POLECAMY
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Zbiór prac. który czytelnik otrzymuje w niniejszym tomie, jest bardzo różnorodny, ale spojony zasadniczą ideą. Autorzy podejmują tu wysiłek zorganizowany wokół jednej intelektualnej linii, choć skierowany w dwu kierunkach. Z jednej strony opisują rolę, jaką pełnią obrazy w poznawczym odzwierciedlaniu rzeczywistości, a z drugiej badają, jak obrazy mogą tworzyć zupełnie nową rzeczywistość, która bardziej świadczy o strukturze ludzkiej wyobraźni niż zewnętrznego wobec poznającego podmiotu świata. Z bogactwa różnorodności płynie i taka korzyść, że rozważania nad funkcją obrazów i obrazowania prowadzą tu zarówno teoretycy sztuki, jak i praktycy - artyści ową sztukę aktywnie uprawiający.
Z Wprowadzenia
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 408 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-731-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie 9 | |
Maciej Teodor Kociuba Językomania i obrazofobia. Od zwrotu lingwistycznego do ikonicznego | 11 |
Teoria i praktyka obrazu 21 | |
Artur Mordka Przedmiot malarsko przedstawiony i jego interpretacja ontologiczna | 23 |
Dobrosław Bagiński Dekalog wizualności | 35 |
Grażyna Osika Świat wizualności spotęgowanej. Analiza epistemologicznych konsekwencji zwrotu piktorialnego | 47 |
Joanna Hańderek Sztuka jako doświadczenie współczesności | 59 |
Sławomir Marzec Wszystko, czyli… autokomentarz | 81 |
Przestrzeń i jej obrazy 97 | |
Krzysztof Guczalski O sporządzaniu obrazu w perspektywie. Klasyczne metody, współczesne nieporozumienia | 99 |
Jarosław Janowski Perspektywa linearna w kontekście historii cywilizacji europejskiej | 119 |
Stefan Symotiuk Parki a ogrody. Przesłanki „spłaszczania przestrzeni” w sztuce | 135 |
Obraz w sztuce religijnej 149 | |
Małgorzata Kowalewska Dyskurs i obraz: wartość poznawcza miniatur obrazujących treść dzieł Hildegardy z Bingen | 151 |
Jurij Babinow Hezychazm i rosyjska sztuka prawosławna | 163 |
Krzysztof Wałczyk Pejzaż z metafizyką w tle. O malarstwie Jacoba van Ruisdaela i Aelberta Cuypa | 175 |
Anna Palusińska Obraz chrześcijański. Średniowieczne paradygmaty sztuki religijnej | 191 |
Poetyka obrazu 207 | |
Marzena Karwowska Antropologiczno-mitokrytyczna koncepcja obrazu | 209 |
Jadwiga Mizińska Nadobrazowość kultury a „konieczność myślenia” | 221 |
Magdalena Budzyńska Metafora językowa i metafora obrazowa – próba ujęcia systemowego | 235 |
Karolina Zabokrzycka W ramach rozumienia. Krytyka przedstawienia jako formy poznania w pismach Martina Heideggera i Jacques’a Derridy | 249 |
Anna Ziółkowka-Juś Prawda obrazu a rzeczywistość. O twórczości René Magritte’a w horyzoncie myśli Martina Heideggera | 267 |
Lilianna Dorak-Wojakowska Retoryka wizualna w teatrze. Kilka uwag o roli obrazu scenicznego w inscenizacjach Józefa Szajny | 285 |
Paulina Gurgul Gastona Bachelarda rozumienia obrazu | 301 |
Obraz i dźwięk 311 | |
Kinga Kiwała Przestrzeń–obraz–dźwięk. Katedra Aleksandra Lasonia | 313 |
Bartłomiej Knosala Powrót jednoczesności słowa/obrazu/dźwięku a wykształcenie ogólne – perspektywa ontologii komunikacji | 325 |
Obrazowanie w kulturze 337 | |
Sławomir Kujawski Neuroestetyka. Czy poznanie obrazowe jest słusznie spychane w czeluści emocjonalizmu i irracjonalizmu? | 339 |
Paulina Tota Oczy skóry | 347 |
Aleksandra Żukowska Fenomen książek autorskich Iwony Chmielewskiej oraz próba zarysowania relacji słowa i obrazu na wybranych przykładach twórczości autorki | 357 |
Damian Zubik Wulgarny buntownik czy romantyczny kochanek? Dwa typy obrazowania w poezji Rafała Wojaczka | 373 |
Katarzyna Frankowska Eksperymenty z obrazem i transdyscyplinarność sztuki Jana Berdyszaka w świetle teorii symboli Nelsona Goodmana | 383 |
Monika Bakalarz Techniczna „historia oka”. Fotografia a granice estetycznego mimesis. Ontologiczny status obrazu fotograficznego na podstawie refleksji Thomasa Bernharda i koncepcji Rolanda Barthesa | 399 |
Autorzy tomu | 409 |