INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Świat rzeczy. Zarys antropologiczny to pionierska w nauce polskiej rozprawa o metodzie antropologii rzeczy. Należy dodać, iż nie jest to jakieś podsumowanie polskiej refleksji na tym polu, ale próba ustanowienia nowej u nas dziedziny wiedzy „od fundamentów”, które badacz wyznacza – mówiąc metaforycznie – w „polu pustym”. (…) Choć jest to praca teoretyczna i metodologiczna, odnosi się do całego – nazwę to tak – kosmosu rzeczy, który jest dostępny naszemu doświadczeniu. Tym samym publikacja ta włącza się w rozległy nurt antropologii współczesności, tworzy metodologiczny fundament antropologii codzienności.
(Z recenzji prof. dr hab. Rocha Sulimy)
Rzadko mam okazję obcować z podobnej klasy polskimi pracami. (…) Uważam, że tę książkę za opracowanie wybitnie twórcze i inspirujące, zarówno erudycyjne, jak i teoretycznie przekonywające. (…) Kompetencja badawcza, elegancja dowodu i styl narracji, połączone z zawartości argumentacji, czynią z pracy Janusza Barańskiego opracowanie wręcz wzorcowe. Jego atutem nie do przecenienia jest rehabilitacja tych tradycji myśli antropologicznej, które w dyskusjach humanistycznych różnych dyscyplin zdawały się już odrzucone na dobre.
(Z recenzji prof. dr hab. Wojciecha Józefa Burszty)
Janusz Barański - adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor prac z zakresu mitologii słowiańskiej, teorii kultury, metodologii nauki, retoryki słowa publicznego - min. książki Socjotechnika między magią a analogią. Szkice o masowej perswazji w PRL-u i III RP. Tłumacz prac z dziedziny etnologii, komunikacji społecznej, studiów kulturowych. Członek Komitetu Redakcyjnego Serii Cultura Wydawnictwa UJ, udostępniającej polskiemu czytelnikowi przekłady prac klasyków etnologii i antropologii kulturowej oraz innych dziedzin humanistyki i nauk społecznych zajmujących się człowiekiem i jego kulturą. Orędownik korzystania z potencjału poznawczego klasyki antropologicznej, która wzbogacona o podejścia nowsze i niektóre ujęcia dyscyplin pokrewnych nieodmiennie dostarcza narzędzi rozumienia kultury jako sposobu życia człowieka.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 376 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2293-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Świat idei Jacka Kuronia
do koszyka
Świat bliski i świat daleki w...
do koszyka
Świat Zosi
do koszyka
Świat Zosi
do koszyka
Świat zza mgły. Tom 4. Świat oszalał
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 7 |
Niektóre przedsądy i przesądy na temat rzeczy | 8 |
Losy refleksji antropologicznej | 12 |
Rudymenty znaczenia rzeczy | 18 |
Czym jest kultura materialna? | 21 |
Interdyscyplinarność rzeczy | 28 |
W stronę antropologii pragmatycznej | 30 |
1. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY RZECZY | 33 |
Racjonalność jako logika kulturowa | 37 |
Racjonalność typu magicznego | 44 |
Przednowoczesne korelaty współczesnego życia społecznego | 44 |
Kulturowe konteksty ekonomii | 57 |
Kultura konsumpcyjna | 62 |
Komunikacja, stylizacja, estetyzacja | 65 |
Archaiczność współczesności? | 70 |
Podsumowanie | 78 |
2. SYSTEM KULTUROWY RZECZY | 81 |
Poza praktyczną użyteczność | 83 |
Kontekst i wielofunkcyjność | 88 |
Znaczenie rzeczy w świecie hiperrealnym | 93 |
… i w świecie antropologów oraz ich przyjaciół | 95 |
Działanie sprawcze rzeczy | 104 |
Rytualno-magiczna rola rzeczy | 109 |
Mediacyjna funkcja znaczenia, | 123 |
Symbole, indeksy, znaki ikoniczne | 130 |
Podsumowanie | 136 |
3. MOWA RZECZY | 139 |
Komunikacja a sygnifikacja | 140 |
Retoryka magiczna rzeczy | 156 |
Logocentryczne ujęcie znaczenia rzeczy | 164 |
Pragmatyczne ujęcie znaczenia rzeczy | 169 |
Analiza Prowniańska | 177 |
Gestalt rzeczy | 188 |
Podsumowanie | 195 |
4. RZECZY SUBIEKTYWNE | 197 |
Struktura a działanie sprawcze | 198 |
Estetyka jako system kulturowy | 202 |
Rzeczy – uogólniony inny | 212 |
Perspektywa monizmu ontoantropologicznego, | 215 |
Znaczenie pomiędzy abdukcją a habitusem, | 220 |
Ciało i jego ekstensje | 230 |
W stronę antropologii subiektywności | 236 |
Podsumowanie | 247 |
5. RZECZY OBIEKTYWNE | 249 |
Dar – ikona antropologiczna | 251 |
Rzeczy jako atrybuty władzy | 259 |
Subkultury rzeczy | 264 |
Od systemu patyny do systemu mody | 277 |
Erotyka i ciało uspołecznione | 292 |
Podsumowanie | 300 |
6. KONSUMPCJA RZECZY | 303 |
Znaczenie między darem a towarem | 306 |
Niektóre przedsądy i przesądy na temat konsumpcji | 315 |
Pragmatyka konsumpcji | 320 |
Nadwyżka znaczenia | 331 |
Totemizm konsumpcyjny | 338 |
Kultura kompensacji a hierarchia społeczna | 343 |
Teoria praktyki | 349 |
Podsumowanie | 355 |
Zakończenie | 357 |
Literatura | 363 |