Masterpieces of Polish Literature and Film

Pharaoh, The Wedding, Mother Joan of the Angels

1 opinia

Format:

ibuk

The book collection Masterpieces of Polish Literature and Film presents important works of Polish literature and their film adaptations, which are distinguished by a high artistic level and are among the classics of Polish cinematography. Each book in the collection consists of literary chapters contributed by Lidija Rezoničnik and chapters written by Seweryn Kuśmierczyk that contain analyses and interpretations of films based on literary works. The literary works are presented in a broader literary and cultural context. This context is also taken into account in the film analyses and interpretations, which are based on the method of anthropological-morphological analysis of the film work.


The first book is dedicated to the novel Pharaoh by Bolesław Prus (Faraon, 1895) and the film Pharaoh by Jerzy Kawalerowicz (Faraon, 1965), the drama The Wedding by Stanisław Wyspiański (Wesele, 1901) and the film The Wedding by Andrzej Wajda (Wesele, 1972), and the novel Mother Joan of the Angels by Jarosław Iwaszkiewicz (Matka Joanna od Aniołów, 1946) and Jerzy Kawalerowicz’s film Mother Joan of the Angels (Matka Joanna od Aniołów, 1960).


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


******


Arcydzieła literatury polskiej i filmu. Faraon, Wesele, Matka Joanna od Aniołów


Monografia zawiera analizy trzech wybranych utworów z polskiego kanonu literackiego i ich filmowych adaptacji, zaliczanych do klasyki polskiego kina: powieści Faraon Bolesława Prusa oraz filmu Faraon (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1965), dramatu Stanisława Wyspiańskiego Wesele i filmu Wesele (reż. Andrzej Wajda, 1972) oraz opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza Matka Joanna od Aniołów i filmu Matka Joanna od Aniołów (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1960). Kolejność rozdziałów jest zgodna z chronologią publikacji utworów literackich. Książkę zamyka omówienie metody analizy antropologiczno-morfologicznej dzieł filmowych opracowanej przez Seweryna Kuśmierczyka.


Autorzy kreślą szerszy obraz procesów kulturowych, w których teksty literackie od późnego pozytywizmu po wiek XX wpisywały się w fazy rozwojowe dyskursu literackiego i filmowego. Do prezentacji wybrali dzieła, których adaptacja filmowa miała kluczowe znaczenie dla historycznego rozwoju poetyki filmu polskiego i zachowała żywotność z perspektywy współczesnej i historycznej. W analizach dzieł literackich Lidija Rezoničnik, wykorzystując obszerną bibliografię oraz najnowsze ustalenia badawcze, koncentruje się na trzech poziomach istnienia tekstu – procesie jego powstawania, analizie i recepcji. Uwzględnia usytuowanie utworów w szerszym kontekście społeczno-historycznym i kulturowym.


Analizy i interpretacje filmów są wyczerpujące, szczegółowe i pogłębione, dotyczą treści i cech formalnych, odbioru i szerszego oddziaływania dzieła, sytuują filmy w kontekście kulturowym i antropologicznym. Zawierają informacje pozyskane bezpośrednio z rozmów z twórcami. Seweryn Kuśmierczyk posługuje się w nich nowym ujęciem metodologicznym – analizą antropologiczno-morfologiczną.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


Rok wydania2023
Liczba stron220
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5831-6
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  INTRODUCTION    9
  
  PHARAOH
  Lidija Rezoničnik
  “We Are the State”. Pharaoh by Bolesław Prus 17
   The Feuilleton Novel and Book Versions    20
   Egypt in the Polish Literary Tradition and among
   Readers    21
   The Narrator and the Image of Egypt    22
   A Historiosophical Novel    24
   A Bildungsroman Novel    25
   The Mechanisms of the Operation of the State    28
   Bibliography    31
  
  Seweryn Kuśmierczyk
  The Cinematic Image of Ancient Egypt. Pharaoh by Jerzy Kawalerowicz 35
   Ancient Egypt: A Reality that Exists    36
   Scenography    39
   Light in Pharaoh    42
   Archetypal Light    43
   Why Did the Sand Have to Be Grey?    44
   Light of Ramses    45
   The Solar Eclipse Scene    45
   Light in Interiors    46
   Pharaoh’s Colours    50
   Pharaoh as a Cohesive Form    55
   The Main Compositional Axis of the Film    55
   The Central Composition, Symmetry and Register
   Perspective    57
   The Presence of a Subjective Camera    59
   Subjective Camera Proxemics in the Battle Scene    60
   Music and the Audio Layer of the Film    64
   Pharaoh as a Work of Craftsmanship    67
   Images from the Film    68
   Bibliography    74
  
  THE WEDDING
  Lidija Rezoničnik
  “Poland – That Is a Big Thing”. The Wedding by Stanisław Wyspiański 81
   Kraków after Wyspiański’s Return from Paris    82
   The Play The Wedding: Extraliterary Background    83
   First Reading and Theatre Staging    86
   Internal and External Structure of the Play    89
   National Drama    91
   Symbolism    92
   Synthesis of the Arts    93
   Dialogue with Painting    94
   Dialogue with Music    98
   Dialogue with Literature    99
   “Blow the Horn with Utmost Might and All Our Spirits
   Will Ignite as Never in a Century!”    101
   Bibliography    102
  
  Seweryn Kuśmierczyk
  A Film Mandala. The Wedding by Andrzej Wajda 106
   The Film The Wedding as a Performance of Stanisław
   Wyspiański’s Score    108
   The Film Setting of The Wedding    109
   Like a Raven at a Wedding…    112
   A Film Planned on a Mandala    113
   The Fractal Structure of the Movie    114
   The Dance Sequence    116
   Rachel    118
   “No Matter What He Has in Mind or, in His Dreams,
   May Find”    119
   “He’s Not Just Anyone…”: The Helper    121
   The Liminality of the Night in Bronowice    123
   The Dramaturgy of Colours    124
   The Metamorphosis of the Dance    126
   Images from the Film    127
   Bibliography    133
  
  MOTHER JOAN OF THE ANGELS
  Lidija Rezoničnik
  A Metaphor for Evil. Mother Joan of the Angels by Jarosław Iwaszkiewicz 141
   Loudun and Ludyń: Chronotope    143
   Demons, Human Nature or Personal Trauma?    144
   The Rabbi and the Jewish Community    147
   Internal Form of the Novella    148
   The Ambiguity of the Literary Characters    149
   A Metaphor for Evil    149
   Bibliography    151
  
  Seweryn Kuśmierczyk
  Lost Travellers. Mother Joan of the Angels by Jerzy Kawalerowicz 154
   The Drama of Human Nature    155
   A Film by Jerzy Kawalerowicz and Jerzy Wójcik    158
   The Closed Space of the Action Space    160
   The Opposition of the Inn and the Monastery    161
   “They’re Ringing. Why Are They Ringing?”    163
   Principles of Frame Composition    164
   The Presence of the Golden Ratio in the Temporal
   Structure of the Film    166
   On the Threshold of the Inner World    169
   The Audio Layer of the Film and the Meaning of the
   Music    170
   The Role of Spinning and Circular Motion    172
   White, Black and Liminal Grey    173
   “And I Became to Myself a Barren Land”    177
   Images from the Film    180
   Bibliography    188
  
  Seweryn Kuśmierczyk
  Anthropological-Morphological Analysis of a Film as Film Studies Practice 195
   The Cinematographic Work Deserves Attention    195
   ‘Thick Description’ in Film Studies    196
   The Principle of Syzygies    197
   Analytical Proceedings    198
   Anthropology and Poetics    200
   Bibliography    201
  
  FILMOGRAPHY    207
  
  INDEX OF NAMES 213
RozwińZwiń