Obrazy i poznanie

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

17,85

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zbiór prac. który czytelnik otrzymuje w niniejszym tomie, jest bardzo różnorodny, ale spojony zasadniczą ideą. Autorzy podejmują tu wysiłek zorganizowany wokół jednej intelektualnej linii, choć skierowany w dwu kierunkach. Z jednej strony opisują rolę, jaką pełnią obrazy w poznawczym odzwierciedlaniu rzeczywistości, a z drugiej badają, jak obrazy mogą tworzyć zupełnie nową rzeczywistość, która bardziej świadczy o strukturze ludzkiej wyobraźni niż zewnętrznego wobec poznającego podmiotu świata. Z bogactwa różnorodności płynie i taka korzyść, że rozważania nad funkcją obrazów i obrazowania prowadzą tu zarówno teoretycy sztuki, jak i praktycy - artyści ową sztukę aktywnie uprawiający.
Z Wprowadzenia


Liczba stron408
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-731-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie 9
  Maciej Teodor Kociuba Językomania i obrazofobia. Od zwrotu lingwistycznego do ikonicznego     11
  
  Teoria i praktyka obrazu 21
  Artur Mordka Przedmiot malarsko przedstawiony i jego interpretacja ontologiczna     23
  
  Dobrosław Bagiński Dekalog wizualności     35
  
  Grażyna Osika Świat wizualności spotęgowanej. Analiza epistemologicznych konsekwencji zwrotu piktorialnego     47
  
  Joanna Hańderek Sztuka jako doświadczenie współczesności     59
  
  Sławomir Marzec Wszystko, czyli… autokomentarz     81
  
  Przestrzeń i jej obrazy 97
  Krzysztof Guczalski O sporządzaniu obrazu w perspektywie. Klasyczne metody, współczesne nieporozumienia     99
  
  Jarosław Janowski Perspektywa linearna w kontekście historii cywilizacji europejskiej     119
  
  Stefan Symotiuk Parki a ogrody. Przesłanki „spłaszczania przestrzeni” w sztuce     135
  
  Obraz w sztuce religijnej 149
  Małgorzata Kowalewska Dyskurs i obraz: wartość poznawcza miniatur obrazujących treść dzieł Hildegardy z Bingen     151
  
  Jurij Babinow Hezychazm i rosyjska sztuka prawosławna     163
  
  Krzysztof Wałczyk Pejzaż z metafizyką w tle. O malarstwie Jacoba van Ruisdaela i Aelberta Cuypa     175
  
  Anna Palusińska Obraz chrześcijański. Średniowieczne paradygmaty sztuki religijnej     191
  
  Poetyka obrazu 207
  Marzena Karwowska Antropologiczno-mitokrytyczna koncepcja obrazu     209
  
  Jadwiga Mizińska Nadobrazowość kultury a „konieczność myślenia”     221
  
  Magdalena Budzyńska Metafora językowa i metafora obrazowa – próba ujęcia systemowego     235
  
  Karolina Zabokrzycka W ramach rozumienia. Krytyka przedstawienia jako formy poznania w pismach Martina Heideggera i Jacques’a Derridy     249
  
  Anna Ziółkowka-Juś Prawda obrazu a rzeczywistość. O twórczości René Magritte’a w horyzoncie myśli Martina Heideggera     267
  
  Lilianna Dorak-Wojakowska Retoryka wizualna w teatrze. Kilka uwag o roli obrazu scenicznego w inscenizacjach Józefa Szajny     285
  
  Paulina Gurgul Gastona Bachelarda rozumienia obrazu     301
  
  Obraz i dźwięk 311
  Kinga Kiwała Przestrzeń–obraz–dźwięk. Katedra Aleksandra Lasonia     313
  
  Bartłomiej Knosala Powrót jednoczesności słowa/obrazu/dźwięku a wykształcenie ogólne – perspektywa ontologii komunikacji     325
  
  Obrazowanie w kulturze 337
  Sławomir Kujawski Neuroestetyka. Czy poznanie obrazowe jest słusznie spychane w czeluści emocjonalizmu i irracjonalizmu?     339
  
  Paulina Tota Oczy skóry     347
  
  Aleksandra Żukowska Fenomen książek autorskich Iwony Chmielewskiej oraz próba zarysowania relacji słowa i obrazu na wybranych przykładach twórczości autorki     357
  
  Damian Zubik Wulgarny buntownik czy romantyczny kochanek? Dwa typy obrazowania w poezji Rafała Wojaczka     373
  
  Katarzyna Frankowska Eksperymenty z obrazem i transdyscyplinarność sztuki Jana Berdyszaka w świetle teorii symboli Nelsona Goodmana     383
  
  Monika Bakalarz Techniczna „historia oka”. Fotografia a granice estetycznego mimesis. Ontologiczny status obrazu fotograficznego na podstawie refleksji Thomasa Bernharda i koncepcji Rolanda Barthesa     399
  
  Autorzy tomu     409
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia