Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży

4 oceny

Redakcja:

Barbara Remberk

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

110,40  184,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 184,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 110,40 zł  


110,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

„Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży” to druga pozycja w serii Praktyka Pediatry. W kolejnych częściach podręcznika omówiono: zasady przeprowadzania procesu diagnozy, rozpoznawanie i leczenie poszczególnych zaburzeń psychicznych (w tym zaburzenia osobowości oraz problemy z obszaru rozwoju psychoseksualnego – zagadnienia rzadko omawiane w podręcznikach psychiatrii wieku rozwojowego), postępowanie w stanach nagłych oraz zagadnienia organizacyjne i prawne.


Praktyka Pediatry to seria stworzona z myślą o lekarzach pierwszego kontaktu, stanowiąca praktyczne źródło wiedzy na temat wybranych zagadnień, z którymi lekarze najczęściej mają do czynienia.


Rok wydania2020
Liczba stron760
KategoriaPsychiatria
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-6194-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Autorzy V
  Przedmowa XI
  CZĘŚĆ I. DIAGNOZA    1
  1. Diagnoza psychologiczna dziecka – Natalia Józefacka    3
    1.1. Wprowadzenie    3
    1.2. Etapy postępowania w diagnozie klinicznej    4
      1.2.1. Prediagnoza    5
      1.2.2. Rozmowa i obserwacja    5
      1.2.3. Metody testowe i kwestionariuszowe    16
    Piśmiennictwo    25
  2. Kliniczna diagnoza psychologiczna dzieci starszych i młodzieży – Agnieszka Kałwa    27
    2.1. Wprowadzenie    27
    2.2. Cel i kontekst diagnozy klinicznej    28
    2.3. Metody diagnozy psychologicznej    30
      2.3.1. Wywiad kliniczny    31
      2.3.2. Obserwacja zachowania badanego    31
      2.3.3. Testy standaryzowane, analiza ilościowa i jakościowa    32
      2.3.4. Skale oceny inteligencji    33
      2.3.5. Wybrane metody diagnozy funkcji poznawczych    37
      2.3.6. Ocena objawów psychopatologicznych    43
      2.3.7. Badanie osobowości    44
    2.4. Podsumowanie    48
    Piśmiennictwo    49
  3. Badanie psychiatryczne małego dziecka – Izabela Łucka    51
    Piśmiennictwo    58
  4. Badanie psychiatryczne dziecka w wieku szkolnym i adolescenta – Anna Bogucka-Bonikowska    59
    4.1. Wprowadzenie    59
    4.2. Wstępna część badania psychiatrycznego    60
    4.3. Wywiad od rodziców/opiekunów    62
    4.4. Wywiad diagnostyczny od dziecka w wieku szkolnym i nastolatka    64
    4.5. Ocena stanu psychicznego    67
    4.6. Informacje ze szkoły i z innych źródeł    69
    4.7. Wywiad medyczny i ocena stanu fizycznego – badanie fizykalne i neurologiczne    69
      4.7.1. Badanie skóry, włosów i paznokci    70
      4.7.2. Badanie głowy, oczu, nosa i gardła    71
      4.7.3. Badanie szyi, klatki piersiowej i brzucha    72
      4.7.4. Badanie narządów płciowych    72
      4.7.5. Badanie neurologiczne    72
      4.7.6. Badania diagnostyczne    72
    4.8. Postawienie diagnozy klinicznej i konceptualizacja    73
    4.9. Psychoedukacja i plan leczenia    74
    4.10. Podsumowanie    75
    Piśmiennictwo    75
  5. Badania dodatkowe w psychiatrii – Agnieszka Jarząbek-Cudo, Barbara Remberk    77
    5.1. Wprowadzenie    77
    5.2. Badanie przedmiotowe    78
    5.3. Podstawowe badania laboratoryjne .    78
    5.4. Ocena układu krążenia – badanie EKG i ECHO serca    79
    5.5. Badanie EEG    80
    5.6. Badania neuroobrazowe    81
    5.7. Pogłębienie diagnozy i wykluczenie przyczyn somatycznych prezentowanych objawów    82
      5.7.1. Pogłębienie diagnozy pediatrycznej    83
      5.7.2. Pogłębienie diagnozy neurologicznej    84
      5.7.3. Pogłębienie diagnozy w zakresie schorzeń uwarunkowanych genetycznie    84
    5.8. Monitorowanie leczenia    85
    Piśmiennictwo    85
  CZĘŚĆ II. LECZENIE ZABURZEŃ    87
  6. Screening i pierwsza interwencja w gabinecie pediatrycznym – Natalia Józefacka    89
    6.1. Wprowadzenie    89
    6.2. Autyzm    90
      6.2.1. Małe dziecko z autyzmem – funkcjonowanie    91
      6.2.2. Grupa ryzyka    93
      6.2.3. Rozpoznawanie autyzmu – postępowanie    94
    6.3. Depresja poporodowa    96
    Piśmiennictwo    98
  ZAŁĄCZNIK NR 1    99
  7. Zespoły genetyczne z manifestacją psychiatryczną – Maja Krefft    103
    7.1. Wprowadzenie    103
    7.2. Zespół Downa    104
      7.2.1. Charakterystyka zespołu    104
      7.2.2. Zaburzenia psychiczne u pacjentów z zespołem Downa    105
    7.3. Zespół mikrodelecji 22q11.2    106
      7.3.1. Charakterystyka zespołu    106
      7.3.2. Zaburzenia psychiczne towarzyszące zespołowi mikrodelecji 22q11.2    106
    7.4. Zespół łamliwego chromosomu X    107
      7.4.1. Charakterystyka zespołu    107
      7.4.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole łamliwego chromosomu X    108
    7.5. Zespół Pradera–Willego    109
      7.5.1. Charakterystyka zespołu    109
      7.5.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole Pradera–Willego    109
    7.6. Zespół Williamsa–Beurena    110
      7.6.1. Charakterystyka zespołu    110
      7.6.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole Williamsa–Beurena    111
    7.7. Podsumowanie    112
    Piśmiennictwo    118
  8. Postępowanie w zaburzeniach psychicznych o podłożu organicznym – Joanna Brągoszewska, Anna Gralewicz .    119
    8.1. Wpływ zaburzeń organicznych na funkcjonowanie psychiczne dziecka i jego rodziny    119
    8.2. Postępowanie w przypadku badania dziecka z podejrzeniem współwystępowania choroby neurodegeneracyjnej lub somatycznej – przyczyny zaburzeń psychicznych    122
      8.2.1. Wywiad    122
      8.2.2. Badanie pacjenta    123
      8.2.3. Farmakoterapia    126
      8.2.4. Wsparcie pacjenta w poszukiwaniu pomocy    127
    Piśmiennictwo    128
  9. Postępowanie w przypadku uzależnień i nadużywania substancji psychoaktywnych – Katarzyna Weterle-Smolińska, Zbigniew Michalczyk    129
    9.1. Dane statystyczne    129
    9.2. Klasyfikacja    130
    9.3. Podział substancji psychoaktywnych .    132
    9.4. Nowe substancje psychoaktywne    132
    9.5. Uzależnienie jako proces. Główne pojęcia w psychiatrii związane z zażywaniem SPA    134
    9.6. Działanie substancji psychoaktywnych na organizm. Szkody zdrowotne związane z używaniem narkotyków    136
    9.7. Przyczyny i postępowanie w przypadku zażywania SPA .    137
      9.7.1. Przyczyny używania SPA .    138
      9.7.2. Postępowanie w przypadku używania SPA    139
    9.8. Przyczyny uzależnienia od SPA .    141
    9.9. Postępowanie w przypadku uzależnienia od SPA    142
    9.10. Postępowanie w przypadku zażycia / ostrego zatrucia SPA    145
    Piśmiennictwo    145
  10. Zaburzenia psychotyczne – Barbara Remberk, Katarzyna Wójcicka    149
    10.1. Definicja    149
    10.2. Objawy charakterystyczne dla schizofrenii    151
    10.3. Inne zaburzenia psychotyczne    154
    10.4. Diagnoza różnicowa zaburzeń psychotycznych    155
    10.5. Badania dodatkowe    156
    10.6. Leczenie zaburzeń psychotycznych .    157
      10.6.1. Farmakoterapia    157
      10.6.2. Oddziaływania niefarmakologiczne    161
      10.6.3. Wybór miejsca leczenia    162
    10.7. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne i możliwe interwencje    163
    10.8. Przebieg schizofrenii i rokowanie    163
    10.9. Objawy i leczenie katatonii    164
    10.10. Zaburzenia psychotyczne spoza spektrum schizofrenii    165
    Piśmiennictwo    165
  11. Zaburzenia afektywne – Anna Zofia Antosik-Wójcińska    167
    11.1. Definicja    167
    11.2. Rozpoznawanie zaburzeń afektywnych    168
      11.2.1. Rozpoznanie depresji według ICD-10    170
      11.2.2. Choroba afektywna dwubiegunowa    172
    11.3. Leczenie zaburzeń afektywnych w populacji dzieci i młodzieży    174
      11.3.1. Leczenie epizodu depresyjnego    174
      11.3.2. Leczenie choroby afektywnej dwubiegunowej    177
    11.4. Leczenie podtrzymujące    179
    11.5. Rokowanie    180
    Piśmiennictwo    181
  12. Zaburzenia lękowe: lęk separacyjny, lęk uogólniony, fobie – Anita Bryńska    183
    12.1. Wprowadzenie    183
    12.2. Lęk przed separacją w dzieciństwie    184
    12.3. Uogólnione zaburzenie lękowe    185
    12.4. Zaburzenia lękowe w postaci fobii    187
    Piśmiennictwo    189
  13. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne – Anita Bryńska    191
    13.1. Klasyfikacja    191
    13.2. Obraz kliniczny    192
    13.3. Epidemiologia    193
    13.4. Etiologia    193
    13.5. Leczenie    195
    Piśmiennictwo    197
  14. Zaburzenie stresowe pourazowe – Łukasz Konowałek    199
    14.1. Czym jest PTSD?    199
    14.2. Co powinno wzbudzić podejrzenia?    201
    14.3. Trudności w kontakcie z pacjentem z doświadczeniem traumy    203
    14.4. Leczenie PTSD – planowanie i wdrożenie    205
    Piśmiennictwo    206
  15. Zaburzenia adaptacyjne – Anna Borowska    207
    15.1. Istota zaburzenia    207
    15.2. Rozpoznanie    207
      15.2.1. Kryteria diagnostyczne    207
      15.2.2. Kwestionariusz ADNM-20    212
    15.3. Czynniki ryzyka    215
    15.4. Rozpowszechnienie    216
    15.5. Obraz kliniczny    217
    15.6. Leczenie    218
    Piśmiennictwo    219
  16. Zaburzenia konwersyjne u dzieci i młodzieży – Mariola Skowrońska    221
    16.1. Wprowadzenie    221
    16.2. Etiologia    224
    16.3. Model bio-psycho-społeczny    225
      16.3.1. Czynniki biologiczne    225
      16.3.2. Czynniki psychologiczne    226
      16.3.3. Czynniki społeczne    228
    16.4. Rozpowszechnienie zaburzeń konwersyjnych    229
    16.5. Objawy    229
    16.6. Diagnoza i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami konwersyjnymi    230
    Piśmiennictwo    231
  17. Jadłowstręt psychiczny – Gabriela Jagielska    233
    17.1. Wprowadzenie    233
    17.2. Kryteria diagnostyczne jadłowstrętu psychicznego według ICD-10 i DSM-5    236
    17.3. Proces diagnostyczny    237
    17.4. Ocena stanu somatycznego .    240
    17.5. Ocena stanu odżywienia    241
    17.6. Diagnoza różnicowa    243
    17.7. Przebieg zaburzeń odżywiania    244
    17.8. Powikłania    246
    17.9. Leczenie    248
      17.9.1. Postępowanie w początkowym okresie leczenia    248
      17.9.2. Kwalifikacja do miejsca leczenia    250
      17.9.3. Rehabilitacja żywieniowa    253
      17.9.4. Realimentacja    254
      17.9.5. Suplementacja mikroelementów i witamin    260
      17.9.6. Monitorowanie stanu pacjenta    260
      17.9.7. Psychoterapia    262
      17.9.8. Farmakoterapia    264
    Piśmiennictwo    265
  18. Żarłoczność psychiczna i zespół napadowego objadania się – Gabriela Jagielska    269
    18.1. Wprowadzenie    269
    18.2. Kryteria diagnostyczne    270
    18.3. Proces diagnostyczny    272
      18.3.1. Ocena stanu somatycznego    272
      18.3.2. Ocena stanu odżywienia    273
      18.3.3. Diagnoza różnicowa    273
    18.4. Przebieg żarłoczności psychicznej i psychogennego przejadania się    274
    18.5. Leczenie    276
      18.5.1. Postępowanie w początkowym okresie leczenia    276
      18.5.2. Kwalifikacja do miejsca leczenia    276
      18.5.3. Rehabilitacja żywieniowa    276
      18.5.4. Monitorowanie stanu pacjenta    277
      18.5.5. Psychoterapia    278
    18.5.6. Farmakoterapia    279
    Piśmiennictwo    280
  19. Zaburzenia snu u dzieci – Marcin Żarowski    283
    19.1. Wprowadzenie .    283
    19.2. Zaburzenia snu – charakterystyka i terapia    285
      19.2.1. Bezsenność    285
      19.2.2. Hipersomnie pochodzenia centralnego    286
      19.2.3. Zaburzenia rytmu okołodobowego    291
      19.2.4. Parasomnie    293
    Piśmiennictwo    301
  20. Zaburzenia osobowości w adolescencji – Anna Bogucka-Bonikowska    305
    20.1. Wprowadzenie    305
    20.2. Diagnoza    308
    20.3. Przebieg    310
    20.4. Zaburzenia współwystępujące    311
    20.5. Etiologia    312
    20.6. Leczenie    312
      20.6.1. Psychoterapia    312
      20.6.2. Leczenie farmakologiczne    313
    20.7. Podsumowanie    315
    Piśmiennictwo    315
  21. Zagadnienia rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży – norma i patologia – Justyna Holka-Pokorska    317
    21.1. Wprowadzenie    317
    21.2. Modele rozwoju psychoseksualnego według Sigmunda Freuda i Erika Eriksona    318
    21.3. Ekspresja seksualna w młodszym wieku    320
      21.3.1. Masturbacja dziecięca    321
      21.3.2. Zachowania orientacyjne    322
      21.3.3. Zachowania interakcyjne    322
      21.3.4. Twórczość dziecięca    323
    21.4. Zjawiska rozwoju psychoseksualnego okresu dorastania (adolescencji)    323
    21.5. Zaburzenia rozwoju psychoseksualnego    328
      21.5.1. Erotyzacja dziecka    328
      21.5.2. Seksualizacja dzieci i młodzieży    329
      21.5.3. Patologiczna aktywność masturbacyjna    329
      21.5.4. Fetyszyzm    330
      21.5.5. Wykorzystanie seksualne    330
      21.5.6. Homoseksualizm młodzieńczy    331
      21.5.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a seksualność    331
      21.5.8. Zaburzenia identyfikacji płciowej w dzieciństwie    333
      21.5.9. Dysforia płci u dzieci – zaburzenia tożsamości płciowej (302.6 według DSM-5)    334
    21.6. Ocena ekspresji seksualnej pod kątem normy rozwojowej    335
    Piśmiennictwo    338
  22. Niepełnosprawność intelektualna – Anna Gralewicz, Joanna Brągoszewska    339
    22.1. Definicje    339
    22.2. Diagnostyka    340
    22.3. Częstość występowania    343
    22.4. Etiologia    343
    22.5. Objawy    344
    22.6. Współwystępowanie    345
    22.7. Postępowanie w razie podejrzenia niepełnosprawności intelektualnej    346
    22.8. Diagnoza różnicowa    346
    22.9. Funkcjonowanie na pograniczu normy intelektualnej    347
    22.10. Postępowanie    348
      22.10.1. Leczenie przyczynowe    349
      22.10.2. Zachowania trudne .    349
      22.10.3. Leczenie farmakologiczne    351
      22.10.4. Edukacja    352
      22.10.5. Fizjoterapia, terapia zajęciowa    353
      22.10.6. Terapia mowy    353
      22.10.7. Wsparcie i edukacja rodziny    354
      22.10.8. Podsumowanie    355
    Piśmiennictwo    357
  23. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (całościowe zaburzenia rozwojowe) – Ewa Łukowska, Ewa Urbanowicz    359
    23.1. Definicje    359
    23.2. Etiopatogeneza    360
    23.3. Objawy    360
    23.4. Rozpoznanie    365
    23.5. Rozpoznanie różnicowe    367
    23.6. Terapia    368
      23.6.1. Zalecenia ogólne    368
      23.6.2. Leczenie farmakologiczne    369
    Piśmiennictwo    371
  24. Podstawy leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) / zaburzenia hiperkinetycznego – Artur Wiśniewski    373
    24.1. Definicje i rozpoznanie    373
    24.2. Częstotliwość występowania    374
    24.3. Etiologia i objawy    375
    24.4. Metody niefarmakologiczne w leczeniu zespołu hiperkinetycznego    376
    24.5. Miejsce farmakoterapii w leczeniu ADHD    379
      24.5.1. Leczenie farmakologiczne pierwszego rzutu    380
      24.5.2. Leczenie farmakologiczne drugiego rzutu    387
      24.5.3. Leczenie farmakologiczne trzeciego rzutu    388
    24.6. ADHD i zaburzenia współistniejące    389
    Piśmiennictwo    390
  25. Zaburzenia zachowania – Artur Kołakowski    391
    25.1. Wprowadzenie .    391
    25.2. Trudne zachowania i zachowania agresywne niespełniające kryteriów diagnostycznych    392
    25.3. Zaburzenia zachowania w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-5    393
    25.4. Diagnoza behawioralna problemów z zachowaniem    396
    25.5. Diagnoza różnicowa, współchorobowość    397
    25.6. Wytyczne dotyczące leczenia, farmakoterapia    400
      25.6.1. Praca z rodzicami. Warsztaty umiejętności rodzicielskich    401
      25.6.2. Terapia z dzieckiem lub nastolatkiem    401
      25.6.3. Inne oddziaływania    402
      25.6.4. Farmakoterapia    403
    Piśmiennictwo    404
  26. Zaburzenia psychiczne u małych dzieci – Izabela Łucka    407
    26.1. Wprowadzenie. Klasyfikacja DC:0–5    407
    26.2. Wybrane zaburzenia kliniczne opisane na Osi I, podsumowanie kryteriów    411
      26.2.1. Zaburzenia neurorozwojowe    411
      26.2.2. Zaburzenia związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych    412
      26.2.3. Zaburzenia lękowe w niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie    415
      26.2.4. Zaburzenia nastroju    418
      26.2.5. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i powiązane    420
      26.2.6. Zaburzenia dotyczące snu, jedzenia i płaczu    421
      26.2.7. Zaburzenia odżywiania we wczesnym dzieciństwie    422
      26.2.8. Zaburzenia związane z doświadczeniem traumatycznym, stresem i deprywacją    424
      26.2.9. Zaburzenia tworzenia relacji    430
    26.3. Podsumowanie    430
    Piśmiennictwo    432
  27. Zaburzenia więzi – Olga Zaucha, Lidia Popek    433
    27.1. Definicja    433
    27.2. Etiologia i patogeneza    434
    27.3. Objawy zaburzeń więzi    435
    27.4. Rozpoznanie i rozpoznanie różnicowe    436
    27.5. Leczenie    439
    Piśmiennictwo    439
  28. Mutyzm wybiórczy – Ewa Brzóska-Konkol, Agnieszka Lorek-Groniewska, Natalia Orlecka    441
    28.1. Definicja, kryteria diagnostyczne w skrócie    441
    28.2. Obraz kliniczny    442
      28.2.1. Objawy typowe, podstawowe, patognomoniczne    442
      28.2.2. Objawy towarzyszące i mniej typowe    443
      28.2.3. Diagnoza różnicowa    443
      28.2.4. Najczęstsze zaburzenia współistniejące    444
      28.2.5. Stany nagłe    445
    28.3. Badania dodatkowe    445
    28.4. Leczenie    445
      28.4.1. Leczenie niefarmakologiczne    445
      28.4.2. Leczenie farmakologiczne    447
    28.5. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne. Możliwe interwencje    447
    28.6. Przebieg choroby i rokowanie    448
    Piśmiennictwo    448
  29. Postępowanie w zaburzeniu tikowym – Paulina Miłkowska-Pindor    451
    29.1. Definicja    451
    29.2. Podział zaburzeń tikowych i częstotliwość występowania    451
    29.3. Zespół Tourette’a    453
    29.4. Współchorobowość    453
    29.5. Diagnoza różnicowa    454
    29.6. Etiologia    454
    29.7. Leczenie    454
      29.7.1. Psychoedukacja i terapia behawioralna    454
      29.7.2. Leczenie farmakologiczne    455
    Piśmiennictwo    460
  30. Encopresis – zanieczyszczanie kałem – Agata Wawrzyniak, Urszula Szymańska    463
    30.1. Definicja    463
    30.2. Rozpoznanie    464
    30.3. Epidemiologia    465
    30.4. Patogeneza    465
    30.5. Diagnostyka    466
      30.5.1. Badanie podmiotowe    466
      30.5.2. Badanie przedmiotowe    467
      30.5.3. Badania dodatkowe    467
    30.6. Metody leczenia    468
    30.7. Związek encopresis z zaburzeniami emocjonalnymi    469
    30.8. Rokowanie    471
    Piśmiennictwo    471
  31. Enuresis – moczenie nocne – Katarzyna Jobs, Urszula Szymańska    473
    31.1. Definicje    473
    31.2. Epidemiologia    475
    31.3. Patogeneza – współczesne poglądy    475
    31.4. Diagnostyka    478
    31.5. Metody postępowania    480
      31.5.1. Wstępne postępowanie niefarmakologiczne – uroterapia    480
      31.5.2. Etap drugi – wybór dalszej metody leczenia    482
      31.5.3. Wybór miejsca leczenia    483
    31.6. Rokowanie    484
    31.7. Związek moczenia nocnego z zaburzeniami zachowania i inne zaburzenia współistniejące    484
    31.8. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne/społeczne. Możliwe interwencje    485
    Piśmiennictwo    486
  32. Leki stosowane w psychiatrii dzieci i młodzieży – Barbara Remberk, Piotr Niwiński    489
    32.1. Informacje ogólne    489
    32.2. Rejestracja leków    489
    32.3. Monitorowanie bezpieczeństwa leczenia    499
    Piśmiennictwo    503
  CZĘŚĆ III. STANY NAGŁE    505
  33. Postępowanie w przypadku zagrożenia samobójstwem – Łukasz Szostakiewicz    507
    33.1. Wprowadzenie    507
    33.2. Samobójstwo jako problem zdrowia publicznego    510
    33.3. Czynniki ryzyka prób samobójczych    511
    33.4. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – diagnoza    513
      33.4.1. Postępowanie w sytuacji, gdy o próbie/zamiarach samobójczych dowiaduje się lekarz pierwszego kontaktu w swoim gabinecie    513
      33.4.2. Postępowanie w przypadku ujawnienia myśli samobójczych w szkole    518
      33.4.3. Konsultacja psychiatryczna .    519
    33.5. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – interwencja    525
    33.6. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – psychoterapia    526
    33.7. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – farmakoterapia    527
    38.8. Podsumowanie    528
    Piśmiennictwo    529
  34. Pobudzenie psychoruchowe i zaburzenia świadomości – Łukasz Szostakiewicz    533
    34.1. Wprowadzenie    533
    34.2. Pobudzenie psychoruchowe u dzieci i młodzieży    534
    34.3. Zaburzenia świadomości    544
    Piśmiennictwo    548
  35. Ocena stanu psychicznego w przypadku samookaleczeń – Barbara Remberk    551
    Piśmiennictwo    553
  36. Chirurgiczne stany nagłe na oddziale psychiatrycznym – Paweł Białek    555
    36.1. Wprowadzenie    555
    36.2. Rany    555
      36.2.1. Rany powierzchowne    556
      36.2.2. Rany głębokie    557
    36.3. Oparzenia    557
    36.4. Zapalenia tkanek miękkich    558
      36.4.1. Zanokcica    559
      36.4.2. Zastrzał    559
      36.4.3. Zapalenie wału paznokciowego palucha / wrastający paznokieć    559
      36.4.4. Ropień w torbieli epidermalnej (zakażony kaszak)    560
      36.4.5. Ropień w torbieli włosopochodnej    560
      36.4.6. Zapalenie w miejscu dostępu naczyniowego    560
    36.5. Ból brzucha    561
      36.5.1. Diagnostyka    561
      36.5.2. Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego    564
      36.5.3. Niedrożność przewodu pokarmowego    565
      36.5.4. Ostre zapalenie trzustki (OZT)    566
      36.5.5. Połknięte ciało obce    567
    36.6. Choroby odbytu    567
      36.6.1. Guzki krwawnicze i żylaki odbytu    568
      36.6.2. Szczelina odbytu    568
      36.6.3. Świąd odbytu    569
      36.6.4. Ropień i przetoka okolicy odbytu    569
    36.7. Krwawienia w obrębie przewodu pokarmowego    569
      36.7.1. Krwawienie do górnego odcinka przewodu pokarmowego    569
      36.7.2. Krwawienie do dolnego odcinka przewodu pokarmowego    570
    36.8. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa    571
  37. Ostre zatrucia i inne stany nagłe w pediatrii – Teresa Jackowska    575
    37.1. Anafilaksja    575
      37.1.1. Objawy i rozpoznanie    576
      37.1.2. Leczenie ostrej anafilaksji    577
    37.2. Biegunka    578
    37.3. Drgawki    579
    37.4. Hiperamonemia    580
    37.5. Gorączka .    582
      37.5.1. Objawy towarzyszące i diagnostyka    582
      37.7.2. Leki przeciwgorączkowe    583
    37.6. Zatrucie paracetamolem (acetaminofenem)    585
    37.7. Stan upojenia alkoholowego    588
    37.8. Stan po spożyciu narkotyków    589
      37.8.1. Marihuana    590
      37.8.2. Amfetamina    590
      37.8.3. Ecstasy (metylenodioksymetamfetamina, MDMA)    591
    37.9. Podejrzenie zatrucia nowymi substancjami psychoaktywnymi (NSP) – tzw. dopalaczami    591
      37.9.1. Charakterystyka i objawy    592
      37.9.2. Mefedron    593
      37.9.3. Jak pomagać osobie pod wpływem „dopalaczy”    594
      37.9.4. Postępowanie z pacjentem pod wpływem „dopalaczy”    594
    Piśmiennictwo .    596
  38. Stan po próbie samobójczej przez powieszenie. Podstawy resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) – Grzegorz Michalak    597
    38.1. Wprowadzenie     597
    38.2. Mechanizm śmierci w następstwie powieszenia    597
    38.3. Postępowanie    599
      38.3.1. Co należy zrobić?    599
      38.3.2. Kiedy wezwać pomoc?    606
    38.4. Skutki związane z powieszeniem    606
    Piśmiennictwo    607
  39. Przemoc w rodzinie, przemoc seksualna wobec dzieci, postępowanie wobec ofiar przemocy – Anita Bryńska    609
    39.1. Definicje    609
    39.2. Rodzaje przemocy, rozpowszechnienie zjawiska    611
      39.2.1. Przemoc fizyczna    611
      39.2.2. Zaniedbanie    613
      39.2.3. Przeniesiony zespół Münchhausena    614
      39.2.4. Przemoc seksualna    615
      39.2.5. Przemoc psychiczna (emocjonalna)    617
    39.3. Rozpoznanie    617
    39.4. Czynniki ryzyka .    619
    39.5. Konsekwencje w obszarze zdrowia psychicznego .    620
    39.6. Postępowanie wobec ofiar przemocy    623
    39.7. Procedury zakładania „Niebieskiej Karty”    629
    Piśmiennictwo    630
  CZĘŚĆ IV. ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNE I PRAWNE    631
  40. Organizacja systemu opieki zdrowotnej – Barbara Remberk, Anna Rozetti    633
    40.1. System psychiatrycznej opieki zdrowotnej    633
    40.2. Opieka koordynowana    637
    40.3. Podsumowanie    638
    Piśmiennictwo    642
  41. Organizacja pomocy dla dzieci w ramach wczesnej interwencji – Sylwia Wrona    643
    41.1. Wprowadzenie    643
    41.2. Czym jest wczesna interwencja?    644
    41.3. Resort zdrowia – wczesna interwencja    645
    41.4. Resort oświaty – wczesne wspomaganie rozwoju    646
    41.5. Ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze    647
    Piśmiennictwo    648
  42. Organizacja systemu szkolnego – Elżbieta Kucińska, Renata Janik    651
    42.1. Wprowadzenie .    651
    42.2. Edukacja obowiązkowa    651
    42.3. Struktura systemu oświaty    652
    42.4. Ochotnicze Hufce Pracy (OHP)    653
    42.5. Edukacja domowa    654
    42.6. Formy nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi    654
    42.7. Możliwości korzystania przez uczniów z pomocy psychologiczno- -pedagogicznej    656
    42.8. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia – wskazówki praktyczne    656
    Piśmiennictwo    659
  43. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji – Magdalena Wałachowska    661
    43.1. Zarys polskiego systemu kształcenia specjalnego .    661
    43.2. Definiowanie i klasyfikowanie niepełnosprawności intelektualnej    666
    43.3. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – charakterystyka psychopedagogiczna    668
    43.4. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym – charakterystyka psychopedagogiczna    671
    43.5. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim – charakterystyka psychopedagogiczna    674
    43.6. Podsumowanie    678
    Piśmiennictwo    680
  44. Przemoc szkolna – postępowanie – Elżbieta Kucińska, Renata Janik    683
    44.1. Wprowadzenie .    683
    44.2. Kontekst przemocy szkolnej    683
    44.3. Definicja przemocy i źródła przemocy szkolnej    684
    44.4. Rodzaje przemocy szkolnej    686
    44.5. Przemoc rówieśnicza    687
    44.6. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – przepisy i strategie    687
    44.7. Postępowanie i rekomendacje    689
    Piśmiennictwo    690
  45. System pieczy zastępczej – Anna Nowicka-Skóra    693
    45.1. Wprowadzenie    693
    45.2. Rodziny zastępcze    694
    45.3. Instytucjonalna piecza zastępcza    697
    Piśmiennictwo    700
  46. Uprawnienia sądu rodzinnego – Piotr Sierakowski    701
    46.1. Wprowadzenie    701
    46.2. Leczenie małoletnich    702
    46.3. Leczenie nieletnich    704
    Piśmiennictwo    706
  47. Zgoda na leczenie, brak zgody na leczenie i przymus bezpośredni – Piotr Niwiński, Barbara Remberk    707
    47.1. Zgoda na leczenie    707
    47.2. Przymus bezpośredni    713
      47.2.1. Podstawa prawna    713
      47.2.2. Rodzaje przymusu bezpośredniego – definicje    713
      47.2.3. Kiedy można stosować przymus bezpośredni i jakiego rodzaju    713
      47.2.4. Kto decyduje    714
      47.2.5. Kto wykonuje    717
      47.2.6. Przebieg    717
      47.2.7. Dokumentacja    719
      47.2.8. Kontrola    720
    Piśmiennictwo    720
  48. Tajemnica lekarska – Piotr Niwiński    721
    48.1. Definicje    721
    48.2. Zakres tajemnicy lekarskiej i psychiatrycznej    722
    48.3. Odstąpienie od tajemnicy lekarskiej i psychiatrycznej    723
    48.4. Prawa opiekuna faktycznego    727
    48.5. Przesłuchanie małoletniego    728
  Piśmiennictwo    728
  Skorowidz    731
RozwińZwiń