POLECAMY
-20%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Pytania o to, czym jest wyobraźnia i jakie pełni funkcje w życiu człowieka, należały do kanonu podstawowych problemów filozoficznych, stawianych przez myślicieli od czasów Platona i Arystotelesa. Na przełomie XIX i XX wieku psychologowie na krótko podjęli próbę empirycznej eksploracji tego zjawiska, ale gwałtowny rozwój behawioryzmu niemal całkowicie odwrócił ich uwagę od wyobraźni. Dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku wyobraźnia ponownie wzbudziła ogromne zainteresowanie. (...)
Obecnie większość psychologów zgadza się co do dwóch spraw. Po pierwsze, że wyobraźnia jest pierwotnym, umysłowym mechanizmem generowania obrazów wizualnych w sytuacji, gdy wyobrażany obiekt nie jest aktualnie rejestrowany za pomocą zmysłów. I po drugie, że neuroanatomiczne szlaki wzrokowe, które są odpowiedzialne za percepcję wizualną, są także intensywnie wykorzystywane podczas procesów wyobrażeniowych. (...)
W niniejszej książce zebraliśmy owoce naszych poszukiwań zmierzających do zrozumienia, czym jest wyobraźnia. Dotknęliśmy w niej wielu zagadnień, m.in. percepcji wzrokowej, sztuk wizualnych, neuronauki i perswazji. Każda z tych perspektyw odkrywa nieco inny aspekt wyobraźni. (...)
tak o książce Piotr Francuz (fragmenty wstępu).
Książka adresowana do wykładowców i studentów nauk społecznych, zwłaszcza psychologii i socjologii, a także kierunków artystycznych, medycyny i filozofii.
Autorzy tomu:
Piotr Francuz, Dobrosław Bagiński, Jarosław Janowski, Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz, Bibianna Bałaj, Paweł Fortuna, Marcin Łatkowski, Oleg Gorbaniuk, Ewelina Soszyńska.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-246-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie – Piotr Francuz | 11 |
Dobrosław Bagiński, Piotr Francuz; I. W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych | 19 |
1. Komunikacja wizualna | 19 |
2. Kody wizualne | 20 |
3. Kształt obiektu wizualnego | 21 |
4. Figura jako pojęcie obiektu wizualnego | 23 |
5. Morfologia, struktura i kontekst jako składowe pojęcia obiektu wizualnego | 26 |
5.1. Morfologia | 27 |
5.2. Struktura | 27 |
5.3. Kontekst | 30 |
6. Figura jako narzędzie organizowania przestrzeni | 31 |
7. Strukturalne cechy kształtu figury | 36 |
7.1. Pojedynczość | 37 |
7.2. Pryncypialność (uchwytność zasady) | 38 |
7.3. Integralność (kompletność) | 39 |
8. Zakończenie | 41 |
Bibliografia | 42 |
Piotr Francuz, Dobrosław Bagiński; II. Własności kształtów jako podstawa kodów wizualnych | 45 |
1. Eksperyment | 47 |
2. Metoda | 48 |
2.1. Osoby badane | 48 |
2.2. Materiały | 48 |
2.3. Procedura | 50 |
3. Wyniki | 51 |
4. Interpretacja wyników | 60 |
Bibliografia | 61 |
Jarosław Janowski; III. Przedstawienia wyobrażonej przestrzeni na obrazach | 63 |
1. Widzenie głębi na obrazach | 64 |
1.1. Percepcja bezpośrednia i pośrednia | 64 |
1.2. Widzenie stereopsyjne | 66 |
1.3. Pozastereopsyjne złudzenie głębi | 67 |
1.4. Pozastereopsyjne wskaźniki głębi zastosowane w perspektywie | 68 |
1.5. Perspektywa jako powiązanie transpozycji i porównywania wielkości | 80 |
1.6. Mechanizmy złudzenia głębi niezwiązane z perspektywą | 83 |
1.7. Pozastereopsyjne mechanizmy złudzenia głębi związane z ruchem | 91 |
1.8. Przyczyny przemian w obrazowaniu | 92 |
2. Perspektywa jako poprawna forma przedstawiania wyobrażeń | 95 |
2.1. Na czym polega odwzorowanie perspektywiczne? | 95 |
2.2. Teorie kwestionujące perspektywę jako poprawny zapis widzenia | 96 |
2.3. Perspektywa jako język | 99 |
Bibliografia | 109 |
Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz; IV. Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni | 111 |
1. Neuroestetyczne badania nad sztuką | 111 |
1.1. Czym jest neuroestetyka? | 111 |
1.2. Zadania i cele badawcze neuroestetyki | 111 |
1.3. Niektóre badania neuroestetyczne: wyniki | 112 |
2. Jak mózg/umysł przetwarza informację na temat dzieła sztuki? | 113 |
2.1. O specyfice artystycznie spreparowanego bodźca | 114 |
2.2. Jak mózg przetwarza informację o bodźcu wzrokowym? | 116 |
2.3. Różnice między przetwarzaniem informacji o bodźcu zwykłym i artystycznie przetworzonym | 119 |
3. Typologia artystycznych bodźców i reakcji wizualnych | 121 |
3.1. Bodziec iluzyjny | 122 |
3.2. Bodziec niejednoznaczny | 124 |
3.3. Bodziec wyolbrzymiony | 127 |
3.4. Bodziec relacyjny | 129 |
3.5. Bodziec empatyzujący | 132 |
4. Wyobraźnia estetyczna | 135 |
5. Neuropsychologia zachowań artystycznych | 140 |
6. Podsumowanie | 144 |
Bibliografia | 144 |
Piotr Francuz; V. Teoria wyobraźni Stephena Kosslyna. Próba reinterpretacji | 149 |
1. Krótka historia debaty na temat wyobraźni | 149 |
2. Założenia teorii wyobraźni Stephena Kosslyna | 155 |
2.1. Bufor wizualny | 156 |
2.2. Przetwarzanie własności obiektu i własności przestrzeni | 157 |
2.3. Pamięć asocjacyjna | 159 |
2.4. System przerzucania informacji (information shunting) | 159 |
2.5. Moduły: przesunięcia uwagi (attention shifting) i torowania góra-dół (top-down priming) | 160 |
3. Krytyczna analiza teorii wyobraźni Stephena Kosslyna | 161 |
3.1. Wejście do systemu | 161 |
3.2. Czy mózg ogląda wytwarzane przez siebie mapy topograficzne? | 162 |
3.3. Oddolne i odgórne sterowanie oknem uwagi | 165 |
3.4. Hipoteza holograficznego szkicu pierwotnego w emulatorze percepcyjnym | 170 |
3.5. O neuroanatomicznych podstawach rozpoznawania obiektów wizualnych i typologii wyobrażeń | 174 |
3.6. Jaką rolę w powstawaniu wyobrażeń odgrywają płaty czołowe? | 177 |
4. W kierunku teorii wyobraźni | 179 |
Zakończenie | 183 |
Bibliografia | 185 |
Piotr Markiewicz; VI. Procesy wyobraźni w modelu mózgowia jako systemu zamkniętego | 191 |
1. Mózgowie jako system izolowany | 191 |
2. Dlaczego żachwa zjada swój mózg? | 192 |
3. Neuronauka i model mózgu | 193 |
3.1. Autonomia układu nerwowego | 194 |
3.2. Przedsensoryczne dyspozycje mózgowia | 195 |
3.3. Niezależność mózgowia od stymulacji sensorycznej | 196 |
4. Dane empiryczne i ich interpretacja | 197 |
5. Wątpliwości | 200 |
6. W kierunku wyobraźni jako systemu symulacji | 201 |
Bibliografia | 204 |
Piotr Francuz; VII. Wyobraźnia jako wytwór aktywności mózgowego emulatora procesów motorycznych i percepcyjnych | 207 |
1. Tradycyjne modele kontroli zachowań motorycznych | 210 |
2. Model kontroli zachowania motorycznego za pośrednictwem emulatora ruchu | 212 |
3. Filtr Kalmana | 216 |
4. Wyobraźnia motoryczna | 221 |
5. Wyobraźnia wzrokowa | 223 |
6. Modalny i amodalny emulator | 224 |
7. Percepcja | 226 |
Podsumowanie | 227 |
Bibliografia | 229 |
Bibianna Bałaj; VIII. Umysłowa symulacja z wykorzystaniem wyobraźni motorycznej. Przegląd teorii i badań | 231 |
1. Czym jest symulacja motoryczna? | 232 |
2. Czego dotyczy symulacja? Bezpośrednie połączenie między percepcją a działaniem | 234 |
3. Skuteczność wyobrażeniowego treningu motorycznego | 235 |
4. Efekt interakcji postawy ciała i zadania wyobrażeniowego | 239 |
5. Rozróżnienie czynności na własne i cudze | 242 |
Podsumowanie | 245 |
Bibliografia | 246 |
Paweł Fortuna; IX. Zmiana przekonań w wyimaginowanym świecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej | 249 |
1. Założenia modelu wyobrażeniowego przenoszenia się w narrację (TIM). | 251 |
1.1. Pobudzające wyobraźnię odbiorców przekazy narracyjne | 252 |
1.2. Przenoszenie się w świat narracji a zmiana przekonań odbiorcy komunikatu | 254 |
1.3. Czynniki wpływające na uleganie przeniesieniu w świat narracji | 256 |
2. Empiryczne potwierdzenie założeń koncepcji TIM | 257 |
3. TIM a dwutorowe modele komunikacji perswazyjnej | 260 |
4. Alternatywne wyjaśnienia roli wyobraźni w perswazji narracyjnej – heurystyka symulacji | 263 |
5. Wnioski końcowe | 266 |
Bibliografia | 267 |
Marcin Łatkowski, Oleg Gorbaniuk, Paweł Fortuna; X. Wpływ instrukcji wyobrażeniowej i narracyjnej formy komunikatu na skuteczność reklamy prasowej | 271 |
1. Instrukcja wyobrażeniowa a skuteczność reklamy | 272 |
2. Narracyjna forma przekazu | 276 |
3. Pytania i hipotezy badawcze | 279 |
4. Metoda | 281 |
4.1. Zmienne niezależne | 281 |
4.2. Zmienne zależne | 282 |
4.3. Osoby badane i przebieg badań | 282 |
5. Wyniki | 283 |
5.1. Zapamiętywanie treści reklamy | 283 |
5.2. Postawa wobec reklamy i wizerunek marki | 285 |
6. Dyskusja | 285 |
Bibliografia | 287 |
Ewelina Soszyńska, Piotr Francuz; XI. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne oraz na odbiór wrażeń płynących z ciała | 291 |
1. Techniki wizualizacyjne | 291 |
2. Rola instrukcji wyobrażeniowych w aktywizacji wyobraźni | 292 |
2.1. Rola aktora i obserwatora w wyobrażeniu | 293 |
2.2. Werbalizacja wyobrażeń | 294 |
3. Wpływ wyobraźni na myślenie dywergencyjne | 295 |
4. Znaczenie wyobraźni dla odbioru wrażeń płynących z ciała | 297 |
5. Problem i hipotezy badawcze | 298 |
6. Metoda | 300 |
6.1. Materiały | 300 |
6.2. Osoby badane i przebieg badań | 300 |
7. Wyniki | 301 |
7.1. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne | 301 |
7.2. Wpływ aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeń płynących z ciała | 306 |
8. Dyskusja | 307 |
8.1. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne | 307 |
8.2. Wpływ aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeń płynących z ciała | 308 |
Bibliografia | 310 |
Załącznik 1 | 313 |
Załącznik 2 | 314 |
Źródła i opisy rycin | 315 |
Indeks nazwisk | 319 |