Czy mądrości można się nauczyć?

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 29,50 zł  


59,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Różnica między mądrością a inteligencją polega na tym, że inteligentny potrafi wyjść z sytuacji, w którą mądry nigdy się nie wpakuje. Autor nieznany Gdyby chodzący po ateńskich ulicach Sokrates nie wierzył w uczenie mądrości, nie zatrzymywałby ludzi, aby rozmawiać z nimi i uświadamiać im różne niemądrości. Platon nie zakładałby Akademii, a Arystoteles – Liceum. Wielu innych filozofów nie pisałoby dzieł o mądrości, którą warto krzewić. Do podobnego wniosku prowadzą koncepcje i badania psychologiczne w XXI wieku, które sugerują, że można jej nie tylko uczyć, ale nawet nauczyć. O ile łatwo znaleźć książki lub artykuły poświęcone mądrości z perspektywy teoretycznej, o tyle trudno o praktyczne wskazówki, jak rozwijać mądrość. Oto książka, która próbuje tę lukę wypełnić. Czytelnik znajdzie w niej nie tylko przegląd filozoficznych i psychologicznych koncepcji mądrości. Autor odpowiedział na pytania czy bycie mądrym jest związane z wiekiem, płcią, poziomem inteligencji, wykształceniem, bogactwem i wieloma innymi cechami, czy mądrość jest przedmiotem refleksji w edukacji, biznesie i służbie zdrowia. Zamieścił także serię praktycznych ćwiczeń pozwalających rozwinąć refleksyjność, krytyczne myślenie, emocjonalny dystans oraz inne cechy uznawane za atrybuty mądrości. Dr Sławomir Jarmuż podjął odważną próbę przedstawienia zagadnienia zarówno od strony teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Książka jest ciekawa, skłaniająca do myślenia, wolna od górnolotnych uniesień – dość częstych w literaturze mądrościowej. Byłoby dobrze, gdyby trafiła do nauczycieli, do managerów, do lekarzy, do aktywistów społecznych. Oczywiście, powinna trafić do studentów psychologii skażonych często pedagogiką konformizmu, posłuszeństwa, uległości i obojętności na los innych ludzi. Z recenzji prof. dr hab. Wiesława Łukaszewskiego


Rok wydania2023
Liczba stron240
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22968-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp VII
  Część I. Mądrze o mądrości     1
  1. Mądrość ma dużą przeszłość     3
  2. Filary mądrości     11
  3. Czy są mądrzy ludzie?     19
  4. Jak mierzyć mądrość?     27
  5. Czy mądrość jest związana z inteligencją?     35
  6. Czy wiek i zawód mają wpływ na mądrość?     43
  7. Płeć i osobowość a mądrość     51
  8. Kto jest mądrzejszy: jednostka czy grupa?     59
  9. Z czym jeszcze wiąże się mądrość?     67
  Część II. Mądrość a praktyka społeczna     75
  10. Mądrość w edukacji     77
  11. Czy zarządzanie jest mądre?     85
  12. Mądrość w służbie zdrowia     93
  Część III. Praktyka mądrości     101
  13. Pokonywanie nawyków myślowych     103
  14. Budowanie dystansu do siebie i kontrola emocji     111
  15. Pokora intelektualna     119
  16. Mądre podobieństwo czy mądre różnice     127
  17. Akceptowanie zmienności     137
  18. Rozmowa z nieprzejednanymi ludźmi     145
  19. Czerpanie z mądrości wielkich ludzi     155
  20. Współpraca konfrontacyjna i mediacje     163
  21. Autorefleksja jako droga do mądrości     173
  22. Rozumowanie moralne     181
  23. Jak mądrze przepraszać?     189
  Część IV. O mądrości subiektywnie     197
  24. Czy mądrość jest atrakcyjna?     199
  25. Mądrość w nauce     203
  26. Czy mądrość może zawodzić?     209
  27. Mądrość w służbie satysfakcjonującego życia     215
  Bibliografia     221
  Indeks rzeczowy     229
  O Autorze     231
RozwińZwiń