POLECAMY
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Ginefobię można wstępnie określić jako kulturowy i jednocześnie genderowy rodzaj fobii powstały na podstawie kilku odrębnych elementów, do których należą: wewnętrzny dziecięcy obraz matki wraz ze skojarzonymi z nim afektami oraz subiektywny stan lęku skojarzony z kulturowo i społecznie skonstruowanymi, zestereotypizowanymi reprezentacjami kobiecości. Ginefobia jest jednym z aspektów męskiego lęku o kruchą męską tożsamość. W Indiach, gdzie tożsamość męska jest budowana na gruncie społecznie zaprogramowanej, sekwencjonalnej zmiany statusów w obrębie sztywnej struktury społecznej, istotnym problemem jest zachowanie niezmienności ról społecznych. Szczególnie ważne są role kobiece, na których w zasadniczy sposób wspiera się fundament męskich statusów. Męski lęk przed kobiecością w Indiach jest lękiem anihilacyjnym, o wyraźnym osobniczym i społecznym zabarwieniu. Klasyczne reprezentacje tego lęku można było przez wieki odnaleźć w uniwersum religijnych symboli, mitów i rytuałów hinduizmu.
Z Wprowadzenia
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-8002-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie: Arcyludzkie lęki w ludzkich kulturach | 7 |
Część pierwsza: Na styku tego, co indywidualne i społeczne | 13 |
1.1. Interfejs psychiczno-kulturowy | 15 |
1.2. Krytycy o Freudzie i psychoanalizie | 18 |
1.3. Psychoanaliza wobec feminizmu, studiów nad płcią i postkolonializmu | 30 |
1.4. Psychoanaliza po postmodernizmie. Problem konstruktywizmu | 34 |
1.5. Antropologia i psychoanaliza. Antropologia psychoanalityczna | 36 |
1.6. Psychoanalitycy o Indiach i psychoanaliza indyjska | 39 |
Część druga: Praca kultury | 45 |
2.1. Kultura na kozetce: implikacje programu badawczego Roberta LeVine’a | 47 |
2.2. Self w debacie antropologicznej i psychoanalitycznej | 53 |
2.3. Self a problem reprezentacji. Reprezentacje umysłowe i kolektywne | 58 |
2.4. Stany afektywne, afekty, emocje | 63 |
2.5. Kulturowe i genderowe konstruowanie emocji | 68 |
2.6. Praca kultury: symboliczne odsunięcie czy rozszczepienie? | 73 |
Część trzecia: Hinduska kultura, hinduskie self | 81 |
3.1. Od hinduizmu do hindutwy i komunalizmu | 83 |
3.2. Norma i społeczeństwo. System klasyfikacji a kwestia hierarchizacji | 87 |
3.3. Zaklęty krąg rodziny rozszerzonej | 90 |
3.4. Hinduskie self | 93 |
3.5. Hinduska kobieta: reprezentacje i samoreprezentacje | 98 |
3.6. Spór o Edypa i matkowanie w Indiach | 103 |
Część czwarta: Ginefobia. Na krawędzi kultury | 109 |
4.1. Od fobii do ginefobii i mizoginii | 111 |
4.2. Źródła lęku przed kobietą | 120 |
4.3. Dobra matka, zła kobieta. Czy istnieje wrodzona natura kobiety? | |
4.4. Horror uwiedzenia i gniewna twarz Wielkiej Matki | 131 |
4.5. Oswajanie kobiecości: wstyd i gniew | 138 |
4.6. Kobiece role religijne i kobiece strategie rytualizacyjne | 143 |
4.7. Zagadka kobiecości w tradycji tantrycznej i śaktyzmie | 151 |
4.8. Ginefobia a współczesne rytuały hinduistyczne | 157 |
4.9. Kobieta hinduska w diasporze | 165 |
Zakończenie: Postklasyczne Indie a kwestia ginefobii | 169 |
Bibliografia | 173 |