Obrazy czarności

Wyobraźnia imperialna i różnica rasowa w niemieckiej kulturze XIX i XX wieku. Siedem szkiców z antropologii wrogości

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,20

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

23,20

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca jest próbą syntetycznego zbadania wpływu niemieckiego kolonializmu na szeroko pojętą kulturę niemieckojęzyczną okresu 1884–1989 oraz wskazania w tym kontekście na złożony charakter tworzenia figury „wroga”.


W "Obrazach czarności" krytycznie ujęto mechanizmy społecznego wykluczenia od końca XIX wieku po współczesność. Analizowane w książce formy niemieckiego rasizmu stanowią skuteczną broń w zarządzaniu społecznym strachem, ostatecznie wykraczając poza kontekst niemiecki.


Główną tezą książki jest bowiem konstatacja, że tytułowe obrazy czarności – dotyczące wszystkich, którzy w ramach własnej wspólnoty traktowani są jako „inni”, „obcy” bądź „wrodzy” – odznaczają się trwałością oraz uniwersalnością, co pozwala analizować je w zróżnicowanych kontekstach społecznych i kulturowych.


The first Polish anthropological study on German colonialism. It is an attempt to research the influence of German colonialism on German culture between 1884 and 1989 and show the complex character of the “enemy” figure in this context. The author presents the mechanisms of social exclusion from the end of the 19th century until present day. The German forms of racism, analysed in the book, are an effective tool in administering social fear and they ultimately go beyond the German context.


Liczba stron208
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4744-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Ku historii alternatywnej. Narracje eksperymentalne    12
  Zarys historii niemieckiego kolonializmu    16
  Między polityką imperialną a wyobraźnią kolonialną    19
  Struktura i układ książki    33
  
  CZĘŚĆ I. NIEMIECKIE OBRAZY INNEGO. LITERATURA I KULTURA WIZUALNA W CZASACH KOLONIALNEGO NIEPOKOJU
  Rozdział I. Poetyka rasy: Nietzsche, Freud, Benjamin, Mann. Wyobraźnia kolonialna na marginesie filozofii i literatury    37
  Wielka polityka i słabość nacjonalizmu. Przypadek Nietzschego    38
  Opis przypadku. Freuda pozycja w centrum    43
  Kryzys. Uchodzenie psychoanalizy z centrum    46
  Walter Benjamin i dzieciństwo w epoce kolonializmu    50
  Berlińskie dzieciństwo jako doświadczenie imperium i przeżycie miasta    53
  Thomasa Manna młodzieńczy (auto)portret „innego”    60
  
  Rozdział II. Imago kolonializmu. „Simplicissimus” wobec niemieckiej kultury wizualnej przełomu XIX i XX wieku    68
  Wzlot i upadek Germanii    74
  Zwrot przeciw imperium. Strategie „Simplicissimusa”    77
  Czarna rewolucja albo wyobraźnia antykapitalistyczna    96
  
  Rozdział III. Polityka wrogości. „Czarna hańba” i zwrot
  przeciw estetyzacji w fotomontażach Hannah Höch    101
  Reakcje. Technika montażu i aktywizm estetyczny    113
  Rozmontowanie snu niemieckiej kultury    116
  
  Rozdział IV. Czarność w niemieckim kinie propagandowym
  III Rzeszy. Przypadek Carla Petersa    120
  Imperialna III Rzesza? Ruch na rzecz odzyskania kolonii
  (1933–1945)    123
  Pierwszy kolonizator Afryki. Legenda Carla Petersa    125
  Nach Afrika! Budowanie imperium w Carlu Petersie    127
  Ich sehe Land… Kolonialne krajobrazy    129
  Wizualny kompleks imperialny – heroiczne obrazy    132
  
  CZĘŚĆ II. PRZECIWHISTORIE. AFRONIEMCY – DOŚWIADCZENIE RASISTOWSKIEJ PRZEMOCY A TOŻSAMOŚĆ JEDNOSTKI
  Rozdział V. Sytuacja i losy Afroniemców w Niemczech
  pierwszej połowy XX wieku. Świadectwa    137
  Doris Reiprich i Erika Ngambi ul Kuo    141
  Theodor Wonja Michael    144
  Hans Hauck    147
  Fasia Jansen    149
  
  Rozdział VI. Pamięć wielokierunkowa: epidermizacja,
  tożsamość i kino w autobiografii Hansa-Jürgena Massaquoia    151
  „Dobre czasy” i pamięć wielokierunkowa    154
  Hansa-Jürgena Massaquoia pamięć wielokierunkowa    157
  Wspólne przestrzenie. Kino Hansa-Jürgena Massaquoia i Ruth Klüger    160
  Olimpia Hansa-Jürgena Massaquoia    164
  Epidermizacja jako rasowa interpelacja    166
  
  Rozdział VII. Autobiografia jako autoanaliza. Daheim Unterwegs. Ein deutsches Leben Iki Hügel-Marshall    173
  Wariacje na temat gatunku autobiografii    176
  Wydobyć głos. Opowiadanie jako strategia przetrwania    178
  Przełamać milczenie. Afroamerykańskie inspiracje    184
  
  Epilog    187
  Podziękowania    190
  Bibliografia    192
  Literatura podmiotu    192
  Literatura przedmiotu    194
  Spis ilustracji    203
  Indeks osób    204
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia