INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
U podstaw współczesnego rozwoju gospodarczego leży koncepcja zrównoważonego rozwoju. Trwały rozwój oznacza, że potrzeby obecnego pokolenia należy zaspokajać bez uszczerbku dla możliwości zaspokajania tych potrzeb przez przyszłe pokolenia. Idea ta, zawarta w Traktacie, jest nadrzędnym celem Unii Europejskiej przyświecającym całej polityce i wszystkim działaniom. Sektor transportu stanowi rzeczywiste wyzwanie dla społeczeństwa w realizacji koncepcji zrównoważonego i trwałego rozwoju.
Transport jest kluczowym elementem nowoczesnej gospodarki i współczesnego społeczeństwa. Mobilność ma zasadnicze znaczenie zarówno dla funkcjonowania rynku wewnętrznego, jak i jakości życia obywateli. Transport umożliwia realizację wzrostu gospodarczego i tworzenie miejsc pracy, dlatego też musi być zrównoważony w świetle nowych wyzwań, przed jakimi stoi. Transport ma charakter globalny, więc skuteczne działania na rzecz jego zrównoważenia wymagają silnej współpracy międzynarodowej.
Transport jest systemem złożonym, którego funkcjonowanie zależy od wielu wzajemnie powiązanych czynników, obejmujących zarówno ścieżki lokalizacji osadnictwa, jak i modele konsumpcji czy organizację produkcji na danym obszarze. Ze względu na tę złożoność, jakiekolwiek działania optymalizacyjne w sektorze muszą być oparte o długoterminową, spójną wizję działania na rzecz zrównoważonej mobilności osób i towarów. Nowoczesny system transportowy musi być zrównoważony z punktu widzenia czterech aspektów: ekonomicznego, społecznego, przestrzennego, ekologicznego.
Efektywny system transportu jest niezbędny dla poprawy dobrobytu społeczeństwa, gdyż ma znaczący wpływ nie tylko na tempo wzrostu gospodarczego, ale też rozwoju społecznego i ochronę środowiska.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 420 |
Kategoria | Logistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-060-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Teorie wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego w ekonomii | 17 |
1.1. Wzajemne relacje wzrostu i rozwoju gospodarczego | 18 |
1.2. Teorie wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii | 21 |
1.3. Mechanizmy i źródła wzrostu gospodarczego na świecie | 29 |
1.4. Globalizacja a wzrost gospodarczy | 36 |
1.5. Teorie rozwoju gospodarczego oparte o doświadczenia krajów rozwiniętych i rozwijających się | 42 |
1.6. Proces konwergencji i wyzwania stojące wobec ekonomii rozwoju we współczesnym świecie | 48 |
1.7. Mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego | 56 |
1.7.1. Charakterystyka tradycyjnych mierników i wskaźników opartych o system rachunków narodowych | 58 |
1.7.2. Charakterystyka modyfikowanych mierników dobrobytu ekonomicznego | 62 |
1.7.3. Mierniki dobrobytu społecznego | 67 |
Rozdział 2. Charakterystyka globalnego kryzysu społeczno-gospodarczo-środowiskowego | 73 |
2.1. Istota i rozumienie współczesnego kryzysu społeczno-gospodarczo-środowiskowego | 74 |
2.2. Analiza przyczyn kryzysu społeczno-gospodarczo-środowiskowego | 81 |
2.3. Wielowymiarowość kryzysu społeczno-gospodarczo-środowiskowego | 84 |
2.4. Koncepcja wskaźnika ekologicznego śladu na Ziemi (ang. footprint) | 89 |
2.5. Najpoważniejsze wyzwania globalne współczesnego świata | 95 |
2.5.1. Konsekwencje eksplozji demograficznej dla środowiska przyrodniczego | 100 |
2.5.2. Globalne zmiany klimatyczne | 106 |
2.5.3. Kierunki zmian w popycie na źródła energii | 110 |
Rozdział 3. Koncepcja zrównoważonego rozwoju we współczesnym świecie | 115 |
3.1. Czynnik środowiskowy jako przedmiot badań w teorii ekonomii | 118 |
3.2. Proces ekologizacji gospodarki w teorii ekonomii | 130 |
3.3. Geneza koncepcji zrównoważonego rozwoju | 140 |
3.4. Istota i zakres definicji zrównoważonego rozwoju | 147 |
3.5. Ład zintegrowany w koncepcji zrównoważonego rozwoju | 152 |
3.6. Kapitał naturalny w koncepcji zrównoważonego rozwoju | 159 |
Rozdział 4. Rola i znaczenie transportu w życiu społeczno-gospodarczym | 163 |
4.1. Znaczenie transportu dla nowoczesnej gospodarki i współczesnego społeczeństwa | 164 |
4.2. Powiązania między sektorem transportu a rozwojem gospodarczym | 168 |
4.3. Sprawność i efektywność systemu transportowego | 171 |
4.4. Funkcja transportu jako integratora życia społecznego i gospodarczego | 180 |
4.5. Transport jako czynnik lokalizacji produkcji i osadnictwa | 182 |
4.6. Infrastruktura transportu jako element kształtujący układ przestrzenny | 187 |
Rozdział 5. Przemiany systemów transportowych w świetle koncepcji zrównoważonego rozwoju | 195 |
5.1. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w sektorze transportu | 196 |
5.2. Teoretyczny model zrównoważenia rozwoju transportu | 206 |
5.3. Analiza czynników kształtujących popyt na transport | 213 |
5.3.1. Czynniki zewnętrzne wpływające na popyt transportowy | 217 |
5.3.1.1. Wpływ czynnika demograficznego na wielkość i strukturę popytu transportowego | 217 |
5.3.1.2. Czynnik energetyczny kształtujący popyt na usługi transportowe | 224 |
5.3.1.3. Czynniki ekonomiczne jako determinanty popytu na transport | 230 |
5.3.1.4. Globalne trendy wpływające na rozmiary popytu transportowego | 241 |
5.3.2. Wewnątrzsektorowe determinanty popytu transportowego | 244 |
5.3.3. Czynniki instytucjonalno-polityczne determinujące popyt transportowy | 250 |
5.4. Charakterystyka współczesnych trendów w rozwoju transportu | 256 |
Rozdział 6. Charakterystyka europejskiej polityki transportowej | 265 |
6.1. Geneza i rozwój wspólnej polityki transportowej do końca pierwszej dekady XXI wieku | 266 |
6.2. Założenia zrównoważonego kierunku rozwoju transportu w dokumentach strategicznych Unii Europejskiej | 269 |
6.3. Ocena realizacji priorytetów polityki transportowej Unii Europejskiej w pierwszej dekadzie XXI wieku | 274 |
6.4. Wyzwania stojące przed przyszłymi kierunkami rozwoju sektora transportu | 280 |
Rozdział 7. Internalizacja kosztów zewnętrznych jako podstawa działań na rzecz zrównoważenia rozwoju transportu | 287 |
7.1. Pojęcie i struktura społecznych kosztów transportu | 287 |
7.2. Cel i zakres internalizacji kosztów zewnętrznych w transporcie | 290 |
7.3. Ogólne założenia metodologiczne dotyczące procedur i metod szacunku kosztów zewnętrznych transportu | 293 |
7.3.1. Kalkulacja środowiskowych kosztów zewnętrznych | 296 |
7.3.1.1. Koszty zanieczyszczenia powietrza | 297 |
7.3.1.2. Koszty hałasu | 300 |
7.3.1.3. Koszty zmian klimatycznych | 304 |
7.3.2. Koszty wypadków | 306 |
7.3.3. Koszty kongestii | 309 |
7.3.4. Pozostałe koszty zewnętrzne transportu | 311 |
7.4. Szacunki kosztów zewnętrznych transportu dla EU-25 oraz Norwegii i Szwajcarii w 2008 roku | 312 |
Rozdział 8. Instrumenty polityki transportowej służące zrównoważonemu rozwojowi transportu | 321 |
8.1. Charakterystyka instrumentów realizacji priorytetów europejskiej polityki transportowej na drugą dekadę XXI wieku | 322 |
8.2. Nowoczesna infrastruktura i inteligentne finansowanie | 325 |
8.3. Optymalny system opłat transportowych jako narzędzie internalizacji kosztów zewnętrznych | 328 |
8.4. Poprawa integracji międzygałęziowej transportu instrumentem na rzecz zrównoważenia transportu | 331 |
8.5. Kreowanie i wdrażanie innowacji i technologii przełomowych w transporcie w celu poprawy efektywności transportu | 336 |
8.6. System monitoringu jako podstawa oceny działań podejmowanych w ramach zintegrowanej polityki transportowej | 343 |
Zakończenie | 359 |
Literatura | 363 |
Aneks | 401 |
Spis rysunków | 415 |
Spis tabel | 418 |
Spis załączników | 421 |