Kościół w świecie mediów

Kościół w świecie mediów

Historia - dokumenty - dylematy

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy współczesnego wymiaru relacji pomiędzy Kościołem katolickim a państwem na gruncie europejskim. Autorka analizuje uregulowania konkordatowe i ich praktyczne funkcjonowanie na przykładzie Austrii. Zastanawia się, jak dokonujące się zmiany w otoczeniu społeczno-politycznym, kulturowym oraz ekonomicznym, a także, co wydaje się szczególnie istotne – technologicznym – w obrębie którego realizuje się działalność religijna, ekonomiczna, społeczna i polityczna Kościoła katolickiego, wpływa na redefinicję jego roli publicznej we współczesnym społeczeństwie.


Z recenzji Prof. dr hab. Teresy Sasińskiej-Klas


Rok wydania2002
Liczba stron176
KategoriaKomunikacja społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-2331-564-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    7
  Wstęp    9
  
  Rozdział I. Reakcje Kościoła na pojawienie się prasy i filmu jako pierwszych środków społecznej komunikacji. Okres moralizatorsko-obronny    15
    1. Wynalazek druku i początki prasy    15
    2. Powstanie prasy masowej    17
    3. Próby wypracowania stanowiska    21
    4. Powstanie filmu    27
    5. Ocena okresu    29
  
  Rozdział II. Okres 1922–1958. Walka Kościoła o wpływ na mass media i wypracowanie stanowiska wobec środków społecznego przekazu. Pogłębienie refleksji teologicznej    33
    1. Powstanie radia    33
    2. Katolickie, międzynarodowe organizacje zajmujące się środkami masowego przekazu    35
    3. Święta krucjata na rzecz umoralnienia filmu i walka o wpływ na kinematografię    37
    4. Encyklika Vigilanti cura – pierwszy dokument papieski w całości poświęcony filmowi    40
    5. Pogłębienie refleksji teologicznej przez Piusa XII    43
      5.1. Radio    45
      5.2. Telewizja    46
      5.3. Pouczenia wobec prasy    50
      5.4. Opinia publiczna    52
      5.5. Koncepcja filmu idealnego    56
    6. Miranda prorsus – encyklika o kinematografii, radiu i telewizji    58
  
  Rozdział III. Sobór Watykański II. Włączenie środków masowego przekazu do oficjalnej, odnowionej doktryny Kościoła    69
    1. Jan XXIII i początek polityki aggiornamento    69
    2. Dylematy przedsoborowe    73
    3. Dorobek Soboru Watykańskiego II – accommodata renovatio    75
    4. Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli Inter mirifica    83
    5. Instrukcja duszpasterska Communio et progressio    89
  
  Rozdział IV. Okres posoborowy    103
    1. Paweł VI i najważniejsze dokumenty z tego okresu    103
    2. Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu    107
    3. Kodeks Prawa Kanonicznego    116
    4. Instrukcja Kongregacji Wychowania Katolickiego    120
    5. Jan Paweł II i jego nauka o środkach społecznego przekazu    127
  
  Rozdział V. Doktryna. Współczesny etap rozwoju i dylematy na przyszłość    139
    1. Teologia a teoria komunikowania masowego    139
    2. Katolicka nauka o środkach społecznego przekazu    142
      2.1. Ocena środków przekazu    142
      2.2. Cele i zasady    143
      2.3. Warunki konieczne dla prawidłowego funkcjonowania    144
      2.4. Oczekiwania wobec mass mediów    145
    3. Rola środków społecznego przekazu w działalności Kościoła    147
      3.1. Dlaczego Kościół interesuje się mass mediami?    148
      3.2. „Nowa ambona”,    150
      3.3. Ewangelizacja świata    151
      3.4. Patronat    155
  
  Zakończenie    159
  Bibliografia    167
    1. Źródła    167
    2. Literatura    171
RozwińZwiń