
  Zarządzanie i przywództwo w pionie pielęgniarskim w szpitalu
   str.    19
  
  1. Wprowadzenie
   str.    19
  
  2. Misja szpitala jako element planowania strategicznego
   str.    19
  
  3. Misja pielęgniarstwa
   str.    24
  
  4. Zarządzanie podmiotem leczniczym i stanowiska kierownicze
   str.    25
  
  5. Struktury organizacyjne podmiotów leczniczych
   str.    29
  
  5.1. Struktura funkcjonalna
   str.    34
  
  5.2. Struktura oddziałowa
   str.    36
  
  5.3. Struktura zespołowa
   str.    38
  
  5.4. Struktura sieciowa
   str.    38
  
  5.5. Struktura macierzowa (matrycowa)
   str.    39
  
  6. Przywództwo a wizerunek szpitala
   str.    42
  
  7. Style kierowania
   str.    43
  
  8. System ordynatorski i system konsultancki
   str.    44
  
  Piśmiennictwo
   str.    46
  
  Rozdział II
  Zatrudnienie w podmiocie leczniczym
   str.    49
  
  1. Wprowadzenie
   str.    49
  
  2. Zatrudnienie pracownicze
   str.    50
  
  3. Zatrudnienie niepracownicze
   str.    59
  
  4. Podsumowanie
   str.    66
  
  Piśmiennictwo
   str.    66
  
  Rozdział III
  Kształtowanie środowiska pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych
   str.    70
  
  1. Wprowadzenie
   str.    70
  
  2. Identyfikacja czynników kształtujących optymalne rozwiązania ergonomiczne na stanowiskach pielęgniarskich
   str.    72
  
  3. Właściwości miejsca pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych
   str.    78
  
  4. Psychofizyczne obciążenie procesem pracy kadry pielęgniarskiej
   str.    82
  
  5. Kształtowanie systemu organizacji procesu pracy personelu pielęgniarskiego z perspektywy ergonomii
   str.    87
  
  6. Podsumowanie
   str.    92
  
  Piśmiennictwo
   str.    94
  
  Rozdział IV
  Zarządzanie potencjałem ludzkim kadry pielęgniarskiej w szpitalach
   str.    97
  
  1. Wprowadzenie
   str.    97
  
  2. Uwarunkowania i organizacja zarządzania potencjałem ludzkim w szpitalach
   str.    99
  
  3. Procedury i techniki zarządzania potencjałem ludzkim kadry pielęgniarskiej w szpitalach
   str.    107
  
  3.1. Planowanie kadry pielęgniarskiej
   str.    107
  
  3.2. Rekrutacja i selekcja kadry pielęgniarskiej
   str.    110
  
  3.3. Ocena okresowa kadry pielęgniarskiej
   str.    115
  
  3.4. Rozwój kadry pielęgniarskiej
   str.    121
  
  4. Podsumowanie
   str.    126
  
  Piśmiennictwo
   str.    127
  
  Rozdział V
  podstawy zarządzania opieką pielęgniarską w międzynarodowej firmie medycznej
   str.    129
  
  1. Założenia programu "pacjent w centrum Opieki" w firmie Medicover
   str.    129
  
  1.1. Informacje wstępne
   str.    129
  
  1.2. Program "pacjent w centrum Opieki" jako realizacja założeń modelu Patient-Centered Medical Home
   str.    130
  
  1.3. Lekarz prowadzący
   str.    132
  
  1.4. Praca zespołowa
   str.    132
  
  1.5. Całościowa opieka nad zdrowiem pacjenta
   str.    133
  
  1.6. Koordynacja opieki
   str.    133
  
  1.7. Bezpieczna platforma internetowa Medicover on-line
   str.    134
  
  1.8. Jakość i bezpieczeństwo oraz system oceny efektywności
   str.    134
  
  1.9. Szybki dostęp pacjenta do porady medycznej
   str.    135
  
  2. Porównanie opieki tradycyjnej do programu "pacjent w centrum Opieki"
   str.    136
  
  2.1. Tradycyjny model opieki
   str.    136
  
  2.2. Potrzeba zmian modelu tradycyjnego
   str.    139
  
  2.3. Zmiany w polskim ustawodawstwie
   str.    139
  
  3. Rola zawodowa pielęgniarki jako koordynatora opieki
   str.    141
  
  3.1. Wykonywanie zawodu pielęgniarki
   str.    141
  
  3.2. Rola pielęgniarki w programie "pacjent w centrum Opieki"
   str.    142
  
  3.3. Rekrutacja pielęgniarek na stanowisko koordynatora opieki
   str.    151
  
  4. Korzyści z realizacji holistycznego programu "pacjent w centrum Opieki"
   str.    152
  
  4.1. Jeden lekarz prowadzący
   str.    152
  
  4.2. Praca zespołowa lekarzy i pielęgniarek
   str.    153
  
  4.3. Udział pielęgniarki w procesie opieki nad pacjentem
   str.    153
  
  4.4. Dostęp pacjentów do opieki podstawowej
   str.    154
  
  4.5. Całościowe podejście do problemów zdrowotnych pacjenta
   str.    155
  
  4.6. Koordynacja diagnostyki i konsultacji specjalistycznych
   str.    156
  
  4.7. Ciągłość leczenia
   str.    156
  
  4.8. Zadowolenie pacjentów
   str.    156
  
  4.9. Zadowolenie członków zespołów opieki podstawowej
   str.    157
  
  5. Trudności w realizacji i potrzeby związane ze zmianą
   str.    157
  
  5.1. Zmiany operacyjne
   str.    157
  
  5.2. Przystosowanie systemów informatycznych
   str.    159
  
  5.3. Wpływ na zachowania pacjentów
   str.    160
  
  5.4. Ocena satysfakcji pacjenta
   str.    160
  
  Piśmiennictwo
   str.    161
  
  Rozdział VI
  Zarządzanie personelem pielęgniarskim w Wielkiej Brytanii
   str.    163
  
  1. Wprowadzenie do specyfiki pielęgniarstwa brytyjskiego
   str.    163
  
  2. Kształcenie pielęgniarek
   str.    166
  
  2.1. Kształcenie przeddyplomowe
   str.    166
  
  2.2. Uzyskanie rejestracji w Nursing and Midwifery Council NMC - prawa do wykonywania zawodu
   str.    168
  
  2.3. Kształcenie podyplomowe - Continuous Professional Development CPD
   str.    169
  
  3. Organizacja ochrony zdrowia
   str.    171
  
  4. Organizacja pracy pielęgniarek
   str.    172
  
  4.1. Wprowadzenie do pracy induction programme, mentoring
   str.    173
  
  4.2. Rozwiązania organizacyjne - primary nursing, nursing team, link nurses, multidisciplinary team
   str.    177
  
  4.3. Samodzielność zawodowa
   str.    178
  
  4.4. Kwalifikacje i kompetencje menedżerów w pielęgniarstwie
   str.    179
  
  4.5. Kto może zostać menedżerem w pielęgniarstwie brytyjskim
   str.    179
  
  5. Rekrutacja na stanowiska menedżerskie
   str.    181
  
  6. Rola menedżerów w codziennej praktyce
   str.    182
  
  7. Podsumowanie
   str.    183
  
  Piśmiennictwo
   str.    183
  
  Rozdział VII
  Zarządzanie relacjami pielęgniarka-pacjent w usługach medycznych
   str.    185
  
  1. Wprowadzenie
   str.    185
  
  2. Marketing relacyjny i jego rola w kształtowaniu jakości usług medycznych
   str.    186
  
  2.1. Działania posprzedażne
   str.    189
  
  2.2. Jakość usług zdrowotnych
   str.    190
  
  3. Specyfika relacji pielęgniarka-pacjent
   str.    195
  
  3.1. Promocja zdrowia
   str.    195
  
  3.2. Coaching zdrowotny i coaching koleżeński
   str.    196
  
  3.3. CRM (Customer Relationship Management) i PRM (Patient Relationship Management)
   str.    198
  
  3.4. Empatia u pielęgniarek wobec cierpienia pacjentów
   str.    201
  
  3.5. Syndrom wypalenia zawodowego u pielęgniarek
   str.    203
  
  3.5.1. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
   str.    207
  
  Piśmiennictwo
   str.    210
  
  Rozdział VIII
  Zespoły lekarsko-pielęgniarskie w systemie opieki nad przewlekle chorym
   str.    215
  
  1. Choroby przewlekłe
   str.    215
  
  1.1. Definicja choroby przewlekłej
   str.    215
  
  1.2. Najczęstsze przyczyny chorób przewlekłych
   str.    216
  
  1.3. Chorzy przewlekle w polsce
   str.    216
  
  1.4. Wpływ choroby przewlekłej na pacjenta, jego rodzinę, otaczające go środowisko
   str.    218
  
  1.5. Wpływ choroby przewlekłej pacjentów na personel medyczny
   str.    219
  
  2. Opieka zespołu lekarsko-pielęgniarskiego nad chorym przewlekle
   str.    220
  
  2.1. Opieka holistyczna nad przewlekle chorym
   str.    220
  
  2.2. Szkolenie zespołów lekarsko-pielęgniarskich
   str.    220
  
  3. Praca w zespołach
   str.    221
  
  4. Szkolenie pacjenta i pomocnika rodzinnego
   str.    224
  
  4.1. Trening podstawowy pacjenta przygotowywanego do leczenia przewlekłego ciągłą domową dializą otrzewnową (cDDO)
   str.    224
  
  4.2. Zakres wymagań edukacyjnych
   str.    225
  
  4.3. Ocena wiedzy nabytej
   str.    225
  
  4.4. Metoda szkolenia
   str.    226
  
  4.5. Zmodyfikowane cele szkolenia
   str.    226
  
  4.6. Modyfikacja materiału edukacyjnego
   str.    227
  
  4.7. Poziom wymagań
   str.    227
  
  4.8. Zmodyfikowane kryteria oceny wiedzy nabytej pacjenta (ocena holistyczna)
   str.    229
  
  4.9. Ocena osiągnięć pacjenta szkolonego
   str.    229
  
  4.10. Oczekiwane wyniki
   str.    231
  
  5. Stan zagrożenia zespołem wypalenia personelu medycznego oraz pacjenta i jego rodziny wobec choroby przewlekłej
   str.    232
  
  6. Kierunki ewolucji dla funkcjonowania systemu opieki zespołowej nad chorym przewlekle
   str.    233
  
  7. Zagrożenia dla funkcjonowania idei zespołów lekarsko-pielęgniarskich jako systemu opieki nad chorym przewlekle
   str.    233
  
  8. Podsumowanie
   str.    233
  
  Piśmiennictwo
   str.    234
  
  Rozdział IX
  praktyczne aspekty pracy pielęgniarki w lecznictwie ambulatoryjnym w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej
   str.    235
  
  1. Wprowadzenie
   str.    235
  
  2. Podstawowa opieka zdrowotna
   str.    236
  
  2.1. Proces przyjęcia pacjenta w podstawowej opiece zdrowotnej
   str.    237
  
  2.2. Wyznaczenie terminu wizyty pacjenta
   str.    238
  
  2.3. Zbieranie wywiadu od pacjenta
   str.    238
  
  2.4. Wizyta w gabinecie lekarskim
   str.    240
  
  3. Praca pielęgniarki w gabinecie zabiegowym a zadania pielęgniarki rodzinnej
   str.    242
  
  3.1. Zadania pielęgniarki w poradni pediatrycznej
   str.    243
  
  4. Pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania w strukturze podstawowej opieki zdrowotnej
   str.    246
  
  5. Ambulatoryjna opieka specjalistyczna
   str.    248
  
  5.1. Zasady udzielania świadczeń specjalistycznych
   str.    248
  
  5.2. Zadania pielęgniarki w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej
   str.    249
  
  6. Centralna rejestracja jako warunek sprawnego działania opieki ambulatoryjnej
   str.    253
  
  7. Podsumowanie
   str.    255
  
  Piśmiennictwo
   str.    255
  
  Rozdział X
  Strategia rozwoju pielęgniarstwa w podmiocie leczniczym
   str.    257
  
  1. Wprowadzenie
   str.    257
  
  2. Struktura pionu, cele, zadania
   str.    257
  
  3. Wpływ samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych, konsultantów krajowych oraz wojewódzkich w dziedzinach pielęgniarstwa, wymogów NFZ na strukturę organizacyjną oraz zadania pionu pielęgniarek
   str.    264
  
  4. Założenia organizacyjne w realizacji funkcji kierowniczych w zakresie planowania, organizowania, przewodzenia, motywowania, kontrolowania - zadania, zasoby kadrowe, wyposażenie stanowisk pracy, uprawnienia
   str.    267
  
  Piśmiennictwo
   str.    272
  
  Rozdział Xi
  pielęgniarskie zasoby kadrowe w podmiocie leczniczym
   str.    274
  
  1. Wprowadzenie
   str.    274
  
  2. Planowanie zatrudnienia pielęgniarek
   str.    274
  
  3. Metody szacowania zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską
   str.    275
  
  4. Mechanizmy zapewniające zasoby kadrowe dostosowane do aktualnego zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską: alokacja personelu, system zastępstw, wzrost lub zmniejszenie zatrudnienia
   str.    277
  
  5. Program adaptacji społeczno-zawodowej
   str.    279
  
  6. Przeszkolenie po przerwie w wykonywaniu zawodu pielęgniarki
   str.    288
  
  7. Konkursy na stanowiska kierownicze
   str.    292
  
  Piśmiennictwo
   str.    295
  
  Rozdział XII
  Doskonalenie, rozwój zawodowy pielęgniarek i organizowanie stanowisk pracy
   str.    297
  
  1. Wprowadzenie
   str.    297
  
  2. Zakładowe i oddziałowe plany szkoleń - uwzględniające wymogi kwalifikacyjne oraz specyfikę opieki nad pacjentem
   str.    297
  
  3. Motywowanie pracowników do podnoszenia kwalifikacji: powiązanie systemu wynagrodzeń z poziomem kwalifikacji
   str.    300
  
  4. Program rozwoju zawodowego obejmujący działania wpływające na poziom wiedzy, umiejętności oraz postawę zawodową
   str.    302
  
  5. Organizowanie stanowisk pracy na podstawie obowiązujących przepisów prawa polskiego oraz dyrektywy Unii europejskiej
   str.    303
  
  5.1. Zasoby lokalowe, sprzętowe, dokumentacja
   str.    303
  
  5.2. Odzież robocza oraz środki ochrony indywidualnej
   str.    308
  
  5.3. Zasady bezpiecznego przemieszczania pacjentów
   str.    310
  
  5.4. Bezpieczeństwo pielęgniarki na stanowisku pracy: ekspozycje zawodowe, urazy, agresja słowna lub fizyczna pacjentów stanowiąca naruszenie praw pielęgniarki przewidzianych jak dla funkcjonariusza publicznego
   str.    313
  
  5.5. Przerwy oraz odpoczynek w pracy na stanowisku pielęgniarki
   str.    318
  
  5.6. Dbałość o kończyny górne i kończyny dolne przez personel pielęgniarski. System komunikacji z pacjentem (system przyzywowy), urządzenia monitorujące stan pacjenta, system kamer, obuwie a poziom zmęczenia pielęgniarki na stanowisku pracy
   str.    319
  
  5.7. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
   str.    321
  
  Piśmiennictwo
   str.    324
  
  Rozdział XIII
  Organizowanie opieki nad pacjentem i jakość opieki pielęgniarskiej
   str.    328
  
  1. Wprowadzenie
   str.    328
  
  2. Planowanie opieki nad pacjentem a uprawnienia pielęgniarki do samodzielnego udzielania świadczeń bez zlecenia lekarskiego
   str.    328
  
  3. Proces pielęgnowania
   str.    330
  
  4. Informowanie pacjenta o jego prawach
   str.    335
  
  5. Przestrzeganie praw pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem prawa pacjenta do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez pielęgniarkę w ramach umowy cywilno-prawnej
   str.    338
  
  6. Realizacja zleceń lekarskich przez pielęgniarki
   str.    340
  
  7. Jakość opieki pielęgniarskiej
   str.    343
  
  7.1. Tworzenie oraz monitorowanie procedur postępowania pielęgniarskiego
   str.    343
  
  Piśmiennictwo
   str.    351
  
  Rozdział XIV
  pielęgniarstwo rehabilitacyjne. Udział pielęgniarki w rehabilitacji pacjentów z niewydolnością narządu ruchu i niewydolnością sensoryczną
   str.    352
  
  1. Zadania pielęgniarki w rehabilitacji przyłóżkowej pacjentów czasowo i przewlekle unieruchomionych
   str.    352
  
  1.1. Przyczyny hipokinezji i akinezji
   str.    355
  
  1.2. Skutki przewlekłego unieruchomienia pacjenta
   str.    356
  
  1.3. Rehabilitacja przyłóżkowa-ruchowa pacjenta przewlekle leżącego
   str.    358
  
  1.3.1. Łóżko wielofunkcyjne
   str.    361
  
  1.3.2. Terapia ułożeniowa
   str.    363
  
  1.3.3. P rofilaktyka zmian na skórze
   str.    366
  
  1.3.4. Zapobieganie zmianom w układzie żylnym. Interakcja heparyn z żywnością
   str.    369
  
  1.4. Rehabilitacja przyłóżkowa-oddechowa
   str.    371
  
  2. Rehabilitacja domowa pacjentów z przewlekłą niewydolnością ruchową - organizacja i zadania pielęgniarki rodzinnej
   str.    379
  
  3. Rehabilitacja w procesie pielęgnowania pacjentów z unieruchomieniem zewnętrznym. Unieruchomienie zewnętrzne w chirurgii rekonstrukcyjnej jest metodą leczenia znoszącą możliwość wykonania ruchu
   str.    381
  
  4. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych sensorycznie
   str.    384
  
  5. Rehabilitacja w procesie pielęgnowania osób głuchych i niedosłyszących
   str.    387
  
  6. Rehabilitacja przyłóżkowa w procesie pielęgnowania pacjenta po udarze mózgu
   str.    387
  
  7. Rehabilitacja lecznicza w procesie pielęgnowania pacjentów po pierwotnej alloplastyce stawu biodrowego
   str.    390
  
  Piśmiennictwo
   str.    393
  
  O autorach
   str.    395
RozwińZwiń