POLECAMY
-20%
Format:
pdf, ibuk
Nowa Huta, choć oficjalnie liczy zaledwie nieco ponad 60 lat, należy do najbardziej wyrazistych i bogatych semantycznie przestrzeni Krakowa. Obecnie, gdy minęły już ponad dwie dekady od oficjalnego końca PRL, jest wciąż intrygującym tematem dyskursu publicznego w jego wielu różnych wymiarach, podobnie jak wówczas, gdy powoływano ją do życia jako modelowe miasto socjalizmu i miejsce akcji wielkiej opowieści o budowie Nowego Jutra. Kategoria wyobraźni społecznej, wybrana tu jako podstawowy punkt odniesienia, nie tylko pozwala rozpoznać zestaw najważniejszych znaków, symboli i mitów, za pomocą których był (i jest) konstruowany obraz dzielnicy, ale także zwraca uwagę na sposób i skutek ich użycia, nie unikając równocześnie fundamentalnego, choć często niewygodnego pytania o przyczyny ich akceptacji, modyfikacji bądź też odrzucenia.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 384 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3509-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 11 |
Wprowadzenie | 13 |
Część I. Budowa Nowego Jutra | 25 |
I.1. Kierunek – Nowa Huta! Nowe Miasto w perspektywie mitu socjalistycznego | 27 |
Opowieść o nowym życiu | 29 |
Zniewalający urok mitu | 33 |
„Nowe życie pod starymi murami Krakowa”. Mit Nowego Jutra w interpretacji Andrzeja Munka | 38 |
I.2. „Budujemy Socjalizm”, czyli utopia na peryferiach | 63 |
Język nowomowy i magia | 65 |
Rajski syndrom radziecki | 71 |
Mikrokosmos nowohucki | 90 |
Część II. Nowy Człowiek | 113 |
II.1. Wulkan w kombinacie | 115 |
Metalurgiczne wątki w mitologii socjalistycznej | 117 |
Misterium tremendum et fascinosum | 120 |
„Niech w kuźni naszej ogień bucha”. Pieśń zaangażowana | 124 |
Nowohucka kuźnia | 127 |
„Mówią, że stalownicy są twardzi...” Opowieść o pracy | 134 |
II.2. Nowouhucki homo faber. Między ideologią a praktyką społeczną | 141 |
Walka o plan | 143 |
Nasz konkurent Huta Katowice | 155 |
Postęp. Ruch racjonalizatorski | 157 |
Awangarda klasy robotniczej | 160 |
II.3. „Kiedyś byliśmy razem”. Doświadczenie wspólnoty i alienacji we wspomnieniach pracowników Huty im. Lenina | 172 |
II.4. „A w Nowej Hucie pieśń Cygan śpiewał”. Nowohucka wersja programu produktywizacji | 189 |
„Pracowite, osiadłe życie”. Nowohucka wersja programu produktywizacji | 190 |
„I nawet Cyganie rzucili namioty”. Nowohuccy Romowie jako bohaterowie socjalistycznego mitu | 194 |
Obywatel Walenty Gil | 205 |
„Tak się mówiło o tej Hucie, jako o cudzie nowoczesności”. Początki życia w Nowym Mieście we wspomnieniach nowohuckich Romów | 207 |
„Oni przybyli tu wraz z innymi obywatelami Hutę tworzyć”. Nowohuccy Romowie we wspomnieniach ich polskich sąsiadów | 219 |
Część III. Nowa Huta i Nowe Millenium | 231 |
III.1. Miasto bez Boga? | 233 |
Prolog | 233 |
Walka o krzyż | 235 |
„Bez Matki Boskiej nic nie zdziałam”. Narodziny kultu Matki Boskiej Fatimskiej w Nowej Hucie | 240 |
„Moim zdaniem ta figura jest symbolem dla Nowej Huty” | 248 |
III.2. Arka Pana. Nowohuckiego mitu początku ciąg dalszy | 254 |
Budowa Arki | 255 |
„Ojej... jak się cieszyli, kamyki zwozili, to była radość...” Wspomnienia mieszkańców | 261 |
Nowohuckie imago mundi. Architektura i wystrój | 267 |
„Tu nie ma upodobania, bo to jest postawiane tak, jak mówią o Arce, i to nie może być [inaczej], tylko tak”. Bieńczycka świątynia w świadomości mieszkańców | 276 |
„Krwawa, marszowa rzeka”. Pamięć o stanie wojennym | 292 |
„A ból, w którym rodził się kościół pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Polski w Nowej Hucie, ma swoje epokowe znaczenie” | 297 |
Epilog | 298 |
Część IV. Gry z przeszłością | 299 |
IV.1. Czarna legenda Nowej Huty i Czerwony Babilon | 301 |
Geneza | 304 |
Miejsce „bez Boga” | 307 |
Masa wędrowna, Polska nieczłowiecza | 309 |
Kłopoty z toponimią | 319 |
IV.2. Pamięć o domu utraconym. Wspomnienia mieszkańców podkrakowskich wsi z terenów dzisiejszej Nowej Huty | 324 |
„Pamiętam te domy z ogródkami, łąki...” Rodzinna wieś | 325 |
„I wtedy zaczęła się nowa era”. Budowa miasta | 331 |
Rok 2007 | 334 |
IV.3. Jan Turzon i Pan Cogito. Nowohucka przeszłość – historie alternatywne | 335 |
Nowa Huta – „starsza siostra Krakowa” | 337 |
Nowa Huta – ziemia wybrana. Dzieje najnowsze | 340 |
Plac Centralny jako przestrzeń transformacji | 344 |
IV.4. Wyprawa na Dziki Wschód, czyli o atrakcji turystycznej zwanej komunizmem. Refleksje antropologiczne | 352 |
Communism Tours | 352 |
Nowohuckie widoki | 356 |
Smaki komunizmu | 358 |
Nowohucki karnawał | 361 |
Summary | 365 |
Bibliografia | 369 |