Socjologia wizualna w praktyce

Plakat jako narzędzie propagandy wojennej

1 opinia

Format:

ibuk

Treści zawarte w książce dotyczą przede wszystkim codziennego świata jednostek poddawanych oddziaływaniu plakatu jako narzędzia propagandy. Plakat z uwagi na swoją formę i sposób dystrybucji dociera do prawie każdego. Możemy w nim ujrzeć matrycę różnorodnych form wizualnej propagandy i różnych form wizualnego oddziaływania (wpływania, manipulowania, inżynierii społecznej), również tych dalekich od propagandy wojennej (reklamy). Opisano wielość sposobów dociekania znaczeń i sensów poddawanych analizie plakatów. Generalnie w socjologii tematyka skupia się wokół badania teraźniejszości, a w socjologii wizualnej wokół aktualnych i współczesnych wizualizacji. Interpretacja plakatów wymaga dużej wiedzy historycznej, a także znajomości formalnej stylistyki komponowania obrazów w danym okresie historycznym i obszarze geograficznym. W wielu opisach autorzy starają się odsłonić wielowarstwowość obrazów; zdejmując warstwę po warstwie, docierają do podstawowych motywów i technik perswazyjnych plakatów wojennych. Prace te stanowią bardzo istotny przyczynek do rozwoju technik analitycznych w socjologii wizualnej, a także – szerzej – w socjologii jakościowej. Zainteresują one zarówno badaczy, jak i studentów takich kierunków, jak socjologia, historia, antropologia społeczna, ale też historyków sztuki, politologów czy psychologów społecznych. Może też zaciekawi większe grono czytelników.


Rok wydania2012
Liczba stron272
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-887-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa (Krzysztof T. Konecki)    8
  
  Wstęp: plakat jako narzędzie propagandy wojennej (Tomasz Ferenc, Waldemar Dymarczyk, Piotr Chomczyński)    12
  
  Waldemar Dymarczyk, „Hej! Kto Polak na bagnety” kontra „Obronimy zdobycze Października”. Polskie i radzieckie plakaty wojenne – próba zrozumienia    20
  
  Magdalena Melnyk, Obraz hiszpańskiej wojny domowej na plakatach    56
  
  Piotr Chomczyński, „Wielka wojna ojczyźniana” na plakatach sowieckich    86
  
  Kamilla Biskupska, Analiza dyskursywna amerykańskich plakatów rekrutacyjnych okresu II wojny światowej    125
  
  Tomasz Ferenc, Bohater, wróg, zdrajca - amerykańskie i niemieckie plakaty z okresu II wojny światowej    152
  
  Marta Forc, Motywy militarne w polskiej propagandzie komunistycznej w latach 1944-1956    183
  
  Anna Matuchniak-Krasuska, Między groteską a realizmem. O estetycznej stylizacji plakatów. Plakat jako przedmiot analiz socjologii sztuki    209
  
  Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Żona, matka, święta, żołnierka, ladacznica, „głupia gęś” - w poszukiwaniu kobiet na plakacie wojennym    235
RozwińZwiń