Dysfunkcjonalność lokalnego społeczeństwa wychowującego

Dysfunkcjonalność lokalnego społeczeństwa wychowującego

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona jest złożonym problemom funkcjonowania społeczności lokalnej w aspekcie jej funkcji wychowawczo-profilaktycznej, na przykładzie powiatu goleniowskiego (Zachodniopomorskie). Układ pracy pozwala jednocześnie na porównanie wywodów autorek z ilustrującymi je zbiorami danych. Publikacja jest w pewnym sensie ewenementem pisarstwa pedagogicznego, gdyż zazwyczaj współczesna polska twórczość naukowa poświęcona jest globalnym problemom i zjawiskom społecznym, tracąc w ten sposób z pola widzenia lokalne różnice, które jednak właśnie w kontekście globalizacji nabierają szczególnego znaczenia. Książka wzbogaci polski rynek publikacji pedagogicznych, szczególnie w zakresie ukazywania znaczenia lokalnych środowisk społecznych w kreowaniu i realizowaniu funkcji wychowawczo-profilaktycznych. Takich bowiem publikacji brakuje w polskiej, pedagogicznej rzeczywistości księgarskiej.


Rok wydania2013
Liczba stron188
KategoriaResocjalizacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2546-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Od autorek     12
  
  Rozdział I. Społeczeństwo wychowujące i jego dysfunkcje – założenia teoretyczno-metodologiczne     17
  1. Kryzys społeczeństwa wychowującego – w poszukiwaniu adekwatnej teorii     17
  2. Uwarunkowania dewiacyjności młodego pokolenia – krótki przegląd     20
  3. Teoria społeczeństwa wychowującego Floriana Znanieckiego     23
  4. Rodzina jako wiodąca instytucja wychowania naturalnego     27
  5. Szkoła jako wiodąca instytucja wychowania bezpośredniego     29
  6. Społeczne warunki wychowania – problem dezorganizacji     32
  7. Podstawowy problem, metoda i organizacja badań     35
  
  Rozdział II. Warunki społeczno-ekologiczne i zjawiska dewiacyjne jako płaszczyzna funkcjonowania społeczeństwa wychowującego     40
  1. Charakterystyka społeczno-ekologiczna powiatu goleniowskiego     40
  1.1. Warunki urbanistyczno-przestrzenne i rozmieszczenie instytucji     43
  1.2. Struktura społeczno-demograficzna     53
  2. Zjawiska dewiacyjne w powiecie w świetle statystyk     56
  3. Zjawiska dewiacyjne w powiecie w świetle badań sondażowych     73
  3.1. Przejawy demoralizacji gimnazjalistów aktualizujące się w szkole (badania self-report)     73
  3.1.1. Agresja     74
  3.1.2. Kontakt ze środkami odurzającymi     78
  3.1.3. Kradzież     83
  3.1.4. Niszczenie mienia i wandalizm     87
  3.1.5. Inne zachowania     89
  3.2. Środowisko wychowawcze szkoły w świadomości uczniów     91
  3.3. Zjawiska dewiacyjne w opinii przedstawicieli instytucji i mieszkańców     94
  3.3.1. Doświadczenia przedstawicieli instytucji i podsądnych w zakresie bycia ofiarą zjawiska negatywnego     94
  3.3.2. Ocena działań organizacji w powiecie goleniowskim przez przedstawicieli instytucji i młodzież z pola demoralizacji zaktualizowanej     98
  3.3.3. Problemy i instytucje w opinii mieszkańców powiatu goleniowskiego     102
  
  Rozdział III. Środowisko wychowawcze nieletnich funkcjonujących w polu demoralizacji zaktualizowanej     107
  Uwagi wstępne     107
  1. Prezentacja badanych grup – interwencja i czyny naganne     108
  2. Typologia badanych grup a uwarunkowania rodzinne i szkolne     115
  2.1. Uwarunkowania rodzinne – struktura, środki utrzymania, dewiacje     115
  2.1.1. Charakterystyka grupy A     119
  2.1.2. Charakterystyka grupy B     122
  2.1.3. Charakterystyka grupy C     125
  2.2. Uwarunkowania szkolne – bezpośrednie i pośrednie blokady socjalizacji     127
  2.2.1. Charakterystyka grupy A     127
  2.2.2. Charakterystyka grupy B     130
  2.2.3. Charakterystyka grupy C     131
  2.3. Profile dewiacyjne nieletnich     132
  
  Rozdział IV. Działania naprawcze podejmowane w środowisku     134
  1. Instytucje wspomagające środowisko wychowawcze badanych grup     134
  2. Interwencje podejmowane w środowisku wychowawczym badanych grup     139
  3. Rzeczywistość wychowawcza w świadomości kuratorów i ich podopiecznych     144
  
  Rozdział V. Dysfunkcje społeczeństwa wychowującego a profile dewiacyjne młodych – próba syntezy     150
  1. Stan dysfunkcjonalności społeczeństwa wychowującego na poziomie ogólnym – warunki społeczno-ekologiczne i zjawiska dewiacyjne     151
  2. Stan dysfunkcjonalności społeczeństwa wychowującego odzwierciedlający się w życiu podsądnych – wybrane elementy sieci instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego     156
  2.1. Profile dewiacyjne młodych     156
  2.1.1. Zróżnicowanie grup w kontekście czynów     156
  2.1.2. Rodzina     158
  2.1.3. Szkoła     162
  2.2. Działania społeczeństwa wychowującego w kontekście profili grup dewiacyjnych     165
  2.2.1. Luzacy a działania społeczeństwa wychowującego     166
  2.2.2. Pragmatyczni blaukowicze a działania społeczeństwa wychowującego     167
  2.2.3. Impulsywni kolesie a działania społeczeństwa wychowującego     168
  
  Rozdział VI. Kierunki działań dla polityki społecznej     170
  1. Profilaktyka obszarów dysfunkcjonalności na poziomie ogólnym     170
  2. Profilaktyka obszarów dysfunkcjonalności na poziomie jednostkowym     173
  2.1. Podsądni a rodzina     173
  2.2. Podsądni a szkoła     174
  2.3. Podsądni a kurator     176
  3. Społeczeństwo naprawdę wychowujące..     177
  
  Bibliografia     181
  Dysfunctionality of the Local Educational Environment. Summary     187
RozwińZwiń