POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Czy możemy zrozumieć przekonania ludzi żyjących w kulturach odmiennych od własnej? Dla antropologii, jako dyscypliny zajmującej się dekodowaniem różnych systemów symbolicznych, jest to pytanie szczególnie ważne. Praktyka komunikacji międzykulturowej świadczy, iż przekonania innych mają swą wewnętrzną racjonalność, która w ogóle umożliwia porozumienie, jednocześnie problemy związane z przekładem pojęć pobudzają do refleksji nad etnocentrycznymi uwarunkowaniami poczynań interpretacyjnych.
Antropologia, ze względu na bezustanne obcowanie z Innymi, jest niezwykle wrażliwa na poznawczy status swych stwierdzeń, świadoma historycznej zmienności upowszechnionych sądów i dynamicznego charakteru każdego kontaktu międzyludzkiego, a przez to wszystko przeciwna oczywistościom, fundamentalistycznej filozofii, bezrefleksyjnej epistemologii i sceptyczna wobec własnych poczynań, a nawet legitymizacji swego istnienia. W dialogu z filozofią – przyczyniła się do postrzegania teorii naukowych jako społecznie kreowanych i względnie prawdziwych. Zrozumieć Innego Antropologia racjonalności nie tylko zdaje krytyczną relację z powyższych dyskusji, ale i proponuje przyjęcie do kontekstu danej kultury zrelatywizowanego pojęcia racjonalności. Koncepcja ta wynika z doświadczeń antropologii i wprowadza nowe wątki do debaty nad interpretacją ludzkich działań.
Rok wydania | 2004 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-2331-798-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Słowo wstępne. Dzieło i kontekst | 9 |
Wprowadzenie. Antropologia jako filozofia empiryczna | 17 |
CZĘŚĆ I. PRZYBLIŻENIA | 27 |
Rozdział 1. Genealogia debaty o racjonalności | 27 |
Rozdział 2. Antropologia a problem racjonalności dziś | 51 |
CZĘŚĆ II. PROPOZYCJE | 79 |
Rozdział 3. Postmodernizm i pragmatyzm a problem racjonalności | 79 |
Rozdział 4. Kontekstualizm antropologiczny | 105 |
CZĘŚĆ III. KRYTYKA | 125 |
Rozdział 5. Niekonsekwentna złożoność myśli Stanleya J. Tambiaha | 125 |
Rozdział 6. Ernest Gellner: zauroczenie nauką czy trzeźwość umysłu? | 143 |
Rozdział 7. Fundamentalizm poznawczy Robina Hortona | 167 |
CZĘŚĆ IV. ZASTOSOWANIA | 187 |
Rozdział 8. Metafora i metonimia a przekład międzykulturowy | 187 |
Rozdział 9. Zrelatywizowane założenie o racjonalności: perspektywa antropologiczna | 203 |
Bibliografia | 221 |
Źródła pierwodruków | 233 |
Indeks nazwisk | 235 |