Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Wyd. 2. popr.

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,28  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,28 zł  


14,28

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Cyberkultura i krytyczne studia nad jej historią oraz konstytuowaniem się jako nowego paradygmatu kulturowego stanowią jeden z najważniejszych fenomenów technospołeczeństwa, którego funkcjonowanie determinują nowe media cyfrowe oraz sieć. Fundamentalną tezą, wyznaczającą kierunek podejmowanych w niniejszej pracy teoretycznych i interpretacyjnych wysiłków, jest przekonanie, że cyberkultura opiera się na syntopii sztuki, nauki i technologii. Nim jednak zdefiniowana zostaje cyberkultura zarysowane są historyczne konteksty tego zjawiska. Koncepcje trzeciej kultury i Nowego Renesansu, zaproponowane przez Johna Brockmana, traktuję jako bazę teoretyczną dla formowania się społeczeństwa sieci. Cyberkulturę uznać należy za zwieńczenie procesów zapoczątkowanych w latach 60. wystąpieniami kontrkulturowymi.


Rozdział drugi szeroko rozwija koncept syntopii sztuki, nauki i technologii. Sztuka technologii i technologie sztuki odwołują się do zaplecza naukowego, korzenie tego zjawiska tkwią w pierwszych manifestacjach sztuki komputerowej w latach 60. Po zdefiniowaniu cyberkultury w rozdziale trzecim w kolejnym rozpatrywane jest miejsce sztuki w cyberprzestrzeni i cyberkulturze.


W rozdziale piątym przedstawione są kluczowe dla cybersztuki formy partycypacji, to znaczy zagadnienia interaktywności (i interpasywności), immersji i interfejsu. Rozdział szósty poświęcony jest teorii i praktyce dokumentacji oraz prezentacji sztuki mediów cyfrowych w dobie rewolucji informatycznej i telematycznej. Kluczowe pojęcia oddające zmieniające się warunki kultury zorientowanej dotychczas na magazynowaniu, a obecnie na transmisji danych, to immaterialność, meatmedialność i sieciowość. Archiwa bez fizycznej lokalizacji, platformy sieciowe przejmujące rolę galerii, muzeów, bibliotek i magazynów wyznaczają zupełnie nowe standardy myślenia o funkcjonowania sztuki w obiegu publicznym.


W ostatnim rozdziale podejmowane są zagadnienia wirtualnych muzeów jako nowego terytorium sztuki, zarówno tej posługującej się tradycyjnymi mediami, jak i cybersztuki. Cyberkulturę traktuję w zakończeniu pracy jako rodzaj rewitalizacji ekonomii i kultury daru proklamującej w digitalnej rzeczywistości nową rewolucję życia codziennego.


Rok wydania2018
Liczba stron334
KategoriaTeoria kultury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3616-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wprowadzenie
  Sztuka życia w cyberkulturze /    7
  
  Rozdział pierwszy
  Trzecia kultura a cyberkultura /    19
  1. Trzecia kultura albo nowy renesans /    19
  2. Społeczeństwo sieci – rzeczywista wirtualność /    26
  3. Od kontrkultury do cyberkultury /    37
  
  Rozdział drugi
  Syntopia sztuki, nauki i technologii /    42
  1. Ars sine scientia nihil est /    42
  2. Nauka jako praktyka estetyczna – sztuka jako praktyka badawcza /    56
  3. Sztuka – nauka – technologia. Przekraczanie granic /    67
  
  Rozdział trzeci
  Cyberkultura – definiowanie nowego paradygmatu kultury /    77
  1. Cyberprzestrzeń /    77
  2. Cyberkultura – zakres zjawiska /    95
  
  Rozdział czwarty
  Cybersztuka jako ekspresja cyberkultury /    117
  1. Estetyki cybersztuki /    117
  2. Cybersztuka jako awangarda epoki cyfrowej /    135
  3. Od teorii mediów do teorii software’u /    144
  
  Rozdział piąty
  Cybersztuka – formy partycypacji. Interaktywność. Immersja. Interfejs /    150
  1. Interaktywność versus interpasywność /    150
  2. Immersja zamiast iluzji? /    172
  3. Ciało jako interfejs /    190
  
  Rozdział szósty
  Teoria i praktyka dokumentacji oraz prezentowania sztuki mediów cyfrowych /    208
  1. Teoria. Immaterialność – metamedialność – sieciowość /    208
  2. Praktyka. Archiwizacja, prezentacja i dyseminacja cybersztuki w sieci /    223
  2.1. Database of Virtual Art /    228
  2.2. ArtBase /    232
  2.3. netzspannung.org /    238
  2.4. Media Art Net /    241
  
  Rozdział siódmy
  Wirtualne muzea – nowe terytoria sztuki /    247
  1. „Muzea bez ścian” w epoce cyfrowej /    247
  2. Media niestałe i zmienne jako wyzwanie dla cybermuzeologii /    259
  3. Artyści – kuratorzy – wirtualne muzea /    265
  
  Zakończenie
  Cyberkulturowa rewitalizacja ekonomii daru /    277
  
  Posłowie do II wydania /    288
  Bibliografia /    292
  Indeks rzeczowy /    318
  Indeks osobowy /    325
RozwińZwiń