Zaistnieć w kulturze. O kształceniu kompetencji kulturowej uczniów w edukacji polonistycznej

Zaistnieć w kulturze. O kształceniu kompetencji kulturowej uczniów w edukacji polonistycznej

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

10,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Temat niniejszej publikacji wynika z przeświadczenia o konieczności poszerzenia wiedzy o kształceniu kompetencji kulturowej uczniów w edukacji polonistycznej oraz o zasadności zbadania tejże kompetencji na grupie reprezentatywnej uczniów szkół gimnazjalnych, w związku z przeprowadzoną w 1999 roku reformą szkolnictwa polskiego i wprowadzeniem nowego szczebla kształcenia – gimnazjum. Książka składa się z czterech części. Pierwsza z nich prezentuje różnorodne definicje i pojęcia omawiające teoretyczne podstawy rozumienia terminów: kultura, teksty kultury i kompetencja kulturowa. Poprzez analizę różnych stanowisk i poglądów naukowych zdefiniowano kulturę jako całość zachowań ludzkich, zdolność do ich przekształcania i weryfikowania z uwzględnieniem wartości, które są nieodłącznym elementem istnienia i ewolucji jednostki. Ma to pomóc uczniom w przyswojeniu takich pojęć, jak tolerancja, globalizacja, etniczność, wielokulturowość, kultura śródziemnomorska oraz kompetencja kulturowa, rozumiana jako zdolność jednostki do samodzielnego interpretowania świata, niezależność w wygłaszaniu sądów i opinii, umiejętność różnicowania i wartościowania elementów kultury estetycznej, sprawność w interpretowaniu i analizowaniu zjawisk kultury, zdolność do jej recepcji, odkodowywania znaków i odkrywania artystycznych sensów zamkniętych w dziełach sztuki.


(Autorka, Ze Wstępu)


Liczba stron197
WydawcaWydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-159-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  ROZDZIAŁ I. TEORETYCZNE PODSTAWY ROZUMIENIA POJĘĆ: KULTURA, TEKST KULTURY I KOMPETENCJA KULTUROWA    8
    1. Definicje kultury i warunki uczestnictwa w kulturze    8
    2. Pojęcie tekstów kultury    22
    3. Istota i wyznaczniki kompetencji kulturowej    32
  ROZDZIAŁ II. KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI KULTUROWEJ W EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W ZAŁOŻENIACH REFORMY PO 1999 ROKU    45
  ROZDZIAŁ III. WSPÓŁCZESNY UCZEŃ W PRZESTRZENI KULTURY    53
    1. Uczeń jako uczestnik komunikacji kulturowej    53
    2. Kształcenie kulturowe a osobowość uczniów    73
    3. Uczeń wobec uniwersum wartości    83
    4. Uczeń wobec kanonu lektur    93
  ROZDZIAŁ IV. TESTOWE BADANIA POZIOMU KOMPETENCJI KULTUROWEJ UCZNIÓW SZKÓŁ  GIMNAZJALNYCH    103
    1. Analiza podręczników gimnazjalnych – narzędzia kształcenia    108
    2. Charakterystyka wybranych serii podręczników    113
    3. Badania ankietowe    132
      a. Analiza ankiet dla nauczycieli uczących w gimnazjum    132
      b. Analiza ankiet uczniów ostatnich klas gimnazjum    139
      c. Analiza ankiet – testów kompetencji kulturowej uczniów kończących gimnazjum    151
  ZAKOŃCZENIE – PODSUMOWANIE BADAŃ    170
  Bibliografia    174
  Aneksy    184
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia