POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Niniejsza publikacja to kompleksowe ujęcie teoretycznych i praktycznych aspektów stosowania krzywych przejściowych w geometrycznym kształtowaniu tras drogowych. Podsumowuje stan wiedzy projektowej w różnych obszarach zastosowań krzywych przejściowych. Ponadto zawiera sugestie i propozycje nowego spojrzenia na szereg rozpatrywanych zagadnień, wskazując zarazem ewentualne kierunki dalszych badań na tym polu. Czytelnik znajdzie tu informacje na temat zasad kształtowania poziomego i pionowego przebiegu tras drogowych, łącznie z opisem szerokiej gamy rozwiązań stosowanych w praktyce projektowej.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 388 |
Kategoria | Budownictwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-22580-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
1. Ogólne zasady trasowania dróg | 15 |
1.1. Układy geometryczne stosowane w trasowaniu dróg | 20 |
1.1.1. Podstawowe elementy geometryczne | 25 |
1.1.2. Kombinacje elementów podstawowych | 28 |
1.2. Trasowanie osi drogi w planie sytuacyjnym | 38 |
1.3. Trasowanie osi drogi w profilu podłużnym | 43 |
1.4. Kształtowanie przekrojów poprzecznych | 50 |
1.5. Koordynacja elementów trasy w planie sytuacyjnym i przekroju podłużnym | 54 |
2. Wyznaczanie podstawowych elementów krzywoliniowych w tradycyjnym podejściu do trasowania łuków poziomych | 63 |
2.1. Łuki kołowe | 63 |
2.1.1. Wyznaczanie punktów głównych łuku kołowego | 63 |
2.1.2. Wyznaczanie punktów pośrednich łuku kołowego | 65 |
2.2. Klotoida jako krzywa przejściowa | 71 |
2.2.1. Równania klotoidy | 71 |
2.2.2. Współrzędne prostokątne klotoidy | 76 |
2.2.3. Współrzędne biegunowe klotoidy | 82 |
2.2.4. Przesunięcie stycznej | 83 |
2.2.5. Klotoida jednostkowa | 85 |
2.2.6. Elementy konstrukcyjne klotoidy | 87 |
2.2.7. Dobór parametru klotoidy | 89 |
3. Wyznaczanie różnych układów geometrycznych w tradycyjnym podejściu do trasowania łuków poziomych | 95 |
3.1. Wyznaczanie łuku koszowego | 95 |
3.2. Wyznaczanie układów geometrycznych w postaci łuku kołowego z klotoidami | 100 |
3.2.1. Łuk kołowy z symetrycznymi łukami klotoidy | 100 |
3.2.2. Łuk kołowy z niesymetrycznymi łukami klotoidy | 102 |
3.3. Wyznaczanie krzywych esowych | 105 |
3.3.1. Krzywe esowe w postaci odwrotnych łuków kołowych | 106 |
3.3.2. Krzywe esowe w postaci odwrotnych łuków kołowych połączonych łukami klotoidy | 107 |
3.4. Wyznaczanie krzywych owalnych | 111 |
3.5. Wyznaczanie biklotoidy | 115 |
3.5.1. Biklotoida symetryczna | 116 |
3.5.2. Biklotoida niesymetryczna | 118 |
3.6. Wyznaczanie klotoidy koszowej | 120 |
3.7. Uwagi końcowe | 123 |
4. Tradycyjne podejście do trasowania łuków pionowych | 125 |
4.1. Równanie krzywej pionowej | 125 |
4.2. Właściwości parabolicznej krzywej pionowej | 127 |
4.3. Uwagi projektowe dotyczące parabolicznych łuków pionowych | 131 |
4.3.1. Długość pionowej krzywej parabolicznej określona przez dopuszczalne wartości przyspieszenia dośrodkowego na łuku pionowym | 131 |
4.3.2. Odległość widoczności na zatrzymanie | 132 |
4.3.3. Długość pionowego łuku wypukłego a odległość widoczności na zatrzymanie | 134 |
4.3.4. Długość pionowego łuku wklęsłego a odległość widoczności na zatrzymanie | 138 |
4.3.5. Długość pionowego łuku wklęsłego a zasięg oświetlenia jezdni reflektorami pojazdu | 141 |
5. Niekonwencjonalne podejście do trasowania dróg | 143 |
6. Krzywe przejściowe i ich rola w trasowaniu dróg | 151 |
6.1. Przesłanki stosowania krzywych przejściowych | 151 |
6.2. Ruch po torze krzywoliniowym i warunki brzegowe krzywych przejściowych | 155 |
6.3. Krzywe przejściowe na łukach pionowych w świetle warunków dynamiki ruchu | 158 |
6.4. Alternatywny punkt widzenia na potencjał aplikacyjny krzywych przejściowych | 164 |
7. Możliwe sposoby definiowania i matematyczny opis krzywych przejściowych | 167 |
8. Krzywe przejściowe określone funkcją ich krzywizny | 175 |
8.1. Krzywa spiralna (klotoida) | 175 |
8.2. Krzywa Blossa | 178 |
8.3. Krzywa Grabowskiego | 181 |
8.4. Krzywe Auberlena i Kleina | 183 |
8.5. Porównanie geometrii krzywych przejściowych określonych funkcją krzywizny | 184 |
8.6. Krzywe hamowania i przyspieszania | 188 |
8.7. Inne krzywe przejściowe określone funkcją krzywizny | 191 |
9. Krzywe przejściowe określone przy użyciu funkcji jawnej | 195 |
9.1. Paraboliczne krzywe przejściowe | 196 |
9.2. Wielomianowe krzywe przejściowe | 199 |
9.2.1. Wielomianowe krzywe przejściowe o niegładkim wykresie krzywizny | 200 |
9.2.2. Wielomianowe krzywe przejściowe o gładkim wykresie krzywizny | 202 |
9.3. Sinusoidalna krzywa przejściowa | 208 |
9.4. Inne krzywe przejściowe opisane za pomocą funkcji jawnej | 210 |
10. Krzywe przejściowe opisane za pomocą współrzędnych biegunowych | 213 |
10.1. Lemniskata Bernoulliego | 216 |
10.2. Lemniskata jako krzywa przejściowa | 220 |
11. Niekonwencjonalne rozwiązania krzywych przejściowych | 225 |
11.1. Ogólne krzywe przejściowe | 226 |
11.1.1. Ogólne krzywe przejściowe określone funkcją ich krzywizny | 227 |
11.1.1.1. Ogólne krzywe przejściowe o niegładkim wykresie krzywizny | 227 |
11.1.1.2. Ogólne krzywe przejściowe o gładkim wykresie krzywizny | 228 |
11.1.2. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe i ich warunki brzegowe | 233 |
11.1.3. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe przedstawione przez Grabowskiego | 234 |
11.1.4. Zmodyfikowane wielomianowe ogólne krzywe przejściowe | 238 |
11.1.4.1. Zmodyfikowane krzywe o niegładkim wykresie krzywizny | 238 |
11.1.4.2. Zmodyfikowane krzywe o niegładkim wykresie krzywizny | 239 |
11.1.4.3. Zmodyfikowane krzywe o gładkim wykresie krzywizny | 242 |
11.1.5. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe przedstawione przez Kobrynia | 245 |
11.1.5.1. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe o niegładkim wykresie krzywizny | 245 |
11.1.5.2. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe o gładkim wykresie krzywizny | 247 |
11.1.6. Sinusoida jako ogólna krzywa przejściowa | 249 |
11.2. Esowate krzywe przejściowe jako szczególny przypadek ogólnych krzywych przejściowych | 251 |
11.3. Uniwersalne i owalne krzywe przejściowe | 252 |
11.3.1. Uniwersalne i owalne krzywe przejściowe o zadanym położeniu punktu końcowego | 256 |
11.3.2. Uniwersalne i owalne krzywe przejściowe o swobodnym położeniu punktu końcowego | 261 |
12. Niekonwencjonalne rozwiązania krzywych przejściowych w trasowaniu łuków poziomych | 267 |
12.1. Sinusoida jako krzywa przejściowa między prostą a łukiem kołowym | 267 |
12.2. Wielomianowe krzywe przejściowe jako element łączący prostą z łukiem kołowym | 272 |
12.3. Ogólne krzywe przejściowe jako przejście między dwoma kierunkami prostoliniowymi | 275 |
12.4. Esowate krzywe przejściowe jako alternatywa dla krzywych esowych | 278 |
12.5. Projektowanie przejść krzywoliniowych za pomocą uniwersalnych i owalnych krzywych przejściowych | 288 |
12.5.1. Postępowanie w przypadku krzywych o zadanym położeniu punktu końcowego | 289 |
12.5.2. Postępowanie w przypadku krzywych o swobodnym położeniu punktu końcowego | 293 |
13. Trasowanie polinomialne z użyciem ogólnych krzywych przejściowych | 297 |
13.1. Zasady ogólne | 298 |
13.2. Przypadki specjalne | 302 |
13.2.1. Procedura obliczeniowa w przypadku zmodyfikowanych ogólnych krzywych przejściowych | 303 |
13.2.2. Procedura obliczeniowa w przypadku ogólnych krzywych przejściowych o swobodnym położeniu punktu końcowego | 305 |
13.3. Dopasowywanie krzywych do położenia punktów kierunkowych | 306 |
13.3.1. Dopasowywanie zmodyfikowanych ogólnych krzywych przejściowych | 307 |
13.3.2. Dopasowywanie ogólnych krzywych przejściowych o swobodnym położeniu punktu końcowego | 310 |
13.4. Uwagi uzupełniające | 310 |
14. Przesłanki praktyczne i zasady kształtowania łuków pionowych z użyciem krzywych przejściowych | 313 |
14.1. Wpływ pochylenia podłużnego na zużycie paliwa w świetle norm i przepisów | 314 |
14.2. Zużycie paliwa na łukach pionowych utworzonych przez wybrane krzywe | 319 |
14.3. Wyokrąglanie załamań niwelety z użyciem wielomianowych krzywych przejściowych | 324 |
15. Optymalizacja przebiegu niwelety krzywoliniowej w postaci ciągu krzywych przejściowych | 333 |
15.1. Tworzenie równań aproksymacyjnych z użyciem parabolicznych krzywych przejściowych | 334 |
15.2. Tworzenie równań aproksymacyjnych z użyciem wielomianowych krzywych przejściowych | 338 |
15.3. Tworzenie równań aproksymacyjnych z użyciem ogólnych krzywych przejściowych | 342 |
15.4. Odcinki prostoliniowe jako ewentualne dodatkowe elementy niwelety | 348 |
15.5. Układ równań aproksymacyjnych i jego rozwiązanie | 350 |
15.6. Przykłady liczbowe | 351 |
16. Krzywe przejściowe w projektowaniu niwelety łącznic w obrębie węzłów drogowych | 357 |
Literatura | 373 |
Wykaz rysunków | 381 |
Wykaz tabel | 387 |