INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Polska nauka o edukacji potrzebuje impulsów i otwarć - na nowe kategorie teoretyczne, koncepcje i pola problemowe. Niestety, autorzy wielu rozpraw i publikacji nie wpisują się w to założenie. Unikają wypłynięcia na szerokie wody i rezygnują z możliwości przeżycia intelektualnych przygód, zamykają się w opłotkach bądź wyważają otwarte drzwi (powielając te same, dawno już rozwiązane problemy), wreszcie - są ateoretyczni. Niezbyt często zdarzają się teksty, które dają czytelnikowi możliwość zrekonstruowania własnego sposobu myślenia czy dialogu. Na szczęście książka Mariusza Sztuki daleko wykracza poza powyższy opis. Autor potrafi w swoich - prowadzonych niemalże na wzór Foucaultowskiej metody genealogii - narracjach ukazać wyłanianie się kolejnych dyskursów (i kolejnych wersji rzeczywistości) resocjalizacyjno-pedagogicznych oraz przedstawić je w bardzo przekonujący sposób. Resocjalizacja stanowi w jego ujęciu swoistą krystalizację zarówno dynamiki napięcia między różnymi podejściami teoretycznymi, jak i konkretnymi, realnymi zjawiskami. Trzeba dodać, że Autor nie konfrontuje wyłaniających się z badań obrazów myśli i rzeczywistości z jakimkolwiek obrazem »idealnej« czy »postulowanej« wersji resocjalizacji. Jego narracje są pozbawione wszelkiego moralizatorstwa i dydaktyzmu, tak kuszących w przypadku analiz problemów związanych z resocjalizacją (nie zakłada on też istnienia »ostatecznej prawdy«, do której naukowiec powinien dojść za wszelką cenę). Stają się w tym kontekście otwartym tekstem, który zaprasza czytelnika do nadawania własnych znaczeń.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika
Praca wypełnia istniejącą w polskim piśmiennictwie z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej lukę, która wynika z niewystarczającej analizy naukowej aspektu teleologicznego resocjalizacji. Przy czym, co warto podkreślić, ów aspekt rozpatrywany jest z pozycji pedagoga. Książka Mariusza Sztuki jest w tym kontekście niewątpliwie propozycją nowatorską i zainteresuje zarówno praktyków resocjalizacji, jak i teoretyków zgłębiających to zjawisko.
Z recenzji dr. hab. Marka Heine
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3471-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Wieloraka nowoczesność | 11 |
Nowoczesność jako aktualność | 15 |
Nowoczesność jako epoka | 16 |
Nowoczesność jako katalog cech | 19 |
Nowoczesność jako krytyka | 23 |
Rozdział 1. Dwa początki idei resocjalizacji | 29 |
1.1. Krajobraz przednowoczesny | 29 |
1.2. Wczesny początek idei resocjalizacji | 32 |
1.2.1. Prefiguracje | 33 |
1.2.2. Przejrzystość zła / kres niepewności | 36 |
1.2.3. Przesłonięcie transcendencji, monopol przemocy i nowa wrażliwość | 38 |
1.2.4. Dzieło humanitarystów i utylitarystów | 43 |
1.2.5. Maszyneria władzy | 47 |
1.3. Drugi początek idei resocjalizacji | 53 |
1.3.1. Nowoczesne pytanie | 53 |
1.3.2. Model resocjalizacyjny w warunkach państwa socjalnego | 60 |
Rozdział 2. U źródeł pedagogicznej orientacji polskiej resocjalizacji | 67 |
2.1. Nauki o wychowaniu – przestrzeń nowoczesnych odpowiedzi | 67 |
2.1.1. W służbie najsłabszym | 70 |
2.1.2. Etos inteligencki – odrębna geneza polskiej resocjalizacji | 75 |
2.2. Trudne kontynuacje. Idea resocjalizacji w polskiej rzeczywistości powojennej | 87 |
Rozdział 3. Idea resocjalizacji w epoce „zmierzchu idei”. Kryzys modelu korekcyjnego w społeczeństwach Zachodu – konteksty i konsekwencje | 101 |
3.1. Punkty zwrotne | 110 |
3.2. Społeczno-kulturowe podłoże kryzysu | 124 |
3.3. Neoliberalna sceneria przeobrażeń | 138 |
Rozdział 4. Reakcje na kryzys – perspektywa wielu nowoczesności | 149 |
4.1. Retrybutywizm – restauracja wątków wczesnego początku idei resocjalizacji | 152 |
4.2. Konstruktywizm (immanentne kontroświecenie | 157 |
4.3. Pragmatyzm (powrót barbarzyńców?) | 163 |
4.4. Jeszcze inny powrót do przeszłości (mit społeczności – właściciela konfliktu) | 172 |
4.5. Poza kryzysem – wytrwały marsz modernizmu | 180 |
Rozdział 5. Polska myśl resocjalizacyjna wobec przesileń modernistycznej formacji intelektualnej | 185 |
5.1. Kierunki rozwoju teorii i praktyki – polskie odpowiedzi | 185 |
5.2. W konfrontacji z kryzysem (którego nie było) | 208 |
Rozdział 6. Humanitarni menedżerowie. Renesans resocjalizacji? | 223 |
6.1. What works. Nurt pragmatyczny i jego krytyka | 223 |
6.1.1. Model R-N-R. Zasady skutecznego oddziaływania resocjalizacyjnego | 232 |
6.1.2. Komentarze i krytyka | 243 |
6.2. Pedagog resocjalizacyjny – tradycyjny etos czy nowa formuła społecznego zaangażowania? | 251 |
Zakończenie | 259 |
Literatura cytowana | 263 |
Anachronism and topicality. Th e rehabilitative ideal in tussle over modernity (Summary) | 293 |
Анахронизм и актуальность. Идея ресоциализации в споре о современности (Pезюме) | 295 |