Nigdy u siebie

Socjologia powrotów do grupy własnej po upadku ZSRR na przykładzie repatriacji społeczności kazachstańskich Polaków osiedlających się w Rosji, Niemczech i Polsce w ramach rządowych systemów repatriacj

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

58,90

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 35,34 zł  


58,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka stanowi opis lokalnej społeczności potomków Polaków przymusowo przesiedlonych w 1936 roku z terenów Ukraińskiej SSR do północnego Kazachstanu. Polscy spiecpieresieleńcy po upadku ZSRR, w sytuacji braku efektywnych działań polskich elit politycznych, podjęli różnorodne próby repatriacji w ramach nie tylko polskiego, lecz głównie rosyjskiego i niemieckiego systemu powrotu. Nie znając współczesnej odmiany kultury i języka, repatrianci po przybyciu do Polski są często rozpoznawani jako „obcy”, doświadczają odrzucenia i naznaczenia przez „swoich”. Generuje to silne poczucie zagrożenia podstawowych zasad tożsamości, identyfikacji narodowej, wymusza podjęcie różnorodnych strategii obronnych.


Problem „błędnego rozpoznania” i odrzucenia nie ogranicza się jedynie do sytuacji z przełomu XX i XXI wieku na terenach byłego ZSRR oraz Europy Środkowej i Wschodniej, ale jest wspólny dla wielu odległych w czasie i przestrzeni prób powrotu (koreańskich zainichi, czeskich exulantów, niemieckich późnych przesiedlonych). Okazuje się, że repatriacja to nie tylko rządowy system przesiedleń, lecz trudny w istocie proces akceptacji przez grupę własną, to starcie z realiami polityki państwa macierzystego wobec własnej diaspory. Podobieństwo zagrożeń i strategii obronnych repatriantów, wielomilionowa skala i szeroki zakres geograficzny samego procesu dają autorowi podstawy do twierdzenia o odrębności socjologii powrotu do grupy własnej na tle innych kierunków migracyjnych.


*********


Never at Home. The Sociology of Returns to the Own Group After the Fall of the USSR on the Example of the Polish Community in Kazakhstan Settling Down in Russia, Germany and Poland Within Governmental Repatriation Systems


The book describes the local community of the descendants of the Poles who, in 1936, were forced to relocate from the Ukrainian SSR to Northern Kazakhstan. After the fall of the USSR, when the Polish political elites did not take effective steps, the so-called Polish spiecpieresieleńcy made various attempts to repatriate not only within the Polish, but also Russian and German repatriation systems. The multimillion scale and the wide geographical range of the process itself give the author grounds for claiming that the sociology of returns to the own group against the background of other migration directions was clearly distinct.


*********


Robert Wyszyński – doktor socjologii. Jego zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim kreowanie elementów kultury narodowej i pamięci zbiorowej oraz odrodzenie narodowe na terenach byłego ZSRR. Jako pierwszy polski badacz dotarł już w latach 80. XX wieku do wiosek polskich spiecpieresieleńców w Kazachstanie. Skupiając się na przemianach tożsamości społecznej jednostki powracającej do grupy własnej, eksplorował nie tylko środowisko repatriantów, lecz także tzw. studentów polonijnych. W ramach wielu wypraw terenowych badał procesy narodowotwórcze w społecznościach rodowych na Syberii (Buriacja, Jakucja), a także konstruktywistyczne działania elit politycznych na Białorusi. Podejście akademickie łączy z perspektywą socjologii publicznej (m.in. organizował Związek Repatriantów, był dyrektorem Instytutu Kresowego).


Rok wydania2021
Liczba stron1008
KategoriaStosunki międzynarodowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4776-1
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp 21
  1. Ograniczenia koncepcji kulturowej    27
  2. Problem pozakulturowej identyfikacji narodowej    29
  3. Problem badawczy    32
  4. Repatriacja i powrót do grupy własnej    34
  5. Przymus i poczucie zagrożenia jako czynniki wyróżniające repatriację    38
  6. Powrót do grupy własnej    39
  7. Przegląd literatury przedmiotu    42
  8. Układ pracy    44
  
  1. Metodologia badań, dobór środowiska badanych i budowa narzędzia 45
   1.1. Wstęp    45
   1.2. Narzędzie badawcze – ustrukturalizowany wywiad
   pogłębiony    46
   1.3. Zespół badawczy    48
   1.4. Postawa badawcza    49
   1.5. Przedmiot badań    50
   1.6. Opracowanie wywiadów    52
  
  2. Wprowadzenie teoretyczne. Typologia teorii tożsamości podmiotu 54
   2.1. Wstęp    54
   2.2. Typologia teorii tożsamości podmiotu w ujęciu
   socjologicznym    55
   2.2.1. Model „zdrowia”    55
   2.2.2. Model interakcyjny tożsamości    60
   2.2.3. Model światopoglądowy    64
   2.2.4. Model egologiczny    65
   2.3. Tożsamość zbiorowa    66
   2.3.1. Stereotyp    68
   2.3.2. Tożsamość narodowa    69
   2.3.3. Naród obywatelski (demos), naród etniczny
   (etnos) i naród kulturowy    71
   2.3.4. Kulturowa koncepcja narodu Antoniny
   Kłoskowskiej    74
   2.4. Pamięć społeczna    76
   2.5. Tożsamość etniczna    79
   2.5.1. Marginalizowana grupa etniczna    80
   2.5.2. Instrumentalizacja etniczności    82
   2.5.3. Etniczność separacyjna    85
   2.5.4. Etniczność nierównościowa – kolonializm
   wewnętrzny    86
   2.6. Tożsamość społeczna    87
   2.6.1. Wstęp    87
   2.6.2. Teoria tożsamości społecznej Henriego
   Tajfela    89
   2.6.3. Teoria kategoryzacji Ja Johna Turnera    94
   2.6.4. Teoria tożsamości osobistej i społecznej
   zespołu Marii Jarymowicz    97
   2.6.5. Odrębność schematów Ja – My – Inni    99
   2.6.6. Formy My    101
   2.7. Dyskusja z kierunkami teoretycznymi stosowanymi
   w opisie repatriacji    103
   2.7.1. Metoda biograficzna    104
   2.7.1.1. Perspektywa subiektywnych doświadczeń
   jednostki    104
   2.7.1.2. Trajektoria doświadczeń    106
   2.7.1.3. Sekwencyjna trajektoria emigranta i
   reemigranta według Gerharda Riemanna i Fritza
   Schützego    107
   2.7.1.4. Polskie badania trajektorii osób
   powracających z zesłania    109
   2.7.1.5. Ograniczenia interpretacji repatriacji
   na podstawie metody biograficznej    111
   2.7.2. Tożsamość kulturowa    119
   2.7.2.1. Wstęp    119
   2.7.2.2. Koncepcja tożsamości kulturowej według
   Jerzego Nikitorowicza    120
   2.7.2.3. Tożsamość kulturowa w badaniach
   pogranicza według Doroty Jaworskiej    126
   2.7.2.4. Ograniczenia w zastosowaniu koncepcji
   tożsamości kulturowej do badań nad repatriacją
       129
   2.7.2.5. Koncepcja tożsamości kulturowej a
   powrót z Kazachstanu    132
   2.7.3. Zraniona tożsamość – skutki
   stygmatyzacji    134
   2.7.3.1. Stygmat społeczny w ujęciu Elżbiety
   Czykwin    135
   2.7.3.2. Perspektywa naznaczanego    138
   2.7.3.3. Ukrywanie stygmatu – konsekwencje dla
   spójności Ja    139
   2.7.3.4. Mechanizm naznaczania a godność
   jednostki    141
   2.7.3.5. Perspektywa naznaczanego – aktywna
   obrona na poziomie interpersonalnym    142
   2.7.3.6. Ograniczenia koncepcji stygmatyzacji w
   opisie próby powrotu do grupy własnej    144
   2.8. Procesualna teoria tożsamości (IPT) Glynis
   Breakwell    148
   2.8.1. Wstęp    148
   2.8.2. Strukturalne elementy tożsamości    150
   2.8.2.1. Organizm biologiczny    150
   2.8.2.2. Struktura tożsamości: wymiar treści i
   wymiar wartości    150
   2.8.2.3. Ramy czasowe w procesie tożsamości    152
   2.8.2.4. Procesy tożsamości a wiek biologiczny
       153
   2.8.3. Procesy i zasady tożsamości    155
   2.8.3.1. Procesy tożsamości    155
   2.8.3.2. Cztery zasady tożsamości    156
   2.8.3.3. Pamięć społeczna    157
   2.8.3.4. Tożsamość a kontekst społeczny    157
   2.8.3.5. Procesy w kontekście społecznym    158
   2.8.3.6. Związek kontekstu społecznego z
   procesem kreacji tożsamości w perspektywie
   teorii reprezentacji społecznych (SRT)    158
   2.8.3.7. Emigranci w jednolitym społeczeństwie
   przyjmującym    159
   2.8.3.8. Reprezentacje społeczne a sfera
   wolności wyboru jednostki    162
   2.8.3.9. Grupy alternatywne, tożsamość
   zbiorowa, identyfikacja    162
   2.8.3.10. Ruchy jednostki w kontekście
   społecznym    163
   2.8.3.11. Wpływ przemian społecznych na
   tożsamość    164
   2.8.3.12. Dramatyczny wpływ zmiany społecznej
   na tożsamość    165
   2.8.3.13. Rozpad ZSRR – dramatyczna zmiana
   społeczna    166
   2.8.3.14. Związek tożsamości z działaniem    167
   2.8.3.15. Metody badania w ujęciu IPT    167
   2.8.4. IPT jako ogólna teoria procesów
   identyfikacyjnych    169
   2.8.4.1. Wymuszona migracja a zagrożenie
   tożsamości    170
   2.8.4.2. Migracja a renegocjacja i zmiana
   identyfikacji    172
   2.8.5. Struktura zagrożeń tożsamości    175
   2.8.5.1. Wymiar indywidualny doświadczenia
   zagrożenia    175
   2.8.5.2. Wymiar społeczny doświadczenia
   zagrożenia    176
   2.8.6. Strategie obrony na poziomie
   wewnątrzpsychicznym    176
   2.8.6.1. Strategie zmiany kierunku
   oddziaływania lub ignorowania (odrzucenia)
   konsekwencji zagrożenia    178
   2.8.6.1.1. Zaprzeczenie    178
   2.8.6.1.2. Błędna samoidentyfikacja etniczna
       179
   2.8.6.1.3. Jaźnie realne i nierealne    180
   2.8.6.1.4. Fantazjowanie    180
   2.8.6.1.5. Interpretacja i ponowne
   przypisanie    181
   2.8.6.2. Strategie akceptacji i modyfikacji
   w obliczu zagrożenia    182
   2.8.6.2.1. Antycypacyjna restrukturyzacja
   tożsamości    182
   2.8.6.2.2. Zmiana kategoryzacji
   zagrażających elementów    183
   2.8.6.2.3. Częściowa zmiana struktury
   tożsamości    183
   2.8.6.2.4. Fundamentalna zmiana struktury
   tożsamości    184
   2.8.6.2.5. Manipulacja hierarchią naczelnych
   zasad tożsamości    184
   2.8.6.3. Strategie obrony tożsamości opierające
   się na mechanizmie ewaluacji    185
   2.8.6.3.1. Ponowna ocena istniejącego
   wymiaru treści tożsamości    186
   2.8.6.3.2. Ocena potencjalnej zawartości
   wymiaru treści tożsamości jednostki    187
   2.8.6.3.3. Ograniczenia intrapersonalnych
   strategii obrony    188
   2.8.7. Interpersonalne strategie obrony    189
   2.8.7.1. Izolacja    189
   2.8.7.2. Negatywizm    190
   2.8.7.3. Strategia zmiany grupy – passing    190
   2.8.7.4. Uległość – stosowanie się do
   wymuszonej przez otoczenie roli    192
   2.8.8. Międzygrupowe strategie obrony    193
   2.8.8.1. Członkostwo w wielu grupach
   społecznych jako strategia obrony    193
   2.8.8.2. Grupa wsparcia    193
   2.8.9. Niepowodzenie strategii obrony i granice
   obrony    197
   2.9. Diaspora    201
   2.9.1. Wstęp    201
   2.9.2. Przemiany koncepcji diaspory    202
   2.9.3. Klasyczna koncepcja diaspory Williama
   Safrana: mit ojczyzny i powrotu    204
   2.9.4. „Trójkątna relacja”: diaspora a państwo
   macierzyste i społeczeństwo przyjmujące    205
   2.9.5. Klasyczne założenia diaspory a propozycje
   postmodernistyczne    206
   2.9.6. Nowe typy diaspory i dylemat prawdziwej
   ojczyzny    208
   2.9.7. Jak długo może trwać diaspora?    210
   2.9.8. Diaspora w procesie globalizacji    212
   2.9.9. Diaspora po upadku światowego układu
   bipolarnego    214
   2.9.10. Dynamiczna definicja diaspory    215
   2.9.11. Diaspora jako kategoria w działaniu    217
   2.10. Odrzuceni przez „swoich”. Przykłady powrotu do
   grupy własnej (czescy exulanci z Zelowa, późni
   przesiedleni z Mazur, koreańscy zainichi)    218
   2.10.1. Wstęp    218
   2.10.2. Etniczna tożsamość separacyjna
   społeczności czeskich exulantów w Zelowie    219
   2.10.2.1. Strategia zachowania tożsamości a
   język lokalny, język literacki i język
   dominującej większości    220
   2.10.2.2. Naznaczenie przez „swoich” i powrót
       223
   2.10.2.3. Idealizacja grupy i enklawy    226
   2.10.2.4. Mity w etnicznej tożsamości
   separacyjnej    227
   2.10.2.5. Rola religii w tożsamości
   separacyjnej w Zelowie    230
   2.10.3. Mazurzy: „podwójna obcość” – „wyjazdy i
   powroty”    234
   2.10.4. Repatriacja z Japonii społeczności
   przymusowych robotników koreańskich (zainichi)
       239
   2.10.4.1. Historia repatriacji    240
   2.10.4.2. Odrzucenie i prześladowania zainichi
   po powrocie    241
   2.10.4.3. Ukryty polityczny wymiar repatriacji
       243
  
  3. Wprowadzenie historyczne. Zarys uwarunkowań politycznych i społecznych wpływających na położenie społeczności polskich spiecpieresieleńców w Kazachstanie
  od lat 30. XX w. do pierwszej dekady XXI w.    245
   3.1. Wstęp    245
   3.2. Układ rozdziału    246
   3.3. Deportacje ludności polskiej do Kazachstanu w
   1936 r. Rys historyczny    247
   3.3.1. Korienizacja i leninowska polityka
   narodowościowa    247
   3.3.2. Polskie ośrodki autonomiczne w ZSRR    248
   3.3.2.1. Marchlewszczyzna – polski rejon
   autonomiczny na Ukrainie    248
   3.3.2.2. Polskie autonomiczne jednostki
   narodowościowe na Ukrainie i Białorusi a
   polityka kierownictwa partii bolszewickiej w
   Moskwie    251
   3.3.2.3. Repolonizacja czy sowietyzacja?    253
   3.3.3. Represje lat 30. XX w. w ZSRR – polska
   specyfika    254
   3.3.3.1. Wstęp    254
   3.3.3.2. Polacy na Ukrainie wobec likwidacji
   Kościoła rzymskokatolickiego    256
   3.3.3.3. Ludność polska a kolektywizacja wsi i
   tzw. zsyłka kułacka    261
   3.3.3.4. Działania władz komunistycznych w
   pasie przygranicznym w okresie kolektywizacji
       262
   3.3.3.5. Opór ludności polskiej wobec
   kolektywizacji    263
   3.3.3.6. Wielki Głód w latach 1932–1933 a
   mniejszość polska na Ukrainie    264
   3.3.3.7. Wsparcie ze strony Niemiec (tzw. pomoc
   hitlerowska)    266
   3.3.4. Likwidacja polskich form autonomii w
   Ukraińskiej SRR    267
   3.3.4.1. Represjonowanie polskich działaczy
   komunistycznych i likwidacja tzw.
   Marchlewszczyzny    268
   3.3.4.2. Likwidacja polskiego szkolnictwa,
   prasy i instytucji kulturalnych na
   radzieckiej Ukrainie    269
   3.3.5. Deportacje ludności polskiej z radzieckiej
   Ukrainy 1930–1939    270
   3.3.5.1. Polacy w czasie tzw. zsyłki kułackiej
   na Ukrainie w latach 1930–1933    271
   3.3.5.2. Przesiedlenia Polaków do wschodnich
   obwodów Ukrainy w latach 1935–1936    271
   3.3.5.3. Przesiedlenia ludności polskiej i
   niemieckiej z Ukrainy do Kazachstanu w 1936 r.
   Przygotowania i wiosenna fala wy­wózek    274
   3.3.5.4. Przesiedlenia ludności polskiej i
   niemieckiej z Ukrainy do Kazachstanu w 1936 r.
   Jesienna fala wywózek    277
   3.3.5.5. Liczebność deportowanych w 1936 r. z
   Ukrainy do Kazachstanu    278
   3.3.6. Zapomniane ludobójstwo – operacja polska
   1937–1938    280
   3.3.6.1. Preludium – sprawa POW na Ukrainie w
   latach 1933–1935    280
   3.3.6.2. Rozkaz 00485    282
   3.3.6.3. Ludobójstwo na radzieckiej Ukrainie
       283
   3.3.6.4. Dyrektywy i uzasadnienie rozkazu    00485
       284
   3.3.6.5. Realizacja rozkazu 00485 na Ukrainie,
   Białorusi, w Kazachstanie oraz w innych
   regionach ZSRR    287
   3.3.7. Rozkaz 00486 – rozprawa z rodzinami
   represjonowanych    291
   3.3.7.1. Obozy koncentracyjne dla żon zdrajców
   ojczyzny    292
   3.3.7.2. Dziecięce obozy koncentracyjne    292
   3.3.7.3. Problemy w wykonaniu rozkazu 00486    294
   3.3.8. Pierwszy etap ludobójstwa Polaków do
   października 1937 r.    295
   3.3.8.1. Drugi etap ludobójstwa Polaków:
   listopad 1937–styczeń 1938    296
   3.3.8.2. Porządek albumowy i zablokowanie
   operacji polskiej    297
   3.3.8.3. Zakończenie operacji polskiej oraz
   innych operacji narodowościowych    302
   3.3.8.4. Losy katów    303
   3.3.9. Rozkaz 00447 – operacja kułacka    303
   3.3.10. Operacja polska na tle innych operacji
   narodowościowych    306
   3.3.11. Skala ludobójstwa ludności polskiej na
   radzieckiej Ukrainie    307
   3.3.12. Deportacja Niemców    307
   3.3.12.1. Niemcy w Rosji    308
   3.3.12.2. Polsko-niemiecki „element
   nacjonalistyczny” na Wołyniu. Tło deportacji
   1936 r.    310
   3.3.12.3. Dalsze represje antyniemieckie    310
   3.3.12.4. Armia pracy (trudarmia)    312
   3.3.12.5. Zwolnienie Niemców ze składu
   kontyngentów, z miejsc zesłania i osiedlenia
       313
   3.3.13. Administracyjny system przesiedleń w
   ZSRR    314
   3.3.13.1. Aparat represji    315
   3.3.13.2. Masowe deportacje    316
   3.3.13.3. Struktura organizacyjna masowych
   deportacji    318
   3.3.13.4. Kategorie specjalnych przesiedlonych
       320
   3.3.13.5. Kazachstan jako miejsce deportacji.
   Skutki wywołanego sztucznie głodu    323
   3.3.13.6. Tryb deportacji – specjalne
   transporty    325
   3.3.13.7. Deportacje w trakcie oczyszczania
   rejonów przygranicznych    327
   3.3.13.8. Deportacja Polaków i Niemców z
   Wołynia w 1936 r. w trakcie oczyszczania
   rejonów przygranicznych    328
   3.3.14. Deportacje ludności polskiej do
   Kazachstanu z terenów okupowanej RP w latach 1940–
   1941 i jej repatriacja    330
   3.3.15. Kazachstan – od radzieckiej republiki do
   niepodległego państwa    334
   3.3.15.1. Celina – program zagospodarowania
   nieużytków rolnych    335
   3.3.15.2. Narastające antagonizmy
   narodowościowe w Kazachstanie. Upadek ZSRR i
   narodziny niepodległego Kazachstanu    336
   3.3.16. Niemcy w Kazachstanie w okresie od
   powojennej normalizacji stosunków między RFN a
   ZSRR do czasów współczesnych    338
   3.3.16.1. Normalizacja stosunków ZSRR i RFN    338
   3.3.16.2. Niemieckie próby autonomii w
   Kazachstanie    339
   3.3.16.3. Repatriacja Niemców    340
   3.3.17. Polacy w Kazachstanie    342
   3.3.17.1. Status polskich spiecpieresieleńców
   1936–1954    342
   3.3.17.2. Paszportyzacja    344
   3.3.17.3. Poziom wykształcenia i sytuacja
   edukacyjna mniejszości polskiej    346
   3.3.17.4. Poziom rusyfikacji a znajomość
   własnej kultury i własnego języka    349
   3.3.17.5. Rola Kościoła rzymskokatolickiego w
   życiu potomków polskich spiecpieresieleńców    349
   3.3.18. Etnokracja – rządy elit etnicznych w
   Kazachstanie po upadku ZSRR    351
   3.3.18.1. Etnokracja w Azji Centralnej i w
   Kazachstanie    352
   3.3.18.2. Etnopolityka a polityka językowa
   Kazachstanu    356
   3.3.18.3. Trybalizm. Specyfika etnokracji w
   Kazachstanie i w Azji Centralnej po upadku ZSRR
       361
   3.3.18.4. Kategorie trybalizmu kazachskiego    363
   3.3.18.5. Żuzy    364
   3.3.18.6. Sieć patronacko-kliencka, tzw. klany
   i superelita    366
   3.3.18.7. Akimat. Terenowa forma sprawowania
   władzy w Kazachstanie    368
   3.3.18.8. Prywatyzacja    369
   3.3.18.9. Korupcja    371
   3.3.18.10. Etnopolityczny sukces władzy    371
   3.3.18.11. Przemiany demograficzne w
   Kazachstanie    372
   3.3.19. Rosjanie w Kazachstanie. Strategie grupowe
   mniejszości rosyjskiej po upadku ZSRR    374
   3.3.19.1. Miejsce i rola ludności rosyjskiej w
   Kazachstanie i Azji Centralnej w okresie ZSRR
       375
   3.3.19.2. Rola mniejszości rosyjskiej w
   Kazachstanie dla strategii innych grup po
   rozpadzie ZSRR    377
   3.3.19.3. Próby zjednoczenia organizacji
   mniejszości rosyjskiej w Ka­zachstanie    378
   3.3.19.4. Postulaty bietnicznej drogi rozwoju
   Kazachstanu i kontrdziałania elit kazachskich
       379
   3.3.19.5. Zmiana strategii mniejszości
   rosyjskiej – polityka powrotu    381
   3.4. Polska polityka powrotu    382
   3.4.1. Przesiedlenia ludności polskiej z ZSRR w
   latach 1921–1923, 1944–1948 i 1955–1959. Próba
   opisu współczesnej polskiej polityki powrotu    383
   3.4.1.1. Repatriacja czy przesiedlenia?    385
   3.4.1.2. Traktat ryski (1921)    386
   3.4.1.3. Londyński PUR    391
   3.4.1.4. Ziemie Postulowane – plany przesiedleń
   Biura Ziem Zachodnich (Nowych) 1940–1944    392
   3.4.2. Akcje pomocy i ratowania polskich dzieci na
   terenach ZSRR    394
   3.4.2.1. Polski Komitet Ratunkowy Dzieci
   Dalekiego Wschodu 1919–1929    394
   3.4.2.2. Junacy i ochotniczki    396
   3.4.2.3. Komitet ds. Dzieci Polskich –
   działania ZPP    397
   3.4.3. Polityka powrotów 1944–1948    400
   3.4.3.1. Armia Berlinga i rosyjskie dekrety    400
   3.4.3.2. Przebieg i liczebność przesiedleń w
   latach 1944–1947 (Litwa, Białoruś, Ukraina)    403
   3.4.3.3. Wschodnia Białoruś i Ukraina    406
   3.4.3.4. Powroty z oddalonych punktów ZSRR
   1945–1949    407
   3.4.3.5. Ogólne wnioski – pierwsza fala
   przesiedleń 1944–1948    408
   3.4.4. Druga fala przesiedleń 1955–1959    409
   3.4.5. Próba podsumowania dwu powojennych fal
   przesiedleń    413
  
  4. Kazachstan. Procesy przemiany tożsamości potomków spiecpieresieleńców pozostających w Jasnej Polanie i okolicznych miejscowościach 416
   4.1. Wstęp    416
   4.2. Identyfikacja narodowa potomków polskich
   spiecpieresieleńców w Jasnej Polanie i okolicznych
   miejscowościach    417
   4.2.1. Identyfikacja najmłodszego pokolenia    417
   4.2.2. Identyfikacja młodzieży po szkole średniej
   i w okresie studiów    423
   4.2.3. Identyfikacja średniego pokolenia    424
   4.2.4. Średnie pokolenia wychowane w okresie ZSRR
   – integralna identyfikacja polska i identyfikacja
   paszportowa    427
   4.2.5. Identyfikacja najstarszego pokolenia    430
   4.2.6. Strategia przejścia do grupy dominującej
       431
   4.3. Kazachizacja    437
   4.3.1. Proces wprowadzania języka kazachskiego
   jako głównego medium kontaktów    438
   4.3.2. Kazachizacja w sferze życia politycznego w
   odbiorze potomków osób przesiedlonych    444
   4.3.3. Oralmani i osadnictwo z południa
   Kazachstanu    448
   4.3.4. Nieuchronność procesu kazachizacji i
   poczucie zagrożenia    450
   4.3.5. Strategie obronne podejmowane w obliczu
   procesu kazachizacji    451
   4.3.6. Dopóki są Nursułtan Nazarbajew i Anatol
   Rafalski    456
   4.4. Wieś na walizkach. Wyjazdy i powroty    458
   4.4.1. Wstęp    458
   4.4.2. Kiedy zaczęły się wyjazdy i powroty?    461
   4.4.3. Trudności z wyjazdem do Polski    463
   4.4.4. Kierunek wyjazdów – Rosja i Niemcy    465
   4.4.5. Co się stało z naszą klasą?    468
   4.4.6. Kolonie w Polsce a decyzja o wyjeździe
   (młode pokolenie)    469
   4.4.7. Młode pokolenie – strategia wyjazdu    471
   4.4.8. Samoograniczenie w podejmowaniu strategii
   (wyjazdy średniego pokolenia)    474
   4.4.9. Najstarsze pokolenie – skazani na
   pozostanie    476
   4.4.10. Rozproszone rodziny    479
   4.4.11. Rodzinna sieć migracyjna – strategia „na
   studenta”    490
   4.5. Rola religii w tożsamości mieszkańców Jasnej
   Polany    490
   4.5.1. Wstęp    490
   4.5.2. Rola religii i postaw księży w opinii
   mieszkańców Jasnej Polany    495
   4.5.2.1. Młodsze pokolenie    495
   4.5.2.2. Średnie pokolenie    499
   4.5.2.3. Starsze pokolenie    506
   4.5.3. Rola religii w tożsamości izolowanej
   społeczności Jasnej Polany    509
   4.5.4. Parafia etniczna jako grupowa strategia
   obronna – grupa wsparcia    511
   4.5.5. Wprowadzanie języka rosyjskiego do liturgii
   a dekonstrukcja tożsamości wiernych    514
   4.5.6. Rola kapłana w parafii mniejszości
   etnicznej    516
   4.6. Suplement. Strażnik pamięci Jasnej Polany –
   Kazimierz Polański    521
   4.6.1. Autorska wersja pamięci zbiorowej    524
   4.6.2. Polska i niemiecka wersja pamięci Jasnej
   Polany    526
   4.6.3. Separacyjna tożsamość zbiorowa wsi
   osadników    526
   4.7. Podsumowanie rozdziału    527
  
  5. Oziersk – tak blisko i tak daleko. Grupowe i indywidualne strategie obronne społeczności polskich przesiedleńców osiadłych w obwodzie kaliningradzkim
  (Rosja) 529
   5.1. Wstęp    529
   5.2. Zarys struktury rozdziału    531
   5.3. Przyczyny przyjazdu do Ozierska    531
   5.3.1. Przyczyny wyjazdu do Ozierska – średnie
   pokolenie    531
   5.3.2. Retrospektywne porównanie przyczyn wyjazdu
       534
   5.3.3. Motywacja przyjazdu – „dla dobra dzieci”
       536
   5.3.4. Ulica wdów. Przyczyny przyjazdu do Ozierska
   – starsze pokolenie    541
   5.3.5. Cel strategii wyjazdu z Kazachstanu do
   Ozierska – średnie pokolenie    548
   5.3.6. Podsumowanie    550
   5.4. Sieć emigracyjna – „przez Oziersk do Polski”    551
   5.5. Naznaczenie ze strony mieszkańców Ozierska    559
   5.5.1. Młode pokolenie – naznaczenie ze strony
   otoczenia    560
   5.5.2. Średnie pokolenie – naznaczenie    564
   5.5.3. Starsze pokolenie – naznaczenie    568
   5.6. Strategia grupy wsparcia – Wspólnota Kultury
   Polskiej im. Jana Kochanowskiego    571
   5.6.1. Grupa wsparcia w początkowym okresie
   działalności    572
   5.6.2. Wypalanie się strategii grupy wsparcia    578
   5.6.3. Wybór nowych indywidualnych strategii
   obronnych    586
   5.6.4. Strategia przejścia do dominującej grupy
   rosyjskiej. Zmiana identyfikacji    590
   5.7. Rola religii w lokalnej wspólnocie potomków
   spiecpieresieleńców w Oziersku    595
   5.7.1. Wstęp    595
   5.7.2. Naznaczenie ze strony otoczenia    596
   5.7.3. Walka o kościół    598
   5.7.4. Rola księdza w grupie potomków polskich
   spiecpieresieleńców    601
   5.7.5. Kościół lokalny w czasie próby    607
   5.7.6. Wpływ poziomu makropolitycznego. Decyzje
   hierarchii kościelnej w Polsce i Watykanie o
   depolonizacji liturgii na terenach byłego ZSRR    609
   5.8. Podsumowanie rozdziału    612
  
  6. Przemiany tożsamości osób powracających z Kazachstanu do Niemiec 614
   6.1. Wstęp    614
   6.2. Zarys struktury rozdziału    615
   6.3. Problemy późnych przesiedleńców przybywających z
   terenów byłego ZSRR w opracowaniach niemieckich
   badaczy    615
   6.3.1. Stereotyp „Ruskiego”    617
   6.3.2. Niezgodność między identyfikacją narodową a
   „przynależnością kulturową”    617
   6.3.3. Model rodziny późnych przesiedlonych –
   autorytarny wzór czy strategia obronna?    618
   6.3.4. Postawy późnych przesiedlonych na tle
   społeczeństwa niemieckiego    621
   6.3.5. Rola religii w społeczności późnych
   przesiedlonych    622
   6.3.6. Pogłębiająca się izolacja    623
   6.3.7. Zmieniający się skład narodowościowy
   kolejnych fal powracających przesiedleńców    625
   6.3.8. Problemy adaptacyjne późnych przesiedlonych
       626
   6.3.9. Grupowe strategie obrony zagrożonej
   tożsamości podejmowane przez późnych
   przesiedlonych z terenów byłego ZSRR    628
   6.3.9.1. „Fenomen nawrócenia na niemieckość”
       628
   6.3.9.2. „Ruscy Niemcy” i „prawdziwi Niemcy”
       629
   6.3.9.3. Próby budowy partii    631
   6.3.9.4. Powroty z Niemiec do Federacji
   Rosyjskiej i Kazachstanu    631
   6.3.10. Piąta kolumna    634
   6.3.11. „Prawdziwi Niemcy”, „ruscy Niemcy” czy
   „faszyści”?    634
   6.3.12. Polscy potomkowie spiecpieresieleńców w
   grupie „ruskich Niemców”    636
   6.3.13. Strategie obronne późnych przesiedlonych w
   ujęciu niemieckich badaczy    637
   6.3.14. Podsumowanie podrozdziału    639
   6.4. Analiza przeprowadzonych wywiadów    640
   6.4.1. Decyzje o wyjeździe    640
   6.4.2. Nieudane próby repatriacji do Polski    645
   6.4.3. Problem odrzucenia powracających przez
   grupę własną (My)    651
   6.4.4. Redefinicja i zmiana identyfikacji wśród
   późnych przesiedlonych    659
   6.4.5. Rosjanie i „Ruscy” w perspektywie nowej
   etnopolityki Federacji Rosyjskiej    665
   6.4.6. Rosjanie i „Ruscy” – politonim czy etnonim.
   Perspektywa etnolingwistyczna    667
   6.4.7. Mobilność identyfikacji w perspektywie
   wieku respondentów    668
   6.4.8. Grupowa sieć wsparcia – „ruski świat”    672
   6.4.9. Strategia izolacji    681
   6.4.10. Odrzucenie identyfikacji narodowej jako
   strategia obronna. Kosmopolityzm,
   internacjonalizm, a może postmodernistyczna
   dekonstrukcja?    682
   6.4.11. Powrót do rodzinnej wsi jako odpowiedź na
   nieudaną strategię wyjazdu    685
   6.4.12. Młode pokolenie w sytuacji odrzucenia.
   Kryzys tożsamości    687
   6.4.13. Rola religii w życiu późnych
   przesiedlonych z ZSRR    695
   6.4.14. Systemy repatriacyjne a rozbicie rodziny
       698
   6.4.15. Tęsknota za najbliższymi    701
   6.4.16. Tafel – wykluczeni wśród późnych
   przesiedlonych    702
   6.5. Podsumowanie rozdziału    706
  
  7. Polska. Nigdy u siebie – próba powrotu do grupy własnej 708
   7.1. Wstęp    708
   7.2. Zarys struktury rozdziału    711
   7.3. Wyjazdy – przyczyny, motywacje    712
   7.3.1. Przyczyny i motywacje wyjazdów w średnim
   pokoleniu    717
   7.3.2. Kazachizacja    718
   7.3.3. Piękno przyrody Polski…    720
   7.3.4. Motywacja repatriacyjna starszego pokolenia
       721
   7.3.5. Podsumowanie    724
   7.4. Odrzucenie i naznaczenie ze strony grupy własnej
       725
   7.4.1. Wstęp    725
   7.4.2. Stereotyp „Ruskiego”    726
   7.4.3. Kryzys tożsamości i załamanie nerwowe w
   sytuacji odrzucenia (dzieci i młodzież)    739
   7.4.4. Podsumowanie    746
   7.5. Negatywizm    747
   7.6. Izolacja    753
   7.7. Powroty    760
   7.8. Redefinicja przynależności grupowej jako
   strategia obronna    766
   7.9. Idealizacja obrazu Polski i grupy własnej jako
   motywacja do repatriacji    774
   7.10. Różne typy identyfikacji a poziom odczuwanego
   zagrożenia    776
   7.11. Typ identyfikacji a poziom odczuwanego
   zagrożenia podstawowych zasad tożsamości. Próba
   badawczej weryfikacji    782
   7.11.1. Wstęp    782
   7.11.2. Problem „bycia Niemcem” wśród późnych
   przesiedlonych w badaniach Ingeborg Helling    784
   7.11.3. Konceptualizacja warunków weryfikacji
   hipotezy    785
   7.11.4. Założenia badawcze weryfikacji hipotezy o
   związku typu identyfikacji z poziomem poczucia
   zagrożenia    786
   7.11.5. Zasadniczy czynnik różnicujący grupy
   badawcze    787
   7.11.6. Kwestionariusz i wywiady    787
   7.11.7. Wyniki badań przeprowadzonych wśród
   studentów z Wileńszczyzny    788
   7.11.8. Przykład studentów polonijnych z Brześcia
   nad Bugiem    803
   7.11.9. Podsumowanie    810
   7.12. Specyfika regionalna kategoryzacji repatriantów
   ze strony społeczeństwa polskiego. Przykład Śląska i
   Białegostoku    812
   7.13. Rola działań polskich elit politycznych na
   poziomie makropolitycznym w procesie repatriacji i
   próby grupowych strategii obrony wśród potomków
   polskich spiecpieresieleńców    820
   7.13.1. Wstęp    820
   7.13.2. Organizacja Związku Polaków Kazachstanu.
   Próby wpływu potomków przesiedlonych na
   przyśpieszenie działań repatriacyjnych (1989–1996)
       827
   7.13.3. Konsolidacja działań mniejszości polskiej
   w Kazachstanie na rzecz powrotu    832
   7.13.4. Piąta kolumna. Obawy elit politycznych w
   Polsce    837
   7.13.5. Logika ograniczenia repatriacji przez
   polskie elity polityczne    839
   7.13.6. Ustawa o repatriacji z 2000 r.    841
   7.13.7. Próba grupowej strategii na rzecz powrotu
   – powołanie Związku Repatriantów w Polsce    843
   7.13.8. Prace nad projektami ustaw repatriacyjnych
   w senacie i sejmie w 1999 r.    846
   7.13.9. Wpływ poziomu dofinansowania ze strony
   państwa i zasad przydzielania pomocy na skalę
   przesiedleń    852
   7.13.10. Ocena podstawowych rozwiązań ustawy z
   2000 r.    856
   7.13.11. Pełnomocnik ds. repatriacji w
   rozwiązaniach przyjętych w 2000 r.    858
   7.13.12. Próby zmiany zasad Ustawy o repatriacji i
   rozszerzenia procesu repatriacyjnego w latach
   2000–2010    859
   7.13.13. Społeczny projekt ustawy repatriacyjnej
   2010–2015    864
   7.13.14. Próby wprowadzenia ustawy o stwierdzeniu
   pochodzenia polskiego    870
   7.13.15. Kryzys migracyjny 2015 r. i przedwyborcze
   ożywienie    873
   7.13.16. Decyzje związane z procesem repatriacji
   na poziomie makropolitycznym (2015–2019)    878
   7.13.17. Problemy i postulaty podnoszone w trakcie
   konsultacji społecznych nowego projektu ustawy    880
   7.13.18. Kolejna nowelizacja ustawy z 2000 r.    883
   7.13.19. Repatriacja – wieloletnia, ograniczona
   liczebnie, indywidualna, zdecentralizowana    884
   7.13.20. Rola państwa jako „pośrednika” w procesie
   repatriacji    885
   7.13.21. Indywidualny charakter repatriacji    889
   7.13.22. Ograniczona sprawność systemu repatriacji
       890
   7.14. Podsumowanie    897
  
  8. Potomkowie polskich spiecpieresieleńców jako grupa zagrożona 900
   8.1. Specyfika skutków pourazowych zaburzeń
   stresowych (PTSD) oraz ich wpływ na narrację    902
   8.2. Przesiedleni do Kazachstanu – grupa traumatyczna
       909
  
  Zakończenie 920
  1. Czynniki warunkujące proces repatriacji lokalnej społeczności potomków polskich spiecpieresieleńców w Jasnej Polanie    920
  2. Socjologia powrotu do grupy własnej – propozycja nowego kierunku badań    924
  3. Procesualna teoria tożsamości (IPT) jako teoretyczna podstawa socjologii powrotu    928
  
  Ilustracje    933
  Bibliografia    967
  Indeks osób    992
  Indeks nazw geograficznych    1001
RozwińZwiń