Kontrola zarządcza w rachunkowości budżetowej. Planowanie i zarządzanie ryzykiem

-25%

Kontrola zarządcza w rachunkowości budżetowej. Planowanie i zarządzanie ryzykiem

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

82,50  110,00

Format: pdf

Cena początkowa: 110,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 82,50 zł  


82,50

w tym VAT

W publikacji autor omówił rolę i wpływ przepisów o kontroli zarządczej na rachunkowość budżetową. Skoncentrował się na dwóch procesach kontroli zarządczej: planowaniu (wyznaczaniu celów) oraz zarządzaniu ryzykiem. Są to jednocześnie procesy zarządcze najobszerniej opisane standardami kontroli zarządczej i uznane przez ustawodawcę za fundamentalne.


W opracowaniu czytelnik znajdzie analizę zagadnień takich jak:
• mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia;
• zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych;
• ryzyko w stosowaniu klasyfikacji budżetowej.


Opracowanie zainteresuje ekonomistów, księgowych i menedżerów zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych, a także adwokatów, radców prawnych i sędziów w zakresie omawianej problematyki.


Rok wydania2022
Liczba stron256
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-791-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.    11
  Wstęp  | str.    13
   
  Rozdział    1
  Kontrola zarządcza w systemie finansów publicznych  | str.    17
  1.1. Geneza kontroli zarządczej i jej finansowy aspekt  | str.    17
  1.1.1. Inspiracja biznesowymi praktykami w zakresie kontroli i ich implementacja w sektorze publicznym  | str.    17
  1.1.2. Kontrola zarządcza jako konsekwencja członkostwa Polski w Unii Europejskiej  | str.    21
  1.1.3. Od publicznej wewnętrznej kontroli finansowej do publicznej kontroli wewnętrznej  | str.    23
  1.1.4. Model publicznej wewnętrznej kontroli finansowej  | str.    25
  1.1.5. Zastąpienie kontroli finansowej kontrolą zarządczą  | str.    31
  1.1.6. Różnorodność w rozumieniu pojęcia kontroli zarządczej  | str.    33
  1.2. Kontrola zarządcza jako norma prawna obowiązująca od 2010 r.  | str.    36
  1.2.1. Kontrola zarządcza jako model zarządzania  | str.    36
  1.2.2. Standardy kontroli zarządczej jako standardy zarządzania  | str.    39
  1.3. Poziomy zarządzania w administracji a poziomy kontroli zarządczej  | str.    43
  1.3.1. Menedżeryzm w kontroli zarządczej a szczeble zarządzania w sektorze publicznym  | str.    43
  1.3.2. Dwupoziomowość kontroli zarządczej a wielopoziomowość struktury instytucjonalnej w administracji publicznej  | str.    45
   
  Rozdział    2
  Charakterystyka rachunkowości budżetowej i jej relacje z kontrolą zarządczą  | str.    54
  2.1. Potrzeby informacyjne jako determinanta rozwoju rachunkowości  | str.    54
  2.2. Rachunkowość jako system informacyjny jednostki  | str.    60
  2.3. System rachunkowości budżetowej  | str.    69
  2.3.1. Hierarchiczna struktura rachunkowości budżetowej  | str.    69
  2.3.2. Zakres oczekiwanych informacji w rachunkowości budżetowej  | str.    77
  2.4. Dualizm relacji rachunkowości budżetowej i kontroli zarządczej  | str.    81
  2.4.1. Rachunkowość budżetowa jako przedmiot kontroli zarządczej  | str.    81
  2.4.2. Rachunkowość budżetowa jako podmiot kontroli zarządczej  | str.    88
   
  Rozdział    3
  Cele rachunkowości budżetowej i pomiar ich osiągnięcia  | str.    92
  3.1. Planowanie jako proces wyznaczania celów i zadań oraz kontrola ich wykonania  | str.    92
  3.1.1. Relacje celów i zadań w planowaniu  | str.    92
  3.1.2. Cele zewnętrzne i wewnętrzne jednostki sektora finansów publicznych  | str.    96
  3.1.3. Planowanie operacyjne a wzmocnienie akcentu na rezultaty  | str.    101
  3.2. Cele działów finansowo-księgowych w jednostkach budżetowych  | str.    105
  3.2.1. Wiarygodność sprawozdań jako wspólny cel kontroli zarządczej i rachunkowości  | str.    105
  3.2.2. Użyteczność jako najważniejsza cecha sprawozdania  | str.    112
  3.2.3. Mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia  | str.    123
  3.2.4. Praktyka formułowania celów w zakresie rachunkowości budżetowej  | str.    127
   
  Rozdział    4
  Ryzyko w rachunkowości budżetowej na przykładzie stosowania klasyfikacji budżetowej  | str.    146
  4.1. Proces zarządzania ryzykiem w modelu kontroli zarządczej  | str.    146
  4.2. Zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych  | str.    148
  4.2.1. Założenia metodyczne oceny ryzyk i reakcji na nie  | str.    148
  Punktowa ocena ryzyka i „apetyt na ryzyko”  | str.    148
  Właściciele ryzyk  | str.    150
  Reakcja na ryzyko  | str.    151
  4.2.2. Cel komórki rachunkowości budżetowej oraz identyfikacja ryzyk związanych z jego osiągnięciem  | str.    154
  Formułowanie mierzalnego celu komórki finansowo-księgowej  | str.    154
  Identyfikacja ryzyk związanych z osiągnięciem celu komórki finansowo-księgowej  | str.    155
  4.2.3. Ocena ryzyk dla wiarygodności sprawozdań budżetowych i reakcje na nie w zakresie stosowania klasyfikacji budżetowej  | str.    158
  Analiza ryzyka R1  | str.    158
  Propozycja reakcji na ryzyko  | str.    161
  Analiza ryzyka R2  | str.    164
  Propozycja reakcji na ryzyko  | str.    166
  Analiza ryzyka R3  | str.    170
  Propozycja reakcji na ryzyko  | str.    172
  Analiza ryzyka R4, R5 i R6  | str.    176
  Analiza ryzyka R7  | str.    183
  Propozycja reakcji na ryzyko  | str.    189
  Analiza ryzyka R8  | str.    190
  Propozycja reakcji na ryzyko  | str.    191
  Analiza ryzyka R9  | str.    191
  Propozycja reakcji na ryzyko  | str.    192
  4.2.4. Wnioski w zakresie zarządzania ryzykiem w obszarze rachunkowości budżetowej  | str.    193
  Wnioski w zakresie metodyki  | str.    193
  Wnioski w zakresie ryzyka dla wiarygodności sprawozdań budżetowych na pierwszym poziomie kontroli zarządczej  | str.    197
   
  Rozdział    5
  Niedoskonałości klasyfikacji budżetowej wpływające na użyteczność sprawozdań budżetowych  | str.    199
  5.1. Konstrukcja prawna klasyfikacji budżetowej  | str.    199
  5.1.1. Koncepcyjne założenia klasyfikacji budżetowej jako przyczyna niejednoznaczności przepisów  | str.    199
  5.1.2. Zmiany koncepcyjne w zakresie rozdziałów klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia użyteczności dla jednostek samorządu terytorialnego  | str.    208
  5.1.3. Kryteria tworzenia paragrafów klasyfikacji budżetowej jako źródło ryzyka  | str.    214
  5.2. Niejednolitość interpretacyjna i możliwości jej eliminacji  | str.    218
  5.2.1. Wewnętrzna sprzeczność interpretacji Ministerstwa Finansów  | str.    218
  5.2.2. Przykład opłat dystrybucyjno-przesyłowych  | str.    218
  5.2.3. Przykład abonamentu RTV – sprzeczność interpretacji z interpretowanym przepisem  | str.    220
  5.2.4. Współpraca między interpretatorami  | str.    224
  5.2.5. Zwiększenie dostępności (w tym wyszukiwalności) interpretacji  | str.    225
   
  Zakończenie  | str.    227
  Bibliografia  | str.    235
  Akty prawne  | str.    241
  Komunikaty  | str.    243
  Interpretacje i korespondencja z nimi związana  | str.    245
  Pozostałe źródła  | str.    247
  Wykaz rysunków  | str.    249
  Wykaz tabel  | str.    251
  Aneks. Porównanie struktury standardów COSO i INTOSAI GOV 9100 ze strukturą polskich standardów kontroli finansowej i zarządczej  | str.    253
   
   
RozwińZwiń