POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka poświęcona jest złożonym problemom funkcjonowania społeczności lokalnej w aspekcie jej funkcji wychowawczo-profilaktycznej, na przykładzie powiatu goleniowskiego (Zachodniopomorskie). Układ pracy pozwala jednocześnie na porównanie wywodów autorek z ilustrującymi je zbiorami danych. Publikacja jest w pewnym sensie ewenementem pisarstwa pedagogicznego, gdyż zazwyczaj współczesna polska twórczość naukowa poświęcona jest globalnym problemom i zjawiskom społecznym, tracąc w ten sposób z pola widzenia lokalne różnice, które jednak właśnie w kontekście globalizacji nabierają szczególnego znaczenia. Książka wzbogaci polski rynek publikacji pedagogicznych, szczególnie w zakresie ukazywania znaczenia lokalnych środowisk społecznych w kreowaniu i realizowaniu funkcji wychowawczo-profilaktycznych. Takich bowiem publikacji brakuje w polskiej, pedagogicznej rzeczywistości księgarskiej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2546-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Od autorek | 12 |
Rozdział I. Społeczeństwo wychowujące i jego dysfunkcje – założenia teoretyczno-metodologiczne | 17 |
1. Kryzys społeczeństwa wychowującego – w poszukiwaniu adekwatnej teorii | 17 |
2. Uwarunkowania dewiacyjności młodego pokolenia – krótki przegląd | 20 |
3. Teoria społeczeństwa wychowującego Floriana Znanieckiego | 23 |
4. Rodzina jako wiodąca instytucja wychowania naturalnego | 27 |
5. Szkoła jako wiodąca instytucja wychowania bezpośredniego | 29 |
6. Społeczne warunki wychowania – problem dezorganizacji | 32 |
7. Podstawowy problem, metoda i organizacja badań | 35 |
Rozdział II. Warunki społeczno-ekologiczne i zjawiska dewiacyjne jako płaszczyzna funkcjonowania społeczeństwa wychowującego | 40 |
1. Charakterystyka społeczno-ekologiczna powiatu goleniowskiego | 40 |
1.1. Warunki urbanistyczno-przestrzenne i rozmieszczenie instytucji | 43 |
1.2. Struktura społeczno-demograficzna | 53 |
2. Zjawiska dewiacyjne w powiecie w świetle statystyk | 56 |
3. Zjawiska dewiacyjne w powiecie w świetle badań sondażowych | 73 |
3.1. Przejawy demoralizacji gimnazjalistów aktualizujące się w szkole (badania self-report) | 73 |
3.1.1. Agresja | 74 |
3.1.2. Kontakt ze środkami odurzającymi | 78 |
3.1.3. Kradzież | 83 |
3.1.4. Niszczenie mienia i wandalizm | 87 |
3.1.5. Inne zachowania | 89 |
3.2. Środowisko wychowawcze szkoły w świadomości uczniów | 91 |
3.3. Zjawiska dewiacyjne w opinii przedstawicieli instytucji i mieszkańców | 94 |
3.3.1. Doświadczenia przedstawicieli instytucji i podsądnych w zakresie bycia ofiarą zjawiska negatywnego | 94 |
3.3.2. Ocena działań organizacji w powiecie goleniowskim przez przedstawicieli instytucji i młodzież z pola demoralizacji zaktualizowanej | 98 |
3.3.3. Problemy i instytucje w opinii mieszkańców powiatu goleniowskiego | 102 |
Rozdział III. Środowisko wychowawcze nieletnich funkcjonujących w polu demoralizacji zaktualizowanej | 107 |
Uwagi wstępne | 107 |
1. Prezentacja badanych grup – interwencja i czyny naganne | 108 |
2. Typologia badanych grup a uwarunkowania rodzinne i szkolne | 115 |
2.1. Uwarunkowania rodzinne – struktura, środki utrzymania, dewiacje | 115 |
2.1.1. Charakterystyka grupy A | 119 |
2.1.2. Charakterystyka grupy B | 122 |
2.1.3. Charakterystyka grupy C | 125 |
2.2. Uwarunkowania szkolne – bezpośrednie i pośrednie blokady socjalizacji | 127 |
2.2.1. Charakterystyka grupy A | 127 |
2.2.2. Charakterystyka grupy B | 130 |
2.2.3. Charakterystyka grupy C | 131 |
2.3. Profile dewiacyjne nieletnich | 132 |
Rozdział IV. Działania naprawcze podejmowane w środowisku | 134 |
1. Instytucje wspomagające środowisko wychowawcze badanych grup | 134 |
2. Interwencje podejmowane w środowisku wychowawczym badanych grup | 139 |
3. Rzeczywistość wychowawcza w świadomości kuratorów i ich podopiecznych | 144 |
Rozdział V. Dysfunkcje społeczeństwa wychowującego a profile dewiacyjne młodych – próba syntezy | 150 |
1. Stan dysfunkcjonalności społeczeństwa wychowującego na poziomie ogólnym – warunki społeczno-ekologiczne i zjawiska dewiacyjne | 151 |
2. Stan dysfunkcjonalności społeczeństwa wychowującego odzwierciedlający się w życiu podsądnych – wybrane elementy sieci instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego | 156 |
2.1. Profile dewiacyjne młodych | 156 |
2.1.1. Zróżnicowanie grup w kontekście czynów | 156 |
2.1.2. Rodzina | 158 |
2.1.3. Szkoła | 162 |
2.2. Działania społeczeństwa wychowującego w kontekście profili grup dewiacyjnych | 165 |
2.2.1. Luzacy a działania społeczeństwa wychowującego | 166 |
2.2.2. Pragmatyczni blaukowicze a działania społeczeństwa wychowującego | 167 |
2.2.3. Impulsywni kolesie a działania społeczeństwa wychowującego | 168 |
Rozdział VI. Kierunki działań dla polityki społecznej | 170 |
1. Profilaktyka obszarów dysfunkcjonalności na poziomie ogólnym | 170 |
2. Profilaktyka obszarów dysfunkcjonalności na poziomie jednostkowym | 173 |
2.1. Podsądni a rodzina | 173 |
2.2. Podsądni a szkoła | 174 |
2.3. Podsądni a kurator | 176 |
3. Społeczeństwo naprawdę wychowujące.. | 177 |
Bibliografia | 181 |
Dysfunctionality of the Local Educational Environment. Summary | 187 |