Nowe miasto nowych ludzi

-20%

Nowe miasto nowych ludzi

Mitologie nowohuckie

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,92  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 31,92 zł  


31,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nowa Huta, choć oficjalnie liczy zaledwie nieco ponad 60 lat, należy do najbardziej wyrazistych i bogatych semantycznie przestrzeni Krakowa. Obecnie, gdy minęły już ponad dwie dekady od oficjalnego końca PRL, jest wciąż intrygującym tematem dyskursu publicznego w jego wielu różnych wymiarach, podobnie jak wówczas, gdy powoływano ją do życia jako modelowe miasto socjalizmu i miejsce akcji wielkiej opowieści o budowie Nowego Jutra. Kategoria wyobraźni społecznej, wybrana tu jako podstawowy punkt odniesienia, nie tylko pozwala rozpoznać zestaw najważniejszych znaków, symboli i mitów, za pomocą których był (i jest) konstruowany obraz dzielnicy, ale także zwraca uwagę na sposób i skutek ich użycia, nie unikając równocześnie fundamentalnego, choć często niewygodnego pytania o przyczyny ich akceptacji, modyfikacji bądź też odrzucenia.


Rok wydania2013
Liczba stron384
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3509-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     11
  Wprowadzenie     13
  
  Część I. Budowa Nowego Jutra    25
  
  I.1. Kierunek – Nowa Huta! Nowe Miasto w perspektywie mitu socjalistycznego     27
  
  Opowieść o nowym życiu     29
  Zniewalający urok mitu     33
  „Nowe życie pod starymi murami Krakowa”. Mit Nowego Jutra w interpretacji Andrzeja Munka     38
  
  I.2. „Budujemy Socjalizm”, czyli utopia na peryferiach     63
  
  Język nowomowy i magia     65
  Rajski syndrom radziecki     71
  Mikrokosmos nowohucki     90
  
  Część II. Nowy Człowiek     113
  
  II.1. Wulkan w kombinacie     115
  
  Metalurgiczne wątki w mitologii socjalistycznej     117
  Misterium tremendum et fascinosum     120
  „Niech w kuźni naszej ogień bucha”. Pieśń zaangażowana     124
  Nowohucka kuźnia     127
  „Mówią, że stalownicy są twardzi...” Opowieść o pracy     134
  
  II.2. Nowouhucki homo faber. Między ideologią a praktyką społeczną     141
  
  Walka o plan     143
  Nasz konkurent Huta Katowice     155
  Postęp. Ruch racjonalizatorski     157
  Awangarda klasy robotniczej     160
  
  II.3. „Kiedyś byliśmy razem”. Doświadczenie wspólnoty i alienacji we wspomnieniach pracowników Huty im. Lenina     172
  
  II.4. „A w Nowej Hucie pieśń Cygan śpiewał”. Nowohucka wersja programu produktywizacji     189
  
  „Pracowite, osiadłe życie”. Nowohucka wersja programu produktywizacji     190
  „I nawet Cyganie rzucili namioty”. Nowohuccy Romowie jako bohaterowie socjalistycznego mitu     194
  Obywatel Walenty Gil     205
  „Tak się mówiło o tej Hucie, jako o cudzie nowoczesności”. Początki życia w Nowym Mieście we wspomnieniach nowohuckich Romów     207
  „Oni przybyli tu wraz z innymi obywatelami Hutę tworzyć”. Nowohuccy Romowie we wspomnieniach ich polskich sąsiadów     219
  
  Część III. Nowa Huta i Nowe Millenium    231
  
  III.1. Miasto bez Boga?     233
  
  Prolog     233
  Walka o krzyż     235
  „Bez Matki Boskiej nic nie zdziałam”. Narodziny kultu Matki Boskiej Fatimskiej w Nowej Hucie     240
  „Moim zdaniem ta figura jest symbolem dla Nowej Huty”     248
  
  III.2. Arka Pana. Nowohuckiego mitu początku ciąg dalszy     254
  
  Budowa Arki     255
  „Ojej... jak się cieszyli, kamyki zwozili, to była radość...” Wspomnienia mieszkańców     261
  Nowohuckie imago mundi. Architektura i wystrój     267
  „Tu nie ma upodobania, bo to jest postawiane tak, jak mówią o Arce, i to nie może być [inaczej], tylko tak”. Bieńczycka świątynia w świadomości mieszkańców     276
  „Krwawa, marszowa rzeka”. Pamięć o stanie wojennym     292
  „A ból, w którym rodził się kościół pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Polski w Nowej Hucie, ma swoje epokowe znaczenie”     297
  Epilog     298
  
  Część IV. Gry z przeszłością    299
  
  IV.1. Czarna legenda Nowej Huty i Czerwony Babilon     301
  
  Geneza     304
  Miejsce „bez Boga”     307
  Masa wędrowna, Polska nieczłowiecza     309
  Kłopoty z toponimią     319
  
  IV.2. Pamięć o domu utraconym. Wspomnienia mieszkańców podkrakowskich wsi z terenów dzisiejszej Nowej Huty     324
  
  „Pamiętam te domy z ogródkami, łąki...” Rodzinna wieś     325
  „I wtedy zaczęła się nowa era”. Budowa miasta     331
  Rok 2007     334
  
  IV.3. Jan Turzon i Pan Cogito. Nowohucka przeszłość – historie alternatywne     335
  
  Nowa Huta – „starsza siostra Krakowa”     337
  Nowa Huta – ziemia wybrana. Dzieje najnowsze     340
  Plac Centralny jako przestrzeń transformacji     344
  
  IV.4. Wyprawa na Dziki Wschód, czyli o atrakcji turystycznej zwanej komunizmem. Refleksje antropologiczne     352
  
  Communism Tours     352
  Nowohuckie widoki     356
  Smaki komunizmu     358
  Nowohucki karnawał     361
  
  Summary     365
  Bibliografia     369
RozwińZwiń