INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Temat niniejszej publikacji wynika z przeświadczenia o konieczności poszerzenia wiedzy o kształceniu kompetencji kulturowej uczniów w edukacji polonistycznej oraz o zasadności zbadania tejże kompetencji na grupie reprezentatywnej uczniów szkół gimnazjalnych, w związku z przeprowadzoną w 1999 roku reformą szkolnictwa polskiego i wprowadzeniem nowego szczebla kształcenia – gimnazjum. Książka składa się z czterech części. Pierwsza z nich prezentuje różnorodne definicje i pojęcia omawiające teoretyczne podstawy rozumienia terminów: kultura, teksty kultury i kompetencja kulturowa. Poprzez analizę różnych stanowisk i poglądów naukowych zdefiniowano kulturę jako całość zachowań ludzkich, zdolność do ich przekształcania i weryfikowania z uwzględnieniem wartości, które są nieodłącznym elementem istnienia i ewolucji jednostki. Ma to pomóc uczniom w przyswojeniu takich pojęć, jak tolerancja, globalizacja, etniczność, wielokulturowość, kultura śródziemnomorska oraz kompetencja kulturowa, rozumiana jako zdolność jednostki do samodzielnego interpretowania świata, niezależność w wygłaszaniu sądów i opinii, umiejętność różnicowania i wartościowania elementów kultury estetycznej, sprawność w interpretowaniu i analizowaniu zjawisk kultury, zdolność do jej recepcji, odkodowywania znaków i odkrywania artystycznych sensów zamkniętych w dziełach sztuki.
(Autorka, Ze Wstępu)
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 197 |
Kategoria | Komunikowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-159-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
ROZDZIAŁ I. TEORETYCZNE PODSTAWY ROZUMIENIA POJĘĆ: KULTURA, TEKST KULTURY I KOMPETENCJA KULTUROWA | 8 |
1. Definicje kultury i warunki uczestnictwa w kulturze | 8 |
2. Pojęcie tekstów kultury | 22 |
3. Istota i wyznaczniki kompetencji kulturowej | 32 |
ROZDZIAŁ II. KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI KULTUROWEJ W EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W ZAŁOŻENIACH REFORMY PO 1999 ROKU | 45 |
ROZDZIAŁ III. WSPÓŁCZESNY UCZEŃ W PRZESTRZENI KULTURY | 53 |
1. Uczeń jako uczestnik komunikacji kulturowej | 53 |
2. Kształcenie kulturowe a osobowość uczniów | 73 |
3. Uczeń wobec uniwersum wartości | 83 |
4. Uczeń wobec kanonu lektur | 93 |
ROZDZIAŁ IV. TESTOWE BADANIA POZIOMU KOMPETENCJI KULTUROWEJ UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH | 103 |
1. Analiza podręczników gimnazjalnych – narzędzia kształcenia | 108 |
2. Charakterystyka wybranych serii podręczników | 113 |
3. Badania ankietowe | 132 |
a. Analiza ankiet dla nauczycieli uczących w gimnazjum | 132 |
b. Analiza ankiet uczniów ostatnich klas gimnazjum | 139 |
c. Analiza ankiet – testów kompetencji kulturowej uczniów kończących gimnazjum | 151 |
ZAKOŃCZENIE – PODSUMOWANIE BADAŃ | 170 |
Bibliografia | 174 |
Aneksy | 184 |