POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
To oryginalna i interesująca propozycja zastosowania perspektywy interdyscyplinarnej, która łączy rozległą wiedzę w zakresie tytułowej problematyki zarówno na poziomie empirii, jak i teorii z postawą rozumiejącą wspartą badaniami i przemyśleniami. Dociekając istoty fenomenu dzieciństwa, autorka sięga po indywidualne trajektorie biograficzne i skupia się na obszarach ich działania jako podmiotów sprawczych. Próbuje ukazać, w jakim stopniu dzieci są aktorami życia społecznego, wpływają na zwiększenie kontroli nad swoim życiem, wiary we własne życie i swoje możliwości, a także, w jakich przestrzeniach społecznych wzbogacają swoją wiedzę, kompetencje i umiejętności. Książka jest w pewnym sensie pionierskim przedsięwzięciem pokazania problematyki dziecka i dzieciństwa w perspektywie, która nadaje jej walor ważnej lektury dla socjologów, pedagogów, specjalistów pracy socjalnej oraz tych, dla których sprawa dziecka i dzieciństwo są niezwykłej wagi.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 274 |
Kategoria | Metody badań społecznych |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3542-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część I. Dzieciństwo jako kategoria analizy teoretycznej | 13 |
Rozdział 1. Fenomen dzieciństwa w ujęciu interdyscyplinarnym | 19 |
1.1. Koncepcja dziecka jako osoby w refleksji antropologiczno-filozoficznej | 19 |
1.2. Obrazy dzieciństwa w ujęciu historycznym | 33 |
1.3. Znaczenie dzieciństwa w biografii człowieka – perspektywa psychologiczna | 40 |
1.4. Wizja dziecka i dzieciństwa w naukach pedagogicznych | 51 |
Rozdział 2. Dzieciństwo w przestrzeni społecznej | 63 |
2.1. Dzieciństwo w perspektywie społeczno-kulturowej | 63 |
2.2. Dzieciństwo w przestrzeni wybranych problemów społecznych | 81 |
2.3. Rodzicielstwo i dzieciństwo w kontekście współczesnych przemian społecznych | 93 |
2.4. Polityka wobec dziecka i dzieciństwa | 102 |
Rozdział 3. Socjologiczna praca socjalna wobec dziecka i dzieciństwa | 113 |
3.1. Jednostka wobec problemu tożsamości we współczesnym świecie | 113 |
3.2. Tożsamość(ci) dziecka w pracy socjalnej | 121 |
3.3. Wybrane perspektywy teoretyczne (w) nowoczesnej pracy socjalnej oraz ich znaczenie w ujęciu problematyki dziecka i dzieciństwa | 134 |
3.4. Z badań nad dzieckiem i dzieciństwem w pracy socjalnej | 138 |
Część II. Dzieciństwo przez pryzmat przeprowadzonych badań empirycznych | 145 |
Rozdział 1. Koncepcja i warsztat badań | 147 |
1.1. Założenia i cele projektu badawczego | 147 |
1.2. Pytania badawcze | 152 |
1.3. Metodologia badań i źródła danych empirycznych | 155 |
Rozdział 2. (Re)konstrukcja obrazów dziecka i dzieciństwa z perspektywy dziecka jako eksperta | 159 |
2.1. Struktura społeczno-demograficzna badanych | 159 |
2.2. Status społeczny dziecka i dzieciństwa | 163 |
2.3. Obraz(y) dorosłości w perspektywie badanych | 169 |
2.4. Dzieciństwo i dorosłość – wspólne przestrzenie | 172 |
2.5. Dziecięca filozofia wartości | 178 |
2.6. Specyfika relacji z dorosłymi | 185 |
2.7. Dziecko – nauczycielem dorosłego | 193 |
Rozdział 3. (Re)konstrukcje obrazów dziecka i dzieciństwa w narracjach dorosłych | 197 |
3.1. Struktura społeczno-demograficzna badanych dorosłych | 197 |
3.2. Oblicza dzieciństwa z perspektywy dorosłych | 200 |
3.3. Dorośli w polu wzajemnych relacji z dziećmi | 203 |
3.4. Dorośli Inni o dzieciństwie | 207 |
Część III. Dzieciństwo w bezpośredniej praktyce pracy socjalnej | 213 |
Rozdział 1. Rekomendacje dla teorii i praktyki | 215 |
1.1. Model(e) pracy z dzieckiem i rodziną – nowe spojrzenie | 215 |
1.2. W stronę edukacji dorosłych | 220 |
Rozdział 2. Poszukując dróg rozwoju refleksji nad działaniem w przestrzeni pracy socjalnej | 225 |
Bibliografia | 231 |
Aneks | 253 |
Bibliografia | 365 |