Świat rzeczy

Świat rzeczy

Zarys antropologiczny

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 14,95 zł  


14,95

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Świat rzeczy. Zarys antropologiczny to pionierska w nauce polskiej rozprawa o metodzie antropologii rzeczy. Należy dodać, iż nie jest to jakieś podsumowanie polskiej refleksji na tym polu, ale próba ustanowienia nowej u nas dziedziny wiedzy „od fundamentów”, które badacz wyznacza – mówiąc metaforycznie – w „polu pustym”. (…) Choć jest to praca teoretyczna i metodologiczna, odnosi się do całego – nazwę to tak – kosmosu rzeczy, który jest dostępny naszemu doświadczeniu. Tym samym publikacja ta włącza się w rozległy nurt antropologii współczesności, tworzy metodologiczny fundament antropologii codzienności.


 (Z recenzji prof. dr hab. Rocha Sulimy)


Rzadko mam okazję obcować z podobnej klasy polskimi pracami. (…) Uważam, że tę książkę za opracowanie wybitnie twórcze i inspirujące, zarówno erudycyjne, jak i teoretycznie przekonywające. (…) Kompetencja badawcza, elegancja dowodu i styl narracji, połączone z zawartości argumentacji, czynią z pracy Janusza Barańskiego opracowanie wręcz wzorcowe. Jego atutem nie do przecenienia jest rehabilitacja tych tradycji myśli antropologicznej, które w dyskusjach humanistycznych różnych dyscyplin zdawały się już odrzucone na dobre.


(Z recenzji prof. dr hab. Wojciecha Józefa Burszty)


Janusz Barański - adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor prac z zakresu mitologii słowiańskiej, teorii kultury, metodologii nauki, retoryki słowa publicznego - min. książki Socjotechnika między magią a analogią. Szkice o masowej perswazji w PRL-u i III RP. Tłumacz prac z dziedziny etnologii, komunikacji społecznej, studiów kulturowych. Członek Komitetu Redakcyjnego Serii Cultura Wydawnictwa UJ, udostępniającej polskiemu czytelnikowi przekłady prac klasyków etnologii i antropologii kulturowej oraz innych dziedzin humanistyki i nauk społecznych zajmujących się człowiekiem i jego kulturą. Orędownik korzystania z potencjału poznawczego klasyki antropologicznej, która wzbogacona o podejścia nowsze i niektóre ujęcia dyscyplin pokrewnych nieodmiennie dostarcza narzędzi rozumienia kultury jako sposobu życia człowieka.


Rok wydania2007
Liczba stron376
KategoriaTeoria kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2293-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
    Niektóre przedsądy i przesądy na temat rzeczy    8
    Losy refleksji antropologicznej    12
    Rudymenty znaczenia rzeczy    18
    Czym jest kultura materialna?    21
    Interdyscyplinarność rzeczy    28
    W stronę antropologii pragmatycznej    30
  1. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY RZECZY    33
    Racjonalność jako logika kulturowa    37
    Racjonalność typu magicznego    44
    Przednowoczesne korelaty współczesnego życia społecznego    44
    Kulturowe konteksty ekonomii    57
    Kultura konsumpcyjna    62
    Komunikacja, stylizacja, estetyzacja    65
    Archaiczność współczesności?    70
    Podsumowanie    78
  2. SYSTEM KULTUROWY RZECZY    81
    Poza praktyczną użyteczność    83
    Kontekst i wielofunkcyjność    88
    Znaczenie rzeczy w świecie hiperrealnym    93
    … i w świecie antropologów oraz ich przyjaciół    95
    Działanie sprawcze rzeczy    104
    Rytualno-magiczna rola rzeczy    109
    Mediacyjna funkcja znaczenia,    123
    Symbole, indeksy, znaki ikoniczne    130
    Podsumowanie    136
  3. MOWA RZECZY    139
    Komunikacja a sygnifikacja    140
    Retoryka magiczna rzeczy    156
    Logocentryczne ujęcie znaczenia rzeczy    164
    Pragmatyczne ujęcie znaczenia rzeczy    169
    Analiza Prowniańska    177
    Gestalt rzeczy    188
    Podsumowanie    195
  4. RZECZY SUBIEKTYWNE    197
    Struktura a działanie sprawcze    198
    Estetyka jako system kulturowy    202
    Rzeczy – uogólniony inny    212
    Perspektywa monizmu ontoantropologicznego,    215
    Znaczenie pomiędzy abdukcją a habitusem,    220
    Ciało i jego ekstensje    230
    W stronę antropologii subiektywności    236
    Podsumowanie    247
  5. RZECZY OBIEKTYWNE    249
    Dar – ikona antropologiczna    251
    Rzeczy jako atrybuty władzy    259
    Subkultury rzeczy    264
    Od systemu patyny do systemu mody    277
    Erotyka i ciało uspołecznione    292
    Podsumowanie    300
  6. KONSUMPCJA RZECZY    303
    Znaczenie między darem a towarem    306
    Niektóre przedsądy i przesądy na temat konsumpcji    315
    Pragmatyka konsumpcji    320
    Nadwyżka znaczenia    331
    Totemizm konsumpcyjny    338
    Kultura kompensacji a hierarchia społeczna    343
    Teoria praktyki    349
    Podsumowanie    355
  Zakończenie    357
  Literatura    363
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia