EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Format:
ibuk
Alternatywa pomiędzy postkomunizmem a postmodernizmem to nie tylko dylemat intelektualny czy metodologiczny, ale i doniosły wybór światopoglądowy. Badając kultury okresu transformacji, trzeba mieć świadomość, że przedmiotem opisu jest nie tylko warunkująca je sytuacja polityczna czy ekonomiczna. Równie istotne, a być może ważniejsze, są procesy mentalne towarzyszące dogłębnej społecznej zmianie. Zbiorowości dotknięte doświadczeniem totalitaryzmu reagują na nie w bardzo zróżnicowany sposób. Decyduje o tym nie tylko ich aktualna sytuacja, ale i przechowywane w zbiorowej pamięci tradycyjne wzory kultury. Dlatego postkomunizm i postmodernizm to w ujęciu autorów tej książki raczej metafory alternatywnych modeli myślenia obecnych we współczesnych kulturach słowiańskich, aniżeli terminy jednoznacznie porządkujące badaną rzeczywistość.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2662-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
NARRACJE O KULTURZE – NARRACJE KULTURY | 7 |
Wprowadzenie | 7 |
Dorota Gil, „Konserwatywny modernizm” Serbskiej Cerkwi Prawosławnej, czyli o miejscu prawosławia w ponowoczesności | 11 |
Aleksandra Borowiec, Naród i konfesja. Katolickie i niekatolickie elementy we współczesnej kulturze duchowej Chorwacji | 23 |
Rafał Majerek, Przestrzenie pamięci – rewitalizacja mitu i próby reinterpretacji tradycji w dyskursie słowackim po 1989 roku | 45 |
Magdalena Dyras, Zależność od historii jako czynnik świadomości zbiorowej | 63 |
Barbara Popiołek, Regionalizm a kultura ogólnonarodowa na przykładzie Istrii (zjawisko čavalu | 75 |
Aleksandra Borowiec, Z problemów ponowoczesnej kultury duchowej w Chorwacji – casus Međugorja | 89 |
Dorota Gil, Serbska kultura początku XXI wieku w karnawałowym zwierciadle „świata na opak” | 99 |
Elżbieta Solak, Nowe życie znaków (o patriotyzmie w bułgarskiej kulturze masowej) | 119 |
Celina Juda, Spóźniona obecność – Tzvetan Todorov w kulturze bułgarskiej po 1989 roku | 133 |
Sylwia Nowak-Bajcar, Pisarze wobec nacjonalizmu. Dyskusje wokół postaw aktorów społecznych współczesnej serbskiej sceny literackiej | 145 |
Maciej Czerwiński, Postkomunizm jako syndrom – słowa, fi gury, sensy. Chorwacja i Polska | 169 |
Maria Dąbrowska-Partyka, O potrzebie wątpliwości – czy możliwa jest „trzecia droga”? | 187 |
NARRACJE O JĘZYKU I LITERATURZE – NARRACJE JĘZYKA I LITERATURY | 203 |
Julian Kornhauser, Kategoria postmodernizmu w literaturoznawstwie chorwackim | 203 |
Magdalena Dyras, Ivan Aralica, czyli tajniki edukacji patriotycznej | 219 |
Celina Juda, Literatura przełomu – konfrontacja zobowiązań ideowych i artystycznych. Prawdy i uzurpacje nowego porządku | 233 |
Anna Car, Deziluzja w powieściach czeskich po roku 1989 | 251 |
Maciej Czerwiński, Semioza końca, czyli o „integracji” i „dezintegracji” w dyskursach przed czarnogórskim referendum niepodległościowym | 267 |
Barbara Oczkowa, Mit i język. Jak/czy językoznawstwo może kształtować świadomość polityczną i społeczną | 295 |
Anna Car, Kobiecość w krajobrazie po komunizmie (Lady Carneval Jiřego Kratochvila, Ani svatí, ani andělé Ivana Klimy) | 307 |
Barbara Oczkowa, Politically incorrect. Problemy badawcze językowej dyskryminacji kobiet w języku chorwackim | 317 |
Barbara Popiołek, Chorwacki dowcip polityczny | 325 |
Sylwia Nowak-Bajcar, „Odzyskane” eseje Miloša Crnjanskiego. Eseistyka polityczna Miloša Crnjanskiego w świetle „nowego czytania tradycji” | 343 |
Julian Kornhauser, Literatura i polityka. Zagrzebski „Erasmus” w latach 1993–1998 | 359 |
Maria Dąbrowska-Partyka, „Sarajevske sveske” – (nie)możliwa alternatywa? | 377 |