POLECAMY
Format:
ibuk
Zabawki dziecięce stanowią ważny element kultury. Należy podkreślić, że zabawki i zabawy z ich wykorzystaniem były odbiciem oczekiwań społecznych danej epoki wobec dzieci oraz głoszonych poglądów pedagogicznych. Były istotnym elementem procesu wychowania – to właśnie one miały bawić, wychowywać, socjalizować i przygotowywać do pełnienia odpowiednich ról w społeczeństwie. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, została przygotowana w perspektywie historyczno-pedagogicznej. Autorki skupiły się na problematyce zabawek dziecięcych otrzymywanych w okresie świąt Bożego Narodzenia i ich wychowawczym znaczeniu. Tradycje bożonarodzeniowe są tłem do analizy problematyki świątecznych zabawek dziecięcych. Dawanie podarków – a szczególnie zabawek – to istotny aspekt obchodów bożonarodzeniowych; znaczenie ma kto, kiedy, jak i po co obdarowywał podarunkami. Ważny jest też czas poprzedzający bezpośrednio święta, w którym rodzice/dorośli dokonywali wyboru prezentów, a dzieci o nich marzyły i z niepokojem oraz niecierpliwością ich oczekiwały. Autorki w pracy wykorzystały różne źródła z badanego okresu: zarówno pisane, jak również ikonograficzne.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Historia wychowania |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3434-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Monika Nawrot-Borowska) | 9 |
Rozdział 1 | 25 |
Święta Bożego Narodzenia na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku, czyli słów kilka o świątecznych tradycjach i obdarowywaniu zabawkami (Katarzyna Kabacińska-Łuczak) | 25 |
1.1. Czas świąteczny | 26 |
1.2. Święta Bożego Narodzenia w kulturze polskiej | 29 |
1.3. Dawanie podarków | 40 |
Rozdział 2 | 61 |
Przed świętami…, czyli o kłopotach dużych i małych z wyborem zabawek (Monika Nawrot-Borowska) | 61 |
2.1. Co kupić dziecku? Porady dla rodziców i reklamy prasowe | 62 |
2.2. Dziecięce marzenia o świątecznych zabawkach | 100 |
Rozdział 3 | 111 |
Poczet Darczyńców, czyli kto i kiedy obdarowywał dzieci zabawkami? (Katarzyna Kabacińska-Łuczak) | 111 |
3.1. Święty Mikołaj | 116 |
3.2. Gwiazdor | 130 |
3.3. Gwiazdka | 136 |
3.4. Aniołek | 140 |
3.5. Choinka | 147 |
3.6. Dorośli | 156 |
Rozdział 4 | 163 |
Co dla kogo, czyli zabawki dla małych dzieci, dziewczynek i chłopców (Katarzyna Kabacińska-Łuczak) | 163 |
4.1. Zabawki dla małych dzieci | 171 |
4.2. Zabawki dla dziewczynek | 178 |
4.3. Zabawki dla chłopców | 194 |
Rozdział 5 | 209 |
Święta czasem dzielenia się z potrzebującymi, czyli o braterskiej miłości i ofiarowywaniu zabawek (Monika Nawrot-Borowska) | 209 |
5.1. Pomoc biednym i potrzebującym | 210 |
5.2. Dzielenie się zabawkami | 222 |
Rozdział 6 | 235 |
O domowej „produkcji” zabawek, czyli samodzielnym ich wykonywaniu (Monika Nawrot-Borowska) | 235 |
6.1. Tworzenie zabawek-prezentów i świątecznych rozrywek | 236 |
6.2. Zabawki na choinkę | 252 |
Zakończenie (Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Monika Nawrot-Borowska) | 271 |
Bibliografia | 277 |
Spis ilustracji | 293 |