POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Od lat przedstawiciele nauki oraz praktyki poszukują dróg kształtowania trwałych przewag konkurencyjnych gospodarki kraju i zastanawiają się, jakie działania podejmowane w ramach polityki rozwoju prowadzą do podnoszenia konkurencyjności poszczególnych terytoriów. Coraz silniej przebija się więc terytorialne i zintegrowane podejście do rozwoju, które w praktyce sprowadzono do obszarów funkcjonalnych, w tym miejskich obszarów funkcjonalnych, składających się z miasta centralnego i jego otoczenia, stanowiącego obszar interaktywnego rozprzestrzeniania się zjawisk i procesów zachodzących w centrum. Niestety, występujące w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych blokady negatywnie przekładają się na budowanie przewag konkurencyjnych w oparciu o nowoczesne czynniki bazujące na kapitale ludzkim i terytorialnym.
W publikacji omówiono współpracę samorządów województwa łódzkiego z różnymi partnerami w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych, ze szczególnym uwzględnieniem barier przekładających się na podejmowanie wspólnych działań na rzecz rozwoju miast i ich otoczenia. Ocena zachodzących w tym obszarze zjawisk pozwoliła na sformułowanie rekomendacji co do dalszych działań interwencyjnych służących usprawnieniu tej współpracy. Wyniki podjętych badań wykazują szczególną użyteczność dla rozwoju społecznego i gospodarczego poszczególnych terytoriów i mogą być punktem wyjścia do opracowania i wdrożenia rozwiązań służących budowaniu relacji między różnymi podmiotami uczestniczącymi w procesach rozwojowych.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 274 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-523-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Terytorialno-funkcjonalne podejście do rozwoju | 17 |
1.1. Koncepcje i czynniki rozwoju | 17 |
1.1.1. Wybrane koncepcje rozwoju | 17 |
1.1.2. Czynniki rozwoju | 25 |
1.2. Terytorialny wymiar w polityce rozwoju | 28 |
1.3. Kapitał terytorialny jako nowy jakościowo czynnik rozwoju | 34 |
1.4. Obszary funkcjonalne i ich delimitacja | 42 |
1.4.1. Obszary funkcjonalne w polskich dokumentach planistycznych | 42 |
1.4.2. Obszary funkcjonalne – chaos terminologiczny i próba jego uporządkowania | 44 |
1.4.3. Problemy delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych | 52 |
Rozdział 2. Współpraca jednostek samorządu terytorialnego w ujęciu teoretycznym | 57 |
2.1. Zintegrowane zarządzanie rozwojem | 57 |
2.2. Definicja pojęcia współpracy w administracji publicznej | 62 |
2.3. Systematyka i teorie współpracy | 70 |
2.3.1. Teoria kosztów transakcyjnych | 71 |
2.3.2. Teoria niesprawności władz | 74 |
2.3.3. Teoria klastrów | 75 |
2.3.4. Teoria zależności od zasobów | 79 |
2.3.5. Teoria wymiany relacyjnej | 80 |
2.3.6. Teoria sieci społecznych | 81 |
2.4. Charakterystyka instytucjonalnych form współpracy polskich samorządów | 88 |
2.4.1. Związek jednostek samorządu terytorialnego | 89 |
2.4.2. Związek metropolitalny | 91 |
2.4.3. Porozumienia z udziałem jednostek samorządu terytorialnego | 92 |
2.4.4. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego | 93 |
2.4.5. Lokalne Grupy Działania | 95 |
2.4.6. Partnerstwo publiczno-prywatne | 96 |
2.4.7. Spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego | 97 |
2.4.8. Cywilnoprawne formy współpracy z udziałem jednostek samorządu terytorialnego | 98 |
2.5. Główni interesariusze współpracy | 100 |
Rozdział 3. Współpraca polskich samorządów w świetle przeprowadzonych badań na przykładzie województwa łódzkiego | 105 |
3.1. Założenia metodyczne oraz cel i zakres badań | 105 |
3.2. Współpraca JST w świetle przeprowadzonych badań ilościowych | 115 |
3.3. Współpraca JST miejskich obszarów funkcjonalnych w świetle przeprowadzonych badań jakościowych | 122 |
3.3.1. Miasto Bełchatów i jego obszar funkcjonalny | 123 |
3.3.2. Miasto Pabianice i jego obszar funkcjonalny | 125 |
3.3.3. Miasto Tomaszów Mazowiecki i jego obszar funkcjonalny | 127 |
3.3.4. Miasto Zgierz i jego obszar funkcjonalny | 128 |
3.3.5. Miasto Skierniewice i jego obszar funkcjonalny | 130 |
3.3.6. Miasto Radomsko i jego obszar funkcjonalny | 132 |
3.3.7. Miasto Sieradz i jego obszar funkcjonalny | 134 |
3.3.8. Podsumowanie | 137 |
Rozdział 4. Bariery we współpracy podejmowanej przez jednostki samorządu terytorialnego w świetle przeprowadzonych badań | 141 |
4.1. Bariery we współpracy podejmowanej przez jednostki samorządu terytorialnego w świetle przeprowadzonych badań ilościowych | 142 |
4.1.1. Bariery niezależne od jednostek samorządu terytorialnego | 143 |
4.1.2. Bariery zależne od jednostek samorządu terytorialnego | 144 |
4.2. Bariery we współpracy podejmowanej przez jednostki samorządu terytorialnego miejskich obszarów funkcjonalnych | 146 |
4.2.1. Wewnątrzsektorowe bariery we współpracy | 146 |
4.2.1.1. Bariery ustrojowo-administracyjne | 148 |
4.2.1.2. Bariery prawne | 156 |
4.2.1.3. Bariery finansowe | 165 |
4.2.1.4. Bariera upartyjnienia samorządów | 184 |
4.2.1.5. Bariery psychospołeczne | 188 |
4.2.1.6. Bariery związane z planowaniem i programowaniem rozwoju | 193 |
4.2.1.7. Bariera braku zdolności do współpracy miast średniej wielkości | 195 |
4.2.1.8. Bariera kompetencji kadr samorządowych | 201 |
4.2.1.9. Bariery instytucjonalne związane z prowadzeniem polityki rozwoju | 204 |
4.2.2. Międzysektorowe bariery we współpracy | 206 |
4.2.2.1. Bariery we współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi | 206 |
4.2.2.2. Bariery we współpracy jednostek samorządu terytorialnego z przedsiębiorstwami | 220 |
4.2.2.3. Bariery we współpracy jednostek samorządu terytorialnego z uczelniami i jednostkami B+R | 224 |
4.2.2.4. Podsumowanie | 225 |
Wnioski końcowe i rekomendacje | 227 |
Bibliografia | 243 |
Spis tabel | 261 |
Spis rysunków | 262 |
Spis wykresów | 263 |
Załączniki | 265 |
Załącznik 1. Niezależne od JST bariery we współpracy z poszczególnymi grupami partnerów | 266 |
Załącznik 2. Zależne od JST bariery we współpracy z poszczególnymi grupami partnerów | 269 |