EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
W dzisiejszych czasach określenie „dziecko sprawiające problemy” jest używane dość często. W sensie medycznym oznacza to zaburzenia emocjonalne lub behawioralne związane z niektórymi chorobami organicznymi lub istniejące niezależnie od nich. Według danych epidemiologicznych zaburzenia takie dotyczą 15-20% całej populacji dzieci i młodzieży, a liczba ta wydatnie wzrasta. Pierwszym lekarzem, do którego trafia dziecko „sprawiające problemy”, jest pediatra lub lekarz rodzinny. To właśnie on musi ustalić wstępne rozpoznanie, przeprowadzić diagnostykę różnicową i ewentualnie podjąć decyzję o leczeniu lub skierowaniu dziecka do specjalisty. Ta książka z pewnością mu w tym pomoże.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 376 |
Kategoria | Neurologia |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-3136-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
1. Rozwój psychiczny dziecka — AgnieszkaKulik | 15 |
Okres niemowlęcy | 20 |
Okres poniemowlęcy | 23 |
Wiek przedszkolny | 27 |
Młodszy wiek szkolny | 31 |
Okres dorastania | 34 |
Dojrzewanie | 34 |
Kryzys młodzieńczy | 35 |
Wiek młodzieńczy | 36 |
2. Rodzina jako system. Wpływ systemu rodzinnego na funkcjonowanie dziecka — Ewa Paszkiewicz | 39 |
3. Zaburzenia emocjonalne we wczesnym dzieciństwie — Lidia Popek | 47 |
Reaktywne zaburzenia przywiązania w dzieciństwie | 49 |
Zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwie | 50 |
Zaburzenia odżywiania w niemowlęctwie i dzieciństwie | 52 |
Ruminacje | 55 |
Pica | 56 |
Czynności nawykowe | 57 |
Podsumowanie | 58 |
4. Upośledzenie umysłowe — Jadwiga Komender | 59 |
Epidemiologia | 60 |
Etiologia | 61 |
Obraz kliniczny | 61 |
Czynniki biomedyczne | 63 |
Czynniki psychologiczne | 64 |
Czynniki środowiskowe | 64 |
Rozpoznanie | 64 |
Zasady zapobiegania upośledzeniu umysłowemu | 65 |
Leczenie upośledzenia umysłowego | 66 |
5. Całościowe zaburzenia rozwoju —Beata J.Kozielec, Gabriela Jagielska 68 | |
Autyzm | 68 |
Epidemiologia | 69 |
Etiologia | 69 |
Ciąża i okres okołoporodowy | 70 |
Obraz kliniczny na podstawie kryteriów klasyfikacji ICD-10 | 72 |
Rokowanie | 76 |
Inne całościowe zaburzenia rozwoju | 77 |
Zespół Retta | 77 |
Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne | 79 |
Zespół Aspergera | 80 |
Postępowanie diagnostyczne w przypadku całościowych zaburzeń rozwoju | 81 |
Farmakoterapia | 83 |
Terapia psychologiczna | 84 |
6. Moczenie mimowolne i zanieczyszczanie się — Urszula Szymańska, Hanna Szymanik-Grzelak 87 | |
Moczenie mimowolne | 87 |
Oddawanie moczu w okresie rozwoju | 88 |
Zaburzenia w oddawaniu moczu u dzieci | 89 |
Podział moczenia | 91 |
Diagnostyka zaburzeń oddawania moczu | 95 |
Leczenie | 98 |
Psychologiczne aspekty moczenia mimowolnego | 103 |
Nietrzymanie stolca | 106 |
Etiologia | 108 |
Diagnostyka | 109 |
Postępowanie lecznicze w zaparciach prostych | 110 |
Psychologiczne aspekty nietrzymania stolca | 112 |
7. Zaburzenia snu — Krystyna Szymańska | 114 |
Czynniki wpływające na sen dziecka | 116 |
Klasyfikacja zaburzeń snu u dzieci | 120 |
Najczęstsze zaburzenia snu u dzieci występujące w 1.–3. roku życia | 120 |
Najczęstsze zaburzenia snu u dzieci występujące po 3.roku życia | 122 |
Zespoły z nadmierną sennością | 123 |
Zaburzenia snu u dzieci niezwiązane z przedziałem wiekowym | 124 |
8. Zaburzenia nastroju u dzieci — Agata Brzozowska, Tomasz Wolańczyk | 126 |
Zaburzenia depresyjne | 127 |
Epidemiologia | 131 |
Etiopatogeneza depresji | 131 |
Leczenie zaburzeń depresyjnych | 133 |
Mania i zaburzenia afektywne dwubiegunowe | 135 |
Epidemiologia | 136 |
Etiologia | 136 |
Leczenie | 137 |
9. Próby samobójcze i samobójstwa u dzieci — Agata Brzozowska, Marian Ciupak | 139 |
Patogeneza zachowania samobójczego, czynniki ryzyka | 140 |
Myśli, groźby i próby samobójcze | 141 |
Postępowanie w przypadku próby samobójczej | 143 |
Dalsze postępowanie i pomoc | 145 |
10. Zaburzenia lękowe i zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne — Anita Bryńska 147 | |
Zaburzenia lękowe | 148 |
Lęk przed separacją w dzieciństwie (F93.0) | 152 |
Zaburzenia lękowe w postaci fobii (F40) | 154 |
Lęk społeczny w dzieciństwie (F93.2) | 157 |
Mutyzm wybiórczy (F94.0) | 158 |
Uogólnione zaburzenia lękowe (F41.1, F93.80) | 159 |
Zaburzenie lękowe z napadami lęku (lęk paniczny) (F41.0) | 160 |
Reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne | 160 |
Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne (F42) | 163 |
Dane epidemiologiczne i obraz kliniczny | 165 |
Etiologia | 167 |
Popaciorkowcowe autoimmunologiczne zaburzenia neuropsychiatryczne (PANDAS) | 169 |
Leczenie | 171 |
11. Zaburzenia dysocjacyjne (konwersyjne) i zaburzenia przebiegające pod postacią somatyczną — Mariola Skowrońska, Tomasz Wolańczyk 174 | |
Kryteria diagnostyczne zaburzeń czynnościowych | 175 |
Zaburzenia pod postacią somatyczną | 176 |
Zaburzenia dysocjacyjne (konwersyjne) | 179 |
Psychologiczne wyjaśnienia zaburzeń psychosomatycznych | 182 |
Teoria systemów | 182 |
Model poznawczy zaburzeń psychosomatycznych | 183 |
Koncepcja aleksytymii | 185 |
Postępowanie w zaburzeniach pod postacią somatyczną i zaburzeniach konwersyjnych dzieci i młodzieży | 186 |
Leczenie | 189 |
12. Zaburzenia tikowe — Anita Bryńska, Tomasz Wolańczyk 192 | |
Rozpoznanie | 192 |
Klasyfikacja tików | 196 |
Zaburzenia współistniejące. Różnicowanie tików z innymi zaburzeniami | 198 |
Etiologia zaburzeń tikowych | 199 |
Leczenie | 200 |
13. Specyficzne trudności w uczeniu się — Małgorzata Święcicka 205 | |
Definicja i rozpoznanie | 205 |
Objawy specyficznych trudności w nauce czytania i pisania | 207 |
Objawy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki | 211 |
Współwystępowanie specyficznych trudności w uczeniu się z innymi zaburzeniami | 212 |
Pomoc dzieciom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się | 213 |
14. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej — Agnieszka Pisula, Tomasz Wolańczyk 215 | |
Terminologia | 215 |
Kryteria diagnostyczne | 216 |
Obraz zaburzenia w zależności od wieku | 221 |
Epidemiologia | 223 |
Zaburzenia współwystępujące | 224 |
Etiologia | 225 |
Rozpoznanie | 227 |
Diagnostyka specjalistyczna | 229 |
Leczenie | 230 |
Metody niefarmakologiczne | 230 |
Farmakoterapia | 232 |
Monitorowanie postępów terapii | 235 |
15. Zaburzenia zachowania — Artur Kołakowski 238 | |
Definicja, kryteria diagnostyczne, problemy klasyfikacyjne i pojęciowe | 238 |
Agresja, konflikt z prawem | 248 |
Rozpowszechnienie | 251 |
Modele powstawania zaburzeń zachowania (etiologia,czynniki ryzyka, czynniki podtrzymujące i czynniki ochronne) | 252 |
Leczenie i profilaktyka | 256 |
16. Zaburzenia odżywiania — Gabriela Jagielska, Celina Tomaszewicz-Libudzic, ArturWiśniewski 259 | |
Jadłowstręt psychiczny | 259 |
Obraz kliniczny | 259 |
Epidemiologia | 261 |
Etiologia | 261 |
Przebieg choroby | 263 |
Powikłania somatyczne w przebiegu jadłowstrętu psychicznego | 265 |
Przewlekłe powikłania jadłowstrętu psychicznego | 269 |
Diagnostyka różnicowa | 270 |
Leczenie | 271 |
Żarłoczność psychiczna | 277 |
Obraz kliniczny | 277 |
Epidemiologia | 278 |
Powikłania somatyczne żarłoczności psychicznej | 279 |
Diagnostyka różnicowa | 279 |
Leczenie | 281 |
Otyłość | 281 |
17. Używanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież — Helena Baran-Furga, Karina Steinbarth-Chmielewska 284 | |
Epidemiologia | 284 |
Podział substancji psychoaktywnych i podstawowe definicje. Charakterystyka wybranych narkotyków | 285 |
Problemy diagnostyczne zaburzeń psychicznych i zachowania związane z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych | 289 |
Charakterystyka zaburzeń psychicznych i zachowań związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych wg ICD-10 | 294 |
Alkohol | 294 |
Opiaty/opioidy | 296 |
Kanabinole | 297 |
Leki uspokajające i nasenne | 299 |
Kokaina i inne substancje stymulujące, w tym kofeina | 300 |
Substancje halucynogenne | 302 |
Nikotyna | 304 |
Lotne rozpuszczalniki | 305 |
Podstawowe metody leczenia | 307 |
Noworodki matek przyjmujących substancje psychoaktywne | 311 |
18. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych — Tomasz Wolańczyk | 315 |
Zaburzenia narządów zmysłów | 316 |
Zaburzenia słuchu | 316 |
Zaburzenia widzenia | 317 |
Choroby układu nerwowego | 318 |
Mózgowe porażenie dziecięce | 318 |
Padaczka | 318 |
Urazy głowy | 321 |
Migrena i inne bóle głowy | 322 |
Infekcje | 323 |
Majaczenie (ostry zespół mózgowy) | 323 |
Zaburzenia psychiczne poinfekcyjne | 324 |
Infekcje paciorkowcowe | 325 |
Pląsawica Sydenhama | 325 |
Popaciorkowcowe autoimmunologiczne zaburzenia neuropsychiatryczne u dzieci (PANDAS) | 326 |
Zespół nabytego upośledzenia odporności (AIDS) i zakażenie wirusemHIV | 326 |
Choroby endokrynologiczne | 327 |
Cukrzyca insulinozależna | 327 |
Nadczynność tarczycy | 328 |
Niedoczynność tarczycy | 329 |
Choroby metaboliczne | 329 |
Mukopolisacharydozy | 330 |
Fenyloketonuria | 330 |
Galaktozemia | 331 |
Choroba Lescha-Nyhana | 331 |
Choroby układu oddechowego | 332 |
Astma (dychawica oskrzelowa) | 332 |
Mukowiscydoza | 333 |
Choroby hematologiczne | 333 |
Hemofilia | 333 |
19. Problemy dziecka z chorobą przewlekłą i jego rodziny —Mariola Skowrońska 335 | |
Rodzina | 335 |
Rodzeństwo | 337 |
Przystosowanie społeczne i relacje rówieśnicze | 338 |
Przystosowanie emocjonalne | 339 |
Rozwój poznawczy | 340 |
Koncepcja siebie | 341 |
Wybrane sytuacje związane z chorobą przewlekłą dziecka | 342 |
Hospitalizacja | 342 |
Ból | 344 |
Kiedy dziecko odchodzi | 345 |
Promocja zdrowia psychicznego | 348 |
Zakończenie | 350 |
20. Maltretowanie fizyczne i wykorzystywanie seksualne dziecka — Agata Brzozowska, Magda Błachno | 352 |
Epidemiologia | 353 |
Przyczyny maltretowania | 354 |
Charakterystyka różnych form przemocy i jej rozpoznawanie | 356 |
Przemoc fizyczna | 356 |
Wykorzystanie seksualne | 358 |
Zaniedbanie i krzywdzenie emocjonalne | 360 |
Czynniki wzbudzające podejrzenie istnienia przemocy | 362 |
Postępowanie | 363 |
Skorowidz | 366 |