INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Mimo bogatej, istniejącej już literatury, książce udaje się podjąć problematykę nowych mediów z zupełnie nowej i dotychczas pomijanej strony. To ich swoista teoria, która opisuje najnowsze technologie informatyczne jako skutek uprzednich założeń poznawczych, zakorzenionych w cywilizacji zachodniej od czasów Oświecenia, przeżywających kryzys wraz z pojawieniem się refleksji metamatematycznej z końcem wieku XIX i dalej gwałtownie przeobrażających się z początkiem wieku XX.
Komputer ujawnia się w niej jako paradoksalne i przypadkowe dziecko, gwałtownych i jednocześnie bardzo podstawowych prądów intelektualnych; a więc nie jako owoc procesu przebiegającego w obrębie technologii, lecz starej cywilizacyjnej przygody intelektualnej, jaka wiąże się z szukaniem odpowiedzi na pytanie o świat i możliwość jego opisu. Co więcej, jak twierdzi autor, maszyna ta włącza się czynnie w ów proces, udzielając własnych odpowiedzi i kształtując jego przebieg, a powszechność i gwałtowny rozwój sprawiają, iż czyni to wydajniej i bardziej dobitniej niż cokolwiek wcześniej. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy osiąga poziom sieciowego zwielokrotnienia.
Nie ginie także z pola widzenia wymiar bardzo praktyczny komputera – urządzenia technicznego opartego na zestawie rozwiązań inżynierskich; ten wymiar bynajmniej nie odrywa się od ogólnej tendencji wskazanej w teorii. Okazuje się odpowiednim i właściwie oczywistym punktem wyjścia do opisania natury aparatu, skrywającej coś więcej niż tylko wyrafinowaną technikę. Podlega tym samym dynamice, jaką w starożytnym teatrze symbolizował specjalny efekt: Deus ex machina, który później stał się metaforą nagłej ingerencji obcej, nadrzędnej przestrzeni. W przypadku niniejszej książki, w obrębie technologii - myśli abstrakcyjnej o najwyższym stopniu wyrafinowania.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Komunikacja społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3375-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I: Czy istnieje podmiotowość maszyny cyfrowej? | 17 |
0. Aparat… | 19 |
…i jego funkcjonalny opis | 25 |
Faza I – projekt symboliczny | 27 |
Faza II – projekt cyfrowy | 31 |
Faza III – realizacja projektu w czasie rzeczywistym | 36 |
Faza IV – realizacja projektu w świecie rzeczywistym | 38 |
Najważniejsze wnioski części technicznej | 41 |
1. Manifestacja projektu widoczna na ekranie komputera | 43 |
Dygresja o interfejsie | 53 |
Kilka słów podsumowania | 65 |
2. Manifestacja projektu zawarta w pamięci komputera | 75 |
3. Manifestacja projektu w świecie rzeczywistym | 99 |
Model Hellera i co z niego wynika | 121 |
Część II: Matematyczne dziedzictwo | 127 |
1. Nowe media jako projekt poznawczy – w ponowoczesnej i krytycznej perspektywie | 129 |
2. Dwa przypisy o roli metamatematyki w humanistyce – Claude Lévi-Strauss i Jean-François Lyotard | 169 |
Zarys historii formalizacji i matematyzacji procesu poznawczego | 177 |
Lévi-Strauss, Lyotard i sprzeczności postmodernizmu | 181 |
3. Kolektywna inteligencja Pierre’a Lévy’ego – zbiorowość i wiedza | 185 |
Bibliografia | 211 |
Summary | 219 |