Ochrona klienta na rynku ubezpieczeniowym. Studium publicznoprawne

-33%

Ochrona klienta na rynku ubezpieczeniowym. Studium publicznoprawne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

40,20  60,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 60,00 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 40,20 zł  


40,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Aldony Piotrowskiej stanowi ciekawe opracowanie trudnego zagadnienia. Zawarte w niej twierdzenia są właściwie uzasadnione, ale jednocześnie prowokują do dyskusji. Szczególnie cenne są przedstawione w pracy uwagi de lege ferenda wskazujące na niedoskonałości obowiązujących uregulowań dotyczących publicznoprawnej ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym. Dzięki uwzględnieniu w jak najszerszym zakresie propozycji zawartych w prezentowanej pracy, prawo dotyczące analizowanych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej na rynku ubezpieczeniowym może stać się bardziej uporządkowane i spójne oraz bezpieczne dla klienta i całego rynku finansowego.
z recenzji prof. dr hab. Anny Walaszek-Pyzioł


Zakreślone przez Autorkę tezy ocenić należy jako wychodzące naprzeciw dynamicznym procesom zmian natury ekonomicznej na rynkach ubezpieczeniowych i finansowych. […] Aldona Piotrowska sformułowała ciekawe i nowatorskie tezy, a następnie – po przeprowadzeniu szerokiej analizy – wykazała ich prawdziwość. Szczególnie cennym elementem opracowania jest zrekonstruowanie modelu ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym. Osiągnięcie to pozwala spojrzeć na całokształt podjętej problematyki z nowej perspektywy, która zasadza się na afirmacji postępującego stopnia ingerencji norm publicznoprawnych w stosunki prawne uczestników rynku ubezpieczeniowego, stanowiące wszak przez wiele lat domenę prawa prywatnego. Spojrzenie takie stanowić będzie inspirację dla dalszych badań przedmiotowego zagadnienia, służąc niewątpliwie za punkt wyjścia dla kolejnych opracowań z tego zakresu.
z recenzji dr hab. Katarzyny Małysy-Sulińskiej


Aldona Piotrowska – doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Publicznego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Członek Association Internationale de Droit des Assurances (AIDA) oraz Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej. Wykładowca Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej. Radca prawny. Autorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu publicznego prawa gospodarczego.


Rok wydania2019
Liczba stron516
KategoriaPrawo finansowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-65390-18-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wykaz ważniejszych skrótów    11
  Wstęp     17
  1. Rola administracji gospodarczej w kształtowaniu ładu na rynku finanso¬wym – nowa równowaga między administrującym a administrowanymi     27
  1.1. Geneza zmian roli administracji gospodarczej     27
  1.2. Aksjologiczne uwarunkowania tworzenia instrumentów ochrony klien¬tów instytucji finansowych. Dobro wspólne a wartości prawnie chronione    30
  1.3. Determinanty prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych     38
  1.4. Funkcje instytucji finansowych a tzw. usługi hybrydowe     46
  1.5. Ryzyko gospodarcze a zmiana roli administracji gospodarczej     53
  1.6. Podsumowanie     58
  2. Ochrona klientów na rynku ubezpieczeniowym jako zadanie publiczne     60
  2.1. Pojęcie zadania publicznego     60
  2.2. Nowy paradygmat regulacyjny i nadzorczy – tzw. konsensus bazylejski     81
  2.3. Konsument jako podmiot polityki konsumenckiej     83
  2.4. Pojęcie i normatywne znaczenie klauzuli generalnej interesu publicznego w regulacjach dotyczących rynku ubezpieczeniowego     91
  2.4.1. Interes publiczny jako przesłanka działań administracji     91
  2.4.2. Interes ubezpieczających, ubezpieczonych, uprawnionych z umów ubezpieczenia, uposażonych lub beneficjentów, jako przesłanka działań organów administrujących     93
  2.4.3. Interes publiczny w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów    102
  2.5. Podsumowanie     103
  3. Pojęcie klienta w relacjach z przedsiębiorcą na rynku ubezpieczeniowym     106
  3.1. Klient jako podmiot ochrony w rozporządzeniach ustanawiających Eu¬ropejskie Urzędy Nadzoru    106
  3.2. Klient jako podmiot ochrony w dyrektywach i rozporządzeniach sekto¬rowych    110
  3.3. Podmioty ochrony w regulacjach krajowych w Polsce     122
  3.4. Pojęcia klienta i konsumenta w wybranych porządkach prawnych państw UE po implementacji dyrektywy IDD    142
  3.5. Uczestnik rynku finansowego – podmiot ochrony czy podmiot admini¬strowany?    144
  3.6. Instytucja finansowa jako podmiot administrowany    148
  3.7. Podsumowanie     160
  4. Otoczenie instytucjonalne ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym    164
  4.1. Zagadnienia wprowadzające    164
  4.2. ESNF     172
  4.2.1. Geneza, struktura organizacyjno-prawna oraz cele     172
  4.2.2. Rozkład kompetencji nadzorczych w ramach ESNF i zakres pod¬miotowy stosunków prawnych nadzoru     180
  4.3. Europejska Sieć Konkurencji (European Competition Network) i sieć Eu¬ropejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net)     185
  4.4. Rzecznik finansowy     190
  4.5. Organy ochrony danych osobowych – wzmianka     191
  4.6. Inne organy oraz podmioty wykonujące funkcje administracji     194
  4.7. Podsumowanie     197
  5. Istota i cechy publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym     199
  5.1. Istota publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym    199
  5.1.1. Obowiązek publicznoprawny jako instrument ochrony     202
  5.1.2. Prawne formy działania o charakterze władczym oraz instrumenty nieformalne    208
  5.2. Cechy publicznoprawnych materialnoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym     210
  5.3. Model publicznoprawnej ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym     214
  5.4. Klasyfikacja publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku finansowym    218
  5.4.1. Kryterium: realizacja funkcji administracji     218
  5.4.2. Kryterium: stopień imperatywności oddziaływania na przedsię¬biorcę i procesy gospodarcze     223
  5.4.3. Kryterium: źródło powstania danego instrumentu prawnego    225
  5.4.4. Kryterium: moment wystąpienia zagrożenia interesu publicznego     225
  5.4.5. Kryterium: zakres właściwości organu     226
  5.4.6. Kryterium: rodzaj realizowanego celu – instrumenty samoistne i niesamoistne    227
  5.4.7. Kryterium: sposób oddziaływania – bezpośredni lub pośredni     227
  5.5. Podsumowanie     227
  6. Rola informacji w publicznoprawnej ochronie klienta na rynku ubezpie¬czeniowym    232
  6.1. Asymetria informacji w relacjach klient–przedsiębiorca jako przesłanka ochrony klienta    232
  6.2. Podmioty zobowiązane do realizacji obowiązków informacyjnych i cha¬rakterystyka obowiązków informacyjnych    234
  6.3. Publicznoprawne obowiązki informacyjne w relacji klient–przedsiębior¬ca na rynku ubezpieczeniowym    238
  6.3.1. Przedkontraktowe obowiązki informacyjne    245
  6.3.2. Obowiązki informacyjne dotyczące umowy ubezpieczenia    275
  6.3.3. Obowiązki dotyczące publicznego ujawniania informacji przez zakład ubezpieczeń    280
  6.4. Publicznoprawne obowiązki informacyjne w relacji przedsiębiorca–or¬gan administracji     281
  6.4.1. Publicznoprawne obowiązki informacyjne zakładów ubezpieczeń związane ze współpracą z dystrybutorami ubezpieczeń    282
  6.4.2. Obowiązek udzielenia organowi administracji wyjaśnień i infor¬macji przez przedsiębiorcę     284
  6.4.3. Obowiązki publicznoprawne innych podmiotów jako instrument ochrony klienta    285
  6.5. Przekazywanie informacji przez organ administrujący     288
  6.5.1. Obowiązek informowania obywateli przez administrację     288
  6.5.2. Współpraca informacyjna organów nadzoru i ochrony     292
  6.5.3. Prowadzenie rejestrów przez KNF     300
  6.5.4. Ostrzeżenia publiczne KNF i innych właściwych organów nadzoru     304
  6.5.5. Edukacja finansowa     306
  6.6. Podsumowanie     308
  7. Instrumenty ochrony klientów o charakterze nadzorczym lub reglamen¬tacyjnym, przysługujące KNF jako organowi właściwemu państwa macie¬rzystego     312
  7.1. Pojęcie reglamentacji gospodarczej – wzmianka     312
  7.2. Zezwolenie na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz inne wymogi dotyczące podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na rynku ubezpieczeniowym    315
  7.3. Ochrona klientów na rynku ubezpieczeniowym przez działania nadzor¬cze     329
  7.4. Środki bieżącego nadzoru ubezpieczeniowego KNF stanowiące instru¬menty ochrony klientów     343
  7.4.1. Cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności     344
  7.4.2. Ograniczenie lub zakaz wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży określonych produktów. Zakaz posługiwania się niepra¬widłowym KID    347
  7.4.3. Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej     353
  7.4.4. Zakaz korzystania z usług danego pośrednika ubezpieczeniowego     355
  7.4.5. Sankcje za niewykonanie obowiązku informacyjnego przez zakład ubezpieczeń, dotyczącego współpracy z agentem ubezpieczenio¬wym    356
  7.4.6. Sankcje za niewykonanie obowiązku informacyjnego udzielenia organowi administracji przez przedsiębiorcę wyjaśnień i informa¬cji     358
  7.4.7. Sankcje za naruszenie przez dystrybutorów ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych obowiązków lub wymogów dotyczących umów ubezpieczenia, określone w u.d.u.     363
  7.4.8. Sankcje za naruszenie przez dystrybutorów ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych innych obowiązków i wymogów określonych w u.d.u.    365
  7.4.9. Ubezpieczeniowe normy ostrożnościowe i nadzór nad ich prze¬strzeganiem     368
  7.4.10. Zakaz outsourcingu funkcji należących do systemu zarządzania oraz podstawowych ważnych czynności    375
  7.4.11. Inne obowiązki publicznoprawne przedsiębiorcy jako instrumen¬ty ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym i sankcje za ich naruszenie    376
  7.4.12. Instrumenty nadzoru akcjonariatu zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji     381
  7.4.13. Instrumenty dotyczące likwidacji zakładu ubezpieczeń lub rease¬kuracji    387
  7.5. Niewładcze instrumenty działania KNF     388
  7.5.1. Rekomendacje i wytyczne KNF dla sektora ubezpieczeniowego    388
  7.5.2. Indywidualne wystąpienia nadzorcze, wskazania informacyjne oraz zalecenia KNF. Polubowne załatwianie sporów    391
  7.6. Podsumowanie     397
  8. Instrumenty ochrony klienta przysługujące organowi nadzoru państwa przyjmującego oraz instrumenty przysługujące Europejskim Urzędom Nadzoru     401
  8.1. Instrumenty nadzoru „zależne”, tzw. instrumenty delegowane, instru¬menty samodzielne .    401
  8.2. Inne instrumenty przysługujące właściwym organom państwa przyjmu¬jącego    406
  
   8.2.1. Monitorowanie rynku i praktyk przedsiębiorców     406
  8.2.2. Publikacja decyzji właściwych organów w sprawie naruszeń     408
  8.3. Instrumenty i uprawnienia unijne przysługujące Europejskim Urzędom Nadzoru i ERRS     409
  8.3.1. Ostrzeżenia i zalecenia Europejskiej Rady Ryzyka Systemowego (ERRS)    412
  8.3.2. Zalecenia, wytyczne, wiążące standardy techniczne EUN     414
  8.3.3. Instrumenty stosowane w sytuacjach nadzwyczajnych     419
  8.3.4. Instrumenty prawne przysługujące EIOPA     426
  8.4. Podsumowanie     430
  9. Instrumenty ochrony klienta, przysługujące krajowym, samoistnym or¬ganom ochrony – wzmianka     432
  9.1. Instrumenty ochrony konsumenta stosowane przez Prezesa UOKiK     432
  9.1.1. Instrumenty nadzoru stosowane przez Prezesa UOKiK jako instru¬menty ochrony zbiorowych interesów konsumentów     435
  9.1.2. Szczególne działania informacyjne Prezesa UOKiK     456
  9.1.3. Istotny pogląd w sprawie     459
  9.2. Instrumenty ochrony konsumenta stosowane przez powiatowego rzecz¬nika praw konsumentów     461
  9.3. Instrumenty ochrony klienta przysługujące rzecznikowi finansowemu     462
  9.4. Podsumowanie     465
  Zakończenie     468
  Bibliografia     483
RozwińZwiń