Komparatystyka dzisiaj tom 1

problemy teoretyczne

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 11,70 zł  


11,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Komparatystyka dzisiaj. Problemy teoretyczne jest refleksją o aktualnej sytuacji polskiej i międzynarodowej komparatystyki. Prezentuje szeroki wachlarz poglądów i stanowisk badawczych. Autorzy wskazują na dynamiczny i dialogowy charakter komparatystyki, która stanowi żywą i konstruktywną odpowiedź na rozterki i kłopoty współczesnej humanistyki. Prezentują ważne dla niej pojęcia, kategorie i metody – oraz dają wgląd w jej dzieje. Ukazują komparatystykę, która bada nie tylko związki między rozmaitymi literaturami, lecz także skomplikowane relacje literatury z rozległą domeną nauki i kultury: z innymi sztukami, dyskursami pozaliterackimi, mediami.


Rok wydania2010
Liczba stron260
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1192-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie. Komparatystyka dzisiaj: propozycje,
  zagadnienia teoretyczne, rekonesanse – Ewa Szczęsna............5
  Rozdział I
  Komparatystyka współczesna. Zadania i zakres
  1. Teoria i metoda komparatystyki. Status poznawczy –
  Edward Kasperski................................................................13
  1.1. Sytuacja komparatystyki........................................................    13
  1.2. Status poznawczy...................................................................17
  1.3. Modele analizy......................................................................    21
  1.4. Tożsamość i profil badawczy komparatystyki........................    24
  2. Komparatystyka w Niemczech – wyzwania i perspektywy –
  Beathe Sommerfeld..............................................................30
  2.1. Miejsce komparatystyki........................................................    30
  2.2. Z kart historii........................................................................32
  2.3. Inność i tożsamość. O imagologii komparatystycznej...........    35
  2.4. Niemcy, teoria postkolonialna, zadania komparatystyki.......    39
  2.5. Współczesna komparatystyka niemiecka...............................    42
  3. Komparatystyka a badania interkulturowe – Miloš Zelenka....45
  4. Zadania i obszar badań literaturoznawstwa
  interkulturowego. Zarys problematyki – Norbert Mecklenburg...54
  4.1. Tezy o literaturoznawstwie interkulturowym........................    54
  4.2. Komentarz do tez o literaturoznawstwie interkulturowym...    56
  5. Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja –
  Andrzej Hejmej....................................................................67
  5.1. Pro et contra .........................................................................67
  5.2. Trzy komparatystyki ............................................................    71
  5.3. „Dyscyplina nomadyczna”.....................................................75
  6. Kulturoznawstwo a instytucjonalizacja komparatystyki –
  Adam F. Kola.......................................................................81
  6.1. Siła interpretacji – słabość komparatystyki.............................81
  6.2. Przedmiot badań – podejście holistyczne i humanistyczne.
  W stronę Bachtina........................................................................    84
  6.3. Unaukowienie humanistyki „humanistycznej”......................    86
  6.4. Zawodowy fatalizm komparatysty a koncepcja
  racjonalności intencjonalnej.........................................................    88
  6.5. Kompetencje międzykulturowe czytelników.........................    92
  6.6. Dyscyplina – mocny program komparatystyki
  kulturoznawczej...........................................................................    93
  Rozdział II
  Kategorie i zagadnienia komparatystyczne
  1. Ontologia i epistemologia porównania – Ewa Szczęsna........97
  1.1. Wieloaspektowość porównania.............................................    97
  1.2. Porównanie konceptualne. Norwid, Herbert
  i polisemiotyczna codzienność...................................................    102
  1.3. Przestrzenie błądzenia i miejsca obecności..........................    106
  1.4. Retoryczny wymiar porównania. Wobec komparatystyki...    109
  2. Dyskurs jako przedmiot komparatystyki – Mieczysław
  Dąbrowski.........................................................................    114
  2.1. Dyskurs i jego miejsce w komparatystyce.............................114
  2.2. Dyskurs permanentny (globalny) versus dyskurs
  momentalny (lokalny).................................................................117
  2.3. Dyskurs jako nośnik wartości.............................................    122
  2.4. Dyskurs jako opowieść .......................................................    124
  3. Palimpsesty komparatystyki – Michał Kuziak....................127
  3.1. Tytułem wstępu...................................................................    127
  3.2. Doprecyzowanie.................................................................    128
  3.3. Komparatystyka i palimpsest..............................................    131
  3.4. Narodowość........................................................................    132
  3.5. Palimpsest narodowości......................................................    138
  3.6. I co z tego wynika?..............................................................143
  4. Recepcja twórcy obcego jako „stare” i „nowe”
  zagadnienie komparatystyczne – Marta Skwara.................146
  5. Literatura i malarstwo w badaniach porównawczych –
  Olaf Krysowski..................................................................160
  5.1. Dziedzictwo antyczne. Emblematyka i ikonologia...............    160
  5.2. Krytyka pojęcia artes germanae. Znaczenie Laokoona
  Lessinga.....................................................................................    164
  5.3. Dziedzictwo romantyczne. Nauka o motywach i semiologia..    167
  5.4. Stanowisko praktyczne........................................................    170
  Rozdział III
  Wczoraj dla dziś. Perspektywa diachroniczna
  1. Czym jest literatura europejska? – Eugeniusz Czaplejewicz...173
  1.1. Pytania (większe i mniejsze)................................................    173
  1.2. Teza nieskromnie skromna.................................................    178
  1.3. Dwie końcowe uwagi (enumeratywne) ..............................    187
  2. Theatrum anatomicum: komparatystyka i ciało –
  Tomasz Bilczewski.............................................................190
  2.1. Literacki korpus: od archeologii do morfologii...................    190
  2.2. Przestrzeń transgresji: „naturalna machina przekładu”......    199
  3. Absoluty komparatystyczne a wolna wola – Halina
  Janaszek-Ivaničková...........................................................206
  3.1. Wokół wielokulturowości i odrębności literatur..................    206
  3.2. Hybrydyzacja tożsamości. Literatura transkontynentalna.
  Rola Azji....................................................................................    207
  3.3. Inkluzywność współczesnej komparatystyki.......................    210
  3.4. Degradacja idei uniwersalizmu............................................    212
  3.5. Pluralizm przeciw totalizacji rzeczywistości i wiedzy
  o literaturze ...............................................................................214
  3.6. Komparatystyka polska na tle globalnej...............................217
  3.7. Polonistyka w przebudowie a komparatystyka literacka .....    219
  Bibliografia. Wybór (od 1980)................................................223
  Indeks nazwisk.......................................................................245
RozwińZwiń