POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Monografia „Voces y caminos en la enseñanza de español /LE: desarrollo de las identidades en el aula”, ma na celu przedstawienie różnorodności badań prowadzonych we współczesnej dydaktyce języka hiszpańskiego dotyczących kształtowania się i rozwijania tożsamości. Znajdziemy w niej dwanaście rozdziałów napisanych przez autorów reprezentujących polskie i zagraniczne uczelnie, poświęconych zarówno rozważaniom teoretycznym zawartym w pierwszej części, jak i konkretnym propozycjom wykorzystania badań w praktyce glottodydaktycznej, które opisane zostały w części drugiej.
Pierwszą część publikacji rozpoczyna tekst Evy Álvarez Ramos i Carmen Romero Claudio poświęcony rozwojowi indywidualnemu i jego wpływowi na edukację interkulturową. W dalszej części R. Sergio Balches Arenas i Magdalena Słowik, na bazie analizy porównawczej zdrobnień w języku hiszpańskim i polskim, przedstawiają nowe propozycje pracy na lekcji hiszpańskiego. Mª del Carmen García Manga wyjaśnia mechanizmy motywacyjnych w kształtowaniu i kreowaniu leksyki. Justyna Hadaś analizuje introspekcję jako główną strategię nauczania kultury. Antonio María López González, omawia rolę obserwacji w pracy nauczyciela. Manuel Fco. Romero Oliva, i Ester Trigo Ibáñez przedstawiają kształcenie nowych czytelników. José María Santos Rovira omawia rolę nauczyciela jako motywatora w nauce języków obcych, natomiast Bożena Wisłocka Breit skupia się na kursach typu MOOC’s i omawia ich możliwe zastosowania w nauczaniu języka hiszpańskiego.
Druga część tomu zawiera propozycje wykorzystania badań naukowych w praktyce nauczania języka hiszpańskiego, których autorami są: Roland Campos López, Rafael Fernández Jiménez, Hugo Heredia Ponce, Fátima Quirós Rivero, Monika Ciesielkiewicz, Raúl Fernández Jódar i Joanna Fernández.
R. Sergio Balches Arenas, starszy wykładowca w Zakładzie Filologii Hiszpańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Koordynator studiów magisterskich filologii hiszpańskiej specjalność nauczycielska. W latach 2001–2002 koordynator Kursu Mediacji Interkulturowej oraz w latach 2003–2004 studiów magisterskich specjalność mediacja interkulturowa prowadzonych przez Uniwersytet w Almerii, wchodzących w skład europejskiego programu EQUAL.
Zainteresowania badawcze: socjolingwistyka, językoznawstwo stosowane w dydaktyce, pragmatyka i glottodydaktyka. Jest współautorem podręcznika do nauczania języka hiszpańskiego, współredaktorem monografii dotyczącej nauczania języka hiszpańskiego w Polsce oraz autorem licznych artykułów naukowych. We współpracy z Instytutem Cervantesa w Krakowie i polskimi ośrodkami naukowymi koordynuje oraz organizuje liczne konferencje naukowe na temat nauczania języka hiszpańskiego. [16.05.2018]
Cecylia Tatoj, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, specjalność gramatyka kontrastywna hiszpańsko-polska. Od początku związana z językiem hiszpańskim na Uniwersytecie Śląskim: jako studentka nowo powstałego kierunku, asystent naukowo-dydaktyczny, a obecnie adiunkt w Zakładzie Studiów Iberyjskich i Latynoamerykańskich (dawniej Zakład Hispanistyki).
Zainteresowania badawcze: porównywanie różnych pól semantycznych języka hiszpańskiego i polskiego na bazie gramatyki kognitywnej oraz glottodydaktyka ze szczególnym uwzględnieniem roli kompetencji interkulturowej w nauczaniu języka hiszpańskiego Polaków. Jest współredaktorką pięciu monografii wydanych w Polsce i w Hiszpanii, autorką 18 artykułów i rozdziałów w monografiach naukowych opublikowanych w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych, materiałów dla nauczycieli, a także raportu na temat nauczania języka hiszpańskiego w sekcjach dwujęzycznych w Polsce. [16.05.2018]
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Język hiszpański |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3489-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | hiszpański |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Globalizaciόn y desarrollo sostenible
do koszyka
Las Argoński 1918
do koszyka
Las i ciemność
do koszyka
Las kości i dusz
do koszyka
Las na granicy światów
do koszyka
Spis treści
Índice | |
Introducción (Cecylia Tatoj, R. Sergio Balches Arenas) | | 9 |
I parte | |
Voces y caminos teóricos | |
Eva Álvarez Ramos, Carmen Romero Claudio | |
Desarrollo y gestión de la identidad personal en el aula plurilingüe: hacia una | |
educación intercultural | | 15 |
R. Sergio Balches Arenas, Magdalena Słowik | |
Aproximación al contraste pragmático del diminutivo en español y en polaco como | |
apoyo a la enseñanza de ele a estudiantes polacos | | 31 |
María del Carmen García Manga | |
Los mecanismos motivacionales de formación y creación léxica como manifestación | |
de procesamiento lingüístico y su aplicación al aprendizaje del léxico en | |
español/LE | | 61 |
Justyna Hadaś | |
La conciencia transcultural y la introspección en el aula de lenguas extranjeras. | |
Una mirada hacia la noción de saber comprender de Michael Byram desde la perspectiva | |
transcultural | | 78 |
Antonio María López González | |
El papel de la observación de clases en el desarrollo de la competencia docente: | |
investigación, colaboración, reflexión | | 96 |
Manuel Fco. Romero Oliva, Ester Trigo Ibáñez | |
Entre la realidad y la experiencia en la formación de nuevos lectores. Un análisis | |
del discurso de especialistas más allá de la propia teoría | | 119 |
José María Santos Rovira | |
El papel del profesor como agente motivador en la enseñanza de lenguas y sus | |
implicaciones a nivel metodológico | | 138 |
Bozena Wislocka Breit | |
Los cursos tipo MOOCs y su aprovechamiento en la clase de aprendizaje de idiomas | |
presencial | | 155 |
II parte | |
Voces y caminos prácticos | |
Ronald Campos López | |
(Re)descubriendo identidades a partir del dolor, el sufrimiento y la tragedia humanos | |
como tópicos poéticos en clases de ELE: Una propuesta didáctica | | 167 |
Rafael Jiménez Fernández, Hugo Heredia Ponce, Fátima Quirós Rivero | |
Estudio comparativo sobre la producción textual escrita en estudiantes universitarios | |
españoles (L1) y polacos (ELE) | | 192 |
Monika Ciesielkiewicz | |
El análisis contrastivo como recurso en la didáctica de ELE | | 205 |
Raúl Fernández Jódar, Joanna Fernández | |
La evaluación y la calificación de la expresión escrita y de la comprensión lectora | |
en contexto académico | | 223 |
Contents | |
Introduction (Cecylia Tatoj, R. Sergio Balches Arenas) | | 9 |
I part | |
Voices and theoretical paths | |
Eva Álvarez Ramos, Carmen Romero Claudio | |
Development and management of personal identity in the multilingual classroom: | |
towards intercultural education | | 15 |
R. Sergio Balches Arenas, Magdalena Słowik | |
Approach to the pragmatic contrast of the diminutive in Spanish and in Polish as | |
support to the SFL teaching for Polish students | | 31 |
María del Carmen García Manga | |
The motivational mechanisms of lexical formation and creation as a manifestation | |
of linguistic processing and its application to the learning of the lexis in Spanish | |
as a Foreign Language | | 61 |
Justyna Hadaś | |
Transcultural awareness and introspection in a language classroom. Approaching | |
Michael Byram’s savoir comprendre from a transcultural perspective | | 78 |
Antonio María López González | |
The role of class observation in the development of teaching competence: research, | |
collaboration, reflection | | 96 |
Manuel Fco. Romero Oliva, Ester Trigo Ibáñez | |
Between the reality and the experience of formation of new foreign language assistants. | |
An analysis of the discourse of the specialists beyond the theory itself | |
José María Santos Rovira | | 119 |
The role of the teacher as a motivator in the teaching language process and its | |
methodological implications | | 138 |
Bozena Wislocka Breit | |
Benefits of MOOCs courses in a face-to-face language learning class | | 155 |
II part | |
Voices and practical ways | |
Ronald Campos López | |
(Re)discovering identities from the human pain, suffering and tragedy as poetical | |
topics in SSL classes: A didactical proposal | | 167 |
Rafael Jiménez Fernández, Hugo Heredia Ponce, Fátima Quirós Rivero | |
Comparative study about textual written production in Spanish and Polish university | |
students | | 192 |
Monika Ciesielkiewicz | |
Contrastive analysis as a resource for Teaching Spanish as a Second Language | | 205 |
Raúl Fernández Jódar, Joanna Fernández | |
The evaluation and the qualification of written expression and reading comprehension | |
in academic context | | 223 |