POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej to nie tylko duże wyzwanie dla państwa, ale także ogromna szansa. Wymaga starannych przygotowań na szczeblu krajowym i unijnym. Sprawna i efektywna realizacja zadań świadczy o zdolności do wypełniania obowiązków związanych z członkostwem w Unii Europejskiej. Sukces prezydencji to okazja do promocji kraju i jego pozytywnego wizerunku.
Głównym celem książki jest przedstawienie problematyki priorytetów prezydencji w Radzie Unii Europejskiej zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej.
W pierwszej części autorzy odpowiedzieli na pytania:
- Czym jest prezydencja?
- W jaki sposób państwa członkowskie formułują priorytety w procesie przygotowań do prezydencji?
- Jakie instrumenty pozwalają na efektywną realizację wyznaczonych priorytetów?
-Jakie czynniki determinują możliwość wykonania założonych celów?
W drugiej części autorzy przeanalizowali:
- poszczególne priorytety przyjęte dla polskiej prezydencji,
- zasady, jakimi kierowali się przedstawiciele władz Polski przy ich wyborze,
- możliwe kierunki ewolucji priorytetów w czasie przewodnictwa w Radzie UE.
Redaktorzy naukowi
Zbigniew Czachór – doktor habilitowany, politolog, prawnik i dziennikarz, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kieruje Pracownią Badań nad Integracją Europejską w ramach Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Od 1993 roku jest prezesem zarządu Ośrodka Badań i Edukacji Europejskiej. Od 2007 roku jest stałym doradcą Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu RP i wykładowcą Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Od roku 2010 członek-założyciel Rady Polityki Zagranicznej. Specjalizuje się w prawie Unii Europejskiej, prawie międzynarodowym publicznym oraz międzynarodowych stosunkach politycznych. Autor licznych monografii i artykułów naukowych.
Tomasz Szymczyński – doktor, adiunkt na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu. Absolwent europeistyki na Wydziale Prawa i Administracji UAM oraz Instytutu Socjologii UAM. W 2003 roku uzyskał stopień doktora w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Zainteresowania badawcze obejmują proces integracji europejskiej w ujęciu interdyscyplinarnym, zewnętrzne relacje UE, zagadnienia związane z tożsamością i komunikacją międzykulturową oraz zależności między teorią i praktyką z perspektywy metodologicznej.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 291 |
Kategoria | Europeistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16682-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Zbigniew Czachór, Tomasz R. Szymczyński) | 9 |
Część I. Zagadnienia teoretyczne dotyczące priorytetów prezydencji | 17 |
Prezydencja w Unii Europejskiej i jej priorytety. Analiza politologiczna (Zbigniew Czachór) | 19 |
Istota prezydencji | 19 |
Programowanie prezydencji i jej priorytety | 34 |
Parlamentarny wymiar prezydencji | 44 |
Wnioski | 47 |
Prezydencja w Unii Europejskiej. Teoretyczne i praktyczne aspekty z perspektywy podejścia Pierre’a Bourdieu (Tomasz R. Szymczyński) | 51 |
Podstawowe założenia ujęcia początkowego między teorią a praktyką | 53 |
Pierre’a Bourdieu refleksywna teoria praktyki | 60 |
Pierre’a Bourdieu terminy podstawowe: habitus, pole, kapitał symboliczny | 65 |
Podejście Pierre’a Bourdieu a proces integracji europejskiej | 70 |
Podejście Pierre’a Bourdieu a prezydencja w Unii Europejskiej | 74 |
Wnioski | 82 |
Formułowanie i realizacja priorytetów prezydencji. Mechanizmy, instrumenty, aktorzy (Adam Jaskulski) | 83 |
Wstęp | 83 |
Pojęcie i typologia priorytetów | 85 |
Uwarunkowania strukturalne i zewnętrzne wpływające na formułowanie i realizację priorytetów prezydencji | 88 |
Sytuacja międzynarodowa | 88 |
Wielkość państwa i jego struktura terytorialna | 90 |
Sytuacja wewnętrzna w państwie prezydencji | 91 |
Wpływ aktorów systemu politycznego Unii Europejskiej na formułowanie i realizację priorytetów | 92 |
Reformy traktatu lizbońskiego w zakresie prezydencji rotacyjnej | 92 |
Trio prezydencji | 95 |
Rola stałego przedstawicielstwa | 98 |
Komisja Europejska | 99 |
Parlament Europejski | 101 |
Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej | 104 |
Instrumenty prezydencji ukierunkowane na realizację priorytetów | 105 |
Wnioski | 108 |
Część II. Priorytety polskiej prezydencji | 111 |
Rynek wewnętrzny jako obszar priorytetowy polskiej prezydencji (Jarosław Jańczak) | 113 |
Doświadczenia poprzednich prezydencji w zakresie tematyki priorytetu | 114 |
Uwarunkowania instytucjonalne priorytetu | 119 |
Uwarunkowania przedmiotowe priorytetu | 120 |
Wewnętrzne uwarunkowania przedmiotowe | 121 |
Zewnętrzne uwarunkowania przedmiotowe | 122 |
Proces wypracowania priorytetu | 128 |
Wnioski | 134 |
Partnerstwo Wschodnie w ramach polityki wschodniej kluczowym priorytetem polskiej prezydencji (Jarosław Jańczak, Beata Przybylska-Maszner) | 137 |
Uwarunkowania sprawowania prezydencji w obszarze wspólnej polityki zagranicznej po traktacie lizbońskim – wymiar instytucjonalny | 137 |
Rozwój inicjatywy Partnerstwa Wschodniego z perspektywy doświadczeń poprzednich prezydencji (2008–2011) | 140 |
Od prezydencji słoweńskiej do prezydencji szwedzkiej | 140 |
Od prezydencji hiszpańskiej do prezydencji węgierskiej | 153 |
Uwarunkowania przedmiotowe priorytetu | 156 |
Wewnętrzne uwarunkowania przedmiotowe | 156 |
Zewnętrzne uwarunkowania przedmiotowe | 158 |
Proces wypracowania priorytetu | 162 |
Wnioski | 167 |
Rozszerzenie Unii Europejskiej jako priorytet polskiej prezydencji. Uwarunkowania, doświadczenia partnerów i perspektywy polskiej prezydencji (Adam Jaskulski) | 169 |
Wstęp | 169 |
Uwarunkowania sprawowania prezydencji w obszarze rozszerzenia po traktacie lizbońskim – wymiar instytucjonalny | 170 |
Uwarunkowania przedmiotowe priorytetu | 171 |
Doświadczenia poprzednich prezydencji w zakresie tematyki priorytetu | 175 |
Proces wypracowania priorytetu | 182 |
Wnioski | 185 |
Polska prezydencja w obszarze wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Uwarunkowania, mechanizm działania, założenia (Beata Przybylska-Maszner) | 187 |
Uwarunkowania sprawowania prezydencji w obszarze wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony po traktacie lizbońskim – wymiar instytucjonalny | 187 |
Doświadczenia poprzednich prezydencji w obszarze działań dotyczących europejskiej/ wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (2008–2011) | 193 |
Programowanie w ramach tria: Francja–Czechy–Szwecja | 195 |
Programowanie w ramach tria: Hiszpania–Belgia–Węgry | 204 |
Współpraca w ramach tria: Polska–Dania–Cypr | 209 |
Uwarunkowania sprawowania prezydencji w obszarze wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony – zakres przedmiotowy | 212 |
Zagadnienia o charakterze ogólnym | 213 |
Zagadnienia dotyczące wymiarów współpracy międzynarodowej | 215 |
Proces wypracowania priorytetu | 220 |
Wnioski | 227 |
Uwarunkowania negocjacji perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014–2020 w świetle priorytetów polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej (Mikołaj J. Tomaszyk) | 231 |
Doświadczenia poprzednich prezydencji w zakresie tematyki priorytetu | 232 |
Uwarunkowania instytucjonalne priorytetu | 236 |
Wewnętrzne uwarunkowania przedmiotowe | 242 |
Zewnętrzne uwarunkowania przedmiotowe | 246 |
Proces wypracowania priorytetu | 259 |
Wnioski | 261 |
Źródła | 263 |
Summary | 283 |
Indeks nazwisk | 285 |
Noty o autorach | 289 |