POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8464-9
Kulturoznawstwo do niedawna było dziedziną wiedzy, co do której świat akademicki miał stosunek co najmniej ambiwalentny. Z jednej strony istniało przekonanie, że nauki humanistyczne, w tym społeczne, są w jakiś sposób wzajemnie do siebie przynależne, a więc stanowią pewien obszar wspólny. Z drugiej strony, widoczna była tendencja do dywersyfikacji – tworzenia nowych dyscyplin wiedzy, wyodrębniania ich z dziedzin macierzystych, rosnącej specjalizacji. Kulturoznawstwo uważano za pewien rodzaj wiedzy eklektycznej, do której obszaru można było włożyć niemal wszystko – od demografii i archeologii, poprzez socjologię i historię, po ekonomię i zarządzanie kulturą.
Po kryzysie lat osiemdziesiątych, którego skutkiem były opóźnienia, nieobecność i brak powszechniejszej recepcji najważniejszych problemów i tematów teorii kultury obecnych w nauce światowej, a zwłaszcza postmodernizmu i neomarksizmu, polskie kulturoznawstwo znalazło się w sytuacji dość szczególnej. Jeszcze nie zdołało w pełni wchłonąć i przyswoić światowej wiedzy końca dwudziestego wieku, a już musiało się zetknąć z nowym wyzwaniem – odwrotu od postmodernistycznej fragmentaryzacji świata i ujawnieniu się potrzeby nowej syntezy w dziedzinie humanistyki. Ponadto w roku 2005 kulturoznawstwo w Polsce przekroczyło kolejny próg instytucjonalizacji i stało się kierunkiem, w którego zakresie nadaje się stopnie naukowe (doktoraty i habilitacje). W tej nowej sytuacji pojawiła się potrzeba odpowiedzi na pytania podstawowe: czym ma być kulturoznawstwo, co łączy badaczy kultury, jak można zdefiniować tożsamość kulturoznawstwa. Odpowiedzi na te pytania poszukiwano na konferencji zorganizowanej przez Katedrę Teorii i Historii Badań Kulturoznawczych oraz w Zakład Semiotyki i Socjologii Kultury Instytutu Studiów Regionalnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w październiku 2007 roku. Intelektualny plon tej konferencji zawarty jest w niniejszym tomie, oddanym właśnie w ręce Czytelników.
Jarosław Rokicki
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 324 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2549-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
JAROSŁAW ROKICKI, Wprowadzenie | 7 |
Część I | 13 |
JERZY MIKUŁOWSKI POMORSKI, Problem paradygmatu kulturowego w badaniach społecznych | 13 |
JAROSŁAW ROKICKI, Kulturoznawstwo jako wiedza: przedmiot, metody, instytucje | 25 |
JANUSZ BARAŃSKI, Kulturoznawstwo – nowa superdyscyplina nauk o człowieku? | 35 |
TADEUSZ PALECZNY, O nowy paradygmat nauk o kulturze: wokół sporów teoretyczno-metodologicznych | 45 |
LIDIA WIŚNIEWSKA, Mity i paradygmaty wobec zadania nowej syntezy | 61 |
BOGUMIŁA TRUCHLIŃSKA, Dwa przełomy – antypozytywistyczny i postmodernistyczny – i co z nich wynika dla kulturoznawstwa? | 85 |
ANDRZEJ PANKOWICZ, Historyk w przestrzeni badań kulturoznawczych | 93 |
EMIL ORZECHOWSKI, Kulturoznawstwo i zarządzanie | 101 |
ZBIGNIEW PASEK, Kulturoznawstwo a religioznawstwo. W poszukiwaniu metody | 109 |
MIROSŁAW ALEKSANDER MIERNIK. Nadinterpretacje, metafory i obskurantyzm – analiza błędów najczęściej popełnianych w dziedzinie kulturoznawstwa | 119 |
ANDRZEJ PORĘBSKI, URSZULA SOLAK, Świadomość metodologiczna absolwentów kulturoznawstwa międzynarodowego (na podstawie analiz prac dyplomowych z lat 2005–2007). Komunikat z badań | 125 |
ANDRZEJ RADOMSKI, Kulturoznawstwo jako postnauka | 133 |
Część II | 147 |
WACŁAW BRANICKI, Kategoria tożsamości w filozofii i kulturoznawstwie | 147 |
STANISŁAW TOKARSKI, Szkoła Chicago i szkoła Siantiniketan. Wschód i Zachód w poszukiwaniu kulturoznawstwa porównawczego i międzydyscyplinarnego | 155 |
MONIKA BANAŚ, W poszukiwaniu tożsamości skandynawskiego kulturoznawcy | 163 |
KRZYSZTOF WAŁCZYK, Wolfharta Pannenberga metoda „krytycznego przyswojenia” jako prolegomena badań kulturoznawczych | 175 |
IGNACY S. FIUT, Tożsamość poetów. Próba oglądu zjawiska od strony psychospołecznej | 185 |
EWA CHOMICKA, Intersubiektywna przestrzeń poznania kulturowego: o doświadczeniach i strategiach antropologii | 197 |
ADRIAN POWĘSKA, Źródła i perspektywy podmiotowości i tożsamości w horyzoncie kultury nowoczesnej | 205 |
Część III | 213 |
RYSZARD STEMPLOWSKI, Kulturowość w analizie polityki zagranicznej | 213 |
WALTER ŻELAZNY, Aksjologiczne aspekty etniczności i mniejszości | 217 |
KONRAD CHMIELECKI, Od cultural studies do visual culture studies.Tendencje rozwoju refleksji kulturoznawczej w odpowiedzi na zwrot obrazowy | 225 |
PIOTR KLETOWSKI, Film jako materiał badawczy w studiach kulturoznawczych | 237 |
MARIA DĄBROWSKA-PARTYKA, DOROTA GIL, MACIEJ CZERWIŃSKI, Kulturoznawstwo a filologia. Przypadek Słowian bałkańskich | 245 |
MAŁGORZATA GASZYŃSKA-MAGIERA, Co pili bohaterowie Gry w klasy? Przekład jako spotkanie międzykulturowe | 271 |
SŁAWOMIR DOROCKI, Kultura w aspekcie badań geograficznych | 283 |
MAŁGORZATA FUGIEL-KUŹMIŃSKA, W poszukiwaniu istoty agresji symbolicznej | 289 |
Noty biograficzne | 315 |
Summary | 323 |