Język w zachowaniach społecznych

Język w zachowaniach społecznych

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

42,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 42,00 zł  


42,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Język umożliwia człowiekowi swoisty, właściwy tylko jemu sposób orientowania się w rzeczywistości. Buduje i utrwala grupy społeczne, organizuje interakcje między grupami i między członkami tych grup. Osnową książki jest właśnie poznawcza grupotwórcza i interakcyjna rola języka. Niniejsza książka jest próbą uporządkowania sądów na temat społecznego charakteru języka. Jest także własnym wkładem autora w ogólną refleksję na ten temat, wynikającym z długoletnich badań nad socjolektami i nad funkcjonowaniem języka w życiu społecznym. Autor oddając tę książkę do rąk Czytelników ma nadzieję, że wniesie ona wkład do teorii językowej komunikacji, ale przede wszystkim, być może, wyzwoli głębszą refleksję nad fenomenem języka u tych osób, dla których obcowanie ze słowem wpisane jest w zakres ich zawodu. To przede wszystkim oni musza zrozumieć język i umieć się nim posługiwać w przeróżnych sytuacjach życia społecznego.


Rok wydania2003
Liczba stron384
KategoriaLogopedia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-2271-039-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  I. Socjolingwistyka czy socjologia języka?    13
  
    1. Od lingwistyki strukturalnej do socjolingwistyki    17
      1.1. Systemy językowe w systemie języka narodowego    23
      1.2. Od języków do aktów mowy    29
      1.3. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna    33
    2. Od etnolingwistyki do socjologii języka    40
      2.1. Pojęcie "zachowania językowego"    40
      2.2. Język – myślenie – rzeczywistość. Teza Herdera i teoria Humboldta    41
      2.3. Etnolingwistyka. Hipoteza Sapira-Whorfa. Koncepcja Bernsteina    46
        2.3.1. Hipoteza Sapira-Whorfa    47
        2.3.2. Rozwinięte i ograniczone kody językowe. Teza B. Bernsteina    48
      2.4. Socjologia języka i przedmiot jej badań. Koncepcja Fishmana    55
        2.4.1. Opisowa socjologia języka    56
        2.4.2. Historyczna socjologia języka    59
        2.4.3. Stosowana socjologia języka    60
    3. Socjologia języka a socjolingwistyka    61
  
  II. Polska myśl socjolingwistyczna    63
  
    1. Opis i wyjaśnienie procesów społecznych i językowych    69
      1.1. Zjawiska społeczne jako tło dla interpretacji procesów językowych    69
        1.1.1. Postrzeganie zjawisk społecznych w badaniach historyczno-językowych    70
        1.1.2. Asymilacja a akomodacja zjawisk językowych w skali makrospołecznej    71
        1.1.3. Kontakty językowe – bilingwizm    72
        1.1.4. Odmiany polszczyzny    77
        1.1.5. Dialektologia socjologizująca    79
        1.1.6. Dialektologia miejska    80
        1.1.7. Badania nad socjolektami    81
      1.2. Język jako narzędzie do wyjaśniania zjawisk społecznych    84
        1.2.1. W poszukiwaniu dziedzictwa kulturowego – etnolingwistyczne badania nad folklorem    84
        1.2.2. Język jako forma myślenia – językowy obraz świata    86
        1.2.3. Język a komunikacja społeczna    90
      1.3. Język i zjawiska społeczne jako korelujące elementy komunikacji    92
        1.3.1. U początków polskiej socjolingwistyki    92
        1.3.2. Socjolingwistyka – metoda opisu języków i zachowań językowych    98
    2. Postulowanie zachowań językowych    103
      2.1. Kultura słowa    104
      2.2. Polityka językowa – język jako narzędzie sterowania społecznego    107
  
  III. Język w uwarunkowaniach społecznych. Socjolekty    111
  
    1. Pojęcie socjolektu    111
    2. Socjolekty w kontaktach społecznych    113
      2.1. Socjolekty w społecznych układach komunikacyjnych    113
        2.1.1. Wspólnota komunikatywna jako grupa społeczna    113
        2.1.2. Język narodowy i jego funkcje    114
        2.1.3. Odmiany języka narodowego. Dialekty i socjolekty    119
        2.1.4. Style i ich rejestry    120
      2.2. Socjolekty w obrębie języka narodowego    124
      2.3. Socjolekty jako indeksy struktury społeczeństwa    133
      2.4. Grupotwórcze funkcje socjolektów    135
    3. Lingwistyczne interpretacje socjolektalnych odmian języka    136
      3.1. Klasyfikacje socjolektów    136
      3.2. Terminy stosowane na oznaczenia socjolektów    138
    4. Socjolekty języka polskiego, ich struktura i funkcje    142
      4.1. Z historii polskich socjolektów    142
      4.2. Typologia socjolektalnych odmian polszczyzny    145
        4.2.1. Zawodowość a ekspresywność    146
        4.2.2. Tajność    155
      4.3. Kreowanie obrazu rzeczywistości    160
        4.3.1. Świat w podstawowym zasobie leksykalnym polszczyzny i w socjolektach    161
        4.3.2. Człowiek w podstawowym zasobie leksykalnym polszczyzny i w socjolektach    168
        4.3.3. Wartościowanie rzeczywistości w podstawowym zasobie leksykalnym polszczyzny i socjolektach    177
      4.4. Językowa struktura socjolektów    198
        4.4.1. Pojemność repertuarów językowych    198
        4.4.2. Neologizm jako narzędzie w badaniu socjolektów    200
      4.5. Leksyka socjolektalna jako tworzywo dla polszczyzny potocznej i języka ogólnego    239
  
  IV. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych. Z teorii interakcji    245
  
    1. Zachowania ponadjęzykowe i ich uwarunkowania    245
      1.1. Pojęcie interakcji    248
        1.1.1. Zachowanie jako znak    249
        1.1.2. Warunki kreowania zachowań    250
        1.1.3. Warunki odbioru zachowań    251
        1.1.4. Sytuacja jako czynnik warunkujący zachowania    255
        1.1.5. Intencja jako składnik procesu interakcji    256
    2. Zachowania językowe i ich uwarunkowania. Z teorii dyskursu    258
      2.1. Między wolnością a koniecznością    258
      2.2. W poszukiwaniu reguł dyskursu    264
        2.2.1. Społeczne uwarunkowania nadawcy    266
        2.2.2. Społeczna pozycja odbiorcy    268
        2.2.3. Sytuacja użycia języka    282
        2.2.4. Cel wypowiedzi    289
      2.3. Indywidualizacja zachowań jako czynnik wariancji językowych przebiegów interakcyjnych    313
    3. Aplikacyjne aspekty teorii zachowań językowych    316
      3.1. Pojęcie sprawności komunikacyjnej    316
        3.1.1. Sprawność komunikacyjna a możliwości nadawcy. Pojęcie sprawności systemowej    317
        3.1.2. Sprawność komunikacyjna a społeczna ranga odbiorców. Pojęcie językowej sprawności społecznej    320
        3.1.3. Sprawność komunikacyjna a sytuacja językowa. Pojęcie językowej sprawności sytuacyjnej    320
        3.1.4. Sprawność komunikacyjna a cel wypowiedzi. Pojęcie językowej sprawności pragmatycznej    322
      3.2. Minimalizacja systemu komunikacyjnego polszczyzny    323
        3.2.1. O zasadach minimalizacji zasobu leksykalnego    327
        3.2.2. O minimum gramatycznym    332
        3.2.3. O minimalizacji językowych układów interakcyjnych    334
  
  Summary    337
  Skróty źródeł i kwalifikatorów    341
  Bibliografia    343
  Indeks nazwisk    371
  Contens    379
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia