INNE EBOOKI AUTORA
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
W publikacji autor omówił rolę i wpływ przepisów o kontroli zarządczej na rachunkowość budżetową. Skoncentrował się na dwóch procesach kontroli zarządczej: planowaniu (wyznaczaniu celów) oraz zarządzaniu ryzykiem. Są to jednocześnie procesy zarządcze najobszerniej opisane standardami kontroli zarządczej i uznane przez ustawodawcę za fundamentalne.
W opracowaniu czytelnik znajdzie analizę zagadnień takich jak:
• mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia;
• zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych;
• ryzyko w stosowaniu klasyfikacji budżetowej.
Opracowanie zainteresuje ekonomistów, księgowych i menedżerów zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych, a także adwokatów, radców prawnych i sędziów w zakresie omawianej problematyki.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8286-791-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wstęp | str. | 13 |
Rozdział | 1 |
Kontrola zarządcza w systemie finansów publicznych | str. | 17 |
1.1. Geneza kontroli zarządczej i jej finansowy aspekt | str. | 17 |
1.1.1. Inspiracja biznesowymi praktykami w zakresie kontroli i ich implementacja w sektorze publicznym | str. | 17 |
1.1.2. Kontrola zarządcza jako konsekwencja członkostwa Polski w Unii Europejskiej | str. | 21 |
1.1.3. Od publicznej wewnętrznej kontroli finansowej do publicznej kontroli wewnętrznej | str. | 23 |
1.1.4. Model publicznej wewnętrznej kontroli finansowej | str. | 25 |
1.1.5. Zastąpienie kontroli finansowej kontrolą zarządczą | str. | 31 |
1.1.6. Różnorodność w rozumieniu pojęcia kontroli zarządczej | str. | 33 |
1.2. Kontrola zarządcza jako norma prawna obowiązująca od 2010 r. | str. | 36 |
1.2.1. Kontrola zarządcza jako model zarządzania | str. | 36 |
1.2.2. Standardy kontroli zarządczej jako standardy zarządzania | str. | 39 |
1.3. Poziomy zarządzania w administracji a poziomy kontroli zarządczej | str. | 43 |
1.3.1. Menedżeryzm w kontroli zarządczej a szczeble zarządzania w sektorze publicznym | str. | 43 |
1.3.2. Dwupoziomowość kontroli zarządczej a wielopoziomowość struktury instytucjonalnej w administracji publicznej | str. | 45 |
Rozdział | 2 |
Charakterystyka rachunkowości budżetowej i jej relacje z kontrolą zarządczą | str. | 54 |
2.1. Potrzeby informacyjne jako determinanta rozwoju rachunkowości | str. | 54 |
2.2. Rachunkowość jako system informacyjny jednostki | str. | 60 |
2.3. System rachunkowości budżetowej | str. | 69 |
2.3.1. Hierarchiczna struktura rachunkowości budżetowej | str. | 69 |
2.3.2. Zakres oczekiwanych informacji w rachunkowości budżetowej | str. | 77 |
2.4. Dualizm relacji rachunkowości budżetowej i kontroli zarządczej | str. | 81 |
2.4.1. Rachunkowość budżetowa jako przedmiot kontroli zarządczej | str. | 81 |
2.4.2. Rachunkowość budżetowa jako podmiot kontroli zarządczej | str. | 88 |
Rozdział | 3 |
Cele rachunkowości budżetowej i pomiar ich osiągnięcia | str. | 92 |
3.1. Planowanie jako proces wyznaczania celów i zadań oraz kontrola ich wykonania | str. | 92 |
3.1.1. Relacje celów i zadań w planowaniu | str. | 92 |
3.1.2. Cele zewnętrzne i wewnętrzne jednostki sektora finansów publicznych | str. | 96 |
3.1.3. Planowanie operacyjne a wzmocnienie akcentu na rezultaty | str. | 101 |
3.2. Cele działów finansowo-księgowych w jednostkach budżetowych | str. | 105 |
3.2.1. Wiarygodność sprawozdań jako wspólny cel kontroli zarządczej i rachunkowości | str. | 105 |
3.2.2. Użyteczność jako najważniejsza cecha sprawozdania | str. | 112 |
3.2.3. Mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia | str. | 123 |
3.2.4. Praktyka formułowania celów w zakresie rachunkowości budżetowej | str. | 127 |
Rozdział | 4 |
Ryzyko w rachunkowości budżetowej na przykładzie stosowania klasyfikacji budżetowej | str. | 146 |
4.1. Proces zarządzania ryzykiem w modelu kontroli zarządczej | str. | 146 |
4.2. Zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych | str. | 148 |
4.2.1. Założenia metodyczne oceny ryzyk i reakcji na nie | str. | 148 |
Punktowa ocena ryzyka i „apetyt na ryzyko” | str. | 148 |
Właściciele ryzyk | str. | 150 |
Reakcja na ryzyko | str. | 151 |
4.2.2. Cel komórki rachunkowości budżetowej oraz identyfikacja ryzyk związanych z jego osiągnięciem | str. | 154 |
Formułowanie mierzalnego celu komórki finansowo-księgowej | str. | 154 |
Identyfikacja ryzyk związanych z osiągnięciem celu komórki finansowo-księgowej | str. | 155 |
4.2.3. Ocena ryzyk dla wiarygodności sprawozdań budżetowych i reakcje na nie w zakresie stosowania klasyfikacji budżetowej | str. | 158 |
Analiza ryzyka R1 | str. | 158 |
Propozycja reakcji na ryzyko | str. | 161 |
Analiza ryzyka R2 | str. | 164 |
Propozycja reakcji na ryzyko | str. | 166 |
Analiza ryzyka R3 | str. | 170 |
Propozycja reakcji na ryzyko | str. | 172 |
Analiza ryzyka R4, R5 i R6 | str. | 176 |
Analiza ryzyka R7 | str. | 183 |
Propozycja reakcji na ryzyko | str. | 189 |
Analiza ryzyka R8 | str. | 190 |
Propozycja reakcji na ryzyko | str. | 191 |
Analiza ryzyka R9 | str. | 191 |
Propozycja reakcji na ryzyko | str. | 192 |
4.2.4. Wnioski w zakresie zarządzania ryzykiem w obszarze rachunkowości budżetowej | str. | 193 |
Wnioski w zakresie metodyki | str. | 193 |
Wnioski w zakresie ryzyka dla wiarygodności sprawozdań budżetowych na pierwszym poziomie kontroli zarządczej | str. | 197 |
Rozdział | 5 |
Niedoskonałości klasyfikacji budżetowej wpływające na użyteczność sprawozdań budżetowych | str. | 199 |
5.1. Konstrukcja prawna klasyfikacji budżetowej | str. | 199 |
5.1.1. Koncepcyjne założenia klasyfikacji budżetowej jako przyczyna niejednoznaczności przepisów | str. | 199 |
5.1.2. Zmiany koncepcyjne w zakresie rozdziałów klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia użyteczności dla jednostek samorządu terytorialnego | str. | 208 |
5.1.3. Kryteria tworzenia paragrafów klasyfikacji budżetowej jako źródło ryzyka | str. | 214 |
5.2. Niejednolitość interpretacyjna i możliwości jej eliminacji | str. | 218 |
5.2.1. Wewnętrzna sprzeczność interpretacji Ministerstwa Finansów | str. | 218 |
5.2.2. Przykład opłat dystrybucyjno-przesyłowych | str. | 218 |
5.2.3. Przykład abonamentu RTV – sprzeczność interpretacji z interpretowanym przepisem | str. | 220 |
5.2.4. Współpraca między interpretatorami | str. | 224 |
5.2.5. Zwiększenie dostępności (w tym wyszukiwalności) interpretacji | str. | 225 |
Zakończenie | str. | 227 |
Bibliografia | str. | 235 |
Akty prawne | str. | 241 |
Komunikaty | str. | 243 |
Interpretacje i korespondencja z nimi związana | str. | 245 |
Pozostałe źródła | str. | 247 |
Wykaz rysunków | str. | 249 |
Wykaz tabel | str. | 251 |
Aneks. Porównanie struktury standardów COSO i INTOSAI GOV 9100 ze strukturą polskich standardów kontroli finansowej i zarządczej | str. | 253 |