Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,97  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


16,97

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

We wszystkich przywołanych w książce tekstach da się zaobserwował podstawową łączącą je kwestię (można ją dostrzec także w innych utworach mierzących się z kanonem): każdy z nich dotyczy szeroko pojmowanej utraty „niewinnego spojrzenia” na wizualne pre-teksty, sposoby myślenia, których są wytworami, kanoniczne interpretacje, a także na idealizowanie i fetyszyzowanie samych obrazów, ich twórców oraz bohaterów. Apokryficzne prze-pisywanie dzieł sztuki – co jedynie pozornie oczywiste – ułatwia postrzeganie ich jako przedmiotów nie tylko estetycznych, ale także (a może nawet przede wszystkim) jako przedmiotów nacechowanych etycznie.
Z Zakończenia


Rok wydania2021
Liczba stron342
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-606-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Wprowadzenie    15
  Apokryficzność    17
  1. Od „hermeneutycznego wymiaru” do „dywersyjnego potencjału apokryfu”    24
  2. Refokalizacja jako strategia apokryficznego prze-pisywania    26
  3. Apokryficzność — rekapitulacja     35
  Ekfrastyczność     37
  1. Dywersyjny potencjał ekfrazy    45
  2. Ekfrastyczność i apokryficzność: rozwijanie „zalążka narracyjnego impulsu”    50
  3. „Prawdziwa wersja wydarzeń” — prozopopeja i refokalizacja w tekstach ekfrastycznych     60
  4. „Uwspółcześniona mentalność” w apokryficznych tekstach ekfrastycznych    68
  Apokryficzność i ekfrastyczność: komplementarności    73
  1. Ekfrastyczne apokryfy    74
  2. Apokryficzne ekfrazy    75
  Intertekstualność    78
  
  Rozdział I: Refokalizacja w apokryficznych ekfrazach i ekfrastycznych apokryfach, czyli od narcystycznej identyfikacji do zdystansowanej uważności    83
  Lekcja anatomii według Jacka Dehnela    90
  Lekcja anatomii według Jacka Kaczmarskiego    95
  Lekcja anatomii według Niny Siegal    101
  Lekcja anatomii według W.G. Sebalda    111
  
  Rozdział II: W świecie obrazu    121
  Jak się opowiada o „obrazie nie-do-powiedzenia” — Kobieta w oknie Joyce Carol Oates    125
  Przypowieść o ślepcach, czyli punkt widzenia niewidzących — o Upadku ślepców Gerta Hofmanna    141
  1. „Odzyskana” perspektywa ślepców    142
  2. Malarz w perspektywie ślepców i ślepcy w perspektywie Malarza    155
  Różne formy ekfrastyczności w apokryficznej powieści biograficznej o malarzu (na przykładzie Saturna. Czarnych obrazów z życia mężczyzn z rodziny Goya)    162
  1. Saturn… jako ekfrastyczny apokryf — suplement do biografii Francisca Goi    163
  2. Apokryficzne ekfrazy w ramach ekfrastycznego apokryfu — ekfrazy inkrustacyjne i apokryficzne dopełnienia ekfraz    169
  3. Pinturas negras — apokryficzność czternastu autonomicznych ekfraz    177
  
  Rozdział III: Między światami    197
  Betty de Rothschild opowiada o historii o Portrecie Pierre’a Assouline’a     201
  Arystoteles zastanawia się nad dziejami o Namaluj to Josepha Hellera    211
  
  Rozdział IV: Spoza świata obrazu    231
  Jacek Dehnel, czyli „zawodowy apokryfista”    233
  Nieekfrastyczne apokryfy z wizualnym pre-tekstem, czyli bezpieczna nieświadomość     237
  Ekfrazy z apokryficznym dopełnieniem (Romantycy, Nieznany miniaturzysta francuski, ok. 1360 r., Na szyję świętej Katarzyny księżniczki egipskiej malowanej przez malarza van Eycka oraz Pierwszy plan)    247
  Apokryficzne ekfrazy (Fotoplastikon)    262
  
  Zakończenie    281
  
  Aneksy    293
  Spis reprodukcji obrazów    295
  Indeks osób    300
  Bibliografia    311
  Nota bibliograficzna    338
  Podziękowania     339
  Summary    340
RozwińZwiń