POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Praktykę odbywania kary pozbawienia wolności przez kobiety z małymi dziećmi autorka uczyniła przedmiotem niniejszej monografii. Stanowi ją i określa społeczna obecność matek pozostających w fazie aktywnego macierzyństwa w instytucji totalnej jaką jest zakład karny. Zatem codzienność doświadczania świata przez dziecko ma swój początek w warunkach więziennych. Podjęta w monografii narracja dotyczy z jednej strony opisu i wyjaśnienia sytuacji kobiet – matek będących w fazie aktywnego macierzyństwa, a przebywających w warunkach zakładu karnego, a z drugiej zaś strony dzieci, które inicjują swoje człowieczeństwo w sytuacji karnie „nadzorowanej”. W prezentowanej czytelnikowi książce wykorzystane zostały elementy socjopsychologicznej teorii socjalizacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczne praktyki socjalizacyjne zmierzające do formowania osób społecznych doświadczających realnego uczestnictwa w środowiskach swojej życiowej aktywności. Autorka skoncentrowała naukowe rozważania na istocie, mechanizmach i konsekwencjach przebiegu procesu socjalizacji (czy to asocjacyjnej, czy dysocjacyjnej), w odniesieniu do specyficznej interesującej autorkę kategorii kobiet i ich dzieci. Procesy te przebiegają zawsze w jakichś kontekstach określanych mianem toposów lub środowisk. Książka adresowana jest do decydentów szeroko rozumianych systemów pomocowych np. systemu penitencjarnego i pomocy społecznej w Polsce, dla praktyków resocjalizacji, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych i asystentów rodziny. Adresatami książki mogą być także studenci pedagogiki, socjologii, psychologii i prawa, jak również osoby którym los małego dziecka w Polsce nie jest obojętny.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Komunikacja społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3045-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1 O teoriach stawania się osób społecznych i ich wspólnotowej obecności we współczesnym dyskursie naukowym | 15 |
Tytułem wstępu | 15 |
1.1. Teorie wyjaśniające proces i mechanizmy kreowania osób społecznych | 18 |
1.2. Asocjacyjna i dysocjacyjna postać procesów socjalizacyjnych | 30 |
1.3. Metamodele relacji: jednostki i ich środowiska | 34 |
1.4. Ład społeczny a zachowania dewiacyjne | 40 |
Rozdział 2 Diagnoza praktyk macierzyńskich w warunkach polskich zakładów karnych | 52 |
Tytułem wstępu | 52 |
2.1. Aktywne macierzyństwo przestępczych kobiet – przegląd rozwiązań w wybranych krajach | 54 |
2.2. Sytuacja kobiet-matek odbywających karę pozbawienia wolności i ich losy po opuszczeniu jednostki penitencjarnej – przegląd badań | 56 |
2.3. Badania nad losami dzieci doświadczających inicjacji socjalizacyjnej w warunkach instytucji i środowiska karnej izolacji | 79 |
Rozdział 3 Podstawy prawne wykonywania kary pozbawienia wolności wobec kobiet w sytuacji ich aktywnego macierzyństwa w trakcie jej odbywania | 86 |
3.1. Typy i rodzaje zakładów karnych dla kobiet | 86 |
3.2. Analiza danych zawartych w statystykach Centralnego Zarządu Służby Więziennej, dotyczących kobiet tymczasowo aresztowanych, skazanych i ukaranych – z uwzględnieniem ich wieku, rodzajów przestępstw, powrotności do przestępstwa, wymiaru kary i grupy klasyfikacyjnej | 88 |
3.3. Systemy odbywania kary pozbawienia wolności w Polsce | 100 |
3.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec kobiet | 103 |
3.5. Podstawy prawne działalności przywięziennych domów matki i dziecka – casus: Zakład Karny w Krzywańcu | 110 |
Rozdział 4 Metodologiczne podstawy projektu badawczego zorientowanego na socjopedagogiczną diagnozę instytucji przywięzienniego Domu Matki i Dziecka funkcjonującego przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 113 |
Tytułem wstępu | 113 |
4.1. Biografie skazanych kobiet pełniących aktywne role macierzyńskie jako przedmiot badania | 117 |
4.2. Metoda biograficzna jako odmiana metody monograficznej | 123 |
4.3. Uzasadnienie wyboru terenu badań | 133 |
4.4. Środowiska sytuacji społecznej kobiet odbywających karę pozbawienia wolności wraz z dziećmi w Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 135 |
Rozdział 5 Organizacja i funkcjonowanie Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 140 |
5.1. Ideologiczno-pedagogiczne przesłanki uzasadniające utworzenie i funkcjonowanie domów matki i dziecka | 140 |
5.2. Funkcja założona badanej placówki, urządzenie i personel | 142 |
5.3. Regulamin funkcjonowania Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 145 |
5.4. Oddziaływania dydaktyczne, wychowawcze, edukacyjne, resocjalizacyjne i terapeutyczne prowadzone w Domu Matki i Dziecka | 153 |
5.4.1. Oddziaływania resocjalizacyjne przeznaczone dla matek i dzieci | 153 |
5.4.2. Oddziaływania resocjalizacyjne wobec osadzonych w zakładach karnych kobiet-matek z problemem uzależnienia | 155 |
5.4.3. Oddziaływania ukierunkowane na relacje skazanych kobiet ze współosadzonymi | 157 |
5.4.4. Oddziaływania podejmowane w obszarze: skazana matka a środowisko wolnościowe, zwłaszcza rodzinne | 158 |
5.4.5. Praca z dziećmi przebywającymi w Domu Matki i Dziecka | 162 |
5.4.6. Matki i ich dzieci – socjopedagogiczna charakterystyka | 166 |
5.4.7. Statystyki pobytu matki i dziecka w Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym w Krzywańcu | 167 |
5.4.8. Przegląd działań podejmowanych w Domu Matki i Dziecka w Krzywańcu w 2014 r. i w pierwszej połowie 2015 r. | 171 |
5.4.9. Praca wychowawczo-psychologiczna z „więziennymi” matkami | 174 |
Rozdział 6 Więzienne macierzyństwo w podmiotowym i przedmiotowym doświadczeniu – analiza narracji kobiet odbywających karę pozbawienia wolności w fazie aktywnego macierzyństwa | 178 |
Tytułem wstępu | 178 |
6.1. Próba typologii „więziennych” matek | 180 |
Casus 1 – dysocjacja z urodzenia | 181 |
Casus 2 – dysocjacja z urodzenia | 185 |
Casus 3 – dysocjacja w okresie dzieciństwa i młodości | 189 |
Casus 4 – dysocjacja w okresie dzieciństwa i młodości | 193 |
Casus 5 – dysocjacja w okresie dzieciństwa i młodości | 197 |
Casus 6 – dysocjacja w okresie młodości spowodowana „toksyczną miłością” | 201 |
Casus 7 – dysocjacja w okresie młodości, wpływ dewiacyjnej grupy rówieśniczej | 209 |
Casus 8 – dysocjacja w okresie młodości: wpływ dewiacyjnej grupy rówieśniczej | 217 |
Casus 9 – dysocjacja w okresie młodości: wpływ dewiacyjnej grupy rówieśniczej | 222 |
Casus 10 – dysocjacja w okresie młodości: wpływ „toksycznego” partnera …… | 229 |
Casus 11 – dysocjacja w okresie młodości: udział w zorganizowanej grupie przestępczej | 236 |
Casus 12 – dysocjacja z przypadku | 240 |
6.2. Interpretacja uzyskanych wyników badań | 249 |
6.3. Rekomendacje dla praktyki penitencjarnej i polityki karnej – wnioski końcowe | 260 |
Uwagi podsumowujące | 267 |
Bibliografia | 268 |
Motherhood in prison – a sociopedagogical study (Summary) | 284 |