Zarys teorii postępowania administracyjnego

Zarys teorii postępowania administracyjnego

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

102,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 84,66 zł  


102,00

w tym VAT

W monografii przedstawiono kluczowe problemy postępowania administracyjnego w kontekście zmian zachodzących w rodzimym systemie prawnym, uwarunkowanych przede wszystkim członkostwem Polski w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem w szerokim stopniu rozwiązań obcych. Wyeksponowano w niej zagadnienia budzące najwięcej wątpliwości, takie jak:


ciężar dowodu,
środki ochrony interesów jednostki w sytuacji zwłoki w załatwieniu sprawy,
warianty konstytucyjnego prawa do odwołania,
gwarancje obiektywizmu orzekania przez administrację oraz
dopuszczalny poziom formalizmu procesowego podejmowanych przez nią działań.


W książce podjęto też próbę ukazania współczesnych tendencji w rozwoju prawa o postępowaniu administracyjnym, przy jednoczesnym skonfrontowaniu ustaleń naszej doktryny z dorobkiem nauki w innych systemach prawnych. O unikalnym charakterze opracowania przesądza przyjęta w nim metodologia rozważań, pozwalająca na wypracowanie przez Czytelnika własnego punktu widzenia w poruszanych kwestiach i wyjście poza utrwalony w literaturze przedmiotu schemat analizy, nie zawsze przystający do realiów funkcjonowania administracji publicznej i samego prawa. Stawiając pytania o wizję postępowania administracyjnego, autor zrywa z dotychczasowym sposobem myślenia o funkcjach i instytucjach procedury, uznając za pierwszoplanowe kryteria jej oceny wartości definiowane jako elastyczność, odformalizowanie, przejrzystość i efektywność.


Adresaci:


Publikacja przeznaczona jest dla przedstawicieli nauki, a także szeroko rozumianej praktyki - urzędników, sędziów oraz osób świadczących profesjonalną pomoc prawną.


Rok wydania2014
Liczba stron452
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-7411-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    11
  
  Słowo wstępne | str.    15
  
  Rozdział I
  Kształtowanie się prawa o postępowaniu administracyjnym i rozstrzyganiu przez sądy sporów jednostki z administracją | str.    17
  
  1. Pojęcie postępowania (procedury, procesu) według ustaleń nauki prawa administracyjnego | str.    17
  
  2. Geneza prawa o postępowaniu administracyjnym oraz rozstrzyganiu przez sądy sporów jednostki z administracją | str.    28
  
  3. Zakres i charakter zabiegów kodyfikacyjnych oraz ich wynik | str.    34
  
  4. Kodyfikacja postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego w Polsce | str.    57
  
  5. Problem kodyfikacji postępowania administracyjnego w prawie unijnym | str.    63
  
  Rozdział II
  Jednolitość postępowania administracyjnego a efektywność i pragmatyzm działań administracji | str.    69
  
  1. Przyczyny, symptomy i skutki zjawiska dekodyfikacji | str.    69
  
  2. Idea kodyfikacji postępowania administracyjnego wobec przeobrażeń ustrojowych i funkcjonalnych w administracji | str.    81
  
  3. Elastyczność i prostota procedury jako odpowiedź na wyzwania stojące przed współczesną administracją (problem granic formalizmu postępowania) | str.    86
  
  Rozdział III
  Aksjologia postępowania administracyjnego | str.    94
  
  1. Teoretyczne podstawy oceny prawa | str.    94
  
  2. Idea sprawiedliwości proceduralnej w prawie administracyjnym | str.    95
  
  3. Prawo do rzetelnego procesu sądowego a standardy postępowania administracyjnego i formy jego judycjalizacji | str.    101
  
  4. Prawo do dobrej administracji | str.    113
  
  5. Koncepcja zasad ogólnych postępowania administracyjnego | str.    128
  
  Rozdział IV
  Gwarancje bezstronności (obiektywizmu) orzekania przez organy administracji | str.    136
  
  1. Bezstronność (obiektywizm) orzekania jako założenie aksjologii prawa i składnik kultury prawnej | str.    136
  
  2. Dylematy ochrony bezstronności (obiektywizmu) orzekania w polskim postępowaniu administracyjnym | str.    139
  
  3. Niezależne organy orzekające w postępowaniu administracyjnym w ujęciu prawnoporównawczym | str.    157
  
  Rozdział V
  Pozycja procesowa strony i jej udział w postępowaniu administracyjnym | str.    171
  
  1. Publiczne prawo podmiotowe, interes prawny i roszczenie jednostki wobec władzy publicznej | str.    171
  
  2. Ochrona interesu prawnego oraz interesów zbiorowości (grupowych, "mieszanych" lub złożonych, wspólnot terytorialnych) i tzw. praw refleksowych | str.    181
  
  3. Gwarancje proceduralne i uprawnienia przysługujące stronie oraz innym podmiotom uczestniczącym w postępowaniu administracyjnym | str.    186
  
  4. Czynności i środki warunkujące prawidłowy bieg postępowania | str.    202
  
  5. Sposób dochodzenia do ustaleń w sprawie w toku postępowania | str.    208
  
  Rozdział VI
  Forma załatwienia sprawy w postępowaniu administracyjnym | str.    221
  
  1.Rozstrzygnięcie w przedmiocie praw i obowiązków strony przez wydanie decyzji administracyjnej | str.    221
  
  2. Czynności orzecznicze i faktyczne w postępowaniu przed organem administracji | str.    230
  
  3. Alternatywy dla decyzji jako aktu kończącego postępowanie administracyjne | str.    236
  
  4. Koncepcja umowy administracyjnej (publicznoprawnej) i decyzji regulacyjnej w prawie obcym | str.    247
  
  Rozdział VII
  Ochrona jednostki przed bezczynnością administracji i przewlekłym prowadzeniem postępowania administracyjnego | str.    256
  
  1. Pojęcia bezczynności administracji i przewlekłego prowadzenia postępowania administracyjnego oraz określenia zbliżone do nich pod względem treści | str.    256
  
  2. Przeciwdziałanie patologii utożsamianej z inercją administracji w przekroju historycznym i prawnoporównawczym | str.    269
  
  3. Ochrona przed bezczynnością administracji i przewlekłym prowadzeniem postępowania w trybie procesowym - polskie doświadczenia | str.    276
  
  Rozdział VIII
  Prawo jednostki do odwołania administracyjnego | str.    282
  
  1. Pojęcie odwołania administracyjnego w świetle ustaleń komparatystyki prawniczej | str.    282
  
  1.1. Znaczenie instytucji odwołania w postępowaniu administracyjnym | str.    282
  
  1.2. Odwołanie jako środek inicjujący powtórne rozpatrzenie sprawy co do meritum przez organ wyższego stopnia (model klasyczny, wyrosły z tradycji austro-węgierskiej) | str.    284
  
  1.3. Odwołanie do organu administracji sprzężone z kontrolą sądową decyzji (model niemiecki) | str.    286
  
  1.4. Odwołania rozpatrywane w trybie administracyjnym zapewniające ochronę opcjonalną (model francuski) | str.    288
  
  1.5. Odwołania stanowiące narzędzie realizacji idei zróżnicowanej ochrony prawnej (model włoski) | str.    293
  
  1.6. Odwołania wewnętrzne i do niezależnego organu orzekającego (modele common law) | str.    296
  
  2. Konstytucyjne podstawy prawa do odwołania administracyjnego | str.    303
  
  3. Typologia odwołań w polskim prawie o postępowaniu administracyjnym | str.    313
  
  4. Postępowanie odwoławcze inicjowane wniesieniem odwołania hierarchicznego (dewolutywnego) | str.    321
  
  5. Postępowanie zażaleniowe | str.    343
  
  Rozdział IX
  Zasada względnej trwałości ostatecznego aktu administracyjnego | str.    349
  
  1. Ochrona pewności prawa (stabilności porządku prawnego)i praw nabytych jako standard europejskiego soft law oraz wartość konstytucyjna | str.    349
  
  2. Naprawianie błędów związanych z wydaniem wadliwego aktu administracyjnego i naruszeniem procedury oraz odwołalność aktu prawidłowego w prawie obcym | str.    353
  
  3. Nadzwyczajne tryby wzruszenia ostatecznej decyzji lub postanowienia w polskim prawie o postępowaniu administracyjnym | str.    361
  
  4. Odpowiedzialność odszkodowawcza administracji i jej funkcjonariuszy | str.    374
  
  Rozdział X
  Postępowanie administracyjne a prawo do sądu | str.    380
  
  1. Komplementarność administracyjnych trybów ochrony i skargi do sądu administracyjnego | str.    380
  
  2. Prawo do sądu w świetle założeń kasacyjnego modelu orzekania w sprawach sporów jednostki z administracją | str.    387
  
  3. Kontrowersje dotyczące formuły merytorycznego orzekania przez sądy administracyjne | str.    393
  
  4. Nadużycie prawa do sądu | str.    398
  
  5. Wykonanie wyroku sądu administracyjnego | str.    405
  
  6. Alternatywne w stosunku do ochrony sądowej sposoby rozwiązywania sporów jednostki z administracją | str.    410
  
  Bibliografia | str.    417
  
  Summary | str.    451
RozwińZwiń