Ginefobia w kulturze hinduskiej. Lęk przed kobietą w dyskursie antropologicznym i psychoanalitycznym

-33%

Ginefobia w kulturze hinduskiej. Lęk przed kobietą w dyskursie antropologicznym i psychoanalitycznym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,73  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,73 zł  


26,73

w tym VAT

Ginefobię można wstępnie określić jako kulturowy i jednocześnie genderowy rodzaj fobii powstały na podstawie kilku odrębnych elementów, do których należą: wewnętrzny dziecięcy obraz matki wraz ze skojarzonymi z nim afektami oraz subiektywny stan lęku skojarzony z kulturowo i społecznie skonstruowanymi, zestereotypizowanymi reprezentacjami kobiecości. Ginefobia jest jednym z aspektów męskiego lęku o kruchą męską tożsamość. W Indiach, gdzie tożsamość męska jest budowana na gruncie społecznie zaprogramowanej, sekwencjonalnej zmiany statusów w obrębie sztywnej struktury społecznej, istotnym problemem jest zachowanie niezmienności ról społecznych. Szczególnie ważne są role kobiece, na których w zasadniczy sposób wspiera się fundament męskich statusów. Męski lęk przed kobiecością w Indiach jest lękiem anihilacyjnym, o wyraźnym osobniczym i społecznym zabarwieniu. Klasyczne reprezentacje tego lęku można było przez wieki odnaleźć w uniwersum religijnych symboli, mitów i rytuałów hinduizmu.
Z Wprowadzenia


Rok wydania2011
Liczba stron214
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-8002-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie: Arcyludzkie lęki w ludzkich kulturach     7
  
  Część pierwsza: Na styku tego, co indywidualne i społeczne    13
  
  1.1. Interfejs psychiczno-kulturowy     15
  1.2. Krytycy o Freudzie i psychoanalizie     18
  1.3. Psychoanaliza wobec feminizmu, studiów nad płcią i postkolonializmu     30
  1.4. Psychoanaliza po postmodernizmie. Problem konstruktywizmu     34
  1.5. Antropologia i psychoanaliza. Antropologia psychoanalityczna     36
  1.6. Psychoanalitycy o Indiach i psychoanaliza indyjska     39
  
  Część druga: Praca kultury    45
  
  2.1. Kultura na kozetce: implikacje programu badawczego Roberta LeVine’a     47
  2.2. Self w debacie antropologicznej i psychoanalitycznej     53
  2.3. Self a problem reprezentacji. Reprezentacje umysłowe i kolektywne     58
  2.4. Stany afektywne, afekty, emocje     63
  2.5. Kulturowe i genderowe konstruowanie emocji     68
  2.6. Praca kultury: symboliczne odsunięcie czy rozszczepienie?     73
  
  Część trzecia: Hinduska kultura, hinduskie self    81
  
  3.1. Od hinduizmu do hindutwy i komunalizmu     83
  3.2. Norma i społeczeństwo. System klasyfikacji a kwestia hierarchizacji     87
  3.3. Zaklęty krąg rodziny rozszerzonej     90
  3.4. Hinduskie self     93
  3.5. Hinduska kobieta: reprezentacje i samoreprezentacje     98
  3.6. Spór o Edypa i matkowanie w Indiach     103
  
  Część czwarta: Ginefobia. Na krawędzi kultury    109
  
  4.1. Od fobii do ginefobii i mizoginii     111
  4.2. Źródła lęku przed kobietą     120
  4.3. Dobra matka, zła kobieta. Czy istnieje wrodzona natura kobiety?
  4.4. Horror uwiedzenia i gniewna twarz Wielkiej Matki     131
  4.5. Oswajanie kobiecości: wstyd i gniew     138
  4.6. Kobiece role religijne i kobiece strategie rytualizacyjne     143
  4.7. Zagadka kobiecości w tradycji tantrycznej i śaktyzmie     151
  4.8. Ginefobia a współczesne rytuały hinduistyczne     157
  4.9. Kobieta hinduska w diasporze     165
  
  Zakończenie: Postklasyczne Indie a kwestia ginefobii     169
  
  Bibliografia     173
RozwińZwiń