POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
„Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży” to druga pozycja w serii Praktyka Pediatry. W kolejnych częściach podręcznika omówiono: zasady przeprowadzania procesu diagnozy, rozpoznawanie i leczenie poszczególnych zaburzeń psychicznych (w tym zaburzenia osobowości oraz problemy z obszaru rozwoju psychoseksualnego – zagadnienia rzadko omawiane w podręcznikach psychiatrii wieku rozwojowego), postępowanie w stanach nagłych oraz zagadnienia organizacyjne i prawne.
Praktyka Pediatry to seria stworzona z myślą o lekarzach pierwszego kontaktu, stanowiąca praktyczne źródło wiedzy na temat wybranych zagadnień, z którymi lekarze najczęściej mają do czynienia.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 760 |
Kategoria | Psychiatria |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-6194-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Autorzy V | |
Przedmowa XI | |
CZĘŚĆ I. DIAGNOZA | 1 |
1. Diagnoza psychologiczna dziecka – Natalia Józefacka | 3 |
1.1. Wprowadzenie | 3 |
1.2. Etapy postępowania w diagnozie klinicznej | 4 |
1.2.1. Prediagnoza | 5 |
1.2.2. Rozmowa i obserwacja | 5 |
1.2.3. Metody testowe i kwestionariuszowe | 16 |
Piśmiennictwo | 25 |
2. Kliniczna diagnoza psychologiczna dzieci starszych i młodzieży – Agnieszka Kałwa | 27 |
2.1. Wprowadzenie | 27 |
2.2. Cel i kontekst diagnozy klinicznej | 28 |
2.3. Metody diagnozy psychologicznej | 30 |
2.3.1. Wywiad kliniczny | 31 |
2.3.2. Obserwacja zachowania badanego | 31 |
2.3.3. Testy standaryzowane, analiza ilościowa i jakościowa | 32 |
2.3.4. Skale oceny inteligencji | 33 |
2.3.5. Wybrane metody diagnozy funkcji poznawczych | 37 |
2.3.6. Ocena objawów psychopatologicznych | 43 |
2.3.7. Badanie osobowości | 44 |
2.4. Podsumowanie | 48 |
Piśmiennictwo | 49 |
3. Badanie psychiatryczne małego dziecka – Izabela Łucka | 51 |
Piśmiennictwo | 58 |
4. Badanie psychiatryczne dziecka w wieku szkolnym i adolescenta – Anna Bogucka-Bonikowska | 59 |
4.1. Wprowadzenie | 59 |
4.2. Wstępna część badania psychiatrycznego | 60 |
4.3. Wywiad od rodziców/opiekunów | 62 |
4.4. Wywiad diagnostyczny od dziecka w wieku szkolnym i nastolatka | 64 |
4.5. Ocena stanu psychicznego | 67 |
4.6. Informacje ze szkoły i z innych źródeł | 69 |
4.7. Wywiad medyczny i ocena stanu fizycznego – badanie fizykalne i neurologiczne | 69 |
4.7.1. Badanie skóry, włosów i paznokci | 70 |
4.7.2. Badanie głowy, oczu, nosa i gardła | 71 |
4.7.3. Badanie szyi, klatki piersiowej i brzucha | 72 |
4.7.4. Badanie narządów płciowych | 72 |
4.7.5. Badanie neurologiczne | 72 |
4.7.6. Badania diagnostyczne | 72 |
4.8. Postawienie diagnozy klinicznej i konceptualizacja | 73 |
4.9. Psychoedukacja i plan leczenia | 74 |
4.10. Podsumowanie | 75 |
Piśmiennictwo | 75 |
5. Badania dodatkowe w psychiatrii – Agnieszka Jarząbek-Cudo, Barbara Remberk | 77 |
5.1. Wprowadzenie | 77 |
5.2. Badanie przedmiotowe | 78 |
5.3. Podstawowe badania laboratoryjne . | 78 |
5.4. Ocena układu krążenia – badanie EKG i ECHO serca | 79 |
5.5. Badanie EEG | 80 |
5.6. Badania neuroobrazowe | 81 |
5.7. Pogłębienie diagnozy i wykluczenie przyczyn somatycznych prezentowanych objawów | 82 |
5.7.1. Pogłębienie diagnozy pediatrycznej | 83 |
5.7.2. Pogłębienie diagnozy neurologicznej | 84 |
5.7.3. Pogłębienie diagnozy w zakresie schorzeń uwarunkowanych genetycznie | 84 |
5.8. Monitorowanie leczenia | 85 |
Piśmiennictwo | 85 |
CZĘŚĆ II. LECZENIE ZABURZEŃ | 87 |
6. Screening i pierwsza interwencja w gabinecie pediatrycznym – Natalia Józefacka | 89 |
6.1. Wprowadzenie | 89 |
6.2. Autyzm | 90 |
6.2.1. Małe dziecko z autyzmem – funkcjonowanie | 91 |
6.2.2. Grupa ryzyka | 93 |
6.2.3. Rozpoznawanie autyzmu – postępowanie | 94 |
6.3. Depresja poporodowa | 96 |
Piśmiennictwo | 98 |
ZAŁĄCZNIK NR 1 | 99 |
7. Zespoły genetyczne z manifestacją psychiatryczną – Maja Krefft | 103 |
7.1. Wprowadzenie | 103 |
7.2. Zespół Downa | 104 |
7.2.1. Charakterystyka zespołu | 104 |
7.2.2. Zaburzenia psychiczne u pacjentów z zespołem Downa | 105 |
7.3. Zespół mikrodelecji 22q11.2 | 106 |
7.3.1. Charakterystyka zespołu | 106 |
7.3.2. Zaburzenia psychiczne towarzyszące zespołowi mikrodelecji 22q11.2 | 106 |
7.4. Zespół łamliwego chromosomu X | 107 |
7.4.1. Charakterystyka zespołu | 107 |
7.4.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole łamliwego chromosomu X | 108 |
7.5. Zespół Pradera–Willego | 109 |
7.5.1. Charakterystyka zespołu | 109 |
7.5.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole Pradera–Willego | 109 |
7.6. Zespół Williamsa–Beurena | 110 |
7.6.1. Charakterystyka zespołu | 110 |
7.6.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole Williamsa–Beurena | 111 |
7.7. Podsumowanie | 112 |
Piśmiennictwo | 118 |
8. Postępowanie w zaburzeniach psychicznych o podłożu organicznym – Joanna Brągoszewska, Anna Gralewicz . | 119 |
8.1. Wpływ zaburzeń organicznych na funkcjonowanie psychiczne dziecka i jego rodziny | 119 |
8.2. Postępowanie w przypadku badania dziecka z podejrzeniem współwystępowania choroby neurodegeneracyjnej lub somatycznej – przyczyny zaburzeń psychicznych | 122 |
8.2.1. Wywiad | 122 |
8.2.2. Badanie pacjenta | 123 |
8.2.3. Farmakoterapia | 126 |
8.2.4. Wsparcie pacjenta w poszukiwaniu pomocy | 127 |
Piśmiennictwo | 128 |
9. Postępowanie w przypadku uzależnień i nadużywania substancji psychoaktywnych – Katarzyna Weterle-Smolińska, Zbigniew Michalczyk | 129 |
9.1. Dane statystyczne | 129 |
9.2. Klasyfikacja | 130 |
9.3. Podział substancji psychoaktywnych . | 132 |
9.4. Nowe substancje psychoaktywne | 132 |
9.5. Uzależnienie jako proces. Główne pojęcia w psychiatrii związane z zażywaniem SPA | 134 |
9.6. Działanie substancji psychoaktywnych na organizm. Szkody zdrowotne związane z używaniem narkotyków | 136 |
9.7. Przyczyny i postępowanie w przypadku zażywania SPA . | 137 |
9.7.1. Przyczyny używania SPA . | 138 |
9.7.2. Postępowanie w przypadku używania SPA | 139 |
9.8. Przyczyny uzależnienia od SPA . | 141 |
9.9. Postępowanie w przypadku uzależnienia od SPA | 142 |
9.10. Postępowanie w przypadku zażycia / ostrego zatrucia SPA | 145 |
Piśmiennictwo | 145 |
10. Zaburzenia psychotyczne – Barbara Remberk, Katarzyna Wójcicka | 149 |
10.1. Definicja | 149 |
10.2. Objawy charakterystyczne dla schizofrenii | 151 |
10.3. Inne zaburzenia psychotyczne | 154 |
10.4. Diagnoza różnicowa zaburzeń psychotycznych | 155 |
10.5. Badania dodatkowe | 156 |
10.6. Leczenie zaburzeń psychotycznych . | 157 |
10.6.1. Farmakoterapia | 157 |
10.6.2. Oddziaływania niefarmakologiczne | 161 |
10.6.3. Wybór miejsca leczenia | 162 |
10.7. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne i możliwe interwencje | 163 |
10.8. Przebieg schizofrenii i rokowanie | 163 |
10.9. Objawy i leczenie katatonii | 164 |
10.10. Zaburzenia psychotyczne spoza spektrum schizofrenii | 165 |
Piśmiennictwo | 165 |
11. Zaburzenia afektywne – Anna Zofia Antosik-Wójcińska | 167 |
11.1. Definicja | 167 |
11.2. Rozpoznawanie zaburzeń afektywnych | 168 |
11.2.1. Rozpoznanie depresji według ICD-10 | 170 |
11.2.2. Choroba afektywna dwubiegunowa | 172 |
11.3. Leczenie zaburzeń afektywnych w populacji dzieci i młodzieży | 174 |
11.3.1. Leczenie epizodu depresyjnego | 174 |
11.3.2. Leczenie choroby afektywnej dwubiegunowej | 177 |
11.4. Leczenie podtrzymujące | 179 |
11.5. Rokowanie | 180 |
Piśmiennictwo | 181 |
12. Zaburzenia lękowe: lęk separacyjny, lęk uogólniony, fobie – Anita Bryńska | 183 |
12.1. Wprowadzenie | 183 |
12.2. Lęk przed separacją w dzieciństwie | 184 |
12.3. Uogólnione zaburzenie lękowe | 185 |
12.4. Zaburzenia lękowe w postaci fobii | 187 |
Piśmiennictwo | 189 |
13. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne – Anita Bryńska | 191 |
13.1. Klasyfikacja | 191 |
13.2. Obraz kliniczny | 192 |
13.3. Epidemiologia | 193 |
13.4. Etiologia | 193 |
13.5. Leczenie | 195 |
Piśmiennictwo | 197 |
14. Zaburzenie stresowe pourazowe – Łukasz Konowałek | 199 |
14.1. Czym jest PTSD? | 199 |
14.2. Co powinno wzbudzić podejrzenia? | 201 |
14.3. Trudności w kontakcie z pacjentem z doświadczeniem traumy | 203 |
14.4. Leczenie PTSD – planowanie i wdrożenie | 205 |
Piśmiennictwo | 206 |
15. Zaburzenia adaptacyjne – Anna Borowska | 207 |
15.1. Istota zaburzenia | 207 |
15.2. Rozpoznanie | 207 |
15.2.1. Kryteria diagnostyczne | 207 |
15.2.2. Kwestionariusz ADNM-20 | 212 |
15.3. Czynniki ryzyka | 215 |
15.4. Rozpowszechnienie | 216 |
15.5. Obraz kliniczny | 217 |
15.6. Leczenie | 218 |
Piśmiennictwo | 219 |
16. Zaburzenia konwersyjne u dzieci i młodzieży – Mariola Skowrońska | 221 |
16.1. Wprowadzenie | 221 |
16.2. Etiologia | 224 |
16.3. Model bio-psycho-społeczny | 225 |
16.3.1. Czynniki biologiczne | 225 |
16.3.2. Czynniki psychologiczne | 226 |
16.3.3. Czynniki społeczne | 228 |
16.4. Rozpowszechnienie zaburzeń konwersyjnych | 229 |
16.5. Objawy | 229 |
16.6. Diagnoza i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami konwersyjnymi | 230 |
Piśmiennictwo | 231 |
17. Jadłowstręt psychiczny – Gabriela Jagielska | 233 |
17.1. Wprowadzenie | 233 |
17.2. Kryteria diagnostyczne jadłowstrętu psychicznego według ICD-10 i DSM-5 | 236 |
17.3. Proces diagnostyczny | 237 |
17.4. Ocena stanu somatycznego . | 240 |
17.5. Ocena stanu odżywienia | 241 |
17.6. Diagnoza różnicowa | 243 |
17.7. Przebieg zaburzeń odżywiania | 244 |
17.8. Powikłania | 246 |
17.9. Leczenie | 248 |
17.9.1. Postępowanie w początkowym okresie leczenia | 248 |
17.9.2. Kwalifikacja do miejsca leczenia | 250 |
17.9.3. Rehabilitacja żywieniowa | 253 |
17.9.4. Realimentacja | 254 |
17.9.5. Suplementacja mikroelementów i witamin | 260 |
17.9.6. Monitorowanie stanu pacjenta | 260 |
17.9.7. Psychoterapia | 262 |
17.9.8. Farmakoterapia | 264 |
Piśmiennictwo | 265 |
18. Żarłoczność psychiczna i zespół napadowego objadania się – Gabriela Jagielska | 269 |
18.1. Wprowadzenie | 269 |
18.2. Kryteria diagnostyczne | 270 |
18.3. Proces diagnostyczny | 272 |
18.3.1. Ocena stanu somatycznego | 272 |
18.3.2. Ocena stanu odżywienia | 273 |
18.3.3. Diagnoza różnicowa | 273 |
18.4. Przebieg żarłoczności psychicznej i psychogennego przejadania się | 274 |
18.5. Leczenie | 276 |
18.5.1. Postępowanie w początkowym okresie leczenia | 276 |
18.5.2. Kwalifikacja do miejsca leczenia | 276 |
18.5.3. Rehabilitacja żywieniowa | 276 |
18.5.4. Monitorowanie stanu pacjenta | 277 |
18.5.5. Psychoterapia | 278 |
18.5.6. Farmakoterapia | 279 |
Piśmiennictwo | 280 |
19. Zaburzenia snu u dzieci – Marcin Żarowski | 283 |
19.1. Wprowadzenie . | 283 |
19.2. Zaburzenia snu – charakterystyka i terapia | 285 |
19.2.1. Bezsenność | 285 |
19.2.2. Hipersomnie pochodzenia centralnego | 286 |
19.2.3. Zaburzenia rytmu okołodobowego | 291 |
19.2.4. Parasomnie | 293 |
Piśmiennictwo | 301 |
20. Zaburzenia osobowości w adolescencji – Anna Bogucka-Bonikowska | 305 |
20.1. Wprowadzenie | 305 |
20.2. Diagnoza | 308 |
20.3. Przebieg | 310 |
20.4. Zaburzenia współwystępujące | 311 |
20.5. Etiologia | 312 |
20.6. Leczenie | 312 |
20.6.1. Psychoterapia | 312 |
20.6.2. Leczenie farmakologiczne | 313 |
20.7. Podsumowanie | 315 |
Piśmiennictwo | 315 |
21. Zagadnienia rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży – norma i patologia – Justyna Holka-Pokorska | 317 |
21.1. Wprowadzenie | 317 |
21.2. Modele rozwoju psychoseksualnego według Sigmunda Freuda i Erika Eriksona | 318 |
21.3. Ekspresja seksualna w młodszym wieku | 320 |
21.3.1. Masturbacja dziecięca | 321 |
21.3.2. Zachowania orientacyjne | 322 |
21.3.3. Zachowania interakcyjne | 322 |
21.3.4. Twórczość dziecięca | 323 |
21.4. Zjawiska rozwoju psychoseksualnego okresu dorastania (adolescencji) | 323 |
21.5. Zaburzenia rozwoju psychoseksualnego | 328 |
21.5.1. Erotyzacja dziecka | 328 |
21.5.2. Seksualizacja dzieci i młodzieży | 329 |
21.5.3. Patologiczna aktywność masturbacyjna | 329 |
21.5.4. Fetyszyzm | 330 |
21.5.5. Wykorzystanie seksualne | 330 |
21.5.6. Homoseksualizm młodzieńczy | 331 |
21.5.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a seksualność | 331 |
21.5.8. Zaburzenia identyfikacji płciowej w dzieciństwie | 333 |
21.5.9. Dysforia płci u dzieci – zaburzenia tożsamości płciowej (302.6 według DSM-5) | 334 |
21.6. Ocena ekspresji seksualnej pod kątem normy rozwojowej | 335 |
Piśmiennictwo | 338 |
22. Niepełnosprawność intelektualna – Anna Gralewicz, Joanna Brągoszewska | 339 |
22.1. Definicje | 339 |
22.2. Diagnostyka | 340 |
22.3. Częstość występowania | 343 |
22.4. Etiologia | 343 |
22.5. Objawy | 344 |
22.6. Współwystępowanie | 345 |
22.7. Postępowanie w razie podejrzenia niepełnosprawności intelektualnej | 346 |
22.8. Diagnoza różnicowa | 346 |
22.9. Funkcjonowanie na pograniczu normy intelektualnej | 347 |
22.10. Postępowanie | 348 |
22.10.1. Leczenie przyczynowe | 349 |
22.10.2. Zachowania trudne . | 349 |
22.10.3. Leczenie farmakologiczne | 351 |
22.10.4. Edukacja | 352 |
22.10.5. Fizjoterapia, terapia zajęciowa | 353 |
22.10.6. Terapia mowy | 353 |
22.10.7. Wsparcie i edukacja rodziny | 354 |
22.10.8. Podsumowanie | 355 |
Piśmiennictwo | 357 |
23. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (całościowe zaburzenia rozwojowe) – Ewa Łukowska, Ewa Urbanowicz | 359 |
23.1. Definicje | 359 |
23.2. Etiopatogeneza | 360 |
23.3. Objawy | 360 |
23.4. Rozpoznanie | 365 |
23.5. Rozpoznanie różnicowe | 367 |
23.6. Terapia | 368 |
23.6.1. Zalecenia ogólne | 368 |
23.6.2. Leczenie farmakologiczne | 369 |
Piśmiennictwo | 371 |
24. Podstawy leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) / zaburzenia hiperkinetycznego – Artur Wiśniewski | 373 |
24.1. Definicje i rozpoznanie | 373 |
24.2. Częstotliwość występowania | 374 |
24.3. Etiologia i objawy | 375 |
24.4. Metody niefarmakologiczne w leczeniu zespołu hiperkinetycznego | 376 |
24.5. Miejsce farmakoterapii w leczeniu ADHD | 379 |
24.5.1. Leczenie farmakologiczne pierwszego rzutu | 380 |
24.5.2. Leczenie farmakologiczne drugiego rzutu | 387 |
24.5.3. Leczenie farmakologiczne trzeciego rzutu | 388 |
24.6. ADHD i zaburzenia współistniejące | 389 |
Piśmiennictwo | 390 |
25. Zaburzenia zachowania – Artur Kołakowski | 391 |
25.1. Wprowadzenie . | 391 |
25.2. Trudne zachowania i zachowania agresywne niespełniające kryteriów diagnostycznych | 392 |
25.3. Zaburzenia zachowania w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-5 | 393 |
25.4. Diagnoza behawioralna problemów z zachowaniem | 396 |
25.5. Diagnoza różnicowa, współchorobowość | 397 |
25.6. Wytyczne dotyczące leczenia, farmakoterapia | 400 |
25.6.1. Praca z rodzicami. Warsztaty umiejętności rodzicielskich | 401 |
25.6.2. Terapia z dzieckiem lub nastolatkiem | 401 |
25.6.3. Inne oddziaływania | 402 |
25.6.4. Farmakoterapia | 403 |
Piśmiennictwo | 404 |
26. Zaburzenia psychiczne u małych dzieci – Izabela Łucka | 407 |
26.1. Wprowadzenie. Klasyfikacja DC:0–5 | 407 |
26.2. Wybrane zaburzenia kliniczne opisane na Osi I, podsumowanie kryteriów | 411 |
26.2.1. Zaburzenia neurorozwojowe | 411 |
26.2.2. Zaburzenia związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych | 412 |
26.2.3. Zaburzenia lękowe w niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie | 415 |
26.2.4. Zaburzenia nastroju | 418 |
26.2.5. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i powiązane | 420 |
26.2.6. Zaburzenia dotyczące snu, jedzenia i płaczu | 421 |
26.2.7. Zaburzenia odżywiania we wczesnym dzieciństwie | 422 |
26.2.8. Zaburzenia związane z doświadczeniem traumatycznym, stresem i deprywacją | 424 |
26.2.9. Zaburzenia tworzenia relacji | 430 |
26.3. Podsumowanie | 430 |
Piśmiennictwo | 432 |
27. Zaburzenia więzi – Olga Zaucha, Lidia Popek | 433 |
27.1. Definicja | 433 |
27.2. Etiologia i patogeneza | 434 |
27.3. Objawy zaburzeń więzi | 435 |
27.4. Rozpoznanie i rozpoznanie różnicowe | 436 |
27.5. Leczenie | 439 |
Piśmiennictwo | 439 |
28. Mutyzm wybiórczy – Ewa Brzóska-Konkol, Agnieszka Lorek-Groniewska, Natalia Orlecka | 441 |
28.1. Definicja, kryteria diagnostyczne w skrócie | 441 |
28.2. Obraz kliniczny | 442 |
28.2.1. Objawy typowe, podstawowe, patognomoniczne | 442 |
28.2.2. Objawy towarzyszące i mniej typowe | 443 |
28.2.3. Diagnoza różnicowa | 443 |
28.2.4. Najczęstsze zaburzenia współistniejące | 444 |
28.2.5. Stany nagłe | 445 |
28.3. Badania dodatkowe | 445 |
28.4. Leczenie | 445 |
28.4.1. Leczenie niefarmakologiczne | 445 |
28.4.2. Leczenie farmakologiczne | 447 |
28.5. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne. Możliwe interwencje | 447 |
28.6. Przebieg choroby i rokowanie | 448 |
Piśmiennictwo | 448 |
29. Postępowanie w zaburzeniu tikowym – Paulina Miłkowska-Pindor | 451 |
29.1. Definicja | 451 |
29.2. Podział zaburzeń tikowych i częstotliwość występowania | 451 |
29.3. Zespół Tourette’a | 453 |
29.4. Współchorobowość | 453 |
29.5. Diagnoza różnicowa | 454 |
29.6. Etiologia | 454 |
29.7. Leczenie | 454 |
29.7.1. Psychoedukacja i terapia behawioralna | 454 |
29.7.2. Leczenie farmakologiczne | 455 |
Piśmiennictwo | 460 |
30. Encopresis – zanieczyszczanie kałem – Agata Wawrzyniak, Urszula Szymańska | 463 |
30.1. Definicja | 463 |
30.2. Rozpoznanie | 464 |
30.3. Epidemiologia | 465 |
30.4. Patogeneza | 465 |
30.5. Diagnostyka | 466 |
30.5.1. Badanie podmiotowe | 466 |
30.5.2. Badanie przedmiotowe | 467 |
30.5.3. Badania dodatkowe | 467 |
30.6. Metody leczenia | 468 |
30.7. Związek encopresis z zaburzeniami emocjonalnymi | 469 |
30.8. Rokowanie | 471 |
Piśmiennictwo | 471 |
31. Enuresis – moczenie nocne – Katarzyna Jobs, Urszula Szymańska | 473 |
31.1. Definicje | 473 |
31.2. Epidemiologia | 475 |
31.3. Patogeneza – współczesne poglądy | 475 |
31.4. Diagnostyka | 478 |
31.5. Metody postępowania | 480 |
31.5.1. Wstępne postępowanie niefarmakologiczne – uroterapia | 480 |
31.5.2. Etap drugi – wybór dalszej metody leczenia | 482 |
31.5.3. Wybór miejsca leczenia | 483 |
31.6. Rokowanie | 484 |
31.7. Związek moczenia nocnego z zaburzeniami zachowania i inne zaburzenia współistniejące | 484 |
31.8. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne/społeczne. Możliwe interwencje | 485 |
Piśmiennictwo | 486 |
32. Leki stosowane w psychiatrii dzieci i młodzieży – Barbara Remberk, Piotr Niwiński | 489 |
32.1. Informacje ogólne | 489 |
32.2. Rejestracja leków | 489 |
32.3. Monitorowanie bezpieczeństwa leczenia | 499 |
Piśmiennictwo | 503 |
CZĘŚĆ III. STANY NAGŁE | 505 |
33. Postępowanie w przypadku zagrożenia samobójstwem – Łukasz Szostakiewicz | 507 |
33.1. Wprowadzenie | 507 |
33.2. Samobójstwo jako problem zdrowia publicznego | 510 |
33.3. Czynniki ryzyka prób samobójczych | 511 |
33.4. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – diagnoza | 513 |
33.4.1. Postępowanie w sytuacji, gdy o próbie/zamiarach samobójczych dowiaduje się lekarz pierwszego kontaktu w swoim gabinecie | 513 |
33.4.2. Postępowanie w przypadku ujawnienia myśli samobójczych w szkole | 518 |
33.4.3. Konsultacja psychiatryczna . | 519 |
33.5. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – interwencja | 525 |
33.6. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – psychoterapia | 526 |
33.7. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – farmakoterapia | 527 |
38.8. Podsumowanie | 528 |
Piśmiennictwo | 529 |
34. Pobudzenie psychoruchowe i zaburzenia świadomości – Łukasz Szostakiewicz | 533 |
34.1. Wprowadzenie | 533 |
34.2. Pobudzenie psychoruchowe u dzieci i młodzieży | 534 |
34.3. Zaburzenia świadomości | 544 |
Piśmiennictwo | 548 |
35. Ocena stanu psychicznego w przypadku samookaleczeń – Barbara Remberk | 551 |
Piśmiennictwo | 553 |
36. Chirurgiczne stany nagłe na oddziale psychiatrycznym – Paweł Białek | 555 |
36.1. Wprowadzenie | 555 |
36.2. Rany | 555 |
36.2.1. Rany powierzchowne | 556 |
36.2.2. Rany głębokie | 557 |
36.3. Oparzenia | 557 |
36.4. Zapalenia tkanek miękkich | 558 |
36.4.1. Zanokcica | 559 |
36.4.2. Zastrzał | 559 |
36.4.3. Zapalenie wału paznokciowego palucha / wrastający paznokieć | 559 |
36.4.4. Ropień w torbieli epidermalnej (zakażony kaszak) | 560 |
36.4.5. Ropień w torbieli włosopochodnej | 560 |
36.4.6. Zapalenie w miejscu dostępu naczyniowego | 560 |
36.5. Ból brzucha | 561 |
36.5.1. Diagnostyka | 561 |
36.5.2. Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego | 564 |
36.5.3. Niedrożność przewodu pokarmowego | 565 |
36.5.4. Ostre zapalenie trzustki (OZT) | 566 |
36.5.5. Połknięte ciało obce | 567 |
36.6. Choroby odbytu | 567 |
36.6.1. Guzki krwawnicze i żylaki odbytu | 568 |
36.6.2. Szczelina odbytu | 568 |
36.6.3. Świąd odbytu | 569 |
36.6.4. Ropień i przetoka okolicy odbytu | 569 |
36.7. Krwawienia w obrębie przewodu pokarmowego | 569 |
36.7.1. Krwawienie do górnego odcinka przewodu pokarmowego | 569 |
36.7.2. Krwawienie do dolnego odcinka przewodu pokarmowego | 570 |
36.8. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa | 571 |
37. Ostre zatrucia i inne stany nagłe w pediatrii – Teresa Jackowska | 575 |
37.1. Anafilaksja | 575 |
37.1.1. Objawy i rozpoznanie | 576 |
37.1.2. Leczenie ostrej anafilaksji | 577 |
37.2. Biegunka | 578 |
37.3. Drgawki | 579 |
37.4. Hiperamonemia | 580 |
37.5. Gorączka . | 582 |
37.5.1. Objawy towarzyszące i diagnostyka | 582 |
37.7.2. Leki przeciwgorączkowe | 583 |
37.6. Zatrucie paracetamolem (acetaminofenem) | 585 |
37.7. Stan upojenia alkoholowego | 588 |
37.8. Stan po spożyciu narkotyków | 589 |
37.8.1. Marihuana | 590 |
37.8.2. Amfetamina | 590 |
37.8.3. Ecstasy (metylenodioksymetamfetamina, MDMA) | 591 |
37.9. Podejrzenie zatrucia nowymi substancjami psychoaktywnymi (NSP) – tzw. dopalaczami | 591 |
37.9.1. Charakterystyka i objawy | 592 |
37.9.2. Mefedron | 593 |
37.9.3. Jak pomagać osobie pod wpływem „dopalaczy” | 594 |
37.9.4. Postępowanie z pacjentem pod wpływem „dopalaczy” | 594 |
Piśmiennictwo . | 596 |
38. Stan po próbie samobójczej przez powieszenie. Podstawy resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) – Grzegorz Michalak | 597 |
38.1. Wprowadzenie | 597 |
38.2. Mechanizm śmierci w następstwie powieszenia | 597 |
38.3. Postępowanie | 599 |
38.3.1. Co należy zrobić? | 599 |
38.3.2. Kiedy wezwać pomoc? | 606 |
38.4. Skutki związane z powieszeniem | 606 |
Piśmiennictwo | 607 |
39. Przemoc w rodzinie, przemoc seksualna wobec dzieci, postępowanie wobec ofiar przemocy – Anita Bryńska | 609 |
39.1. Definicje | 609 |
39.2. Rodzaje przemocy, rozpowszechnienie zjawiska | 611 |
39.2.1. Przemoc fizyczna | 611 |
39.2.2. Zaniedbanie | 613 |
39.2.3. Przeniesiony zespół Münchhausena | 614 |
39.2.4. Przemoc seksualna | 615 |
39.2.5. Przemoc psychiczna (emocjonalna) | 617 |
39.3. Rozpoznanie | 617 |
39.4. Czynniki ryzyka . | 619 |
39.5. Konsekwencje w obszarze zdrowia psychicznego . | 620 |
39.6. Postępowanie wobec ofiar przemocy | 623 |
39.7. Procedury zakładania „Niebieskiej Karty” | 629 |
Piśmiennictwo | 630 |
CZĘŚĆ IV. ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNE I PRAWNE | 631 |
40. Organizacja systemu opieki zdrowotnej – Barbara Remberk, Anna Rozetti | 633 |
40.1. System psychiatrycznej opieki zdrowotnej | 633 |
40.2. Opieka koordynowana | 637 |
40.3. Podsumowanie | 638 |
Piśmiennictwo | 642 |
41. Organizacja pomocy dla dzieci w ramach wczesnej interwencji – Sylwia Wrona | 643 |
41.1. Wprowadzenie | 643 |
41.2. Czym jest wczesna interwencja? | 644 |
41.3. Resort zdrowia – wczesna interwencja | 645 |
41.4. Resort oświaty – wczesne wspomaganie rozwoju | 646 |
41.5. Ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze | 647 |
Piśmiennictwo | 648 |
42. Organizacja systemu szkolnego – Elżbieta Kucińska, Renata Janik | 651 |
42.1. Wprowadzenie . | 651 |
42.2. Edukacja obowiązkowa | 651 |
42.3. Struktura systemu oświaty | 652 |
42.4. Ochotnicze Hufce Pracy (OHP) | 653 |
42.5. Edukacja domowa | 654 |
42.6. Formy nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 654 |
42.7. Możliwości korzystania przez uczniów z pomocy psychologiczno- -pedagogicznej | 656 |
42.8. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia – wskazówki praktyczne | 656 |
Piśmiennictwo | 659 |
43. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji – Magdalena Wałachowska | 661 |
43.1. Zarys polskiego systemu kształcenia specjalnego . | 661 |
43.2. Definiowanie i klasyfikowanie niepełnosprawności intelektualnej | 666 |
43.3. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – charakterystyka psychopedagogiczna | 668 |
43.4. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym – charakterystyka psychopedagogiczna | 671 |
43.5. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim – charakterystyka psychopedagogiczna | 674 |
43.6. Podsumowanie | 678 |
Piśmiennictwo | 680 |
44. Przemoc szkolna – postępowanie – Elżbieta Kucińska, Renata Janik | 683 |
44.1. Wprowadzenie . | 683 |
44.2. Kontekst przemocy szkolnej | 683 |
44.3. Definicja przemocy i źródła przemocy szkolnej | 684 |
44.4. Rodzaje przemocy szkolnej | 686 |
44.5. Przemoc rówieśnicza | 687 |
44.6. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – przepisy i strategie | 687 |
44.7. Postępowanie i rekomendacje | 689 |
Piśmiennictwo | 690 |
45. System pieczy zastępczej – Anna Nowicka-Skóra | 693 |
45.1. Wprowadzenie | 693 |
45.2. Rodziny zastępcze | 694 |
45.3. Instytucjonalna piecza zastępcza | 697 |
Piśmiennictwo | 700 |
46. Uprawnienia sądu rodzinnego – Piotr Sierakowski | 701 |
46.1. Wprowadzenie | 701 |
46.2. Leczenie małoletnich | 702 |
46.3. Leczenie nieletnich | 704 |
Piśmiennictwo | 706 |
47. Zgoda na leczenie, brak zgody na leczenie i przymus bezpośredni – Piotr Niwiński, Barbara Remberk | 707 |
47.1. Zgoda na leczenie | 707 |
47.2. Przymus bezpośredni | 713 |
47.2.1. Podstawa prawna | 713 |
47.2.2. Rodzaje przymusu bezpośredniego – definicje | 713 |
47.2.3. Kiedy można stosować przymus bezpośredni i jakiego rodzaju | 713 |
47.2.4. Kto decyduje | 714 |
47.2.5. Kto wykonuje | 717 |
47.2.6. Przebieg | 717 |
47.2.7. Dokumentacja | 719 |
47.2.8. Kontrola | 720 |
Piśmiennictwo | 720 |
48. Tajemnica lekarska – Piotr Niwiński | 721 |
48.1. Definicje | 721 |
48.2. Zakres tajemnicy lekarskiej i psychiatrycznej | 722 |
48.3. Odstąpienie od tajemnicy lekarskiej i psychiatrycznej | 723 |
48.4. Prawa opiekuna faktycznego | 727 |
48.5. Przesłuchanie małoletniego | 728 |
Piśmiennictwo | 728 |
Skorowidz | 731 |