Dekonsumpcja. Motywy. Cele. Funkcje

Dekonsumpcja. Motywy. Cele. Funkcje

1 opinia

Format:

ibuk

Zamierzeniem autorki opracowania było przedstawienie motywów, celów oraz funkcji współczesnej dekonsumpcji jako nowego trendu w zachowaniach konsumenckich, będącego alternatywnym podejściem do konsumpcji opartym na ograniczeniu spożycia lub użytkowania produktów, prowadzącym najczęściej do zmiany sposobu zaspokajania potrzeb konsumenta i jego stylu życia. Na współczesną dekonsumpcję oddziałuje wiele kategorii będących w obszarze zainteresowań socjologii, ekonomii, teorii zachowań konsumenckich, psychologii, etyki czy medycyny. Ujęcia tych zagadnień w perspektywie różnych nauk spowodowały rozwój szczegółowych analiz związanych ze zrównoważonym
wzrostem gospodarczym zapobiegającym ociepleniu i niszczeniu środowiska naturalnego oraz z ryzykiem konsumenckim wynikającym z degradacyjnychmsposobów konsumpcji powodujących wiele chorób cywilizacyjnych: otyłość, nowotwory czy demencję. Dekonsumpcji sprzyjają zachowania profilaktyczne związane ze zmianą sposobu zaspokajania potrzeb, z rezygnacją z konsumpcji ilościowej na rzecz jakościowej, ale także działania asekuracyjne związane z niepewną sytuacją ekonomiczną gospodarstw domowych.


Rok wydania2019
Liczba stron204
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-744-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1. Współczesny konsumpcjonizm 15
  1.1. Konsumpcja w teoriach socjologicznych i ekonomicznych    15
  1.2. Konsumpcja w systemie wartości człowieka    22
  1.3. Przejawy konsumpcjonizmu    28
  1.4. Konsumpcja w zachowaniach gospodarstw domowych    32
  1.5. Struktura konsumpcji i jej współczesne zmiany    38
  1.6. Konsumeryzm a hiperkonsumpcja    47
  Rozdział 2. Idee dekonsumpcji a zachowania konsumentów 52
  2.1. Nowe trendy w konsumpcji    52
  2.2. Geneza dekonsumpcji    61
  2.3. Funkcje i motywacja w procesie dekonsumpcji    64
  2.4. Rodzaje i typy zachowań dekonsumpcyjnych    70
  2.5. Nowa kultura konsumpcji    74
  Rozdział 3. Motywy zachowań dekonsumpcyjnych w świetle badań jakościowych 88
  3.1. Założenia badań jakościowych    88
  3.2. Charakterystyka respondentów i dobór próby badawczej    93
  3.3. Znaczenie i motywy dekonsumpcji wśród respondentów    96
  3.4. Dylemat: konsumowanie czy inwestowanie w kontekście konwestycji i konsumpcji asekuracyjnej    104
  3.5. Relacje wirtualne a rzeczywiste w ujęciu nowej kultury konsumpcji a wirtualizacja konsumpcji    106
  3.6. Skojarzenia i metafory w dekonsumpcji    109
  3.7. Dekonsumpcja jako styl życia a działania innowacyjne w konsumpcji    111
  3.8. Dekonsumpcja związana z zasadą zrób to sam a prosumpcja    117
  3.9. Wyniki badań projekcyjnych techniką zdań niedokończonych    119
  Rozdział 4. Cele i funkcje dekonsumpcji w badaniach ilościowych respondentów z wybranych województw w Polsce 130
  4.1. Metodyka badań ilościowych i dobór terenu badań    130
  4.2. Charakterystyka badanych    132
  4.3. Cele i zasady dekonsumpcji w opinii badanych    138
  4.4. Motywy dekonsumpcji wśród respondentów    146
  4.5. Dekonsumpcja w systemie aksjonormatywnym badanych    150
  4.6. Prozdrowotny styl życia jako funkcja dekonsumpcji    154
  4.7. Zachowania proekologiczne wśród badanych    160
  4.8. Konsumpcja inwestycyjna a konsumpcja asekuracyjna    166
  4.9. Konsumpcja materialna a serwicyzacja konsumpcji    176
  4.10. Retrokonsumpcja i jej znaczenie w opinii badanych    179
  Zakończenie    182
  Bibliografia    192
  Spis rysunków    199
  Spis tabel    202
RozwińZwiń