INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
We wszystkich przywołanych w książce tekstach da się zaobserwował podstawową łączącą je kwestię (można ją dostrzec także w innych utworach mierzących się z kanonem): każdy z nich dotyczy szeroko pojmowanej utraty „niewinnego spojrzenia” na wizualne pre-teksty, sposoby myślenia, których są wytworami, kanoniczne interpretacje, a także na idealizowanie i fetyszyzowanie samych obrazów, ich twórców oraz bohaterów. Apokryficzne prze-pisywanie dzieł sztuki – co jedynie pozornie oczywiste – ułatwia postrzeganie ich jako przedmiotów nie tylko estetycznych, ale także (a może nawet przede wszystkim) jako przedmiotów nacechowanych etycznie.
Z Zakończenia
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 342 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-606-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Wprowadzenie | 15 |
Apokryficzność | 17 |
1. Od „hermeneutycznego wymiaru” do „dywersyjnego potencjału apokryfu” | 24 |
2. Refokalizacja jako strategia apokryficznego prze-pisywania | 26 |
3. Apokryficzność — rekapitulacja | 35 |
Ekfrastyczność | 37 |
1. Dywersyjny potencjał ekfrazy | 45 |
2. Ekfrastyczność i apokryficzność: rozwijanie „zalążka narracyjnego impulsu” | 50 |
3. „Prawdziwa wersja wydarzeń” — prozopopeja i refokalizacja w tekstach ekfrastycznych | 60 |
4. „Uwspółcześniona mentalność” w apokryficznych tekstach ekfrastycznych | 68 |
Apokryficzność i ekfrastyczność: komplementarności | 73 |
1. Ekfrastyczne apokryfy | 74 |
2. Apokryficzne ekfrazy | 75 |
Intertekstualność | 78 |
Rozdział I: Refokalizacja w apokryficznych ekfrazach i ekfrastycznych apokryfach, czyli od narcystycznej identyfikacji do zdystansowanej uważności | 83 |
Lekcja anatomii według Jacka Dehnela | 90 |
Lekcja anatomii według Jacka Kaczmarskiego | 95 |
Lekcja anatomii według Niny Siegal | 101 |
Lekcja anatomii według W.G. Sebalda | 111 |
Rozdział II: W świecie obrazu | 121 |
Jak się opowiada o „obrazie nie-do-powiedzenia” — Kobieta w oknie Joyce Carol Oates | 125 |
Przypowieść o ślepcach, czyli punkt widzenia niewidzących — o Upadku ślepców Gerta Hofmanna | 141 |
1. „Odzyskana” perspektywa ślepców | 142 |
2. Malarz w perspektywie ślepców i ślepcy w perspektywie Malarza | 155 |
Różne formy ekfrastyczności w apokryficznej powieści biograficznej o malarzu (na przykładzie Saturna. Czarnych obrazów z życia mężczyzn z rodziny Goya) | 162 |
1. Saturn… jako ekfrastyczny apokryf — suplement do biografii Francisca Goi | 163 |
2. Apokryficzne ekfrazy w ramach ekfrastycznego apokryfu — ekfrazy inkrustacyjne i apokryficzne dopełnienia ekfraz | 169 |
3. Pinturas negras — apokryficzność czternastu autonomicznych ekfraz | 177 |
Rozdział III: Między światami | 197 |
Betty de Rothschild opowiada o historii o Portrecie Pierre’a Assouline’a | 201 |
Arystoteles zastanawia się nad dziejami o Namaluj to Josepha Hellera | 211 |
Rozdział IV: Spoza świata obrazu | 231 |
Jacek Dehnel, czyli „zawodowy apokryfista” | 233 |
Nieekfrastyczne apokryfy z wizualnym pre-tekstem, czyli bezpieczna nieświadomość | 237 |
Ekfrazy z apokryficznym dopełnieniem (Romantycy, Nieznany miniaturzysta francuski, ok. 1360 r., Na szyję świętej Katarzyny księżniczki egipskiej malowanej przez malarza van Eycka oraz Pierwszy plan) | 247 |
Apokryficzne ekfrazy (Fotoplastikon) | 262 |
Zakończenie | 281 |
Aneksy | 293 |
Spis reprodukcji obrazów | 295 |
Indeks osób | 300 |
Bibliografia | 311 |
Nota bibliograficzna | 338 |
Podziękowania | 339 |
Summary | 340 |