Między dźwiękami Skalnego Podhala

Współczesna góralszczyzna

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,36  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,69 zł  


14,36

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Góralszczyzna i współczesne życie górali obserwowane z perspektywy tradycji i muzyki.


Czym dla współczesnych Górali jest góralszczyzna? Jak można na nią patrzeć, jak ją rozumieć? Przyglądając się dzisiejszej rzeczywistości Skalnego Podhala poprzez jej dźwięki - a więc muzykę, jak rozbrzmiewa pod Tatrami - autorka stara się odpowiedzieć na te pytania.


Muzyka, uwikłana w konteksty dotyczące tożsamości Górali, ich stosunek do własnej tradycji, istotnych lokalnie wartości i sposobów życia, wydaje się doskonałym "szkłem powiększającym", poprzez które możemy lepiej zrozumieć, co znaczy w nowoczesnym świecie "być Góralem".


Książka skierowana jest zarówno do naukowców, jak też wszystkich czytelników, którzy interesują się Podhalem i jego muzyką.


This book is the outcome of the ethnographic field research conducted by the author in Skalne Podhale region in the years of 2011–2015. The analysis of the material collected during the research – the interlocutors’ statements and situations and events observed, prompted the author to make an attempt to answer the questions about the meaning of musical tradition for the contemporary highlanders, its role in their everyday life as well as its impact on the process of self-determination and developing the local identity.


Rok wydania2018
Liczba stron378
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3027-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    7
  Wstęp    9
  
  I. Teren badań – Podhale wyobrażone    21
  Skąd się wzięli ludoznawcy    22
  Podhale – skarbnica pierwiastków narodowych    24
  Góralscy apologeci II połowy XIX wieku    27
  Przepyszne góralskie typy    29
  Góralszczyzna nazwana    31
  Zbójnicy XX i XXI wieku    33
  
  II. Tradycja we współczesności    40
  Ciągłość i zmiana    46
  We władzy przeszłości    50
  Tradycja wynaleziona    53
  Tradycja nowoczesna    57
  Współczesność – miejsce dzisiejszych tradycji    61
  Szafa współczesnych tradycji    70
  
  III. Antropologia muzyki jako interpretacyjny punkt wyjścia    75
  Podstawowe założenia i wewnętrzne podziały dyscypliny    75
  W stronę socjologii muzyki    81
  Muzyka jako przedmiot badań antropologii kulturowej    85
  
  IV. Z historii badań nad muzyką Podhala    91
  Pierwsi fascynaci i badacze    92
  Twórcy kanonu muzyki góralskiej    101
  Publikacje czasu Polski Ludowej    105
  Muzyka Podhala w opracowaniach współczesnych    107
  Kanon muzyki góralskiej – co trzeba o niej wiedzieć    112
  Kanon na scenie    119
  
  V. Życie praktyczne współczesnego kanonu muzyki tradycyjnej    125
  Tradycja muzyczna zamknięta w kanon    128
  Tradycja na scenie konkursowej    144
  Elastyczność kanonu – UNESCO i problematyczność kategorii dziedzictwa niematerialnego    157
  
  VI. Nowoczesny projekt tożsamościowy „góralszczyzna”
  – od edukacji muzycznej do góralskiej tożsamości    175
  Nie tylko grać i tańczyć    178
  Przekaz (nie)tradycyjny    184
  Zespołowa wspólnota    192
  Między tożsamością a Giddensowskim stylem życia    202
  
  VII. Muzyka na sprzedaż – góralski teatr    205
  Hej sokoły – czyli czego pragną turyści    207
  Tradycja tradycyjnie na sprzedaż    218
  Oferta dla pragnących autentyczniejszej autentyczności    228
  
  VIII. Granice tradycji    239
  Złe praktyki    239
  Góralskie disco polo    246
  Disco polo – nowa muzyka ludowa    263
  Nietradycyjne, a dobre    267
  Wyznaczając granice tradycji    279
  
  IX. Miejsce kobiet w przestrzeni muzycznej Podhala    285
  Kobiety w różnych przestrzeniach dźwiękowych Podhala    288
  Męskie – żeńskie    293
  Ekonomia i tradycja porządkujące góralski światopogląd    298
  
  X. Muzyka w polu władzy    310
  Wyznaczniki góralskiej elitarności    311
  Elitarna tradycja nowoczesna    317
  Pole gry    324
  Bukowina kontra reszta (góralskiego) świata    332
  Nowa muzyka góralska    338
  
  Zakończenie    347
  Abstract    360
  Bibliografia    362
RozwińZwiń