POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Treści zawarte w książce dotyczą przede wszystkim codziennego świata jednostek poddawanych oddziaływaniu plakatu jako narzędzia propagandy. Plakat z uwagi na swoją formę i sposób dystrybucji dociera do prawie każdego. Możemy w nim ujrzeć matrycę różnorodnych form wizualnej propagandy i różnych form wizualnego oddziaływania (wpływania, manipulowania, inżynierii społecznej), również tych dalekich od propagandy wojennej (reklamy). Opisano wielość sposobów dociekania znaczeń i sensów poddawanych analizie plakatów. Generalnie w socjologii tematyka skupia się wokół badania teraźniejszości, a w socjologii wizualnej wokół aktualnych i współczesnych wizualizacji. Interpretacja plakatów wymaga dużej wiedzy historycznej, a także znajomości formalnej stylistyki komponowania obrazów w danym okresie historycznym i obszarze geograficznym. W wielu opisach autorzy starają się odsłonić wielowarstwowość obrazów; zdejmując warstwę po warstwie, docierają do podstawowych motywów i technik perswazyjnych plakatów wojennych. Prace te stanowią bardzo istotny przyczynek do rozwoju technik analitycznych w socjologii wizualnej, a także – szerzej – w socjologii jakościowej. Zainteresują one zarówno badaczy, jak i studentów takich kierunków, jak socjologia, historia, antropologia społeczna, ale też historyków sztuki, politologów czy psychologów społecznych. Może też zaciekawi większe grono czytelników.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-887-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa (Krzysztof T. Konecki) | 8 |
Wstęp: plakat jako narzędzie propagandy wojennej (Tomasz Ferenc, Waldemar Dymarczyk, Piotr Chomczyński) | 12 |
Waldemar Dymarczyk, „Hej! Kto Polak na bagnety” kontra „Obronimy zdobycze Października”. Polskie i radzieckie plakaty wojenne – próba zrozumienia | 20 |
Magdalena Melnyk, Obraz hiszpańskiej wojny domowej na plakatach | 56 |
Piotr Chomczyński, „Wielka wojna ojczyźniana” na plakatach sowieckich | 86 |
Kamilla Biskupska, Analiza dyskursywna amerykańskich plakatów rekrutacyjnych okresu II wojny światowej | 125 |
Tomasz Ferenc, Bohater, wróg, zdrajca - amerykańskie i niemieckie plakaty z okresu II wojny światowej | 152 |
Marta Forc, Motywy militarne w polskiej propagandzie komunistycznej w latach 1944-1956 | 183 |
Anna Matuchniak-Krasuska, Między groteską a realizmem. O estetycznej stylizacji plakatów. Plakat jako przedmiot analiz socjologii sztuki | 209 |
Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Żona, matka, święta, żołnierka, ladacznica, „głupia gęś” - w poszukiwaniu kobiet na plakacie wojennym | 235 |