Od socjologii do pracy socjalnej

Od socjologii do pracy socjalnej

Społeczny fenomen dzieciństwa

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,90 zł  


39,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

To oryginalna i interesująca propozycja zastosowania perspektywy interdyscyplinarnej, która łączy rozległą wiedzę w zakresie tytułowej problematyki zarówno na poziomie empirii, jak i teorii z postawą rozumiejącą wspartą badaniami i przemyśleniami. Dociekając istoty fenomenu dzieciństwa, autorka sięga po indywidualne trajektorie biograficzne i skupia się na obszarach ich działania jako podmiotów sprawczych. Próbuje ukazać, w jakim stopniu dzieci są aktorami życia społecznego, wpływają na zwiększenie kontroli nad swoim życiem, wiary we własne życie i swoje możliwości, a także, w jakich przestrzeniach społecznych wzbogacają swoją wiedzę, kompetencje i umiejętności. Książka jest w pewnym sensie pionierskim przedsięwzięciem pokazania problematyki dziecka i dzieciństwa w perspektywie, która nadaje jej walor ważnej lektury dla socjologów, pedagogów, specjalistów pracy socjalnej oraz tych, dla których sprawa dziecka i dzieciństwo są niezwykłej wagi.



Rok wydania2013
Liczba stron274
KategoriaMetody badań społecznych
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3542-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  Część I. Dzieciństwo jako kategoria analizy teoretycznej    13
  
  Rozdział 1. Fenomen dzieciństwa w ujęciu interdyscyplinarnym     19
  
  1.1. Koncepcja dziecka jako osoby w refleksji antropologiczno-filozoficznej     19
  1.2. Obrazy dzieciństwa w ujęciu historycznym     33
  1.3. Znaczenie dzieciństwa w biografii człowieka – perspektywa psychologiczna     40
  1.4. Wizja dziecka i dzieciństwa w naukach pedagogicznych     51
  
  Rozdział 2. Dzieciństwo w przestrzeni społecznej     63
  
  2.1. Dzieciństwo w perspektywie społeczno-kulturowej     63
  2.2. Dzieciństwo w przestrzeni wybranych problemów społecznych     81
  2.3. Rodzicielstwo i dzieciństwo w kontekście współczesnych przemian społecznych     93
  2.4. Polityka wobec dziecka i dzieciństwa     102
  
  Rozdział 3. Socjologiczna praca socjalna wobec dziecka i dzieciństwa     113
  
  3.1. Jednostka wobec problemu tożsamości we współczesnym świecie     113
  3.2. Tożsamość(ci) dziecka w pracy socjalnej     121
  3.3. Wybrane perspektywy teoretyczne (w) nowoczesnej pracy socjalnej oraz ich znaczenie w ujęciu problematyki dziecka i dzieciństwa     134
  3.4. Z badań nad dzieckiem i dzieciństwem w pracy socjalnej     138
  
  Część II. Dzieciństwo przez pryzmat przeprowadzonych badań empirycznych     145
  
  Rozdział 1. Koncepcja i warsztat badań     147
  
  1.1. Założenia i cele projektu badawczego     147
  1.2. Pytania badawcze     152
  1.3. Metodologia badań i źródła danych empirycznych     155
  
  Rozdział 2. (Re)konstrukcja obrazów dziecka i dzieciństwa z perspektywy dziecka jako eksperta     159
  
  2.1. Struktura społeczno-demograficzna badanych     159
  2.2. Status społeczny dziecka i dzieciństwa     163
  2.3. Obraz(y) dorosłości w perspektywie badanych     169
  2.4. Dzieciństwo i dorosłość – wspólne przestrzenie     172
  2.5. Dziecięca filozofia wartości     178
  2.6. Specyfika relacji z dorosłymi     185
  2.7. Dziecko – nauczycielem dorosłego     193
  
  Rozdział 3. (Re)konstrukcje obrazów dziecka i dzieciństwa w narracjach dorosłych     197
  
  3.1. Struktura społeczno-demograficzna badanych dorosłych     197
  3.2. Oblicza dzieciństwa z perspektywy dorosłych     200
  3.3. Dorośli w polu wzajemnych relacji z dziećmi     203
  3.4. Dorośli Inni o dzieciństwie     207
  
  Część III. Dzieciństwo w bezpośredniej praktyce pracy socjalnej    213
  
  Rozdział 1. Rekomendacje dla teorii i praktyki     215
  
  1.1. Model(e) pracy z dzieckiem i rodziną – nowe spojrzenie     215
  1.2. W stronę edukacji dorosłych     220
  
  Rozdział 2. Poszukując dróg rozwoju refleksji nad działaniem w przestrzeni pracy socjalnej     225
  
  Bibliografia     231
  Aneks     253
  Bibliografia     365
RozwińZwiń