POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Góralszczyzna i współczesne życie górali obserwowane z perspektywy tradycji i muzyki.
Czym dla współczesnych Górali jest góralszczyzna? Jak można na nią patrzeć, jak ją rozumieć? Przyglądając się dzisiejszej rzeczywistości Skalnego Podhala poprzez jej dźwięki - a więc muzykę, jak rozbrzmiewa pod Tatrami - autorka stara się odpowiedzieć na te pytania.
Muzyka, uwikłana w konteksty dotyczące tożsamości Górali, ich stosunek do własnej tradycji, istotnych lokalnie wartości i sposobów życia, wydaje się doskonałym "szkłem powiększającym", poprzez które możemy lepiej zrozumieć, co znaczy w nowoczesnym świecie "być Góralem".
Książka skierowana jest zarówno do naukowców, jak też wszystkich czytelników, którzy interesują się Podhalem i jego muzyką.
This book is the outcome of the ethnographic field research conducted by the author in Skalne Podhale region in the years of 2011–2015. The analysis of the material collected during the research – the interlocutors’ statements and situations and events observed, prompted the author to make an attempt to answer the questions about the meaning of musical tradition for the contemporary highlanders, its role in their everyday life as well as its impact on the process of self-determination and developing the local identity.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3027-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Wstęp | 9 |
I. Teren badań – Podhale wyobrażone | 21 |
Skąd się wzięli ludoznawcy | 22 |
Podhale – skarbnica pierwiastków narodowych | 24 |
Góralscy apologeci II połowy XIX wieku | 27 |
Przepyszne góralskie typy | 29 |
Góralszczyzna nazwana | 31 |
Zbójnicy XX i XXI wieku | 33 |
II. Tradycja we współczesności | 40 |
Ciągłość i zmiana | 46 |
We władzy przeszłości | 50 |
Tradycja wynaleziona | 53 |
Tradycja nowoczesna | 57 |
Współczesność – miejsce dzisiejszych tradycji | 61 |
Szafa współczesnych tradycji | 70 |
III. Antropologia muzyki jako interpretacyjny punkt wyjścia | 75 |
Podstawowe założenia i wewnętrzne podziały dyscypliny | 75 |
W stronę socjologii muzyki | 81 |
Muzyka jako przedmiot badań antropologii kulturowej | 85 |
IV. Z historii badań nad muzyką Podhala | 91 |
Pierwsi fascynaci i badacze | 92 |
Twórcy kanonu muzyki góralskiej | 101 |
Publikacje czasu Polski Ludowej | 105 |
Muzyka Podhala w opracowaniach współczesnych | 107 |
Kanon muzyki góralskiej – co trzeba o niej wiedzieć | 112 |
Kanon na scenie | 119 |
V. Życie praktyczne współczesnego kanonu muzyki tradycyjnej | 125 |
Tradycja muzyczna zamknięta w kanon | 128 |
Tradycja na scenie konkursowej | 144 |
Elastyczność kanonu – UNESCO i problematyczność kategorii dziedzictwa niematerialnego | 157 |
VI. Nowoczesny projekt tożsamościowy „góralszczyzna” | |
– od edukacji muzycznej do góralskiej tożsamości | 175 |
Nie tylko grać i tańczyć | 178 |
Przekaz (nie)tradycyjny | 184 |
Zespołowa wspólnota | 192 |
Między tożsamością a Giddensowskim stylem życia | 202 |
VII. Muzyka na sprzedaż – góralski teatr | 205 |
Hej sokoły – czyli czego pragną turyści | 207 |
Tradycja tradycyjnie na sprzedaż | 218 |
Oferta dla pragnących autentyczniejszej autentyczności | 228 |
VIII. Granice tradycji | 239 |
Złe praktyki | 239 |
Góralskie disco polo | 246 |
Disco polo – nowa muzyka ludowa | 263 |
Nietradycyjne, a dobre | 267 |
Wyznaczając granice tradycji | 279 |
IX. Miejsce kobiet w przestrzeni muzycznej Podhala | 285 |
Kobiety w różnych przestrzeniach dźwiękowych Podhala | 288 |
Męskie – żeńskie | 293 |
Ekonomia i tradycja porządkujące góralski światopogląd | 298 |
X. Muzyka w polu władzy | 310 |
Wyznaczniki góralskiej elitarności | 311 |
Elitarna tradycja nowoczesna | 317 |
Pole gry | 324 |
Bukowina kontra reszta (góralskiego) świata | 332 |
Nowa muzyka góralska | 338 |
Zakończenie | 347 |
Abstract | 360 |
Bibliografia | 362 |